استفاده بهینه از انواع کولر خانگی

نکات استفاده صحیح از کولر

این روزها، زمان استفاده از انواع کولرهای آبی و گازی است و فقط با حضور این وسایل الکتریکی است که می‌توانیم روزهای گرم و حتی داغ بهار و تابستان را سپری کنیم. در این مقاله تلاش شده به یک سوال مهم در زمینه استفاده بهینه از انواع کولرها پاسخ داده شود. با ما همراه باشید.

چرا مصرف بهینه کولرها ضروری است؟

به طور حتم، قطعی برق و آب در روزهای بهار و تابستان را به یاد دارید؛ وضعیتی که به دلیل استفاده بیش از حد انواع وسایل برقی مانند کولرهای آبی و گازی به وجود می‌آید. این مصرف زیاد آب و برق، نه فقط موجب قطعی برق و آب می‌شود، هزینه‌های ساختمان را هم به شدت بالا می‌برد. از طرفی، اگر از بحث هزینه برق و آب و یا قطعی بگذریم، همچنان یک موضوع دیگر به ما یادآوری می‌کند که استفاده بهینه از کولرها را جدی بگیریم: محدود بودن منابع آب و انرژی، به طوری که ممکن است نسل آینده بشر، تا حد زیادی با مشکل تامین آب و انرژی روبرو باشد. با این تفاسیر، بهتر است همگی تلاش کنیم تا مصرف کولرها را برای روزهای گرمی که پیش رو داریم، بهینه کنیم.

راه‌های بهینه برای مصرف کولرهای آبی

استفاده بهینه از انواع کولر خانگی

استفاده بهینه از کولر گازی

 

  1. سرویس کولر آبی را جدی بگیرید

در تعداد زیادی از شهرهای ایران، بسیاری از ساختمان‌های مسکونی در طول 5 تا 6 ماه فصل بهار و تابستان، از کولرهای آبی برای خنک کردن خانه استفاده می‌کنند و در تمام طول این مدت و زمان‌هایی که دیگر نیازی به این کولرها نیست، پوشال‌ها پر از گرد و خاک و دود می‌شوند، پمپ آب کولر، رسوب زیادی می‌گیرد و موتور کولر هم به روغن‌کاری نیاز پیدا می‌کند. همگی این موارد باید در سرویس کولر انجام شود تا با احتمال کمتری به تعمیر کولر نیاز باشد. اگر به قول معروف خودتان آدم فنی هستید، می‌توانید تا حد زیادی از پس این کارها بربیایید، اما اگر به سرویس و یا تعمیر کولر آبی نیاز پیدا کردید، بهتر است به سراغ یک نمایندگی معتبر نصب و سرویس کولر آبی بروید که با تعمیرکاران متخصص و مجرب همکاری می‌کنند.

  1. تعمیر کولر آبی

متاسفانه فرقی نمی‌کند کدام یک از برندهای کولر آبی آبسال، آزمایش و … را داشته باشید، در بسیاری از مواقع، پمپ آب و شناور کولر خراب‌ می‌شوند و متاسفانه این اتفاقات به دلیل رسوبات زیادی است که در آب‌ وجود دارد و شما را مجبور به تعمیر کولر آبی می‌کند، اما در دفعات کمتر، موتور، بخش برقی و یا دینام کولر آبی هم به تعمیر نیاز پیدا می‌کند. در چنین وضعیتی، تلاش کنید کار تعمیر را به کمک یک تعمیرکار حرفه‌ای به خوبی انجام دهید تا مشکل به طور کامل رفع شود. برای آشنایی با هزینه‌ها هم می‌توانید لیست قیمت تعمیر کولر آبی را از نمایندگی‌ها جویا شوید تا بتوانید برآورد هزینه داشته باشید.

  1. نصب کولر آبی با روش‌های بهینه

طریقه نصب کولر آبی در پشت بام، بالکن و یا حتی داخل خانه (اگر از کولرهای آبی پرتابل و یا رومیزی استفاده می‌کنید) مهم است. به طور معمول کولر آبی باید در جایی نصب شود که امکان تبادل هوا در کنار آن وجود داشته باشد، ورودی جریان آب، به خوبی و بدون مشکل به کولر وارد شود و امکان قرارگیری آن در سایه وجود داشته باشد. البته برای این کار می‌توانید از سایه بان هم استفاده کنید. چرا که سایه‌بان کولر، به ویژه در روزهای داغ، می‌تواند از تبخیر بیش از حد آب پوشال‌ها جلوگیری کند و به این ترتیب، آب کمتری مصرف شود.

راه‌های بهینه مصرف کولر گازی

استفاده بهینه از انواع کولر خانگی

استفاده موثر از کولر آبی

به طور معمول کولرهای گازی با نسبت کمتری نسبت به انواع کولرهای آبی به سرویس و تعمیر نیاز دارند، اما قیمت خرید آنها بیشتر است و مصرف برق بالاتری دارند. اگر قصد خرید این نوع کولرها را دارید، به طور حتم سعی کنید به برچسپ انرژی آنها دقت کنید و انواعی مانند کولر گازی ال جی را انتخاب کنید که مصرف انرژی در آنها کمتر است. همچنین نوع کولر گازی را با توجه به ظرفیت و کاربردی که هر یک از انواع کولرهای گازی اسپلیت (دو تیکه)، ایستاده، پنجره‌ای (یک تکه) و یا پرتابل دارند، انتخاب کنید و در نهایت موارد زیر را برای مصرف بهینه انجام دهید:

  1. نصب صحیح کولر گازی در جای درست

همانطور که می‌دانید هوای گرم سبک است و نسبت به هوای سرد، بالاتر قرار می‌گیرد، پس نصب کولر گازی باید در فاصله مناسبی از سقف ساختمان انجام شود. پنل بیرونی یا کندانسینگ یونیت، باید طوری قرار گیرد که هوا به آسانی در اطراف آن جریان داشته باشد و حدالامکان در معرض گرد و خاک کمتری قرار داشته باشد. همچنین سعی کنید نصب انواع کولر گازی اسپلیت، ایستاده یا پنجره ای را توسط متخصصین و نمایندگی‌های مجاز آنها انجام دهید تا مشکلی برای راه‌اندازی و استفاده از آن پیش نیاید.

  1. سرویس دوره‌ای کولر گازی

اگرچه ممکن است فکر کنید، سرویس کولر گازی چندان ضروری نیست، اما باید بدانید در صورتی که فیلتر یا کندانسور کولر گازی کثیف شده باشد (ورود ذرات گرد و خاک و مانند آن)، کارایی کولر کم شده و مصرف برق آن افزایش می‌یابد. بنابراین تلاش کنید به صورت دوره‌ای و هر بار قبل از استفاده مجدد سالانه از کولر گازی، فیلتر هوا و پنل بیرونی آن را بررسی کنید.

  1. تعمیر کولر گازی را به موقع انجام دهید

اگر فکر می‌کنید کولر گازی شما مانند قبل خنک نمی‌کند و یا صداهای عجیبی از آن می‌شنوید، قبل از اینکه مشکل اساسی در کولر ایجاد شود، آن را خاموش کنید و از یک تعمیرکار متخصص بخواهید تا کار تعمیر کولر گازی را انجام دهد. اینکار مسلما هزینه کمتری نسبت به بی‌توجه بودن به مشکل کولر، خواهد داشت.

موارد اشاره شده، از مهم‌ترین راه‌های بهینه سازی مصرف کولرهای آبی و گازی است، اما احتمالا شما نیز می‌توانید علاوه بر نکات ذکر شده، موارد دیگری را که در این مطلب آورده شده است به این لیست اضافه کنید.