دورکار Doorkar

امروزه عصر، عصر ارتباطات است. فناوری ارتباطات و اطلاعات تاثیر خودش را بر روی زندگی شخصی و اجتماعی مردم گذاشته است. یکی از این تاثیرات اساسی، پیدایش یک روش انجام کار مبتنی بر رایانه به نام دورکاری است. دورکاری محصول همین تحولات و تغییرات به حساب می‌آید و به عبارتی محصول جامعه‌ی اطلاعاتی است. اما فلسفه‌ی دورکاری چیست؟ و این‌که برای چه به وجود آمده است؟ دورکاری به زبان ساده یعنی: «به جای آوردن کارکنان به محل کار؛ محل کار را نزد کارکنان ببرید.»
وقتی امروزه کاربران اینترنت در جهان با چنین افزایشی روبرو شده است، گسترش دورکاری نیز خیلی دور از انتظار نیست. دورکاری به روش انجام کار در خارج از سازمان، اداره یا شرکت گفته می‌شود که در هر زمان و مکانی با استفاده از فناوری‌های پیشرفته مانند اینترنت به کارکنان اجازه می‌دهد که تمام یا قسمتی از کارشان را خارج از محل سازمان یا شرکت خود انجام دهند. هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ دنیا از این رویکرد بهره می‌گیرند و پیش‌بینی می‌شود که در آینده این روش مورد توجه جدی سازمان‌ها قرار بگیرد.
اما دورکاری در ایران سابقه‌ی زیادی ندارد. و حتی در همین مدت کوتاه نیز آن‌چنان که باید جدی گرفته نشده است. دلایل زیادی می‌توان برای این مسئله برشمرد. جدا از فراهم نبودن زمینه‌های کافی و بسترهای مناسب، دورکاری هنوز در سازمان‌ها جا نیفتاده است که بشود آن را یک شغل مستقل برای کارمند حساب کرد. بنابراین افراد بیشتر به عنوان شغل دوم به این فعالیت می‌پردازند. در صورتی که دورکاری می‌تواند باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های سازمان و شرکت شود و بهره‌وری بیشتری را به همراه داشته باشد.

اما شما اگر بخواهید از مهارت‌ها و توانایی‌هایتان در یک جای مطمئن استفاده کنید چه باید بکنید؟ سایت «دورکار» برای شما مکان مناسبی است. «دورکار» به شما این امکان را می‌دهد که در هر زمان و مکانی که هستید بتوانید برای خودتان کار کنید. خیلی از انسان‌ها هستند که بنا به دلایلی شغل مناسبی مرتبط با رشته‌ای که خوانده‌اند پیدا نکرده‌اند و به ناچار مجبور شده‌اند که در حرفه‌ی دیگری مشغول به کار شوند. اگر از این موضوع دلسرد هستید و همیشه دوست داشته‌اید که کاری مرتبط با علاقه‌ی خودتان انجام دهید، «دورکار» همان جایی است که شما دنبالش هستید. شما می‌توانید به راحتی در سایت ثبت‌نام کنید و کار خود را آغاز کنید. قدم اول این است که پروفایل خود را با اطلاعات مربوط به خودتان و سابقه‌ی کاری تکمیل کنید. مهارت‌های خود را مشخص کنید و هر کاری را که فکر می‌کنید در انجام آن تخصص دارید انتخاب کنید. می‌توانید هر روز پیشنهادهای ثبت‌شده را بخوانید و گزینه‌ای را که فکر می‌کنید می‌توانید از عهده‌ی انجام دادن آن برآیید، انتخاب کنید. سپس پیشنهاد خود را که شامل مبلغ درخواستی و زمان مورد نیاز می‌باشد را ارسال می‌کنید. اگر پیشنهاد شما پذیرفته شد، مبلغ پروژه به صورت امانت به حسابتان وارد می‌شود. پس از تکمیل پروژه و تایید نهایی توسط کارفرما، مبلغ به حساب واریز می‌شود و پروژه بسته می‌شود. در این حالت بدون استخدام رسمی و به صورت مستقل و در ازای کارمزد کار کرده‌اید. بنابراین از این جهت «دورکار» برای شما مکان امنی به حساب می‌آید تا بتوانید با آرامش خاطر و بدون هیچ‌گونه نگرانی از وقت تلف‌شده، کار کنید و در ازای کاری که انجام می‌دهید پول دریافت کنید. این در صورتی است که شما به عنوان یک “فریلنسر” در «دورکار» ثبت‌نام کرده باشید. اما زمانی هم هست که خود در مقام یک “کارفرما” هستید. پروژه‌های زیادی برای انجام دادن دارید اما زمان کمی در اختیارتان هست و به اندازه‌ی کافی هم مهارت برای انجام آن ندارید. شما می‌توانید در «دورکار» ثبت‌نام کنید و به همین راحتی یک دفترکار بزرگ با تعداد زیادی متخصص در اختیار دارید که می‌توانید از توانایی‌ها و مهارت‌های آنان استفاده کنید. برای تامین امنیت کارفرما هم در «دورکار» تمهیداتی اندیشیده شده است. اگر شما پروژه‌ای را به فردی سپردید و از نتیجه‌ی کار ناراضی بودید، حق این را دارید که پولی پرداخت نکنید. و اگر در این میان مشکلی هم پیش آمد، تیم داوری «دورکار» ماجرا را بررسی می‌کند. طراحی گرافیک، طراحی وب‌سایت و برنامه‌ی موبایل، نگارش و ترجمه‌ی متن، گردآوری مطالب و تحقیق، ساخت ویدئوکلیپ‌های تبلیغاتی، نقشه‌کشی ساختمان، انجام انواع پروژه‌های برنامه‌نویسی، بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو و… تمام پروژه‌هایی هستند که می‌توان از طریق «دورکار» انجام داد.

سایت «دورکار» بستر امنی برای تمام افرادی به حساب می‌آید که می‌خواهند مهارت‌ها و توانایی‌هایشان را در انجام کارها محک بزنند و کسب درآمد کنند. همین طور مکانی مطمئن برای کارفرمایان به حساب می‌آید تا افرادی متخصص را برای انجام پروژه‌هایشان در کوتاه‌ترین زمان ممکن انتخاب کنند.

منبع : ویرلن