ماسک صورت

عوامل متعددی منجر به پیدایش گونه های اکسیژن واکنش پذیر (ROS) می شوند؛ برخی از آنها معروف هستند و برخی هنوز آنطور که باید و شاید شناخته نشده اند. تغییر در تنفس سلولی و ایجاد ROS یکی از دلایل پیری پوست است. ویتامین های A، C و E بیش از سایر ویتامین ها در ساخت ماسک ها به کار می روند. ویتامین ها عوامل مهمی برای مقابله با ROS هستند که به همین دلیل می توان در تهیه ماسک ها از آنها استفاده کرد.

ویتامین C (اسکوربیک اسید)

ویتامین سی به عنوان آنتی اکسیدان عمل نموده و ROS هایی را که باعث آسیب به اسیدنوکلئیک، پروتیئن ها و غشای سلول می شوند حذف می نماید. میزان ویتامین سی با افزایش سن کاهش می یابد. مصرف موضعی ویتامین سی منجر به افزایش کلاژن 1 و 3 در پیام رسان RNA (mRNA) و آنزیم های پردازشگر آن در بدن انسان می شود. با خرید ماسک صورت مصرف موضعی ویتامین سی منجر به بهبود التیام زخم و کاهش چین و چروک پوست و بهبود ظاهر پوست پیر شده. و از پوست در برابر تاثیرات فوری تابش اشعه ماورابنفش محافظت می کند.

ماسک صورت

همچنین این ویتامین منجر به افزایش سنتز کلاژن شده و از پیری پوست جلوگیری می نماید. مشتقات ویتامین سی مانند آسکوربیل پالمیتات، آسکوربیل تترا ایزوپالمیتات و منیزیم آسکوربیل فسفات با فرمولاسیون امولسیون به دلیل ثبات و ماندگاری بهتر در مقایسه با آسکوربیک اسید در صنعت داروسازی استفاده می شود. آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین سی با خنثی سازی پیوند یکتایی اکسیژن عمل کرده و به همین دلیل منجر به محدودیت در تشکیل ROS می شوند.

عوارض جانبی جزئی ناشی از ویتامین سی شامل ناراحتی پوستی و تغییرات اکسایشی منجر به بروز لکه های زرد رنگ  در پوست و لباس ها می شود و نشانه هایی دال بر کاهش رنگدانه های مو مشاهده می شود. درماتیت تماسی به ندرت گزارش شده است. ویتامین C به واسطه مکانیسم آنژیوژنزیس از قابلیت تقویت تراکم پاپیلای پوست برخوردار است. مصرف موضعی ویتامین سی با اصلاح نسبی تغییرات ساختاری پسرفتی ناشی از پیری دارای تاثیرات درمانی است.

ویتامین A

یکی از ویتامین های اصلی که در ماسک های رفع جوش و جوان ساز استفاده می شود ویتامین A است. پیری پوست منجر به تجزیه کلاژن و شبکه الاستین در پوست می شود. ویتامین A1 میزان کلاژناز را کاهش داده و فرآیند ساخت کراتین را تنظیم می نماید. رتینول نیز در درمان آکنه، کاهش چین و چروک و افزایش محافظت پوستی در برابر تابش اشعه ماورا بنفش موثر است.

در مطالعات مختلف، ماسک غیرفیبری شامل آسکوربیک اسید، رتینوئیک اسید، ذرات نانوی طلا و عامل ضد چین و چروک به شکل ماسک خشک و به دلیل مزیت ترشح کنترل شده بعد از اضافه کردن آب مورد استفاده قرار گرفته است؛ این روند منجر به افزایش ماندگاری آنتی اکسیدان ها و افزایش عمر قفسه ای ماسک می شود.

ویتامین E یا توکوفرول

هشت نوع ویتامین ای وجود دارد (آلفا، بتا، گاما و دلتا-توکوفرول و توکوترینول های وابسته). ویتامین ای به عنوان آنتی اکسیدان عمل می نماید. کارکرد آنتی اکسیدانی آن از یکپارچگی بافت ها حفاظت می کند. ویتامین ای نوعی آنتی اکسیدان غیر آنزیمی محلول در چربی و عامل ضد التهابی است که از پوست در برابر تاثیرات نامطلوب استرس اکسایشی و آزاد شدن رادیکال های آزاد اکسیژن که در صورت پیری پوست یا آسیب های ناشی از آفتاب بیشتر می شوند محافظت می نماید.

همچنین ویتامین ای موجود در پوست مانع از تشکیل پروستوگلاندین ای دو و نیتریک اسید شده و همچنین از بروز آفتاب سوختگی، پرواکسیداسیون چربی ناشی از اشعه ماورابنفش و ادما (قرمزی پوست) جلوگیری می کند. بنابراین، ویتامین ای در حفاظت از اپیدرم در برابر استرس اکسایشی نقش دارد. همچنین ویتامین ای در تشکیل فوتواداکت و ایمونوسوپرسیون نقش دارد. اغلب کرم های ضد پیری که بدون نسخه پزشک به فروش می رسند حاوی 1-0.5 درصد ویتامین ای هستند.

ویتامین B3 یا نیاسین آمید

در خلال دهه 1970، مطالعات بالینی مختلفی به نرخ نفوذ خوب نیاسین آمید در پوست اشاره کرده و از آن زمان تا کنون دانشمندان به نحو فزاینده ای به بررسی تاثیرات مصرف موضعی نیاسین آمید و کاربرد آن برای مراقبت پوستی پرداخته اند. نیاسین آمید دارای زمینه های کاربرد متعددی در پزشکی است که از جمله آنها می توان به خاصیت ضدالتهابی، جلوگیری از ایمونوسوپرسیون ناشی از نور خورشید و افزایش سنتز لیپید درون سلولی اشاره کرد. همچنین نیاسین آمید یکی از ترکیبات موثر برای روشن سازی پوست است که منجر به بازداری از انتقال ملانوسوم از ملانوسیت به کراتینوسیت می شود.

در مجموع استفاده از ماسک های صورت ویتامین های زیادی به پوست میرساند و استفاده از آنها به جوانسازی پوست کمک شایانی میکند. برای تهیه این ماسک ها میتوانید به فروشگاه تجهیزات زیبایی رابوطب مراجعه نمایید.