بنا به گزارش سایت وکلای مهاجرت به آمریکا و کانادا (IranianLawyer.info)

-به کسی که تحصیلات خود را در رشتۀ حقوق در مقطع کارشناسی و یا کارشناسی ارشد به پایان برده است و در آزمون کانون وکلا، پذیرفته شده و دورۀ کارآموزی خود را نیز با موفقیت به پایان رسانده است، وکیل گفته می‌شود.

-وکلا، در شاخه‌های مختلفی تحصیل می‌کنند و بر حسب گرایش‌های تحصیلی‌شان در حوزه‌های مختلفی مشغول فعالیت می‌شوند. حوزه‌هایی نظیر حقوق بین‌الملل، حقوق تجارت بین‌الملل، جرم شناسی، حقوق خصوصی و ……

-وکلا پروانۀ کار خودشان را از کانون وکلا دریافت می‌کنند و اطلاعات کاری آنها در سایت کانون وکلا و سایت مشاوران قوۀ قضائیه قابل دسترسی است. اگر پروانۀ کار یک وکیل به علت تخلف‌های مرتکب شده، باطل شود، اما به شکل غیر قانونی به فعالیت خود ادامه دهد، این دو سایت اطلاعات او را به شما نمایش نخواهد داد.

-کسانی که در رشتۀ فقه و حقوق یا معارف اسلامی در حوزۀ علمیه تحصیل کرده‌اند نیز می‌توانند وارد حرفۀ وکالت یا قضا شوند.

-داشتن وکیل روند رسیدگی به پرونده‌ها را تسریع می‌کند و از اتلاف وقت دادرسی تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. چرا که وکلا به روال قانونی و حقوقی کار آگاه هستند و دفاعیات آنها باعث اطالۀ کلام نخواهد بود و مسیر دادرسی را منحرف نخواهند کرد.

-داشتن وکیل در جرایم کیفری الزامی است و دادگاه بدون حضور وکلا صلاحیت قانونی لازم را نخواهد داشت، به همین دلیل است که برای افراد کم بضاعت در صورت نداشتن وسع مالی، از طرف دادگستری و قوۀ قضائیه وکیل تسخیری یا معاضدتی تعیین می‌شود.

-وکلا موظفند در دادگاه‌های موکلین خود شرکت داشته باشند و عدم حضور آنها تخطی از قانون محسوب می‌شود مگر اینکه قبلا دلایل مستند خود را به محضر قاضی پرونده ارائه داده و دلایل وی محکه پسند تلقی گردد.

-دادسرای انتظامی، به جرایم صورت گرفته شده از سوی وکلا رسیدگی می‌کند. پس اگر در خلال رسیدگی به پرونده‌تان، تخلفی از سوی وکیل مربوطه مشاهده کردید اعم از تخلف مالی، پیشنهاد رشوه، تبانی با طرف مقابل پرونده یا انجام فعالتی خارج از چارچوب وکالت‌نامه، ضمن عزل او از وکالت خود، می‌توانید به موجب قانون از وی شکایت کنید.

-کسانی که در زمینۀ حقوق تحصیل کرده‌اند به راحتی می‌توانند در اغلب کشورها به فعالیت بپردازند و تنها ملزم به گذراندن دوره‌های تطبیقی هستند. حوزۀ کاری وکلای بین‌الملل، همان طور که از نامش مشخص است، جهانی است واین افراد کاملا منطبق بر قوانین بین‌المللی آموزش می‌بینند.

منبع: سایت وکیل مهاجرت به آمریکا و کانادا (IranianLawyer.info)