کدام نوع سینک بهتر است؟

انتخاب سینک ظرفشویی مناسب و بادوام برای آشپزخانه یکی از دغدغه‌های اساسی اکثر مردم است، زیرا یک سینک مرغوب و استاندارد نه تنها کار شستشوی ظروف را راحت‌تر می‌کند، بلکه جلوه ظاهری آشپزخانه را نیز بهبود می‌بخشد.

امروزه ظرفشویی‌ها تنوع بسیار بالایی یافته‌اند، به نحوی که برخی افراد در هنگام انتخاب آنها سردرگم می‌شوند. سوال اساسی اکثر خریداران این است که کدام نوع سینک بهتر است؟ برای پاسخ به این سوال، باید انواع سینک ظرفشویی بر اساس جنس و بر اساس نوع نصب را شناخت و سپس پس از آشنایی با آن‌ها مشخص کرد که کدام نوع سینک بهتر است.

انواع سینک ظرفشویی بر اساس جنس

در یک طبقه‌بندی کلی می‌توان انواع سینک را به دو دسته فلزی و غیرفلزی تقسیم کرد. سینک‌های فلزی عموماً از جنس استیل ضد زنگ، مس یا برنج هستند اما مواد به کار رفته برای ساخت ظرفشویی‌های غیرفلزی، متنوع‌تر می‌باشند. در ادامه به معرفی این محصولات می‌پردازیم.

سینک استیل

کدام نوع سینک بهتر است؟

سینک استیل را می‌توان مهم‌ترین و رایج‌ترین نوع ظرفشویی دانست. این کالا از دوام کافی برخوردار بوده و در عین حال قیمت مناسبی دارد.

مقاومت در برابر مواد شوینده از جمله مزایای ظرفشویی استیل است. هر چند که برخی افراد از لک شدن استیل بر اثر قطرات آب شکایت دارند اما در صورتی که این سینک از مواد مرغوب تهیه شده باشد و به روش مناسب تمیز شود، این مشکل تا حد زیادی مرتفع می‌گردد.

لازم به ذکر است که ورق استیل به‌کار رفته برای ساخت سینک با استفاده از فلزاتی مثل نیکل، روکش‌دار می‌شود تا در مواجهه با رطوبت زنگ نزند.

یکی از نکات بسیار مهمی که در هنگام خرید ظرفشویی استیل باید به آن توجه کرد، ضخامت سینک است، در واقع هر چه ورق سینک، ضخیم‌تر باشد، استحکام و طول عمر آن بالاتر خواهد بود.

اغلب برندهای معتبر تولیدکننده سینک ظرفشویی، نمونه‌های استیل این محصول را با تنوع بالایی در مدل و ابعاد عرضه می کنند. به‌عنوان مثال از سینک کن نام می‌بریم که از درجه مرغوبیت مطلوبی برخوردار است.

سینک مسی

این ظرفشویی نسبت به سینک استیل استحکام بالاتری دارد، همچنین در برابر خوردگی بسیار مقاوم است اما به مرور زمان تیره و کدر می‌شود و جلوه اولیه خود را نخواهد داشت.

جالب است، بدانیم که سینک‌های مسی به دو روش دست‌ساز و صنعتی تولید می‌شوند. این سینک‌ها به‌منظور خاص و زیبا جلوه دادن ظاهر آشپزخانه توسط سلیقه‌های خاص انتخاب می‌گردند.

سینک برنجی

برنج از دیگر فلزاتی است که برای ساخت ظرفشویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گروه از سینک‌ها ظاهری زیبا و چشم‌گیر دارند اما به علت قیمت بالاتر نسبت به سینک استیل، کمتر در آشپزخانه‌ها مشاهده می‌شوند.

سینک چدنی

چدن را می‌توان آلیاژی از فلز آهن دانست که دارای درصد نسبتاً بالایی از کربن و سیلیسیوم است. این ماده از درجه سختی بسیار بالایی برخوردار بوده و برای تولید سینک ظرفشویی از آن استفاده می‌شود.

سینک چدنی از استحکام و طول عمر بالایی برخوردار است. برخلاف سینک استیل، دچار خط و خش نمی‌گردد و تنوع رنگ بالاتری دارد، همچنین سر و صدا ایجاد نمی‌کند و دارای وزن بالا می‌باشد.

سینک سنگی

انواع مختلف این سینک را می توان به دو دسته سنگ طبیعی و مصنوعی تقسیم کرد. مرمر و سنگ صابونی مهم‌ترین سنگ‌های طبیعی هستند که برای ساخت ظرفشویی استفاده می‌شوند اما به نظر می‌رسد که سنگ مصنوعی کورین بیشترین کاربرد را در تولید سینک سنگی داشته باشد. سینک‌های سرامیکی را نیز می‌توان در گروه ظرفشویی‌های سنگی قرار داد.

سینک گرانیتی

کدام نوع سینک بهتر است؟

سینک گرانیکی را می‌توان نوعی سینک سنگی از جنس سنگ گرانیت دانست. مقاومت در برابر درجه حرارت بالا یکی از مزایای مهم این نوع سینک است. سینک ظرفشویی گرانیتی ممکن است از نوع صیقلی، دارای بافت، همچنین مات یا براق باشد.

این ظرفشویی طرفداران زیادی داشته و همواره در کنار سینک استیل، بیشترین تولید را توسط برندهای مختلف ثبت کرده است. در اینجا نیز می‌توان از سینک گرانیکو به عنوان بهترین سینک گرانیتی ایرانی یاد کرد.

سینک مرمری

سینک‌های سنگ مرمر، ظاهری درخشان، زیبا و چشم نواز داشته و دچار خراشیدگی نمی‌گردند، همچنین از استحکام زیادی برخوردار می‌باشند اما همواره خطر شکستن ظروف در صورت برخورد با این سینک‌ها وجود دارد.

سینک سنگ صابونی

سینک ساخته شده از سنگ صابونی، جلوه منحصر به فردی دارد و ظاهری لوکس به آشپزخانه می‌بخشد. این سینک در برابر عوامل آلوده کننده و حتی رنگ مقاومت می‌کند، به همین علت در برخی اماکن صنعتی استفاده می شود. یکی از مهم‌ترین مزایای ظرفشویی سنگ صابونی این است که امکان تولید آن به صورت یکدست با سنگ کابینت وجود دارد.

سینک سنگ کورین

کورین نوعی سنگ مصنوعی بسیار مقاوم و ضد باکتری است. لکه آب بر روی این سینک باقی نمی‌ماند و رنگ‌بندی بسیار خوبی دارد.

سینک شیشه ای

تغییر سبک آشپزخانه‌های امروزی، اهمیت دادن بسیاری از مردم به دکوراسیون آشپزخانه و تمایل به ست کردن سینک ظرفشویی با گاز صفحه‌ای و سایر لوازم باعث شده است که برخی تولیدکنندگان، ساخت سینک شیشه‌ای را در دستور کار خود قرار دهند.

بخش داخلی این سینک از جنس استیل بوده و قسمت خارجی آن شیشه‌ای است. این سینک را بیشتر برای مدرن جلوه دادن ظاهر آشپزخانه استفاده می‌کنند.

انواع سینک بر اساس نصب

کدام نوع سینک بهتر است؟

سینک روکار

روش نصب سینک‌های روکار به گونه‌ای است که لبه کابینت به طور کامل توسط لبه سینک پوشش داده می‌شود. نصب راحت و کم هزینه‌تر مهم‌ترین مزیت این نوع سینک است.

سینک توکار

برخلاف نمونه قبلی، سینک توکار از لبه کابینت فاصله داشته و نصب آن تا حدودی مشکل‌تر است اما در عوض ظاهر زیباتری ایجاد می‌کند.

سینک زیرکار

همان طور که از نام سینک بر می‌آید، در قسمت زیرین کابینت قرار گرفته و برای نصب آن باید بخش‌هایی از کابینت را برش داد. این ظرفشویی را می‌توان نوعی سینک توکار دانست اما در مقایسه با آن شکیل‌تر و البته بهداشتی‌تر است، زیرا در این سینک شاهد تجمع مواد اضافه در لبه‌های کار نمی‌باشیم.

سینک پیشخوان

سینک پیشخوان را می‌توان در زمره زیباترین ظرفشویی‌ها از نظر روش نصب دانست. این سینک به روش توکار نصب می‌شود اما لبه جلویی آن با اندکی فاصله جلوتر از کابینت قرار می‌گیرد. این ویژگی هم بر زیبایی کار می‌افزاید و هم از نظر بهداشتی بهتر است.

سینک باکسی

سینک‌های باکسی که گاهی اوقات با پسوند دست‌ساز نیز خوانده می‌شوند، از نمونه‌های جدید ظرفشویی بوده که به شکل مربع یا مستطیل ساخته شده و گوشه‌های آنان بدون منحنی است؛ یعنی کاملاً نود درجه هستند و لبه‌هایی تخت دارند.

این سینک‌ها ظاهری شبیه به جعبه داشته و به صورت زیرکار یا توکار نصب می‌شوند. جنس اغلب سینک‌های باکسی از جنس استیل یا گرانیت است.

کدام نوع سینک بهتر است؟

به طور کلی انتخاب سینک ظرفشویی به متراژ آشپزخانه، نوع کابینت، سبک دکوراسیون فضا و همچنین بودجه افراد بستگی دارد. اگر ملاک بهتر بودن را بر میزان فروش انواع مختلف سینک بگذاریم، سینک استیل در صدر بهترین سینک‌های ظرفشویی قرار می‌گیرد و پس از آن باید از سینک گرانیتی به عنوان گزینه محبوب خریداران یاد کنیم. اگر معیار متفاوتی نظیر زیبایی را درنظر بگیریم، سینک‌های شیشه‌ای، گرانیتی و سنگی را باید گزینه بهتر بنامیم.

همانطور که توضیح داده شد، بهتر بودن یک معیار نسبی است و هر محصولی می‌تواند در زمینه‌های مختلف، گزینه بهتری نسبت به دیگر محصولات باشد. به همین دلیل پیش از آنکه به دنبال بهترین گزینه باشید، نیاز خود را بیابید و بهترین محصول را متناسب با نیاز خود انتخاب نمایید.