زیارتگاه‌های دوست داشتنی قشم

قشم یکی از جزایر زیبا ایران است که ماهانه مسافران و گردشگران زیادی را به سمت خودش جذب می‌کند. این‌جزیره مملو از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی جذابی است که مسافران به شوق دیدن آن هرساله به قشم می‌روند. همچنین مراکز خرید برای عاشقان خریدکردن یکی از جذابیت‌های این‌جزیره است.

این‌ها تمام جاذبه‌های قشم نیستند. اگر قصد خرید بلیط هواپیما تهران قشم یا خرید بلیط هواپیمای قشم تهران را دارید، شاید بد نباشد که بدانید قشم هم مانند تمام شهرهای کشور اسلامی‌مان زیارتگاه‌ها و مراکز مذهبی دارد که هرکدام داستان و جذابیتی مخصوص به خودشان دارند. اگر قصد خرید بلیط هواپیما تهران قشم را دارید، شاید دوست داشته باشید که با تعدادی از این‌زیارتگاه‌ها هم آشنا شوید تا بتوانید به آن‌ها سری بزنید.

زیارتگاه شاه شهید

زیارتگاه سید شهید یا شاه شهید در بالای یک کوه کم‌ارتفاع مشرف به دریا در ساحل جنوبی و در فاصله یازده کیلومتری دور از شهر قشم واقع شده است. زن‌ها و دخترهای قشمی بیش از هرکسی به زیارت شاه شهید می‌آیند. هرکسی مشتی نخود، پیاله‌ای عدس و چندتکه گوشت و غیره با خودش می‌آورد تا با آن آبگوشتی بار کنند و تبرک کنند و مراد بگیرند.

مردها هم تا جایی که بتوانند مزاحم این‌مراسم نمی‌شوند. زن‌ها و بچه‌ها را در صبح اول وقت در صحن شاه شهید از ماشین پیاده می‌کنند و به کار خودشان می‌رسند. غروب برمی‌گردند تا آن‌ها را به خانه ببرند. در باره سید داستان‌های زیادی وجود دارد. اگر از بومی‌ها بپرسید، هر کس چیزی در مورد او می‌گوید و هیچ‌کس هم درست نمی‌داند که داستان واقعی سید دقیقا کدام است.

زیارتگاه شاه شهید

مردم قدیمی می‌گویند که سید یک مرد به‌شدت زیبا بود که نی می‌زد و آواز می‌خواند. زنان و دختران هم پای کوه می‌رفتند و به صدای آواز خواندن او گوش می‌دادند. در خصوص مرگ او نیز داستان‌های زیادی وجود دارد. برخی می‌گویند که او در اعماق دره غیب شده است و برخی می‌گویند که به آسمان‌ها رفته و برخی معتقدند که در اعماق دریا ناپدید شده است. اما هیچ‌کس نمی‌داند که او دقیقا به چه سرنوشتی دچار شده است. هرچند همه معتقدند که او شفادهنده بوده است و به زنان به اذن خدا فرزند می‌بخشیده است.

زیارتگاه بی‌بی مریم

اگر قصد خرید بلیط هواپیمای تهران قشم یا بلیط هواپیما قشم تهران را دارید، احتمالا وقتش است در مورد زیارتگاه‌های قشم هم بدانید. زیارتگاه بی‌بی مریم در گورستانی در روستای توریان قرار دارد. بی‌بی مریم از زنان مقدس روستا بوده است که اهالی احترام زیادی برای او قائل بودند. بعد از رسیدن به گورستان در سمت شرق می‌توانید گور قدیمی و نیمه فروریخته بی‌بی مریم را ببینید.

زیارتگاه تم سنیتی

زیارتگاه تم سنیتی در یک قبرستان قدیمی و 900 ساله قرار دارد که ویرانه‌های آن هنوز پابرجاست. این‌مقبره با معماری دوره پارتی – ساسانی ساخته شده است اما تاریخ دقیق آن مشخص نیست.

زیارتگاه شیخ اندر آبی

روبه‌روی بندر لافت یک جزیره کوچک وجود دارد که هنگام مد دریا بخش‌هایی از آن به زیر آب می‌رود و می‌توان با قایق موتوری فاصله پر شده با آب را در عرض 5 دقیقه طی کرد. درحالی‌که قسمت شمالی جزیره را می‌توانید با درختان حرا تشخیص دهید، قسمت جنوبی سنگلاخی‌تر است.

در قسمت جنوبی یک گنبد سفید با یک ورودی کوچک وجود دارد که به زیارتگاه یا قدمگاه شیخ اندر آبی معروف است. مردم محلی برای این‌زیارتگاه احترام زیادی قائل هستند و معتقدند که کشتی‌ها موقع عبور از این‌قسمت باید فاتحه بخوانند تا گرفتار بلا نشوند.

زیارتگاه شیخ اندر آبی

زیارتگاه شیخ زین العباد

در فاصله 55 کیلومتری از شهر قشم یک روستا به نام دیرستان قرار دارد که در حدفاصل آن روستا و فرودگاه قشم، یک زیارتگاه واقع شده است. این‌زیارتگاه بین مردم قشم و بومی‌ها مورد احترام زیادی است. مردم به مناسبت مولودی یا عزا به این‌مقبره می‌روند و برای مشکلاتشان نذر می‌کنند. اگرچه اطراف این‌مقبره گورهای قدیمی پراکنده وجود دارد که مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند اما خود مقره به همت مردم و خیرین بازسازی شده است.

مقبره سیدان

یکی از قدیمی‌ترین مقبره‌های قشم که از دوره تیموری باقی مانده است، مقبره سیدان است. در اطراف این‌مقبره از گورهای قدیمی و جدید و قبرهایی از دوره صفوی و تیموری به چشم می‌خورند که برخی از آن‌ها سنگ‌نوشته دارند. اگرچه تشخیص دوره‌های مختلف برای شما ممکن نیست اما کافی است بدانید که از همه دوره‌های تاریخ در این‌گورستان قبر وجود دارد.