نحوه ساخت کتابخانه

رپورتاژ آگهی

در این مقاله بر آنم که به شما آموزش دهم چگونه می‌توان یک کتابخانه‌ی جادار ساخت.

قدم اول، تجهیزات و وسایل مورد نیاز:

  • عینک ایمنی
  • اره‌ی میزی و اره‌ی دستی
  • دریل
  • سنباده
  • میزکار
  • گیره‌ی چوب
  • گونیا و وسایل اندازه گیری
  • چسب مخصوص چوب
  • پیچ
  • بست نود درجه و صاف
  • مواد محافظتی چوب

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید هزینه نجاری را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال نجار در تهران باشید می‌توانید درخواست نجاری ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

نحوه ساخت کتابخانه

قدم دوم، طراحی:

من طرحی کمی غیر معمول را به شکل کوه مانند انتخاب کردم. قسمت سمت چپ مجموعه ای از قفسه های کتاب است که طول آنها کاهش می یابد و قد یکی از قفسه‌ها برای گذاشتن دی وی دی کوتاه‌تر است. سمت راست هم مجموعه‌ای از محفظه‌های مختلف به اندازه كتاب‌های بلندتر و یا سایر خرت و پرت‌ها است. هر قفسه 12 اینچ بلندی دارد به جز قفسه‌ی پایینی که 18 اینچ است. یک قسمت تی شکل از قفسه به سمت بیرون خارج شده تا اتاق را به دو فضای نشیمن و مطالعه، تقسیم کند.

نحوه ساخت کتابخانه

قدم سوم، برش زدن را شروع کنید:

جملات گورو نورم آبرام را بخاطر بسپارید: “قبل از استفاده از ابزار، بیایید در مورد ایمنی فروشگاه صحبت کنیم. به یاد داشته باشید که همه قوانین ایمنی همراه با ابزارهای برقی خود را بخوانید، درک کرده و آنها را دنبال کنید. دانستن اینکه چگونه از ابزارهای خود به درستی استفاده کنید، احتمال آسیب دیدگی بسیار کاهش می‌دهد. و به یاد داشته باشید که هیچ قانون ایمنی‌ای مهم‌تر از استفاده از عینک ایمنی نیست.”

من برای انجام این کار، اره‌‌ی میزی نداشتم پس این کار هیچ شیار اتصال دهنده‌ای ندارد. به جای آن‌ها، از بست‌های نگهدارنده استفاده کردم. برخی از مهاربندهای در قسمت پشتی متصل می شوند تا از گوشه های خارجی پشتیبانی کنند و از متلاشی شدن کل ساخت جلوگیری کنند.

من برش‌ها را با دست طراحی کردم کردم ولی داشتن مدلی سه بعدی برای کشیدن ابعادی برای برش که قبلاً ضخامت تخته را در نظر گرفته‌اند، مفید است. من با استفاده از یک اره گرد، تمام برش‌های عرضی را انجام دادم. در کل 49 برش.

تخته‌هایی که از آن‌ها برای ساخت کتابخانه استفاده کردم، بسیار مقرون به صرفه بودند. جوری تخته‌ها را مرتب کنید که بهترین سمت آن، روی کار قرار گیرد. بعد از برش دادن قطعات، روی آن‌ها برچسب بزنید و طول هر تخته را روی آن بنویسید. این لیست طول‌ها در ادامه‌ی کار به دردتان می‌خورد.

قدم چهارم، دریل کنید:

با استفاده از دریل، سوراخ‌هایی را با زاویه‌ی نود درجه در قطعات ایجاد کنید. غالب سوراخ‌ها، یک اینچ از لبه‌ها فاصله دارند. سوراخ قطعات عمودی 13 اینچ و قطعات افقی، 5 اینچ عمق دارند. تخته را به سمت پایین محکم نگه دارید تا بتوانید به راحتی با استفاده از دریل، در آن‌ها سوراخ ایجاد کنید.

سپس انتهای دو پیچ را از بدنه و سر آن جدا کردم و بدنه را با نوار چسب پوشاندم که در سوراخ جا شود. این عمل کمک می‌کند که پرچ‌ها در یک خط قرار بگیرند. اگر می‌توانید درست اندازه بگیرید و به راحتی دریل کنید، این کارها لازم نیست ولی انجام این عمل، شما را از نتیجه‌ی دلخواه مطمئن می‌کند.

بعد از اینکه قطعات بیرونی عمودی را با استفاده از پرچ و بست، بهم وصل کردید؛ حالا نوبت قطعات عمودی و درونی است. این قطعات بدون احتیاج به پرچ، در بین طبقه‌ها فیکس می شوند.

وزن کتاب‌ها این قطعات را سرجای خود نگه می‌دارد. یک کتاب سنگین را در انتهای قفسه قرار دهید تا باقی کتاب‌ها به آن تکیه کنند.

وقتی سوراخ‌ها را ایجاد کردید، با استفاده از پرچ، طبقه‌ها را به هم محکم کنید.

نحوه ساخت کتابخانه

قدم پنجم، سرهم کنید:

با برش دادن قطعات، سوراخکاری و رولپلاک های وارد شده، قطعات را در هم قرار دهید تا اطمینان حاصل شود که به ترتیب مناسب با هم قرار می گیرند. هم زمان با این کا، وقت بگذارید تا پشت تابلوها را برچسب بزنید تا بعداً در مونتاژ نهایی به مشکل برنخورید. من قطعات  عمودی را “V” و افقی  “H” را برچسب زدم و سپس از کف به بالا و چپ به راست شماره گذاری کردم. این به هر قطعه یک طراحی منحصر به فرد می بخشد. در تقاطع هر قطعه، شماره‌ی قطعه‌ای را که به آن متصل می شود، روی آن بنویسید تا موقعیت و ترتیب خاصی را بدست آورید. بست‌های نود درجه را در گوشه‌های خارجی قرار دهید (تقاطع‌های بیرونی). در غیر این صورت کار به مشکل برمی‌خورد.

قدم ششم، دوباره بهم بریزید!:

بعد از اتمام مرحله‌ی بعد، می‌توانید کار کتابخانه را تمام شده بدانید و از آن استفاده کنید. اما حواستان باشد که چوب خام و پرداخت نشده، ممکن است فرورفتگی پیدا کند و لکه‌دار شود و آب بر روی آن تاثیر بگذارد. من تصمیم گرفتم که از جلا بر روی چوب استفاده کنم. طبقات را از هم جدا کنید و آن‌ها را بر روی زمین بگذارید. یک قطعه چوب را بر روی زمین بگذارید و طبقات را بر روی آن بگذارید تا از سطح زمین فاصله بگیرند و دسترسی شما بهتر شود.

قدم هفتم، رنگ بزنید:

یک لایه رنگ را بر روی کار بزنید و اجازه دهید در طول شب خشک شود. شما می‌توانید رنگ‌های مختلف مخصوص چوب را باهم ترکیب کنید تا به طیف خاص‌تری دست یابید. با ترکیب رنگ‌های مختلف، می‌توانید به چوب عمق ببخشید و کاری کنید که چوب حالتی آنتیک پیدا کند.

قدم هشتم، به جزئیات کار توجه کنید:

بعد از اینکه رنگ روی چوب خشک شد، با استفاده از یک چاقوی صاف، بر روی گوشه‌های کار شیار ایجاد کنید تا نتیجه‌ی نهایی طبیعی‌تر جلوه کند. انجام این مرحله بر روی لبه‌های کار، به چوب عمق می‌بخشد و موثرتر از فقط یک لایه رنگ، عمل می‌کند.

قدم نهم:

دوباره قطعات را سرهم کنید. از علامت‌گذاری‌های سطح کار کمک بگیرید. قسمت تی‌شکل را با استفاده از پرچ بهم متصل کنید و هم چنین با استفاده از بست‌های نود درجه، قطعات عمودی را به افقی متصل کرده و قبل از اتصال، ابتدا طبقات را هم تراز کنید.

قدم دهم، امنیت کار:

از آنجا که کل واحد بیش از 16 “طول و 6.5” ارتفاع دارد، برای جلوگیری از افتادن و به دام انداختن گیاهان یا کودکان کوچک، باید به دیوار متصل شود.از سه بست نود درجه باقیمانده استفاده کنید و کتابخانه را به تیرهای عمودی بر روی دیوار متصل کنید.

این تیرهای چوبی عمودی، معمولا آن سمت پریز برق یافت می‌شود. بر روی دیوار ضربه بزنید تا زمانی که صدای توخالی نشنوید. سپس با اندازه‌گیری مناسب، چوب تیر را پیدا کنید و با دریل، سوراخی را به عمق نیم اینچ در دیوار ایجاد کنید. با استفاده از بست کتابخانه را به تیر متصل کنید. حواستان باشد که بست را با استفاده از دو پیچ، از استحکام اتصالات، اطمینان حاصل کنید. معمولا در ساختمان‌های قدیمی، این تیرها با فواصل دورتری از هم قرار دارند.

قدم یازدهم، پایان کار!:

بعد از اینکه از سرجای خود ایستادن کتابخانه، مطمئن شدید؛ حالا وقت این است که عقب بایستید و کارتان را تحسین کنید! بعد از آن، کتاب‌ها و وسایل خود را بر روی طبقات بچینید. شاید به نظرتان بیاید که این طبقات، تحمل وزن کتاب‌ها را ندارد اما نگران نباشید! این کتابخانه می‌تواند وزن سنگین کتاب‌ها را به خوبی تحمل کند و درهم نشکند.