شیرین‌ترین کیک زندگی در بهترین شب عمر

کیک‌های عروسی قنادی ناتلی؛

c1

کیک عروسی تعریف مشخصی دارد. همه ما بارها و بارها طعم این کیک را امتحان کرده‌ایم. کیکی که در مراسم ازدواج عروس و داماد سرو می‌شود و قرار است طعم شیرین آن نمادی و آرزویی باشد برای شیرین بودن زندگی زوجی که با هم پیمان ازدواج بسته‌اند. همان‌ط‌ور که گفتیم این کیک در شب جشن سرو می‌شود اما در انگلستان برخی از مردم این کیک را در وعده‌ی صبحانه‌ی روز بعد از عروسی میل می‌کنند.

کیک عروسی در انواع طعم‌ها، شکل‌ها و تزئین‌های مختلف تهیه می‌شود. بستگی دارد عروس و داماد از چه فرهنگی آمده باشند، چند نفر مهمان داشته باشند، سلیقه آن‌ها به چه مدل و طرحی تمایل بیشتری داشته باشد و البته از نظر مالی نیز چقدر بخواهند هزینه کنند. سرآشپزها و طراحان مدرن امروزی برای تزئین کیک بیشتر از همه از خمیر فوندانت و یخ‌چینه استفاده می‌کنند. این کیک‌ها غالبا تزئین بسیار مجللی دارند. در حال حاضر می‌توان گفت کیک عروسی یک کالای لوکس، و نشانه ای از جشن ملوکانه و موقعیت اجتماعی میزبانان به شمار می‌آید. پنداری هر چه کیک عروسی بزرگ‌تر، جایگاه اجتماعی نیز بالاتر.

کیک عروسی از کجا آمده است؟

کیک عروسی گذشته‌ی بسیار طول و درازی دارد. اسناد تاریخی نشان می‌دهند که عروس و داماد در مهمانی ازدواج خود با نان از مهمانان پذیرایی می‌کردند اما کم‌کم به شیرینی این نان‌ها افزوده شد تا این‌که حدود 400 سال قبل از میلاد مسیح و در زمان امپراطوری روم اولین کیک‌های عروسی پخته شدند. حدود ۱۰۰ سال پیش از میلاد ابتدا یک تکه سفت نان شیرین یا کیک میوه توسط داماد خورده می‌شد و باقیمانده آن خرد شده و بر سر عروس ریخته می‌شد. شاید بتوان گفت این رسم پیش‌درآمدی برای رسم امروزی ما محسوب می‌شود. رسم بریدن کیک و در دهان گذاشتن آن توسط عروس و داماد.

کیک عروسی از کجا آمده است؟

کیک‌های عروسی ابتدایی بیشتر طعم و بافتی میوه‌ای داشتند. چراکه برای آن‌ها میوه نمادی از برکت، باروری و رفاه بود. در قرن هفدهم میلادی برای جشن‌های عروسی دو کیک می‌پختند. یکی برای عروس و یکی برای داماد. اما در گذر زمان کیک داماد از گردونه خارج شد و کیک عروس تبدیل به کیک اصلی این رویداد بزرگ گشت. کیک‌های عروسی سنتی سفید هستند و عطر و طعم آن‌ها شامل شکلات، وانیل یا توت‌فرنگی است. آن‌ها را در چند طبقه، معمولا بین سه تا پنج طبقه، می‌پزند و از طبقه بزرگ‌تر به کوچک‌تر بر روی هم می‌چینند.

در قرن نوزدهم نوعی از کیک عروسی برای اولین بار در جشن ازدواج ملکه ویکتوریا پخته شد. این کیک با یخ‌چینه مجلل تزیین شده و از نظر ابعاد بسیار بزرگ بود. این کیک چند طبقه نمونه ابتدایی برای کیک‌های عروسی امروزی به سبک غربی به شمار می‌رود. این سبک از کیک به عنوان کیک عروسی ویکتوریایی شناخته می‌شود و در اصل نوعی کیک میوه‌ای بود که آن را با یخ‌چینه‌ی کاملا سفید پوشانده بودند.

همچنین بخوانید : انواع تارت

اما اولین ظهور نشانه‌های کیک عروسی مدرن در عروسی شاهزاده لئوپولد، دوک آلبانی، در سال 1882 میلادی دیده شده است. تا قبل از آن برای نگه داشتن طبقه‌های کیک از ستون‌های غیرخوراکی استفاده می‌کردند و روی آن را با شکر و تخم‌مرغ می‌پوشاندند اما در جشن ازدواج شاهزاده آلبانی، با یک نوآوری پیش‌گامانه برای کیک عروسی، همه‌ی کیک را به صورت خوراکی تهیه کردند.

خرافات و باورهای غلط درباره کیک عروسی

خرافات و باورهای غلط درباره کیک عروسی

در عروسی‌های سنتی آمریکایی دختران جوان و مجرد را صدا می‌زنند تا روبا‌ن‌هایی را که به لایه پایینی کیک وصل هستند، بکشند. به یکی از این روبان‌ها حلقه وصل است و دختری که این روبان را بکشد، عروس بعدی است. در برخی کشورها کیک را برای لحظاتی بر روی سر عروس می‌گذارند تا امکان باروری را به یمن و مبارکی شیرینی در او بیشتر کنند و سرعت ببخشند. همچنین بعضی‌ها به ساقدوش عروس توصیه می‌کنند یک تکه کوچک کیک عروسی را از حلقه عروس گذرانده و شب زیر بالش خود بگذارد تا بختش زودتر باز شود. بعضی‌ها هم به دختران جوان پیشنهاد می‌کنند خرده‌های کیک را در جوراب زنانه ساق‌بلند گذاشته و سپس آن را زیر بالش خود بگذارند.

انواع کیک‌های عروسی در جهان

مردم انگلستان در بسیاری از مواقع پایبند سنت‌های خود هستند. این اخلاق ایشان در مورد کیک عروسی نیز صدق می‌کند. آن‌ها معمولا در جشن‌های ازدواج خود کیکی مشابه کیک‌های عروسی قرن نوزدهم سفارش می‌دهند. کیکی که معمولا میوه‌ای است و بر روی آن لیکور می‌ریزند و سپس با یک لایه از مارزیپان یا فوندانت می‌پوشانند. روی کیک نیز با یخ‌چینه مجلل تزیین می‌شود.

کیک عروسی در ایران

و اما مردم فرانسه. کیک‌های عروسی فرانسوی با هم‌تایان بریتانیایی آن‌ها بسیار متفاوت هستند. یکی از رایج‌ترین انواع کیک عروسی سنتی در فرانسه کروکمبوش است. این کیک از تعدادی نان خامه‌ای کوچک که با کرم‌های قنادی پر شده و سپس در کارامل فرو برده شده‌اند، تشکیل شده است. این کیک ها به شکل هرم قرار داده می‌شوند. اما اگر زوجی فرانسوی تصمیم بگیرند کیک سنتی برای جشن ازدواج خود سفارش ندهند، یک نوع کیک لایه‌ای را انتخاب می‌کنند. برخی نیز ترکیبی از هر دو را سفارش می‌دهند. به اینصورت که کیک لایه‌ای به عنوان پایه استفاده می‌شود و کیک کروکمبوش در بالای آن قرار می‌گیرد.

کیک عروسی بریتانیایی در بسیاری از نقاط جهان محبوب عروس و دامادها است. از استرالیا و اندونزی گرفته تا آفریقای جنوبی و کشورهای اروپایی. در آمریکا کیک عروسی بیشتر به سبک بریتانیایی طرفدار دارد اما به جای کیک میوه‌ای از کیک پوند، کیک اسفنجی یا کیک کره‌ای برای تهیه آن استفاده می‌کنند. بد نیست بدانید در جنوب آمریکا همچنان کیک داماد را نیز تهیه می‌کنند. کیک کوچک و شکلاتی که تزئین خاص و مشخصی ندارد.

کیک عروسی در ایران

در ایران نیز پذیرایی کردن از مهمان‌ها به‌وسیله شیرینی و کیک در جشن‌های عروسی، رسم قدیمی و محبوبی است. رسمی که در دهه‌های اخیر تبدیل به بخش مهمی از جشن ازدواج شده است. بخشی که بابت آن هزینه‌ی بالایی می‌کنند و مدت زمان زیادی نیز صرف انتخاب آن می‌کنند. به همین خاطر قنادی‌ها برای این کیک‌ها آلبوم‌های خاص خود را دارند و به زوج‌های جوان پیشنهادات هیجان‌انگیز متعددی ارائه می‌دهند.

کیک عروسی در ایران

قنادی ناتلی نیز از آن دسته قنادی‌ها به شمار می‌آید که برای کیک‌های عروسی برنامه‌های خوبی چیده، طرح‌های زیبایی آماده کرده و طعم‌های خوشمزه‌ای نیز در نظر گرفته است. با سر زدن به قنادی ناتلی می‌توانید آلبوم کیک‌های عروسی ناتلی را ببینید. قبل از آن هم می‌توانید به سایت ناتلی مراجعه کنید و کیک‌های عروسی آن را مشاهده کنید. ناتلی در آلبوم خود حدود 150 مدل مختلف کیک عروسی دارد. از انواع مدل کلاسیک و سنتی آن تا مدل‌های جدیدتر و متناسب با ذائقه و سلیقه عروس خانم‌ها و آقا دامادهای امروزی. کیک‌های چند طبقه‌ی گرد و مربعی شکل، کیک‌های پایه‌دار، کیک‌های چند تکه و کیک‌هایی که به شکل قلب طراحی شده‌اند.

علاوه بر این مدل‌ها، شما امکان سفارش کیک‌های عروسی سفارشی و خارج از آلبوم را هم دارید. کیک سفارشی با فتوکیک یا کیک سفارشی لاکچری. بنابراین ناتلی دست شما را در انتخاب باز می‌گذارد و برای شما شرایطی را فراهم می‌کند که از شیرین‌کامی خودتان و مهمانان عزیزتان در شب جشن مطمئن باشید.