تشریفات مجالس عروسی در ایران

در تاریخ و فرهنگ ایرانی، خانواده یک اصل مهم در بنیان جامعه بوده است. از این رو شروع زندگی مشترک دو نفر امری مقدس شمرده میشده و برای آن جشن بزرگی برگزار میگردیده است. به همین دلیل یکی از رسوم قدیمی و مهم در بین ایرانیان، برپایی مراسم عروسی زوج های جوان است. مراسم عروسی از دیرباز در ایران با شکوه زیادی برگزار میشده است. در ایران مراسمی به عنوان گواه گیران برگزار میشده که در واقع همان مجلس عقد امروزی است. در این مراسم بزرگان و موبد جمع میشدند و در حضور آنها مراسم گواه گیران اجرا میشد و زوجین به ازدواج هم درمی آمدند.

در سفره عقد یا سفره گواه ایران باستان و زرتشیان آن زمان اقلام مختلفی وجود داشت. آیینه، شمع، کتاب اوستا، قیچی،‌ تخم‌مرغ و انار،‌ شاخه‌ای بسیار كوچك از سرو یا شمشاد،‌ یك كاسه آب و آویشن،‌ لرك یا آجیل هفت میوه و كُشتی، نخ و سوزن و سینی شربت از جمله آنها بود. در هنگام برگزاری مراسم گواه گیران، قیچی به صورت باز قرار میگرفت و پس از آن بسته میشد. پدر زن انار را به داماد میداد و تخم مرغ را از داخل سینی به بیرون آن میگذاشت. انار به نشانه افزونی اولاد، باز بودن قیچی به معنای گشایش کار و بستن آن به معنای قطع معامله است. آب و آیینه نیز به معنای زایش و نیز گشایش است. آویشن و برنج نیز به منظور خیر و برکت و آینده پر امید و نعمت، به روی شانه عروس و داماد ریخته میشد.

تشریفات عروسی اقوام ایرانی

در گذشته کلیه مراسم سنتی عروسی از جمله شیرینی خوران، نامزدی، حنابندان و غیره به طور کامل انجام میشد و هرچه جشن عروسی باشکوه تر و طولانی تر برگزار میشد، نشان از اهمیت افراد آن داشت. امروزه ولی با گذشت زمان و تغییر کردن و کمرنگ شدن سنتها، بسیاری از مراسم گذشته برگزار نمیشود، اما جشن عروسی همچنان در بسیاری از خانواده ها یک رسم مهم بشمار میرود. در هر منطقه از ایران رسوم مختلفی وجود دارد و مراسم عروسی به شکل خاص خود برگزار میشود، اما نقاط مشترکی در بین تمامی این رسوم وجود دارد.

هر ازدواجی با برگزاری مراسم خواستگاری آغاز میگردد. پس از پسندیده شدن و به تفاهم رسیدن زوجین و خانوده ها، مراسم بله برون و پس از آن نامزدی برگزار میگردد. تهیه جهیزیه، خریدهای عروسی، جهازبران و حنابندان مراسم و جشنهایی است که قبل از مراسم اصلی عروسی برگزار میگردد. بعد از جشن عروسی نیز ممکن است جشن پاتختی برگزار شود. برگزاری هرکدام از این مراسم بسته به نظر و سلیقه زوجین و خانواده ها دارد  و چنانچه گفته شد امروزه بسیاری از جشن ها برگزار نمیشود.

در برگزاری جشن عروسی تغییرات زیادی از گذشته تاکنون انجام گرفته است. برای مثال در گذشته جشن عروسی در خانه برگزار میشد ولی امروزه برگزاری مراسم اغلب در تالار عروسی یا باغ تالار صورت میگیرد. در بسیاری از مراسم عروسی امروزی و مدرن، به دلیل گستردگی مسائل و همچنین این مورد که عروس و داماد یا خانواده هایشان وقت و آگاهی لازم از نحوه برگزاری عروسی را ندارند، شرکتهای ارائه دهنده تشریفات مجالس نقش بسیار مهمی را ایفا میکنند. این شرکتها، با داشتن تجربه و مهارت لازم در زمینه برگزاری مراسم و مجالس عروسی و همچنین شناخت و آشنایی با کلیه موارد لازم برای برگزاری بی نقص مراسم، میتوانند کمک بزرگی به عروس و داماد بکنند.

تشریفات مجالس و پذیرایی

از موارد مهم در هر مراسم عروسی، پذیرایی از میهمانان است. پذیرایی در مراسم عروسی شامل موارد مختلفی میشود که گستره آن از نوشیدنی و شام عروسی تا فینگر فود، سالاد بار و اردور و خوراکی های سنتی و مدرن متفاوت است. عروس و داماد میتوانند از انواع پذیرایی های مختلف ، موردی که باب سلیقه خود و مهمانانشان هست را انتخاب کنند. پذیرایی با موارد متنوع یکی از مسائلی است که باعث زیبایی و مجلل بودن عروسی میشود. یکی از آیتمهای مهم در پذیرایی ، میز شام است. نحوه سرو شام عروسی و کیفیت جزو خدمات تشریفات عروسی است و یکی از موارد بسیار مهم در برگزاری مراسم عروسی به شمار میرود.