انشا درباره کنترل خشم

تکنیک‌های ساده در کنترل خشم

9-Step Plan to Control Your Anger

یک روانشناس مسائل اجتماعی، درباره برخی از نکات و تکنیک‌های ساده در کنترل خشم، گفت: باید بدانیم که تمامی خشونت‌های منجر به ضرب وجرح با خشم‌های کنترل شده و انفجاری آغاز می شوند.

دکتر جاوید ثمودی درگفت‌وگو با خبرنگار«جوانان» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه قم، درباره خشم و علل بروز این هیجان گفت: خشم هیجانی طبیعی است و همه آن را در زندگی به دفعات آن را تجربه کرده‌اند.

وی افزود: از یک انسان نرمال و سالم انتظار می‌رود که قادر به ابراز شادی و هیجان خود باشد و توقع بروز حس ناراحتی و عصبانیت هم وجود دارد.

این روانشناس با تاکید بر ضرورت کنترل خشم عنوان کرد: میان ابراز کنترل شده و مفید خشم با ابراز خارج از کنترل و مخرب آن تفاوت‌های بسیار ظریفی وجود دارد که در صورت عدم آگاهی از آنها فرد به راحتی از یک انسان عصبانی عادی به یک مجرم اجتماعی و حتی قاتل تبدیل می شود.

ثمودی ادامه داد: خشونت که از پیامدهای عدم کنترل خشم محسوب می شود جزو آن دسته از رفتارهایی است که اقدام به آن هم برای فردی که مورد خشونت قرار می‌گیرد و هم برای فرد اعمال کننده خشونت، خطرناک و آسیب رسان است.

وی با اشاره به اهمیت کنترل خشم در درگیری‌ها، به برخی از آمارهای خشونتی اشاره کرد و گفت: به طور میانگین و مطابق با نظر کارشناسان هر ساله حدود 30 درصد از درگیری‌های خیابانی و خشونت‌های لفظی برگرفته از خشم کنترل نشده منجر به قتل می‌شوند.

این روانشناس ادامه داد: میانگین سنی مجرمان این اتفاقات زیر 30 سال است. از سوی دیگر طی کمتر از یک دهه گذشته میزان جرایم خشن میان جوانان و نوجوانان شدت فراوانی گرفته است.

به گفته ثمودی گروه پسرانی که در سنین نوجوانی قرار دارند بیشترین قربانیان اعمال خشونت آمیز و دعواهای دسته جمعی هستند زیرا واکنش‌های احساسی و هیجانی آنان از شدت و دامنه وسیعتری نسبت به بالغین برخوردار است.

وی درمان ریشه‌ای خشم را مورد تاکید قرار داد و گفت: از آنجا که ریشه تمامی این وقایع ناگوار در عدم کنترل هیجانات و خشم‌های لحظه‌ای است، بنابراین ضروری است به درمان ریشه‌ای و اساسی اینگونه اتفاقات تلخ پرداخته شود.

ثمودی ادامه داد: خشم در افراد به فاکتورهای گوناگونی همچون سن، جنسیت، جغرافیای محل سکونت، شرایط سلامت جسمی و رفاهی فرد، تحصیلات، ژنتیک، فرهنگ تربیتی، خانواده و حتی بیماری‌های فرد وابسته است که در این شرایط می‌توانند بر میزان حساسیت‌های هیجانی فرد تاثیر گذاشته و شدت ومیزان خشم او را تحت تاثیر قرار دهند.

وی همراهی خانواده در شناخت ابعاد مختلف خشم و توجه به علل و ریشه‌های خشونت را عاملی مهم در کنترل خشم خواند و گفت: امیدواریم خانواده به عنوان رکن مهمی در جامعه بتواند با شناخت نیازها و کسب اطلاعات وسیع در خصوص روحیات فرزندان سهم مهمی در کنترل خشم ایفا کند.

فواید کنترل خشم

کارشناس ارشد روانشناسی گفت: کنترل خشم می تواند در بسیاری از موارد افراد را از خطرات احتمالی، دور و از پیامد های مخرب ناشی از کنترل نشدن آن جلوگیری کند.

مسلم کرد در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه هر شخصی در طول روز با هیجانات مختلفی رو به رو است، اظهار کرد: یکی از این هیجانات خشم است که پاسخ دادن به این غریزه با حالت تهاجمی رو به رو است. یکی از گام های اساسی در روانشناسی کنترل هیجانات است که در اکثر مواقع باعث جلوگیری از مشکل و آسیب در فرد و اطرافیان خواهد شد.

وی با اشاره براینکه هر فردی خشم یا پرخاشگری را در زندگی روزمره خود تجربه خواهد کرد، ادامه داد: نمی توان به سادگی از چیزی که باعث خشم شده دوری کرد اما می توان واکنش های خود را کنترل سازیم. عوامل مختلفی باعث پرخاشگری در انسان می شود که به عنوان یکی از شایع ترین این موضوعات می‌توان به ناکامی فرد در تحقق خواسته‌اش اشاره کرد.

کرد در مورد پیامدهای ناشی از  کنترل نشدن پرخاشگری وخشم عنوان کرد: معمولا بسیاری از زندانیان و محکومان به قتل علت وقوع جرم خود را کنترل نکردن لحظه‌ای خشم خود اعلام می‌کنند. اثرات کنترل نداشتن روی خشم می تواند زندگی اجتماعی افراد را تحت تاثیر قرار دهد و روابط آنها را با اطرافیان خدشه دار کند.

وی با بیان اینکه مهم ترین و موثر ترین راهکار برای کنترل خشم و پرخاشگری، آموزش است، اذعان کرد: آموزش ها در سه سطح فردی(آموزش مهارت زندگی) خانواده(آموزش های روابط و خانواده درمانی) و جامعه (آموزش های رسانه ای)می‌تواند انجام شود.

 


نظر خود را بیان کنید