استفاده از عینک آفتابی یکی از مهم‌ترین موارد برای محافظت از چشم می‌باشد. همه ما در رابطه با نور فرابنفش خورشید و تاثیر منفی که روی چشم و بینایی ما می‌گذارد، اطلاعات کافی داریم و مطمئنا نمی‌توانیم تمام روز خود را در خانه حبس کنیم تا نور خورشید ضرری به چشم ما وارد نکند. تنها راه حلی که برای مراقبت از چشم‌ها در برابر خورشید وجود دارد، خرید عینک آفتابی می‌باشد. البته توجه به این نکته ضروری است که باید عینک آفتابی باکیفیت تهیه نمایید چراکه عینک‌های با کیفیت پایین، ضرر بیشتری به چشم وارد خواهد کرد. حتما این روزها نام عینک فتوکرومیک را شنیده‌اید و در رابطه با آن اطلاعات مختصری نیز دارید. ما در این مطلب قصد داریم تا به صورت کامل شما را با عینک و عدسی فتوکرومیک آشنا کنیم و مزایای آن را نیز بیان کنیم.

عینک فتوکرومیک چیست؟

معمولا افرادی که به دلیل ضعیف بودن چشم خود از عینک طبی استفاده می‌کنند، برای استفاده از عینک آفتابی به چالش می‌خورد و شاید تعویض دائمی عینک‌ها باهم برایشان مشکل باشد. یکی از پیشنهاداتی که در این شرایط ارائه می‌شود، استفاده از عینک فتوکرومیک است.

لنزهای فتوکرومیک، لنزهایی از جنس شیشه، پلاستیک یا پلی کربنات می‌باشند که زمانی که در معرض نور شدید خورشید قرار می‌گیرند، رنگشان تیره خواهد شد و به عینک آفتابی تبدیل می‌شوند. این دقیقا همان چیزی است که افرادی که از عینک طبی استفاده می‌کنند، نیاز دارند. یک عینک با دو کاربری یکی از بهترین پیشنهادات برای این افراد است.

اینکه چه قدر طول می‌کشد تا عدسی فتوکرومیک تغییر رنگ دهد، به شرایط نوری مختلف بستگی دارد. این فرایند به صورت کاملا اتوماتیک انجام می‌شود و نهایتا 30 ثانیه طول می‌کشد. البته باید به این نکته اشاره کنیم که فرایند برعکس آن یعنی روشن شدن عدسی ممکن است تا 5 دقیقه طول بکشد.

عینک‌های فتوکرومیک از لحاظ جذب UV بسیار خوب عمل می‌کنند و به عنوان یک عینک آفتابی، جزء بهترین عینک‌ها به شمار می‌روند ولی مشکلات خاص خود را نیز دارند که بزرگترین آن‌ها مدت زمانی است که برای تغییر رنگ استفاده می‌شود و این موضوع ممکن است کمی اذیت کننده باشد و آن کارایی که لازم است را نداشته باشد.

به این دقت کنید که عدسی عینک شما حتما از فیلتر ضد اشعه UV برخوردار باشد. در غیر این صورت تنها کاری که انجام می‌دهد این است که دید شما را در آفتاب بهتر کند و هیچ محافظتی از چشم شما نخواهد کرد. به همین دلیل در ابتدا به این موضوع اشاره کردیم که عینک آفتابی شما باید کیفیت خوبی داشته باشد. در غیر این صورت مکانیزم طبیعی چشم برای محافظت در برابر آفتاب را نیز مختل می‌کند.

عینک فتوکرومیک چیست

ساختار عدسی عینک فتوکرومیک

عدسی‌های فتوکرومیک دارای بلورهای کوچک و شفاف نقره کلرید می‌باشند. زمانی که نور به عدسی برخورد می‌کند، این بلورها به اتم‌های نقره (Ag) و کلر (Cl) تجزیه می‌شوند و در این زمان اتم‌های نقره رنگی تیره ایجاد می‌کنند و مانع عبور نور می‌شوند.

هرچه نور بیشتر و شدیدتر باشد، اتم نقره بیشتر تجزیه شده و رنگ تیره عدسی افزایش می‌یابد. زمانی که نور کاهش پیدا می‌کنند، این واکنش برگشت پذیر، برمی‌گردد و رنگ عدسی روشن خواهد شد ولی واکنش برگشت آن طولانی‌تر خواهد شد. اشعه ماوراء بنفش بیشتری تاثیر را در تیره شدن لنز دارد و این باعث می‌شود تا لنزهای فتوکرومیک در حضور نور مصنوعی روشن باشند و تغییر رنگ ندهند.

اگر شما جزء افرادی هستید که از عینک طبی استفاده می‌کنید و در طول روز زیاد بیرون رفته و کارهای زیادی انجام می‌دهید، استفاده از عدسی فتوکرومیک برای شما بسیار مناسب است زیرا لازم نیست به صورت مدارم عینک خود را تعویض کنید یا دو عینک همراه داشته باشید. با این کار حتی از گم شدن یکی از عینک‌های شما جلوگیری خواهد شد.

مزایای استفاده از عینک فتوکرومیک

خب به عنوان اولین و مهم‌ترین مزیتی که عینک فتوکرومیک دارد باید به راحتی استفاده از آن اشاره کرد. همانطور که در بخش قبل نیز به آن اشاره کردیم، افرادی که از عینک طبی استفاده می‌کنند، دیگر نیازی به دو عینک نخواهند داشت.

علاوه بر آن به صورت دائمی از چشم شما در برابر اشعه‌های مضر نور خورشید (اشعه ماوراء بنفش) محافظت خواهد کرد. یعنی حتی زمانی که در طول روز از پنجره به بیرون نگاه می‌کنید نیز از چشم شما محافظت کرده و دیگر نیازی نیست تا نگران سلامت چشمان خود باشید.

خیلی از افراد این مشکل را دارند که هنگام استفاده از عینک آفتابی، عینک طبی خود را گم می‌کنند و نمی‌دانند که دقیقا آن را کجا گذاشته‌اند. حتی ممکن است آن را در محل کار یا مکان‌های دیگی جا بگذارند. استفاده از عینک فتوکرومیک از این مشکلات جلوگیری می‌کند و چون شما فقط یک عینک دارید، دیگر نیازی نیست نگران گم شدن یا جا گذاشتن آن باشید.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های آن صرفه جویی در هزینه است. شما هم می‌دانید که هزینه خرید عینک (چه آفتابی و چه طبی) بالاست و اینکه شما بخواهید دو عینک متفاوت را بخرید قطعا هزینه بسیار بالایی را باید صرف کنید. به خصوص که عینک آفتابی افرادی که چشمشان ضعیف است، عینک عادی نبوده و باید لنز آن را مطابق شماره چشم خود سفارش دهند.

با خرید عینک فتوکرومیک دیگر این مشکل را نخواهید داشت و تنها با خرید یک عینک و یک لنز، دو عینک را هم زمان خواهید داشت و این یعنی نصف شدن هزینه‌های مربوط به عینک.

مزایای استفاده از عینک فتوکرومیک

نتیجه‌گیری

ما در این مطلب شما را به صورت کامل با عینک فتوکرومیک و مزایای آن آشنا کردیم. گفتیم که این عدسی‌ها به صورتی ساخته می‌شوند که در صورت تابش نور خورشید و برخورد اشعه ماوراء بنفش با آن‌ها، تغییر رنگ داده و تیره می‌شوند.

همچنین مکانیرم کار کردن و مزایای آن را نیز به صورت کامل بیان کردیم. مهم‌ترین مزیت این عینک‌های برای افرادی است که از عینک طبی نیز استفاده می‌کنند و همیشه مجبور هستند که از دو عینک به صورت هم زمان استفاده کنند که با استفاده از عینک فتوکرومیک دیگر نیازی به استفاده از دو عینک نمی‌باشد.

در نهایت امیدواریم شما بهترین انتخاب را داشته باشید و عینکی مناسب با شرایط و خواسته خود انتخاب کنید.

منبع