یکی از پر کاربرد ترین محصولات در صنایع آرایشی و بهداشتی در سراسر جهان روغن های تخصصی هستند که خواص متعددی نیز دارند در این مقاله به چند مورد از این روغن های خاص می پردازیم.

روغن کرچک یکی از  معروف ترین روغن هایی است که در ایران نیز استفاده های متعددی دارد از استفاده های روانکاوی صنعتی تا استفاده دارویی در عکس برداری و … نیز مصرف می شود.

روغن کرچک با روش پرس سرد از دانه های کرچک (کاستور) گرفته می شود و توسط فیلتراسیون و خالص سازی به روغن کرچک داخل بازار تبدیل می شود که نسبتا ارزش بسیار زیادی دارد و قیمت بسیار مقرون به صرفه جهت استفاده در صنایع آرایشی و بهداشتی همچنین صنایع دارویی دارد – قیمت روغن کرچک بسته به نوع آن و گرید آن بسیار متفاوت است .

کاربرد روغن های تخصصی :

روغن درخت چای

یکی از معروف ترین روغن های ضدالتهاب است که با قیمت بسیار مناسب میتوان در لوازم بهداشتی نظیر کرم های ضد جوش – ضد لک و … همچنین شامپو های ضد شوره و پوسته پوسته شدن سر بسیار پر کاربرد است

روغن درخت چای از منابع طبیعی به روش های مختلف از جمله پرس سرد گرفته می شود و از جمله محصولات وارداتی در ایران است و داخل ایران تولید نمی شود .

روغن خرچنگ نیز از پرطرفدار ترین محصولاتی است که امروزه با توجه به شایعاتی که برای آن ساخته اند بازار داغی پیداکرده و بسیاری از افراد در پی تهیه آن هستند ! این روغن به صورت کمپرس روغن های پایه نظیر روغن کنجد و خود خرچنگ در دما و فشار مناسب نگهداری می شود و پس از مدتی آنرا فیلتراسیون می کنند و روغن نهایی روغن خرچنگ داخل بازار است .

روغن آووکادو نیز از پر استفاده ترین روغن های خوراکی با مقدار ldl و کلسترول پایین مناسب افرادی که از بیماری های قلبی عروقی رنج میبرند همچنین کسانی که چربی خون دارند بهترین گزینه است ! این محصول با استفاده از روغن های پایه بدست می آید و مستقیما نمیتوان آنرا استخراج کرد .

روغن هسته انار نیز یکی معروف ترین و با کیفیت روغن های دارویی است که دارای خواص بسیار متعدد است و همچنین حاوی ویتامین های متعدد ب – ث – آ و انواع آنتی اکسیدان هاست . از این روغن دارویی عمدتا در لوازم آرایشی بهداشتی و شامپو ها استفاده می شود.

استفاده از این روغن همچنین استفاده از مشتقات آن برای تنگ کردن قسمت تناسلی بسیار رایج است و در گذشته نیز بسیار مورد استفاده بوده که از خواص روغن هسته انار برای واژن است.

کاربرد روغن های تخصصی