اگر شما نیز به دنبال خرید موبایل آیفون هستید اما در دوراهی بین گوشی آیفون و اندروید گیر کرده‌اید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید. امیدواریم که شما بتوانید پس از خوانش آن تصمیم قطعی‌ترین بگیرید و با اطمینان کامل‌تری به سمت خرید موبایل مورد نظرتان حرکت کنید.

تقریباً در هر جمعی که باشید می‌توان حداقل یک کاربر موبایل اپل را پیدا کنید. اگر بخواهید بحث جدیدی را شروع کنید، کافی‌است که یکی از این جملات را بگویید: «شکی نیست که گوشی‌های اندروید بهترین‌اند!» یا «گوشی آیفون ارزش هر هزارتومانی که برای آن پرداخت می‌کنی را دارد» یا «فقط کسی که عقلش را از دست داده است به دنبال خرید آیفون می‌رود» و یا اینکه بگویید: «اندروید کاملاً به‌دردنخور است» و سپس به کنار بروید و ببینید که چه بحثی داغی را آغاز کرده‌اید.

خرید آیفون

حقیقت این است که هرکدام از گوشی آیفون و گوشی اندروید نکات مثبت و منفی خود را دارند. اما برای خرید موبایل آیفون ، بایستی کمی بیشتر در مورد «نکات منفی» احتیاط بکنیم. در اینجا به 4 مورد از مقایسه‌های بین موبایل اپل که از iOS پشتیبانی می‌کند و موبایل اندرویدی اشاره می‌کنیم. به لیست زیر توجه کنید:

  • بررسی سهولت استفاده در گوشی آیفون و اندروید
  • نگاهی بر رده‌بندی قیمت‌های گوشی اندروید و موبایل اپل
  • سیستم باز یا بسته، مسئله این است!
  • گوشی آیفون ، اندروید و به‌روزرسانی‌های‌شان

در ادامه به هر مورد از موارد مذکور در لیست بالا اشاره خواهیم کرد.

1-     بررسی سهولتِ استفاده در گوشی آیفون و اندروید

کاربران گوشی آیفون عاشق این هستند که بگویند، موبایل اپل خیلی خوب کار می‌کند. این حرف قطعاً درست است که استفاده از گوشی آیفون بسیار آسان است و شاید یکی از مهم‌ترین دلایل خرید موبایل آیفون نیز همین باشد. اما رابط کاربری اندروید نیز این‌چنین است. اگر صادقانه و بدون وسواس بخواهیم بگوییم اگر بتوانید از یکی از دو نوع گوشی اپل یا اندروید استفاده کنید، در استفاده از دیگری مشکلی نخواهید داشت.

طبیعتاً حدود یک دهه و نیم پیش، هنگامی که گوشی آیفون برای اولین‌بار در بازار ظاهر شد و موبایل‌های ویندوز و نوکیا سیمبیان در رقابت بودند، موبایل اپل تمامیِ آن‌ها را از صحنه به‌در کرد ولی خب دلیل اصلیِ آن، همین سهولت در استفاده از آن بود.

اما همان‌طور که گفته شد، این موضوع مربوط به تقریباً یک دهه و نیم پیش است. امروزه واقعاً تفاوت زیادی وجود ندارند که وضعیت سهولت استفاده در گوشی آیفون یا اندروید را چندان از هم متمایز کنند. در همین لحظه نیز جدیدترین مدل گوشی آیفون که چند ماهی از معرفی آن گذشته است، در بیشترین میزان شباهت خود با موبایل‌های اندرویدی قرار دارد. با این وجود هنوز هم از محدودیت‌های نسبیِ پیشین خود عقب‌نشینی نکرده است. اپل برای عنوان یکی از دلایل این محدودیت‌ها، به «بالا ‌نگه‌داشتن امنیت» آن اشاره کرده است.

نکتۀ نسبتاً قابل‌توجهی که در زمان خرید موبایل آیفون باید در نظر بگیرید این است که گوشی‌های اندروید به شما امکان کنترل بیشتری بر روی سیستم یا نرم‌افزارها می‌دهند. این موضوع کاملاً شخصی است که فرضاً آیا من می‌خواهم شخصی‌سازی‌های زیادی را بر روی تلفنم انجام دهم و یا اینکه در استفاده از یک موبایل اپل، چندان مشکلی با محدودیت‌های آن ندارم.

2-     نگاهی بر رده‌بندیِ قیمت‌ها و قیافۀ گوشی اندروید و موبایل اپل

برای خرید موبایل آیفون ، دقت به این نکته از الزامات خرید به شمار می‌رود. نظر شخصی خودم و چند کاربر دیگر را می‌گویم:

«گوشی آیفون زیباست! ولی گوشی اندرویدی، تنوع وسیعی دارد! بسیار وسیع!»

این آمار به قدری بالا است که سامسونگ به‌تنهایی 17 نوع گوشی در سال 2019 به بازار عرضه کرد. این در حالی است که اپل در همان سال از سه گوشی آیفون 11، iPhone 11 Pro و iPhone 11 Pro Max پرده‌برداری کرد. خلاصه آن‌که دستتان برای انتخاب یک موبایل اپل در مقایسه با گوشی‌های اندرویدی از لحاظ تنوع، تا حدود زیادی بسته است.

به همان اندازه‌ای که یک موبایل آیفون جذاب است برخی دیگر از انواع رقبای اندرویدی آن نیز دارای جذابیت‌هایی هستند. درست است که اپل با کنترل هر مرحله از مراحل ساخت گوشی آیفون، اطمینان حاصل می‌کند که آن‌ها از نظر تناسب و مباحث زیبایی‌شناسی، از جایگاه بسیار خوبی برخوردار هستند، اما سازندگان بزرگ تلفن‌های اندرویدی نیز همین کار را می‌کنند. با این اوصاف، برخی از تلفن‌های اندرویدی از این قواعد زیبایی‌شناختی اصلاً بهره‌ای نبرده‌اند.

بخشی از دلیل این امر، این است که اپل چیزی جز تلفن‌های لوکس تولید نمی‌کند. حتی دستۀ نه‌چندان کمی از کاربران جدید نیز با همین نیت روی به خرید موبایل آیفون آورده‌اند. هرگز یک موبایل اپل نو و”ارزان” وجود نخواهد داشت. اگر نمی‌خواهید هزینۀ بالایی را برای خرید موبایل آیفون بپردازید، بهترین انتخاب شما می‌تواند تهیۀ یک موبایل اپل دست دوم باشد.

3-     سیستم باز یا بسته، مسئله این است!

موبایل اپل همانند همیشه، اختصاصی باقی مانده است. اگر شما چیزهایی را که نمی‌توانید از طریق یک موبایل اپل دریافت کنید را نمی‌خواهید، پس مشکلی با این قضیه نخواهید داشت. اما اگر شما می‌دانید که پس از خرید موبایل آیفون، نیاز خواهید داشت که به‌عنوان مثال، کتابی از نرم‌افزار آمازون یا کیندل خریداری کنید و یا فیلمی را از گوگل‌پلی تماشا کنید، قطعاً به مشکل برخواهید خورد.

برعکس موبایل اپل، اندروید هم از نظر سیستمی خیلی بازتر و هم Open source است. به‌وسیلۀ اندروید شما می‌توانید به بسیاری از نرم‌افزارها، فایل‌ها و اطلاعات دسترسی دائم داشته باشید. این را نیز در نظر بگیرید که با خرید موبایل آیفون و استفاده از امکاناتی چون iTunes و تشکیل یک Music Library، شما دیگر از آیفون نمی‌توانید که خارج شوید چراکه آیفون هیچ‌یک از برنامه‌های خود را به اندروید منتقل نکرده است و هرگز نیز نخواهد کرد.

برای بیشتر کاربران، این تفاوت در موبایل اپل و اندروید، اهمیت چندانی ندارد. اما اگر شما سیستم‌های باز را به سیستم‌های بسته ترجیح می‌دهید، این یک نکتۀ مهم است.

4-     گوشی آیفون ، اندروید و به‌روزرسانی‌هایشان

اینجا یکی از مهم‌ترین جاهایی است که اندروید در مقابل موبایل اپل مجبور به عقب‌نشینی می‌شود و حتماً می‌تواند فاکتوری تعیین‌کردنی برای خرید موبایل آیفون باشد. وقتی اپل یک به‌روزرسانی یا پَچ جدیدی را منتشر می‌کند، همۀ تلفن‌هایی که هنوز پشتیبانی می‌شوند آن را دریافت می‌کنند. این انواع از تلفن‌های آیفون، معمولاً آن‌هایی هستند که تا حداکثر 5-6 سال قبل عرضه شدند. اما  برای اندروید این اتفاق برای انواع معمولی حداکثر تا دو سال آپدیت نرم‌افزاری و برای پرچم‌داران آن‌ها حداکثر تا 3 سال آپدیت سیستم‌عامل مورد انتظار است.

برخلاف گوشی آیفون که همۀ جزئیات آن تحت کنترل اپل است، در اندروید، گوگل سیستم‌عاملِ پایه و برخی برنامه‌ها را تهیه می‌کند و ارائۀ نسخۀ به روزرسانی و اصلاحیه‌ها بر عهدۀ سازندۀ تلفن است. با نگاهی به تعداد تلفن‌های تولیدی سازندگان اندروید در هر سال خواهید دید که این موضوع عملاً بسیار وقت‌گیر، هزینه‌بر و تقریباً غیرممکن است(در بخش شمارۀ دو به‌صورت کامل به مثالی دربارۀ میزان تولید انواع تلفن همراه دو کمپانی اپل و سامسونگ در سال 2019 اشاره کردیم).

همان‌طور که در لابه‌لای متن این مقاله نیز متوجه شدید، خرید موبایل آیفون کمی به دقت بیشتری نیاز دارد؛ ولی این دقت زمانی بیشتر مورد نیاز است که شما در دوراهی اندروید-آیفون قرار گرفته‌اید و این دودِلی مانع تصمیم‌گیری صحیح شما شده است. نکتۀ مهم دیگری وجود دارد و آن مربوط به زمانِ پس از خرید موبایل آیفون است. همان‌طور که پر واضح است، یک گوشی موبایل اپل، ارزش بالایی دارد و بنابراین نگهداری آن نیز اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. اما زمانی نیست که ما از گزند حادثه‌ای حتی کوچک دور نباشیم. با این وجود اگر گوشی آیفون شما دچار صدمه و آسیبی شد یا نیاز به تعمیر آن داشتید، می‌توانید با یک تماس به موبایل‌کمک سریعاً اقدام به تعمیر و دریافت تلفن همراه خود کنید. تفاوتی ندارد که تلفن شما اندروید باشد یا یک گوشی آیفون؛ شما این امکان را دارید تا پس از تماس با کارشناسان موبایل‌کمک و دریافت اطلاعات لازم مربوط به هزینه و زمان تعمیر، در هرجایی از تهران که باشید تلفن خود را به پیک مخصوص موبایل‌کمک تحویل دهید و در سریع‌ترین زمان ممکن گوشی خود را به صورت‌ کاملاً تعمیرشده مانند روز اول تحویل بگیرید و از گارانتیِ تعمیر موبایل‌کمک نیز برخوردار شوید.