علت خشکی بیش از حد پوست صورت و درمان آن

دلیل اصلی خشکی پوست و راه پیشگیری و درمان آن

دلایل خشکی پوست / نکاتی برای پیشگیری و درمان

خشکی پوست در نقاط مختلف بدن به دلایل مختلفی بستگی دارد که بسته به مکان ممکن است درمانهای مختلفی نیز داشته باشند …

به گزارش آلامتو نقل از هفته نامه سلامت؛ خشکی پوست، چند سالی است که مونا نوری را کلافه و او را وادار به امتحان انواع روش‌ها برای حل مشکلش کرده‌است. پای صحبت‌های مونا و متخصصان «سلامت» نشستیم تا بیشتر با خشکی پوست و راه‌های درمان آن آشنا شویم.

مونا نوری که از دست خشکی پوستش حسابی کلافه شده، می گوید:

بـا خـشـکـی پـوسـتـم مـی سـوزم و مـی ســازم

سلامت: خانم نوری! کمی از مشکل پوستی‌‌تان برایمان می‌گویید؟

من از بچگی پوست خشک و حساسی داشتم. با اینکه سبزه هستم اما پوست دست و صورتم در برابر آفتاب یا سرما به شدت واکنش نشان می‌دهد و قرمز و خشک می‌شود. یکی از آزاردهنده‌ترین مشکل‌هایم هم این است که چند لکه قهوه‌ای پشت کمر و روی بازوهایم وجود دارد که در روزهایی از سال پررنگ‌تر و در روزهایی، کمرنگ‌تر می‌شوند. فكر می‌کنم که این لکه‌ها هم به خشکی پوستم مربوط می‌شوند.

سلامت: آیا اقدام درمانی خاصی هم برای حل مشكلتان انجام داده‌اید؟

تا به حال به متخصص پوست مراجعه نكرده‌ام چون به نظرم خشکی پوست بیماری نیست که به درمان نیاز داشته باشد اما خودم همیشه کارهایی برای رفع خشکی پوستم انجام می‌دهم.

سلامت: مثلا چه کارهایی؟

پوست تمام بدن من بعد از استحمام به شدت خشک می‌شود. به همین دلیل پس از استحمام یا شستن دست و صورت، از کرم‌های نرم‌کننده با پایه روغن یا روغن بدن استفاده می‌کنم. کرم‌های مرطوب‌کننده با پایه آب، پوستم را خشک‌تر می‌کنند، به همین دلیل هیچ‌وقت سراغ مرطوب‌کننده‌ها نمی‌روم. در روزهای سردتر سال مانند روزهای پاییزی که پوستم خشک‌تر می‌شود، بیشتر از پماد ویتامین D+ A برای چرب‌کردن لب‌هایم کمک می‌گیرم.

سلامت: چرا فقط برای چرب‌کردن لب‌ها؟

چون لبم در اثر خشکی هوا به شدت پوسته‌پوسته می‌شود و ترک برمی‌دارد و به مراقبت بیشتری نیاز دارد.

سلامت: از وازلین یا روغن‌زیتون هم برای نرم‌کردن پوست استفاده می‌کنید؟

گاهی که پوستم خیلی خشک می‌شود، بعد از استحمام بدنم را با روغن‌زیتون بدون بو چرب‌ می‌كنم اما علاقه چندانی به استفاده از وازلین ندارم.

سلامت: چرا؟

چون وازلین پوستم را تیره و لک می‌کند.

سلامت: از درمان‌های دیگری كه خودتان تجربه كرده‌اید و می‌توان به نوعی آن را خودسرانه دانست، چه بوده است؟

من که گفتم بیمار نیستم، پس نمی‌شود اسم کارهایم را درمان خودسرانه گذاشت. مدتی از بخور آب ساده یا بخور با برگ کاسنی برای رفع خشکی پوست صورتم استفاده کردم اما فایده‌ای نداشت و با بالا رفتن رطوبت و تبخیر آب سطحی پوست صورت، خشکی آن تشدید هم می‌شد. به همین دلیل بخور دادن را هم کنار گذاشتم.

سلامت: در حال حاضر برای بهبود وضعیت پوستی‌تان چه می‌کنید؟

می‌‌سوزم و می‌سازم! حتما مدام از کرم‌های مرطوب‌کننده روغنی استفاده می‌کنم. ضدآفتاب روغنی می‌زنم. در سرما و گرما بدون پوشیدن دستکش از خانه خارج نمی‌شوم. حتما همیشه لب‌هایم را با پمادهای مخصوص لب که با نام چپ استیک در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند، چرب نگه می‌دارم. از کرم دورچشم برای پیشگیری از زیاد و عمیق‌شدن چروک‌های زیرچشمم کمک می‌گیرم و موهایم را با روغن‌بادام‌تلخ چرب می‌کنم. من همیشه هم از لوازم آرایش چرب استفاده می‌کنم و شاید تنها مزیت خشکی پوستم این باشد که آرایش تا ساعت‌ها بدون تغییر روی آن می‌ماند.

سلامت: فکر نمی‌کنید که استفاده از کرم‌های دورچشم کمی برایتان زود باشد؟

نه، چون پوست نازک زیرچشمم به شدت خشک است و همین خشکی باعث‌شده از سن 20 سالگی چروك‌هایی روی آن ایجاد شود بنابراین برای پیشگیری از زیاد و عمیق‌شدن چروک‌ها از کرم دورچشم استفاده می‌کنم. البته چند وقتی است که تصمیم دارم برای لیزردرمانی و رفع چروک های زیرچشم و خط لبخندم به متخصص پوست مراجعه کنم.

سلامت: چرا به موهایتان روغن بادام‌تلخ می‌زنید؟

چون موهایم هم به اندازه پوستم خشک هستند و اگر مدام از شامپوهای حاوی نرم‌کننده و روغن‌بادام استفاده نکنم، دچار موخوره می‌شوند. در ضمن برای پیشگیری از خشک‌تر‌شدن موهایم استفاده از سشوار یا اتوی مو را هم بسیار محدود کرده‌ام.

سلامت: فکر نمی‌کنید شاید خشکی پوستتان ریشه در نوع تغذیه‌تان داشته باشد؟

به هیچ‌وجه. من آدم خوش خوراکی هستم و به سلامت بدنم هم اهمیت زیادی می‌دهم. روزانه 8 تا 12 لیوان آب و مایعات و 5 تا 7 وعده میوه و سبزی می‌خورم و تمام گروه‌های غذایی را هم در برنامه‌ روزانه‌ام می‌گنجانم. از نظر ژنتیکی هم هیچ یک از اعضای خانواده‌مان پوست خشکی ندارند. نمی‌دانم چرا فقط من به این بلا مبتلا شده‌ام.

سلامت: فکر نمی‌کنید استفاده از کلمه «بلا» برای وصف مشکلتان اغراق‌آمیز باشد؟

نه، اگر شما هم در روزهای سرد و خشک پاییز و زمستان اینقدر پوست پشت دستتان را از خشکی می‌خاراندید که خون می‌آمد، اگر موقع حرف‌زدن یا غذا‌خوردن به محض باز‌کردن دهان، لب‌هایتان شکاف برمی‌داشت و با‌ خوردن هر خوراکی ترش یا شوری می‌سوخت، اگر مجبور بودید به محض شستن موهایتان آنها را با روغن‌بادام چرب کنید و مدام با بوی تلخ این روغن بخوابید و بیدار شوید، آن وقت می‌فهمیدید که خشکی پوست واقعا نوعی بلاست.

سلامت: با توجه به این همه مشکل و نگرانی، بازهم نمی‌خواهید به متخصص پوست مراجعه کنید؟

چرا، ولی فقط به دلیل لیزر چروک‌های زیرچشم و خط لبخندم. شاید با مشاوره پزشک در گونه‌هایم هم چربی تزریق كنم و گرنه استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده که نیازی به مراجعه به پزشك ندارد.

نگاه اول

توصیه ها و هشدارهای دكتر بهروز باریك‌بین به سوژه «میزگرد زیبایی»

وازلـیـن پـوسـت را تـیـره و لـک نـمی کـنـد

سلامت: آقای دکتر! مشکل خشکی پوست یک مشکل ژنتیکی است یا اکتسابی؟

خشکی پوست هم می‌تواند منشأ ژنتیکی داشته باشد و هم اکتسابی. موارد ژنتیکی می‌توانند در قالب اگزمای سرشتی باشند یا در قالب بیماری‌های ایکتیوز. موارد اکتسابی هم علل فراوانی دارند مانند شستشو و استحمام نامناسب، برخی بیماری‌ها مانند کم‌کاری تیرویید یا مشکل‌های کلیوی، افزایش سن، مصرف برخی داروها و موارد دیگر.

سلامت: آیا رنگ پوست هم در خشكی یا چرب‌بودن آن تاثیری دارد؟

نه، رنگ پوست ربطی به خشکی یا چرب بودن آن ندارد. به نظر من خانم نوری به زمینه اگزمای سرشتی مبتلا هستند و چون پوستشان سبزه‌ است، خاراندن، باعث تغییر رنگ نواحی مختلف و پررنگ یا کمرنگ شدن آنها شده، یعنی همان چیزی که باعث آزرده خاطرشدنشان شده است.

سلامت: آیا درمان خاصی برای خشکی پوست وجود دارد؟

بله، استفاده‌نكردن از شوینده‌های نامناسب، چرب‌کردن مکرر پوست، پرهیز از استحمام یا آبتنی مکرر در استخر. تجربه شخصی من در مورد بیمارانم نشان داده است مصرف کپسول‌های روغن گل مغربی یا کپسول‌های امگا 3 هم مفید است.

سلامت: استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده با پایه روغنی برای افرادی که دچار خشکی پوست هستند، مناسب‌تر است یا کرم‌های با پایه آب؟

بهترین مرطوب‌کننده یا به عبارتی چرب‌کننده برای پوست‌های خشک و به خصوص در زمینه اگزمای سرشتی (درماتیت آتوپیک)، وازلین است. به‌طور کلی کرم‌های چرب و روغنی موثرترند و احتمال بروز آلرژی هم با مصرف آنها كمتر می‌شود. کرم‌های با پایه آب برای جلوگیری از فساد با قارچ‌ها و باکتری‌ها مواد نگهدارنده دارد که اغلب عامل بروز آلرژی می‌شوند. عطر اضافه شده به این کرم‌ها نیز اغلب مشكل‌ساز خواهد شد. البته وازلین اگرچه بهترین چرب‌کننده است اما باعث براق و لیز شدن پوست می‌شود که بیشتر افراد آن را نمی پسندند بنابراین به جای وازلین، می‌توان از «اوسرین» استفاده کرد.

سلامت: آیا علت خشکی لب‌ها با خشکی پوست تفاوت دارد؟

بله، اما در بسیاری از موارد با هم اتفاق می‌افتند. تنفس دهانی، زمینه آلرژی یا آتوپی، لیسیدن لب‌ها، حساسیت به خمیر دندان یا رژ لب، مصرف برخی داروها مانند رتینوییدهای سیستمیک(آکوتان یا نئوتیگازون) از جمله علل خشکی لب‌ها هستند.

سلامت: راه پیشگیری یا درمان خشکی لب‌ها چیست؟

رفع علت هر مشکل، بهترین راه‌حل آن است. باید علت خشکی لب را پیدا و در صورت امکان آن را رفع کرد. چرب‌کردن مکرر لب بهترین راه بهبود خشکی آن بعد از رفع علت زمینه‌ای است. بهترین چرب‌کننده هم وازلین است و بسیاری از چرب‌کننده‌های ماتیکی لب بر پایه وازلین و موم زنبور عسل ساخته شده‌اند.

سلامت: آیا استفاده از وازلین باعث تیره‌رنگ و لک شدن پوست می‌شود؟

نه، این یک تصور اشتباه است.

سلامت: به نظر شما استفاده از ضدآفتاب‌های روغنی برای افرادی با پوست خشک ضرورت دارد؟

نه، گاهی لازم است افرادی كه پوست خشک اما با آکنه دارند، کرم‌های ضدآفتاب فاقد چربی مصرف کنند اما اگر فردی که پوست خشکی دارد مبتلا به آکنه نباشد، می‌تواند از ضدآفتاب‌های معمولی هم استفاده كند.

سلامت: شما فکر می‌کنید احتمال چروک شدن پوست افرادی با پوست خشک، بیشتر از دیگران است؟

بله، یکی از علل پیری زودرس پوست، خشکی آن است. پوست افرادی كه پوست‌ خشكی دارند، از همسن و سالانشان چین و چروک بیشتری دارد.

سلامت: استفاده از کرم دور چشم از چه سنی برای این افراد مناسب‌تر است؟

از حدود 20 سالگی. البته باید از کرم‌های دور چشم ملایم استفاده کنند که باعث تحریک پوست و خشکی بیشتر نشود.

سلامت: آیا لیزردرمانی می‌تواند راه مناسبی برای از بین‌بردن چروک‌های دور چشم و خط لبخند افرادی که پوست خشکی دارند، باشد؟

به‌عنوان یک کمک درمانی بله، اما راه اصلی پیشگیری و درمان، چرب‌کردن مرتب است.

سلامت: شما فکر می‌کنید تزریق چربی برای گونه‌های افرادی که پوست خشكی دارند، مناسب‌تر است یا تزریق ژل؟

این به نظر پزشک و شرایط بیمار بستگی دارد ولی به‌طور کلی اگر ممکن باشد، تزریق چربی بهتر از تزریق ژل است.

سلامت: اگر توصیه خاصی برای افرادی با پوست خشک دارید، بفرمایید.

توصیه می‌شود استحمام را به حداقل برسانند و بلافاصله بعد از حمام، پوست خود را چرب کنند. از شوینده‌های ملایم و غیرصابونی مانند پن‌ها استفاده کنند. آب فراوان بنوشند، پوست خود را مرتب چرب و از وازلین استفاده كنند، لباس‌های نخی بپوشند، از مصرف غذاهایی که مشکل آنها را تشدید می‌کند بپرهیزند و در نهایت اگر مشکلشان برطرف نشد یا خشکی پوستشان همراه خارش و اگزما بود، به متخصص پوست مراجعه كنند.

نگاه دوم

موهایتان خشک است؟

دکتر حسن صیرفی/ متخصص بیماری‌های پوست و مو، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

اولین نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که خشکی موها پدیده‌ای وابسته به عوامل ژنتیکی است. یعنی میزان غدد چربی پوست افرادی که به طور ژنتیکی دچار خشکی مو هستند، کم می‌شود و موهای آنها خشک به نظر می‌رسد. از طرف دیگر، عواملی مانند استفاده از مواد شیمیایی، رنگ مو، مواد سفیدکننده و اکسیدان‌ها هم با اینکه در فعالیت غدد چربی تاثیر چندانی ندارند به ساقه موها آسیب می‌رسانند و باعث خشک و شکننده‌شدن آنها می‌شوند و شفافیت‌ موها را از بین می‌برند. به هر حال و با هر دلیلی که خشکی مو به وجود آمده باشد، توصیه‌هایی برای افرادی مانند این خانم دارم تا بتوانند بهتر از موهای خشکشان مراقبت کنند:

1 . بهتر است افرادی که موهای خشکی دارند، از بلند‌کردن موهایشان خودداری کنند. پیر‌شدن طبیعی سلول‌ها، تابش نورآفتاب به موها و استفاده از صابون‌ها یا شامپوهایی که pH قلیایی دارند، ممکن است آسیب بیشتری به موهای بلند بزنند و باعث شاخه‌شاخه‌شدن قسمت‌های جانبی یا انتهای ساقه موها شوند که به موخوره معروف است.

2 . سشوار و برس‌های زبر، خشن و کثیف و رنگ موهای مختلف، می‌توانند در تشدید خشکی موی افرادی مانند خانم نوری موثر باشند.

3 . باید از شامپوهای مخصوص موهای خشک که حاوی مواد پاک‌کننده ملایم‌تری هستند و صدمه‌های کمتری به موها می‌زنند، برای شستشوی موها کمک بگیرند.

4 . شامپوهای حاوی «کاندیشنر» یا «نرم‌کننده» که روی بسته‌بندی آنها عبارت «1×2» درج شده است، برای افرادی با موهای خشک مناسب هستند.

5 . استفاده از نرم‌کننده‌ها پس از شستن موها در حمام، به افرادی با موهای خشک و شکننده، توصیه می‌شود. این نرم‌کننده‌ها با جبران صدمه‌های وارده بر ساقه مو، می‌توانند باعث شفاف‌تر‌شدن و استحکام بیشتر موهای خشک شوند. معمولا نرم‌کننده‌ها حاوی مواد پروتئینی، گیاهی و چربی هستند و ساقه‌های مو را ترمیم می‌كنند. برخی افراد گمان می‌کنند استفاده از نرم‌کننده باعث ریزش موها می‌شود اما نرم‌کننده‌های استاندارد، به هیچ‌وجه باعث ریزش موها نمی‌شوند.

6 . استفاده از مواد آرایشی مو مانند انواع ژل‌ها، تافت‌ها یا هر حالت‌دهنده‌ای که باعث تشدید خشکی موها بشود، به افرادی با موی خشک به هیچ‌‌وجه توصیه نمی‌شود.

7 . بهتر است دفعات رفتن به حمام و شستن موها با آب داغ یا با مواد شوینده شیمیایی را به حداقل برسانند.

8 . استفاده از نرم‌کننده‌های طبیعی مانند روغن‌بادام، نارگیل یا زیتون هم برای افرادی با موهای خشک بسیار مناسب است.

نگاه سوم

پوستتان خشک است؟

دکتر امیرهوشنگ احسانی/ متخصص پوست و مو، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

1. خشکی یا طراوت پوست رابطه مستقیمی با هوای محیط پیرامون ما دارد، بنابراین مهم‌ترین علت خشک‌شدن پوست افراد در پاییز و زمستان، هوای سرد و خشک این فصل است، اولین و راحت‌ترین توصیه به افرادی که با مشکل خشکی پوست دست به گریبان هستند، این است که در این روزهای سرد، فقط در مواقع ضروری از منزل خارج شوند و تا حد امکان در خانه بمانند تا کمتر در معرض خشکی هوا قرار بگیرند.

2. در خانه برای جلوگیری از خشک‌شدن هوای محیط در اثر روشن بودن وسایل گرمازا، یک کتری پر از آب روی بخاری یا شوفاژ قرار دهند یا سماور را همیشه روشن بگذارند. اگر هم می‌توانند، یک دستگاه بخار برای منزل تهیه کنند تا بخار متصاعد شده از این وسایل، رطوبت مورد نیاز خانه‌ که وسایل گرمازا آن را از بین می‌برند، به حد تعادل برساند. (مخصوصا آنهایی که در خانه، نوزاد یا کودکی با پوست حساس دارند)

3. کمتر و در حد اعتدال دست و صورتشان را با آب و صابون بشویند. البته شستشوی دست و صورت با آب و صابون اشكالی ندارد به خصوص در این فصل از سال امکان ابتلا به بیماری‌های ویروسی زیاد است، اما بهتر است که این شستن‌ها در حد اعتدال باشند. در ضمن می‌توانند بعد از هر بار شستشو، دست و صورتشان را با کرم‌های مناسب موجود در بازار چرب و مرطوب کنند و برای اینکه دست‌هایشان کمتر آلوده شود و کمتر نیاز به شستن پیدا کند، وقتی از منزل خارج می‌شوند دستکش مناسب بپوشند تا هم دست‌هایشان کمتر در معرض آلودگی قرار بگیرد و هم کمتر با سرما و خشکی هوا مواجه شود.

4. افرادی که پوستشان خیلی خشک است و سرمای هوا هم خشکی پوست شان را تشدید می‌كند، باید از کرم‌هایی با پایه چربی و افرادی که پوستشان چرب است و می‌خواهند فقط رطوبت از دست رفته آن را بازیابند، بهتر است مرطوب‌کننده‌های با پایه آب مصرف كنند. ضمن اینکه برای جذب بیشتر و مناسب‌تر هر دو نوع این کرم‌ها، باید ابتدا دست و صورت را بعد از شستن خوب خشک و سپس از محصولات مرطوب‌کننده مناسب استفاده كرد.

5. استفاده از محصول?هایی مانند وازلین، علاوه بر مقرون به صرفه‌تر و مفید بودن، عوارض کمتری دارد زیرا معمولا افراد به این‌گونه محصولات واکنش پوستی نشان نمی‌دهند.

6. یک باور کاملا اشتباه این است که ملایم‌تر‌شدن نورآفتاب در روزهای زمستانی نیاز به استفاده از ضدآفتاب را از بین می‌برد، در حالی كه مصرف‌نکردن ضدآفتاب، یکی از عوامل خشکی پوست در فصل سرما محسوب می‌شود، بنابراین تمام افراد باید در زمستان هم از ضدآفتاب البته در دفعات کمتر استفاده كنند.

7. میزان SPF ضدآفتاب‌ها به پوست و منطقه‌ای زندگی، بستگی دارد. بهتر است پیش از مصرف ضدآفتاب در پاییز و زمستان با یک متخصص پوست و مو مشورت شود اما اغلب استفاده از ضدآفتاب‌هایی با SPF 25 به بالا توصیه می‌شود.

8. به‌طور کلی بعد از استحمام (چه با آب ولرم و چه با آب گرم) خشکی پوست افزایش می‌یابد. هر چقدر پوست خشک‌تر و حساس‌تر و آب حمام گرم‌تر باشد، این خشکی تشدید می‌شود، بنابراین كسانی که می‌خواهند پوست لطیف و نرمی پوست داشته باشند، بعد از هر استحمام باید تمام سطح پوست بدنشان را با لوسیون مخصوص بدن چرب کنند.

9. عوامل بسیاری می‌توانند در خشک‌شدن پوست افراد موثر باشند که یکی از آنها مشکلات تغذیه‌ای و کمبود ویتامین‌هاست. هرچه بدن کمتر در معرض دریافت ویتامین‌ها و عناصر مفید برای شاداب و باطراوت ماندن پوست قرار بگیرد، بیشتر و زودتر دچار خشکی و چروکیدگی پوست می‌شود، بنابراین مصرف انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین E در این روزها خیلی به افراد توصیه می‌شود و پیشنهاد ما برای جلوگیری از کمبود آب بدن و در نتیجه خشکی پوست، مصرف ‌آب زیاد در پاییز و زمستان است.

مقاله مرتبط: گیاهان رفع خشکی پوست

نگاه چهارم

نقش تغذیه در رفع خشکی پوست

دکتر رضا غیاثوند/ متخصص تغذیه و رژیم درمانی و مدیر گروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

عوامل متعددی می‌توانند باعث ایجاد خشکی، سفتی، پوسته‌شدن و خطوط و شیارهای نازک در پوست شوند. یکی از این عوامل، نوع تغذیه است. در فصل‌های پاییز و زمستان، دریافت منابع غذایی‏ای مانند اسیدهای چرب امگا3، ویتامین C، A، روی و پروتئین در کاهش آسیب‎پذیری پوست موثر هستند. البته برای جلوگیری از خشکی پوست بدن نباید با کم‏آبی یا دهیدراسیون مواجه شود. در واقع، مهم‏ترین عامل موثر در لطافت و شادابی پوست و پیشگیری از خشکی آن بعد از دریافت موادمغذی مفید، نوشیدن آب به مقدار کافی است که خوشبختانه خانم نوری این کار را انجام می‌دهند.

یکی از مهم‏ترین مواد‌مغذی در پیشگیری از کاهش رطوبت پوست، دریافت اسیدهای چرب امگا3 است. منبع اصلی دریافت این نوع اسید، غذاهای دریایی مانند ماهی و میگو هستند. البته در روغن کانولا (کلزا) و گردو نیز اسید چرب امگا3 وجود دارد که در مقایسه با موادغذایی دریایی، مقدار آن کمتر است، بنابراین توصیه می‌شود افرادی با پوست خشک، در فصل پاییز و زمستان، حتما در طول هفته، 4-3 وعده ماهی مصرف کنند.

دومین ماده‌مغذی، ویتامین C است که یکی از مهم‎ترین مواد ضروری در تشکیل کلاژن (پروتئین‌های پوست) محسوب و كمبود آن در بدن باعث از هم گسیختگی سلول‌های پوست می‌شود و مشكلاتی از قبیل ترك، زخم، شل‌شدن و چین و چروك پوست ایجاد می‌كند. منابع اصلی ویتامین C، مرکبات (لیمو و پرتقال)، آناناس، خربزه و طالبی هستند. خوشبختانه در این فصل این نوع میوه‏ها در دسترس هستند و افرادی مانند خانم نوری می‎توانند خود میوه تازه یا آبمیوه طبیعی آن را مصرف کنند.

ویتامین A نیز در زیبایی پوست بسیار مهم است. منبع اصلی این نوع ویتامین، جگر است. ویتامین A به مقدار کمتری در گوشت قرمز هم وجود دارد. دریافت روی (زینک) با مصرف غذاهای دریایی، جگر و گوشت‌قرمز نیز در کاهش خشکی پوست موثر است. آخرین ماده‌مغذی‌ای که بر زیبایی و لطافت پوست اثر دارد، پروتئین است. البته منظور از مصرف کافی منابع حاوی پروتئین، مصرف بیش از حد آنها نیست بلکه مصرف به مقدار کافی و موردنیاز است. منابع حیوانی (گوشت قرمز، پرندگان و جگر) و گیاهی (حبوبات و سویا) منبع اصلی پروتئین هستند.

برخی افراد معتقدند افراد لاغری که پوست خشکی دارند باید برای لطافت پوستشان در این فصل، موادغذایی‌ای مثل کره را در برنامه غذایی خود بگنجانند، اما مصرف کره در برطرف‌کردن خشکی پوست اثری ندارد. این در حالی است که مصرف روغن‌زیتون و اسیدهای چرب امگا 3 در کاهش خشکی پوست موثر است. بنابراین كسانی که پوست خشکی دارند، باید در این فصول اهمیت بیشتری به نوع تغذیه‏شان بدهند.

مقاله مرتبط: درمان خانگی پوست خشک

نگاه پنجم

استحمام پوست خشک را خشک تر می کند

دکتر سیدمسعود داودی/ متخصص پوست و مو، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا…

معمولا خانم‌ها به حفظ شادابی و طراوت پوست صورت توجه زیادی دارند و با شروع فصل پاییز و سرد‌شدن هوا، مرطوب نگه‌داشتن پوست صورت و دست ذهن آنها را مشغول می‏کند. هوای سرد، استفاده از مواد شوینده، ژنتیک و… در خشکی پوست تاثیر دارند. معمولا بخوردادن پوست یکی از روش‎هایی است که بیشتر خانم‎ها در این فصل برای مرطوب نگه‌داشتن پوست به‌کارمی‏برند اما درحقیقت این روش تاثیری ندارد و فقط برای مدت کوتاهی می‏تواند باعث نرمی و لطافت پوست شود. از سوی دیگر، برای افرادی که پوست صورتشان آکنه و جوش دارد، ممکن است استفاده از بخور باعث تشدید آکنه‎ها شود. اگرچه بخوردادن پوست در فصل پاییز و زمستان برای پیشگیری از خشکی آن، موثر نیست اما استفاده از دستگاه بخور در مرطوب‌کردن هوای اتاق و مرطوب و نرم نگه‌داشتن پوست، تاثیر دارد. برای حفظ رطوبت پوست صورت و دست، بهتر است آن را با آب بشویید و بعد از کرم‏های مرطوب‎کننده مناسب استفاده کنید. اگر پوست خشکی دارید، در فصل پاییز و زمستان، تعداد دفعات حمام را به حداقل برسانید و بعد از استحمام و خشک‌کردن بدن، بلافاصله با استفاده از محلول و لوسیون پوست بدن را مرطوب کنید تا خشک نشود. مصرف کرم‎های مرطوب‎کننده هم در پیشگیری از خشکی پوست دست و پا موثر است.

انتخاب شوینده متناسب با نوع پوست نیز بسیار مهم است. از مصرف صابون‎هایی قلیایی یا مواد پاک‎کننده‎ای که مقادیر زیادی مواد خشک‎کننده و قلیایی دارند، خودداری کنید. برای شستشوی پوست صورت از صابون‎های «پن» که از نظر ظاهری شبیه صابون هستند اما ترکیب‌ها شیمیایی‌شان متفاوت است، استفاده کنید. اگرچه صابون‎های «پن» كمی از صابون‏های دیگر گران‎تر هستند اما کمتر پوست را تحریک می‌کنند. در صورت تمایل به مصرف صابون، صابون‎های ملایم با pH پایین یا صابون‌های کرمی را انتخاب کنید که 25 درصد چربی دارند. در فصل پاییز، پوست را از نور خورشید و سرما محافظت کنید و به یاد داشته باشید که در اثر خشک‏شدن، بسیار آسیب‏پذیر و حساس می‏شود.


نظر خود را بیان کنید