ایا روزه گرفتن بدون نماز خواندن قبول است؟

اگر می خواهید بدانید حکم روزه بدون نماز چیست و آیا روزه گرفتن بدون نماز خواندن قبول است، در ادامه این مطلب به این موضوع می پردازیم.

حکم روزه بدون نماز

در دین اسلام احکام و دستورات فراوانی آمده است که تمامی آنها به منظور رشد معنوی و کمال انسان آورده شده است. تمامی این احکام شرعی یک مجموعه واحد را تشکیل می دهند و تنها زمانی به ثمر خواهند رسید که به همه آنها عمل شود.

آنطور که در آموزه های دینی آموخته ایم، نماز اولین عمل عبادی در بین اعمال دینی تاکید شده بر ما است، این بدان معناست که پس از اصول دین، در مرحله عمل، اولین چیزی که به آن پرداخته شده است نماز است و از آن به عنوان ستون دین یاد شده است.

نماز و روزه هر دو از واجبات دین هستند و خواندن نماز بدون اینکه به روزه عمل شود، یا روزه گرفتن با وجود کوتاهی در نماز فرد را به درجات متعالی نخواهند رساند. با این وجود از آنجاییکه هر کدام به خودی خود یک عبادت مستقل نیز شمرده می شوند، هر کدام به تنهایی می تواند آثار مثبتی به دنبال داشته باشند، اما نه در حد کمال. بنابراین روزه گرفتن بدون نماز خواندن نیز قبول است، اما از ارزش عبادات شما کاسته می شود.

در خصوص اهمیت نماز از امام باقر علیه السلام روایت شده است:

«نخستین چیزى كه بنده براى آن حسابرسى مى‌شود نماز است؛ اگر پذیرفته شد سایر اعمالش هم پذیرفته مى‌شود.»

پیامبر گرامی ما نیز درباره نماز فرمودند:

«ستون دین نماز است و نماز، نخستین عمل فرزند آدم است كه به آن رسیدگى مى‌شود؛ اگر درست بود به دیگر اعمالش رسیدگى مى‌شود و اگر درست نبود سایر اعمالش هم رسیدگى نمى‌شود.»

همچنین بخوانید: حکم شرعی ژلیش ناخن از دیدگاه آیت الله خامنه‌ای و سیستانی چیست

آیا روزه گرفتن بدون نماز خواندن قبول است؟

صحیح یا باطل بودن یک عبادت ارتباطی به انجام یا کوتاهی در دیگر عبادات ندارد، به جز عملی که مقدمه ای بر عبادت دیگر به حساب آید (مثل وضو گرفتن برای نماز خواندن)؛ به این معنا که ممکن است شخصی نماز خود را به درستی به جا آورد، اما به علت عدم رعایت شرایط روزه، روزه اش باطل شود. یا برعکس، فرد روزه خود را به درستی می گیرد، اما نماز او صحیح نیست یا اصلا نماز به جا نمی آورد.

از طرف دیگر صحت و درستی یک عمل دینی، مسئله ای جدا از قبولی آن است؛ به این معنا که شخص تمام شرایط آن عمل دینی را رعایت کرده و بطن عمل صحیح است، اما به دلایلی مورد پذیرش خداوند قرار نمی گیرد. ما موظف هستیم که اعمال تعیین شده را با نیتی خالص و به شکل صحیح انجام دهیم و تمامی شرایط ذکر شده در آن از جمله ظاهری و باطنی را رعایت کنیم و در نهایت نیز قبول یا عدم قبولی آن را به خداوند واگذار کنیم.

آیا روزه بدون نماز باطل است؟


حکم روزه بدون نماز چیست؟

در احکام عبادی تعریف شده برای ما، نماز چنان جایگاهیی دارد که ترک آن به هیچ عنوان جایز نمی باشد. مگر زمانی که فرد به هوش نیست، حتی زمانیکه شخص دچار بیماری است به او توصیه شده است که نماز بخواند، اما به شکل متناسب با احوال او.

آنطور که در شرع و امور فقهی گفته شده است روزه گرفتن بدون خواندن نماز نیز موجب باطل شدن روزه نمی شود، البته باید شرایط روزه رعایت شود. آیت الله مکارم شیرازی نیز نماز را ستون دین می داند که مقبول واقع شدن آن را نزد خداوند، شرط قبول دیگر عبادات می داند اما نخواندن نماز را موجب باطل شدن روزه نمی داند.

چنین فردی تکلیف روزه گرفتن را از خود سلب می کند و بابت روزه مورد مواخذه قرار نخواهد گرفت، اما با به جا نیاوردن شرط بندگی که خواندن نماز است، معلوم نیست که روزه اش مقبول واقع شود و درجات وی در محضر الهی ارتقاء یابد.

امام خمینی در این خصوص گفته اند: ” اگر فردی نیت روزه کرده باشد اما تمام طول آن روز را در حال خواب گذرانده باشد، روزه او صحیح است.” از این بیان می تواند نتیجه گرفت که قضا شدن نماز، منجر به باطل شدن روزه نخواهد شد، چه نماز صبح باشد یا ظهر و شام.”

همچنین بخوانید: دعای بعد از نماز ماه رمضان با ترجمه

سخن آخر

در این مطلب از آلامتو به موضوع روزه گرفتن بدون خواندن نماز پرداختیم. با وجود اهمیت نمازخواندن، اگر شخص روزه دار در انجام آن کوتاهی کند نیز روزه اش می تواند صحیح باشد، البته به شرط رعایت اصول روزه.


1 دیدگاه

  1. عبدالرضا غزل باشی

    بانام ح.ق
    بسم الله الرحمن الرحیم

    بنظر حقیر روزه گرفتن از نخوردن نیست بلکه یک عمل
    ننوشیدن و نخوردن اما سه آداب مهم ان پنداروگفتاروکردار
    میباشد بدرود

نظر خود را بیان کنید