istanbul

عاشقان تاریخ، غذا و ماجراجویی باید استانبول را در فهرست مقاصد رویایی خود قرار دهند. این شهر بزرگ در شاهراه میان شرق و غرب واقع شده و تاثیر موقعیت جغرافیایی آن می‌تواند در همه‌جا احساس شود. فلایتیو علاوه بر خدمات پرواز امکان خرید بلیط قطار را فراهم کرده است.

از کاخ تماشایی توپکاپی متعلق به سلسله عثمانی تا گنبدهای بلند و مناره‌های ایاصوفیه و خرابه‌های امپراتوری یونان، روم و بیزانس، تاریخ در سراسر شهر موج میزند.

فراتر از جاذبه‌های دیدنی، استانبول جاذبه‌های دیگری نیز برای فخرفروشی دارد. از شور و هیاهو در بازار بزرگ گرفته تا پارچه‌های رنگارنگ در فروشگاه‌ها، استانبول محلی ایده آل برای خرید است.

طعم و عطر کباب‌های سنتی ترکی از رستوران‌های شهر و رقص محلی در کافه‌های اطراف محله گالاتا شما را مسحور می‌کند. استانبول همه‌چیز در خود دارد.

جاذبه‌های گردشگری استانبول

ایاصوفیه: مروارید قسطنطنیه

ایاصوفیه که در ابتدا یک کلیسا بود، سپس به یک مسجد بدل شد و امروزه نیز یک موزه است، ما را با تاریخ پرآشوب استانبول آشنا می‌کند. فضای داخلی این بنا با گنبدی عظیم بر فراز آسمان، الهی به نظر می‌رسد. کاشی‌کاری‌های متعلق به مسیحیان همراه با نقش و نگارهایی با محتوای اسلامی و گرافیتی‌های وایکینگی، از نقاط بارز این موزه به شمار می‌آیند. به هنگام قدم زدن در محوطه ایاصوفیه با ۶ مناره از مسجد آبی در مجاورت بنا (نام این مسجد از موزاییک‌های رنگی آن گرفته شده است) روبرو خواهید شد. برای خرید بلیط هواپیما استانبول ارزان و رزرو هتل خارجی از خدمات فلایتیو استفاده کنید.

کاخ توپکاپی: گنجینه‌های سلطنتی

توپکاپی به‌عنوان اقامتگاه سلطنتی و حرم‌سرای شاهان عثمانی، یک شهر کوچک در نوع خود بوده و با داشتن آپارتمان‌ها و تالارهای اجتماعات فراوان، با باغ‌های کاخ از نظر زیبایی هماهنگ شده است. به هنگام حضور در این کاخ، بازدید از کلکسیون گنجینه‌های سلطنتی را فراموش نکنید. جواهرات و فلزکاری‌های موجود در این گنجینه‌ها در هیچ کجای دیگر یافت نمی‌شوند.

بازار بزرگ: مرکز خریدی تاریخی

بازار بزرگ استانبول به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین بازارهای دنیا، هزارتویی از عجایب محسوب می‌شود. این بازار با داشتن ۴ هزار فروشگاه صنایع‌دستی، فرش و موج تخفیف‌های فراوان، روزانه صدها هزار گردشگر را به‌طرف خود جذب می‌کند. گرفتن تخفیف بخشی از جذابیت این بازار بوده و همین موضوع به توریست‌ها فرصت ارتباطی منحصربه‌فرد با محلی‌ها را می‌دهد. برای خرید شیرینی و ادویه، می‌توان به بازار مصری موجود در شهر به‌عنوان یک جایگزین جذاب نگاه کرد.

کلیسای آب‌انبار: جادوی زیرزمینی

استانبول بر روی صدها آب‌انبار باستانی قرار دارد که روزی به‌عنوان محلی برای ذخیره آب به شمار می‌آمدند. کلیسای آب‌انبار یکی از شاهکارهای قرن ششمی در میان آب‌انبارهای استانبول محسوب می‌شود. این مجموعه که از نظرها در روزهای گرم شهر مخفی است، یک راهپیمایی پرطراوت در امتداد مسیرهای چوبی را به گردشگران هدیه می‌دهد. در این مسیر قطره‌های آب از ستون‌ها به پایین می‌چکند.

میدان تقسیم: قلب ترکیه

میدان تقسیم قطب استانبول معاصر به شمار آمده و به نظر می‌رسد که به اندازه یک دنیا از مناره‌ها و بناهای تاریخی شهر فاصله دارد. خیابان استقلال میلیون‌ها گردشگر را به‌طرف خود جذب می‌کند و محلی‌ها نیز هر روزه برای اجراهای خیابانی، خرید و حضور در کافه‌ها به این مرکز اجتماعی می‌آیند. نمونه کوچکی از دنیا در این مکان تحقق می‌یابد و شرق و غرب در اینجا با یکدیگر پیوند می‌خورند.

چه زمانی از استانبول دیدن کنیم؟

اگر قصد پرهیز از شلوغی و گرمای شدید هوا را دارید، سعی کنید تا در خارج از ماه‌های گرم سال (جولای و اوت) به استانبول بیایید. برنامه سفر خود را برای ماه‌های آوریل و مه یا پاییز، به خاطر هوای خوب و دسترسی آسان به جاذبه‌های گردشگری، تنظیم کنید.

چگونه به استانبول سفر کنیم؟

هواپیما

اکثر گردشگران از طریق فرودگاه آتاتورک وارد استانبول می‌شوند. این فرودگاه در فاصله ۲۰ کیلومتری از غرب شهر واقع شده است. ارزان‌ترین راه برای ورود به شهر استفاده از اتوبوس خط 96T با قیمت ۵ لیر است، اما سرویس اتوبوس‌های هاواتاس (Havatas) با قیمت ۱۱ لیر سریع‌تر هستند. سریع‌تر از این گزینه‌ها، مترو با هزینه ۳ لیر است، اما فاصله نزدیک‌ترین ایستگاه تا فرودگاه در حدود ۱۰ دقیقه با پای پیاده است. تاکسی‌ها نیز قیمتی در حدود ۶۰ لیر دارند.

قطار

قطار بوسفور اکسپرس ترکیه را به کشورهای اروپایی نظیر بلغارستان و رومانی متصل می‌کند. بااین‌حال به دلیل بازسازی‌های اخیر خطوط بین استانبول تا ادرنه، خدمات ریلی با وقفه انجام می‌شود. در حال حاضر مشخص نیست که خدمات ریلی به‌طور کامل از چه زمانی دوباره از سر گرفته می‌شوند.

خودرو

اگر در فرودگاه یک خودرو اجاره کردید، از این موضوع آگاه باشید که ورود به بخش مرکزی استانبول می‌تواند برای شما دردسرساز باشد. قبل از اینکه با رفتارهای غیرقابل‌پیش‌بینی رانندگان محلی آشنا شوید، مراقب جاده‌ها باشید. در پل‌های منتهی به شهر، چندین باجه عوارضی به چشم می‌خورد که پرداخت آن‌ها به‌صورت الکترونیکی یا کارتی امکان‌پذیر است. تامین کننده خودروی شما باید در مورد نحوه پرداخت عوارض به شما توضیحات لازم را ارائه دهد، اما مراقب باشید تا در این مورد به مشکل برنخورید.

اتوبوس

سفر به استانبول با اتوبوس از شهرهای اروپایی نظیر آتن، صوفیه یا بخارست، یک گزینه قابل‌قبول است. اکثر اتوبوس‌های بین‌المللی در پایانه مسافربری اوتوگار (Otogar) توقف می‌کنند که حدود ۱۰ کیلومتر تا مرکز شهر فاصله دارد. به‌محض پیاده شدن، می‌توان با خط M1 مترو خود را به مرکز شهر رساند.

کجا اقامت کنیم؟

بسیاری از بهترین هتل‌ها در محله سلطان احمد (شهر قدیمی) واقع شده‌اند و در این میان گزینه‌های محبوبی چون هتل سلطنتی عثمانی (Ottoman Hotel Imperial) و هتل شهبانو زوئی (Empress Zoe) نیز دیده می‌شوند. اگر به دنبال اقامت در نزدیکی کافه‌ها و رستوران‌های شهر هستید، هتل‌های محله گالاتا نظیر Pera Palace یا گرند حیات را امتحان کنید. برخی از بهترین و راحت‌ترین هتل‌ها در منطقه بوسفور یافت می‌شوند. برای مثال هتل Çırağan Palace به شما حس یک اقامت شاهانه را می‌دهد.

محبوب‌ترین محله‌های استانبول

سلطان احمد

سلطان احمد به‌عنوان قلب شهر قدیمی، در حدود ۳ هزار سال قدمت داشته و مکانی جادویی به شمار می‌آید. می‌توان در این محله بناهای باشکوهی چون ایاصوفیه، مسجد آبی و کاخ توپکاپی، بقایایی از میدان اسب‌سواری امپراتوری روم و دیگر جاذبه‌ها را تماشا کرد و برای استراحت به یکی از حمام‌های سنتی شهر رفت.

گالاتا

مرکز زندگی شبانه در استانبول در منطقه گالاتا قرار داشته و پر از شور و انرژی است. راهی میدان تقسیم شده و در مسیر خود با کافه‌های مختلف مشرف به نقاط دیدنی شهر روبرو شوید.

بوسفور

این منطقه گسترده قلب استانبول برای هنرمندان بوده و محله‌ای شاخص به‌منظور خرید است. اگر گشت‌وگذار در بوتیک‌ها شما را سر ذوق می‌آورد، راهی خیابان آکارتلِر شده و از پارچه‌فروشی‌ها و جواهرفروشی‌های آن با قیمت‌های نجومی دیدن کنید.

چگونه در اطراف شهر به گردش بپردازیم؟

وسایل حمل‌ونقل عمومی

اولین کاری که باید در استانبول کرد، خرید یک استانبول کارت برای استفاده در مترو، اتوبوس و تراموا است. یک استانبول کارت به شما امکان سفر در سطح شهر با قیمت‌های پایین‌تری را می‌دهد. هزینه هر سفر بستگی به مسافت طی شده داشته و باعث کم‌هزینه‌تر شدن سفر شما در طول یک شبانه‌روز می‌شود. مترو و اتوبوس‌ها در طول شب تعطیل هستند. اگر در هنگام شب با نبود وسایل حمل‌ونقل عمومی روبرو شدید، از مینی ون‌هایی استفاده کنید که در طول شب فعال بوده و قیمت آن‌ها به ازای هر سفر بین ۲ تا ۸ لیر است.

تاکسی

نرخ تاکسی‌های رسمی در استانبول در حدود ۳ لیر به ازای هر ۲ کیلومتر است. اوبر نیز گزینه‌ای جایگزین با هزینه حدود ۳.۵ لیر به ازای ۲ کیلومتر است.

خودرو

اجاره خودرو گزینه‌ای مناسب در صورت تمایل برای گشت‌وگذار در اطراف سواحل یا رفتن به نزدیکی مرز یونان است. دو شرکت‌های اجاره دهنده خودرو، Europcar و Assist Car Rental، به شما در این امر خدمات‌رسانی می‌کنند. مراقب عوارض جاده‌ای باشید سعی کنید تا در ساعات شلوغی در شهر تردد نداشته باشید. به‌علاوه خود را آماده قوانین نانوشته جاده‌ای در شهر کنید. همیشه منتظر یک اتفاق غیرمنتظره باشید، در این صورت در امان خواهید بود.

محبوب‌ترین خیابان‌های خرید استانبول

جذاب‌ترین منطقه برای خرید در استانبول قطعا بازار بزرگ شهر با داشتن بیش از ۴ هزار فروشگاه است. در این بازار همه چیز از قالیچه گرفته تا جواهرات، ادویه و اجناس چرمی به فروش می‌رسند. خیابان محبوب استقلال نیز میزبان بوتیک‌ها، گالری‌ها، کافه‌ها و جاذبه‌های فراوان دیگری است. گزینه بعدی برای خرید آکمِرکِز است. این مال بزرگ در بشیکتاش از برندهای مطرحی چون آرمانی و برند لوازم آرایشی صفورا میزبانی می‌کند.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای

مسافرانی که خودشان دست به آشپزی و تهیه غذا می‌زنند می‌توانند با خرید از سوپرمارکت‌هایی چون MM Migros و Makro در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند. به‌علاوه فروشگاه‌های کوچک مواد غذایی نیز در تمامی خیابان‌های شهر دیده می‌شوند. می‌توان با پرداخت ۱۰ لیر یک گالن شیر تهیه کرد و با ۱.۷ لیر نیم کیلو سیب خرید.

کجا غذا بخوریم؟

استانبول دارای هزاران مکان استثنایی برای صرف غذا است و هر محله نیز گزینه‌های محبوب خود را دارد. در گالاتا می‌توان نهار را در رستوران Ficcin یا NuTeras امتحان کرد. در شهر قدیمی، Doy Doy وعده‌های غذایی با قیمت‌های مناسبی را سرو می‌کند، درحالی‌که رستوران آستانه (Asitane) بهترین غذاهای سنتی ترکیه‌ای در شهر را می‌پزد. هرکجای شهر که باشید، تنها کافی است تا از محلی‌ها در مورد بهترین رستوران منطقه سوال کنید. می‌توان با پرداخت ۳۰ لیر یک غذا با کیفیت متوسط و با پرداخت ۱۰۰ لیتر غذایی با کیفیت عالی را امتحان کرد.