آیا عروسی در ایام فاطمیه گناه است؟

آیا عروسی در ایام فاطمیه گناه است؟

حکم عقد و خواستگاری در ایام فاطمیه چیست؟ اگر قصد برگزاری مراسم عروسی دارید اما نگران این هستید که آیا عروسی در ایام فاطمیه گناه است، در این مطلب از آلامتو نظر فقها بزرگ را در این مورد ارائه می‌کنیم.

حکم عقد و خواستگاری در ایام فاطمیه

آیا عروسی در ایام فاطمیه گناه است؟ ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا (س) روزهای گرامیداشت جایگاه و احترام به مقام دخت گرامی رسول الله (ص) است. ایام فاطمیه به در دو دهه برگزار می‌شود، دهه اول فاطمیه و دهه دوم فاطمیه. در این دو دهه بسیاری از شیعیان به مراسم سوگواری برای آن حضرت مشغول می‌شوند. حال سوال اینجاست که حکم عقد و خواستگاری در ایام فاطمیه یعنی در طول این 20 روز چیست؟

چندین سال است که فاصله بین دو تاریخ شهادت حضرت فاطمه الزهرا (س) به ایام فاطمیه یا دهه فاطمیه معروف شده است. خواستگاری رفتن در این ایام جایز است مگر آن که عملی انجام شود که بی احترامی به محضر معصومین باشد.

در خصوص برگزار مراسم عقد و ازدواج باید گفت در صورتی که چنین مراسمی در این ایام دهه فاطمیه توام با معصیت و هتک حرمت به محضر گرامی ایشان نباشد، مانعی ندارد. اما برای شیعیانی که خود را از علاقمندان به ائمه معصوم و اهل بیت پیامبر (ص) می‌دانند، سزاوار است که این ایام سوگواری را حرمت بدارند و از برگزاری مراسم شادی  و عقد و جشن عروسی در دهه فاطمیه خودداری کنند. در این خصوص حتی در احادیث هم ذکر شده است که شیعیان ما کسانی هستند که در شادی ما شادند و در حزن ما محزون اند.

همچنین بخوانید: متن نوحه ایام فاطمیه و مداحی حضرت زهرا

حکم عقد و خواستگاری در ایام فاطمیه از آیت الله خامنه ای

سوال: حکم شرعی عقد و خواستگاری در دهه فاطمیه چیست؟

پاسخ: ایام فاطمیه، روز شهادت (بر اساس یک روایت 13 جمادی الاول و بر اساس روایت دیگر 3 جمادی الثانی) و یکی دو روز پیش و یکی دو روز پس از آن است و بر شیعیان و مومنین لازم است به شیوه‌ای عمل کنند که رعایت شئون ایام عزای اهل بیت (ع) بشود.

 حکم عقد و خواستگاری در ایام فاطمه از نظر آیت الله محقق کابلی

سوال: برگزاری مراسم عقد و ازدواج در ایام فاطمیه چه حکمی دارد؟

پاسخ: عروسی در ایام فاطمه و دیگر ایام عزاداری ائمه معصوم نباید انجام گیرد.

حکم عقد و عروسی از نظر آیت الله مکارم شیرازی

سوال: حکم خواستگاری و عقد در دو دهه فاطمیه چیست و همچنین حکم عروسی در ایام فاطمیه چیست؟

پاسخ: سه روز 13 و 14 و 15 از ماه قمری جمادی الاول و سه روز 1و 2 و 3 از ماه جمادی الثانی که به ایام “فاطمیه” شناخته می‌شود ولی ما بین این ایام مراسم عقد و عروسی (با رعایت تمام موازین شرعی) اشکالی ندارد.

حکم عقد و خواستگاری در ایام فاطمیه

حکم مراسم نامزدی و عقد در ایام فاطمیه

حکم شرعی برگزاری جشن عقد و عروسی در ایام فاطمیه چیست؟  توصیه فقهای دینی برای عدم برگزاری نامزدی و جشن عروسی در ایام فاطمیه به علت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و یا هر یک از ائمه اطهار علیهم السلام به نشانه ابراز ارادت به محضر اهل بیت پیامبر و برای رعایت ادب نسبت به آن ایشان است.

آنطور که در روایات آمده است تاریخ شهادت حضرت فاطمه الزهرا (س) بین 75 روز و 95 روز پس از رحلت پدر گرامی ایشان یعنی رسول اكرم (ص) می باشد. احترام داری شیعیان برای اهل بیت موجب برگزاری مراسم‌های سوگواری و عزاداری در این ایام شده، که نتیجه آن شكل گیری ایام فاطمیه اول و دوم می‌باشد. به علت برگزاری مراسم عزاداری متعدد و در ایام مختلف، معمولا شاهد برپایی مجالس عزاداری در ایام فاطمیه هستیم.

همچنین بخوانید: اعمال و دعاهای مخصوص ایام فاطمیه

البته منظور الزام به برگزاری عزاداری در همه این ایام نیست. با این وجود اگر چه خواستگاری، عقد و عروسی در این ایام عزاداری چنانچه همراه با معصیت و یا هتك حرمت ائمه معصوم (ع) و حضرت زهرا (س) نباشد، از لحاظ شرعی اشکالی ندارد.  اما این ایام سوگواری فرصت مناسبی برای برگزاری مراسم نامزدی و عقد نیست و از آنجاییکه که تعداد زیادی از اعیاد و ایام شادی در طول سال وجود دارد، چه خوب است که مراسم ازدواج و عقد و عروسی در آن روزها برگزار شود تا احترام ایام فاطمیه نیز محفوظ بماند.

در این خصوص از امام صادق (ع) روایت شده است: «خداوند شیعیان ما را رحمت كند كه در شادی ما شاد و در ایام حزن ما محزون هستند» و پر واضح است كه ایام فاطمیه، ماه محرم و…، از جمله روزهای حزن برای بزرگان دینی ما است و لازم است ما شیعیان به احترام آن بزرگواران و اهمیت قائل شدن به مهمات دینی خود به رعایت چنین مواردی، پایبند باشیم.

سخن آخر

در جمع بندی موضوع باید بگوییم استفاده از موسیقی لهوی در تمام ایام حرام است به ویژه در ایام حزن و شهادت اهل بیت. همچنین حکم عقد و عروسی در ایم فاطمیه همانطور که در بالا مطالعه کردید، بهتر است انجام نشود و عقد و عروسی را به بعد از این دهه موکول شود.


نظر خود را بیان کنید