مراقبت کردن از پوست نه تنها به ظاهر پوست شما بلکه به سلامت کلی آن می‌تواند کمک بسیاری کند و در طول سالها، پوست شما را جوان و سالم نگه دارد. این درست است که سالم بودن و داشتن سلامت بدنی یکی از مهم‌ترین عامل‌های داشتن عمر طولانی برای بدن است اما داشتن پوست سالم می‌تواند نشان دهنده سلامت کلی بدن شما باشد. نگه داری و حفظ سلامتی پوست بدن ‌می‌تواند کمی وقت‌گیر باشد و انجام دادن نادرست آنها می‌تواند سلامت پوست شما را به خطر اندازد. انجام دادن یک سری از روتین‌ها و مراقبت‌های پوستی می‌تواند سلامت پوست شما را بهبود بخشد و شفافیت پوست شما را باز گرداند. نیازی به نگرانی نیست!

ما در این مطلب یک سری از نکات برای بهترین روش مراقبت از پوست را به شما معرفی خواهیم کرد که می‌تواند به شما برای حفظ سلامت پوست شما کمک کند. با ما همراه باشید!

نور شدید خورشید دشمن پوست شما است!

بدون شک نور خورشید و اشعه‌های قدرتمند آن می‌تواند یکی از مخرب‌ترین عامل‌ها برای از بین بدن سلامت پوست شما باشد. این درست است که نور خورشید دارای یک سری از خواص برای پوست است اما قرار گرفتن بر زیر نور مستقیم خورشید می‌تواند به پوست شما ضررهای جبران ناپذیری بزند. قرار گرفتن بر زیر نور خورشید برای مدت طولانی می‌تواند باعث چروکی پوست، لک افتادگی پوست و دیگر مشکلات پوستی شود و عمر مفید پوست شما را کاهش دهد. همچنین نور مستقیم خورشید می‌تواند احتمال مبتلا شدن به سرطان پوست را افزایش دهد و مشکلات بسیار زیادی را برای پوست شما به وجود بیاورد. اما خوشبختانه برای این جلوگیری از این مشکل راه‌های بسیار زیادی وجود دارد که شما می‌توانید آنها را به صورت روتین روزانه انجام دهید.

شست و شوی پوست را جدی بگیرید

هیچ روتینی به اندازه شست و شو دادن پوست صورت در طول روز نمی‌تواند سلامت و زیبایی پوست شما را بهبود بخشد و به زیباتر شدن آن کمک کند! همچنین استفاده از لوازم آرایش باکیفیت و در عین حال ارزان که به پوست شما آسیب نمی‌رساند مانند خرید انواع محصولات شیگلم یک راهکار ساده است که می‌توانید با خیال راحت به صورت روزانه از آنها استفاده کنید.

سعی داشته باشید که در طول روز، دو بار صورت خود را با آب ولرم و محصولات شوینده بشویید. شما می‌توانید از انواع شوینده برای شست و شوی صورت خود به صورت روزانه استفاده کنید و سلامت پوست خود را برای بار دیگر به دست بیاورید. به هیچ عنوان پوست صورت خود را بیشتر از دو بار در روز شست و شو ندهید، به این دلیل که شستن بیش از حد پوست صورت می‌تواند پوست شما را خشک کند و روغن‌های طبیعی پوست شما را از بین ببرد. از بین رفتن روغن‌های طبیعی پوست می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلات متعدد پوستی برای شما بشود.

پوست خود را ابتدا با آب ولرم کمی خیس کنید و پوست خود را به محلول شوینده آغشته کنید. به آرامی پوست صورت خود را ماساژ دهید و بدون وارد کردن فشار اضافه، پوست خود را به خوبی شست و شو دهید. توجه داشته باشید که پوست خود را سایش ندهید چراکه آسیب زدن به پوست می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلات دیگر برای پوست شما شود. بعد از شست و شوی صورت می‌‌توانید استفاده از انواع محصولات مراقبت پوست اوردینری را به مرحله روتین خود اضافه کنید.

دخانیات دشمن سلامتی بدن و پوست است!

دخانیات و دیگر اشکال آن می‌تواند یکی از بدترین عامل‌ها برای به خطر انداختن سلامت پوست شما باشد. استعمال دخانیات می‌تواند پوست شما را پیرتر از سن واقعی خود نشان دهد و باعث چین و چروک افتادن بر روی آن می‌شود. استعمال تنباکو و دخانیات می‌تواند باعث مسدود شدن مویرگ‌های پوستی شما شود و جریان خون لازمه به پوست شما رسیده نشود. با بسته شدن مویرگ‌های پوستی، شما شاهد کمبود اکسیژن و ویتامین‌ها در جریان خون پوست خود خواهید بود و در نهایت شما شاهد تغییر رنگ پوست خود و سفیدتر شدن آن خواهید بود.

از رژیم غذایی سالم برای بهبود سلامت پوست استفاده کنید

پیروی کردن از یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به بهبود کلی سلامت شما کمک کند و احساس بهتری را به شما هدیه دهد. داشتن یک رژیم غذایی سالم نه تنها باعث بهبود وضعیت سلامت کلی شما و بلکه باعث حفظ سلامت پوست شما نیز می‌شود. سعی داشته باشید از میوه‌جات و سبزیجات تازه ر رژیم غذایی خود بیشتر استفاده کنید تا فیبر و ویتامین‌های کافی را به وسیله آنها دریافت و به بدن خود برسانید. همچنین استفاده کردن از پروتئین‌های بدون چربی می‌تواند به بهبود سلامت پوست شما نیز کمک کند و از افزایش وزن شما نیز جلوگیری کند.

همچنین کاهش مصرف غذاهای فست فودی و دارای چربی‌های اشباع شده می‌تواند پوست شما را از شر آکنه و جوش‌های مختلف نیز نجات دهد و از چربی بیش از حد پوست شما نیز جلوگیری کند. یکی از بهترین راه‌ها برای جایگزین کردن روغن‌های مضر، استفاده کردن روغن‌های طبیعی مثل روغن زیتون و روغن کنجد به جای آنها است و استفاده کردن از این نوع روغن‌های مفید، می‌تواند به حفظ سلامت شما و پوست شما کمک بسیاری کند.

لباس‌های بلند بهترین راه برای جلوگیری از نور خورشید هستند!

یکی دیگر از کارهای که می‌تواند به راحتی انجام شود و شما را در برابر نور خورشید در امان نگه دارد، در سایه نگه داشتن خود و پوست خود است! با این کار شما می‌توانید به راحتی از آسیب‌های نور خورشید در امان بمانید و سلامت پوست خود را نیز حفظ کنید. در ساعات 9 صبح تا 5 بعد از ظهر سعی داشته باشید که خود را در سایه نگه دارید چراکه در این ساعات، نور خورشید در بیشترین شدت تابیدن خود قرار دارد. سعی داشته باشید از چتر و یا لباس‌های مناسب برای نور آفتاب استفاده کنید و پوست خود را در برابر نور خورشید سالم نگه دارید.

سعی داشته باشید که از لباس‌های محافظت کننده در برابر آفتاب استفاده کنید تا پوست خود را خنک و به دور از نور نگه دارید. لباس‌های آستین بلند، شلوارهای بلند و کلاه‌های لبه‌دار از مثال‌های این نوع لباس‌ها هستند که می‌توانند پوست شما را در برابر نور خورشید حفاظت کنند. همچنین شما می‌توانید از شوینده‌های مخصوص برای شستن لباس‌های خود استفاده کنید تا یک لایه محافظ بر روی آنها تشکیل شود تا هم پوست و هم پارچه لباس‌های شما در برابر نور شدید خورشید محافظت شود.

نویسنده: امیرحسین نظری