اگرچه تجربه، تخصص و هوش مهم‌ترین پارامترهای موثر در موفقیت معاملات تجاری از جمله بازار فارکس هستند؛ اما استرس به‌عنوان یک عامل منفی می‌تواند مانع بزرگی بر سر معامله‌گران باشد. راهکارهای اثبات شده علمی زیادی برای کاهش استرس وجود دارد که با مدیریت و ارزیابی سطوح استرس، تنش را به حداقل می‌رسانند و منجر به تقویت بهره‌وری می‌شوند؛ یکی از این راهکارها تغذیه مناسب است. غذا تأثیر مستقیمی بر عملکرد یک معامله‌گر دارد و در طول روز او را هوشیار و فعال نگه خواهد داشت. در این مقاله به شما خواهیم گفت چه غذاهایی بخورید تا در معاملات فارکس استرس کمتری داشته باشید.

ماهی؛ تقویت‌کننده سلامت قلب و از بین برنده استرس

اگر در هنگام معاملات فارکس استرس زیادی را تجربه می‌کنید، باید غذاهای دریایی به‌خصوص ماهی را در برنامه غذایی خود جای دهید. با خوردن غذاهای دریایی علاوه‌بر کاهش استرس، از بیماری قلبی نیز جلوگیری خواهید کرد.

بر اساس انتشارات سلامت هاورارد، ماهی‌های چرب گزینه بسیار خوبی برای داشتن قلب سالم هستند و امگا 3 ممکن است افسردگی را کاهش دهد؛ زیرا مواد مغذی به‌راحتی با مولکول‌های مغز مرتبط با خلق‌وخو تعامل دارند. به گفته انجمن قلب آمریکا، ماهی‌های چرب شامل ماهی تن، هالیبوت، سالمون، شاه‌ماهی، ماهی ساردین و قزل‌آلای دریاچه‌ای هستند.

جایگزین‌های ماهی برای کاهش استرس

اگر طرفدار ماهی نیستید، مواردی مثل جلبک دریایی، دانه چیا، دانه کتان، گردو و غذاهای غنی‌شده مانند تخم‌مرغ، شیر، شیرسویا و شیر آجیل گزینه‌های کامل دیگری برای جایگزینی هستند. همچنین می‌توانید مکمل‌های امگا 3 به شکل روغن ماهی را مصرف کنید؛ این مکمل‌ها را از داروخانه‌ یا فروشگاه‌ها تهیه کنید. بر اساس انتشارات سلامت دانشگاه هاروارد، استفاده از این مکمل‌ها ارتباط مستقیمی با کاهش بیماری قلبی و سکته‌ دارد.

غلات سبوس دار؛ بهترین غذا برای کاهش استرس در معاملات فارکس

طبق تحقیقات، کربوهیدرات‌ها می‌توانند به‌طور موقت، سطح سروتونین را افزایش دهند و منجر به تقویت هورمون خلق‌وخو و کاهش استرس شوند. هنگامی که سطح سروتونین افزایش می‌یابد، افراد در شرایط استرس‌زا مثل معاملات فارکس، تمرکز بهتری خواهند داشت.

البته باید مطمئن شوید که کربوهیدرات‌های سالم و تصفیه‌ نشده مانند سیب زمینی شیرین و غلات کامل را برای تغذیه بهتر انتخاب کرده و کربوهیدرات‌های ساده مانند کلوچه‌ها، کیک‌ها و غذاهای «سفید» از جمله ماکارونی سفید و نان سفید را محدود کنید. کربوهیدارت‌های تصفیه‌نشده باعث افزایش سریع یا افت قند خون می‌شوند. به گفته دانشکده بهداشتی عمومی هاروراد TH Chan، کربوهیدرات‌های پیچیده حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی، همچنین فیبر هستند؛ بنابراین هضم آن‌ها طولانی‌تر است و تأثیر آنی کمتری بر قند خون دارند.

غذاهای سرشار از فیبر ممکن است استرس و اضطراب را کاهش دهند

طبق تحقیقات انجام شده، رژیم غذایی پرفیبر ممکن است با کاهش اضطراب، افسردگی و استرس مرتبط باشد. یک مطالعه در سال 2021 روی بیش از 3300 بزرگسال انجام شد که نتایج آن ارتباط معنادار بین مصرف بیشتر فیبر و کاهش پریشانی روانی را نشان داده است. علاوه‌‌بر این، وجود نشانه‌های افسردگی در زنانی که فیبر بیشتری مصرف کرده بودند، بسیار کمتر بود.

چه غذاهایی فیبر دارند؟

باتوجه به اینکه وجود فیبر در غذا می‌تواند سطح استرس را کاهش دهد؛ افرادی که در جریان انجام معاملات فارکس هستند، برای کاهش استرس باید غذاهای حاوی فیبر بیشتری را در برنامه غذایی خود بگنجانند. افزودن فیبر بیشتر به رژیم غذایی خود، غذاهایی مثل لوبیا، نخود سبز، انواع توت‌، بادام، پسته، بذر کتان، دانه‌های کنجد و مقدار زیادی سبزیجات مانند کلم‌پیچ و کلم بروکلی را مصرف کنید.

غلات نیز به‌طور کامل فیبر هستند. اغلب غذاهای حاوی غلات کامل دارای نماد یا عبارتی روی بسته‌بندی هستند که این وجود فیبر را در ترکیبات آن غذا اعلام می‌کند. برای اطمینان دقت کنید که ـ«غلات کامل» یا «گندم سبوس‌دار» در ماده اولیه آن غذا حتما وجود داشته باشد.

ما همیشه این جمله را می‌شنویم که «غذاهای سرشار از فیبر مصرف کنید»؛ دلیل این امر، ارزش فیبر در متعادل‌سازی قندخون و جلوگیری از افزایش سطح انسولین بدن است. افت قند خون، می‌تواند باعث خستگی، اضطراب، لرزش، تحریک‌پذیری و مشکل در تمرکز شود. این حالات در هوش معاملاتی و تصمیم‌گیری برای معاملات فارکس تأثیرات منفی خواهد داشت.

شیر گرم

شیر گرم می‌تواند به تنظیم خواب کمک کند و همچنین تأثیر زیادی در کنترل و مدیریت استرس دارد. نوشیدن یک لیوان شیر گرم قبل از خواب، یک درمان خانگی‌ است که در طول قرن‌ها برای داشتن خواب بهتر به‌کار گرفته می‌شود. شیر گرم می‌تواند تأثیر آرامش‌بخشی بر بدن و همچنین در سطح روانی داشته باشد.

به‌طورکلی غذاهای غنی از کلسیم، بخش ضروری یک رژیم غذایی سالم برای استخوان‌ها محسوب می‌شوند؛ این ماده مغذی ممکن است به کاهش افسردگی نیز کمک کند. نتایج یک نظرسنجی در سال 2023 که روی تقریبا 15000 شرکت‌کننده انجام شده بود، نشان داد که علائم افسردگی با افزایش مصرف کلسیم کاهش یافت. شیر و سایر غذاهای لبنی با کلسیم و ویتامین D افزوده شده می‌توانند به آرامش عضلات و تثبیت خلق‌و‌خوی کمک کنند.

جایگزین‌های شیر

همانطور که بیان کردیم، یکی از راهکارهای مقابله با استرس در معاملات فارکس، نوشیدن شیر گرم است؛ اگر به این ماده غذایی علاقه‌ای ندارید، سایر منابع لبنی مانند ماست و پنیر را مصرف کنید. این مواد منابع عالی کلسیم هستند. اگر به لاکتوز حساسیت ندارید، ماهی آزاد کنسرو شده با استخوان‌های نرم، بادام، تخمه آفتابگردان و سبزیجات برگ سبز مانند کلم‌پیچ، کلم بروکلی، شلغم سبز و بوک چوی نیز منابع کلسیم هستند.

میان‌وعده‌های مقوی برای افزایش تمرکز در معاملات فارکس

آجیل‌ها یک میان‌وعده عالی برای رفع استرس هستند و همچنین با تقویت حافظه، قدرت تمرکز را بهبود می‌بخشند. آجیل سرشار از مواد مغذی، از جمله ویتامین‌های B، همراه با اسیدهای چرب سالم است. ویتامین‌های B به‌عنوان بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم، تأثیر قابل‌توجهی در کاهش استرس دارند.

بادام، پسته و گردو علاوه‌بر کاهش استرس، به کاهش فشار خون نیز کمک خواهند کرد. آجیل و دانه‌ها سرشار از منیزیم هستند و منیزیم ماده‌ای موثر در مدیریت بهتر اضطراب به حساب می‌آید. بر اساس یافته‌های تحقیقات، منیزیم برای افراد دارای سطوح خفیف تا متوسط اضطراب مفید است؛ اما انجام این توصیه باید پس از مشاوره با پزشک و انجام آزمایش‌های بیشتر صورت گیرد.

یکی از مهم ترین معیار ها برای موفقیت در بازار فارکس انتخاب بروکر است، شما میتوانید بهترین بروکر های فارکس را با هم مقایسه کنید و بروکر مورد نیاز خود را انتخاب کنید، برای مشاهده از صفحه بهترین بروکر فارکس دیدن کنید.

برنامه غذایی مناسب برای کاهش استرس و تمرکز بیشتر در معاملات فارکس

بسیاری از افراد علی‌رغم داشتن هوش تجاری و بارها و بارها تجربه در انجام معاملات فارکس، به دلیل استرس و تنش‌هایی که دارند، تصمیمات نادرستی اتخاذ می‌کنند که منجر به شکست و از دست رفتن سرمایه آن‌ها می‌شود. از آنجایی‌که تغذیه مناسب یکی از راهکارهای اثبات شده علمی برای کاهش استرس است، داشتن یک برنامه غذایی مناسب می‌تواند نقش موثری در موفقیت معاملات این بازار مالی جهانی داشته باشد. بهتر است در برنامه غذایی یک معامله‌گر فارکس، مواد غذایی مانند ماهی‌ها، شیر، غذاهای فیبردار و میان‌وعده‌های غذایی مانند آجیل‌ها وجود داشته باشد.

وب سایت: https://nezarat.com

لطفا جهت تماس با ایمیل info@nezarat.com در ارتباط باشید.

آدرس: تهران ، چهاردانگه ، خیابان فارسیان ، پلاک 148