شاید در نگاه اول طراحی مطب یک پزشک آنچنان در نحوه ویزیت و مشاوره تأثیرگذار نباشد؛ اما تا به حال با ورود به این مکان خاص احساس سرزندگی و شادابی یا احساس خستگی کرده‌اید؟ حال این سوال برای شما پیش می‌آید که چرا طراحی دکوراسیون مطب مهم است؟ پاسخ این سؤال در گرو آگاهی از عوامل موثر در چیدمان و حتی رنگ غالب مطب می‌باشد. مطب پزشک می‌بایست عاری از شلوغی بصری باشد.

طراحی مطب چگونه در ذهن مراجعه کنندگان تأثیر می گذارد؟

مطب مانند سایر مکان‌های اجتماعی یا عمومی، نیازمند طراحی مناسبی است که با فعالیت‌های درون آن همخوانی داشته باشد. به‌ طور مثال مکان‌هایی که در آن کودکان رفت‌وآمد دارند را با رنگ‌ها و شکل‌های شاد طراحی می‌کنند تا جذابیت بصری را فراهم نمایند. گاهی مراجعین ساعت‌ها در مطب منتظر می‌مانند؛ پس طراحی این مکان باید به‌گونه‌ای باشد که خسته‌کننده به‌نظر نیاید.

تأثیر وسایل موجود در مطب و همچنین همخوانی رنگ‌ها در طراحی مطب پزشک در نظر گرفته می‌شوند. در ابتدا باید بدانیم چه رنگ‌هایی برای مطب پزشک مناسب هستند؟ این رنگ‌ها باید هیجان مراجعین را تحت‌تأثیر قرار دهند. از طرفی توجه به نحوه نورپردازی مطب نیز به حفظ آرامش مراجعین کمک می‌کند.

نکاتی که باید در طراحی اصولی مطب رعایت شوند.

طراحی اصولی مطب با رعایت نکات کلیدی که شامل نورپردازی، چیدمان میز و وسایل دیگر، رنگ‌های مناسب و … هستند، به‌سرعت انجام می‌شود. این پروسه حرفه‌ای با در نظر داشتن تخصص پزشک به طراحی نهایی مناسب می‌انجامد. تمامی مطب‌ها باید از رنگ‌هایی استفاده نمایند که بیماران را دچار خستگی و دل‌زدگی نکنند. همچنین چیدمان مبلمان باید برحسب معماری داخلی مطب انجام شود.

طراحی استاندارد مطب پزشک، موجب ایجاد آرامش و صبر در مراجعین آن می‌شود. برخی از عوامل و نکات حائز اهمیت در طراحی مطب شامل رنگ‌ها، چیدمان مبلمان، نورپردازی اصولی، استفاده از تزئینات مرتبط، حفظ حریم پزشک و….  می شوند که هر کدام از این نکات به تنهایی قسمتی از واجبات طراحی مطب را برعهده دارند.

·         تأثیرات رنگ ها بر روان مراجعین

مراجعین مطب‌های پزشکی اغلب با مشکلاتی روبه‌رو هستند که به آن‌ها احساس ناراحتی، افسردگی یا اضطراب را القا می‌کنند. طراحان حرفه‌ای که از نقش رنگ‌ها در روان مراجعین آگاه هستند، از رنگ‌هایی با تناژ سرد بهره می‌برند؛ این رنگ‌ها شامل سبز، آبی یا بنفش هستند که در مراکز درمانی استفاده می‌شوند. رنگ‌های تناژ سرد با بازتاب آرام‌بخشی که دارند، موجب تسکین احساس اضطراب خواهند شد.

در جواب این سوال چه رنگ‌هایی برای مطب پزشک مناسب هستند، بجز رنگ‌های تناژ سرد می‌توان از قهوه‌ای و نارنجی نیز استفاده نمود. رنگ قهوه‌ای یا قهوه‌ای روشن نمادی از جلب اعتماد هستند؛ رنگ قهوه‌ای احساس سرزندگی و تسکین احساس درد را القا می‌کند. از طرفی نارنجی رنگی است که گرمای ملایمی با حس نشاط در مراجعین ایجاد می‌نماید؛ این رنگ به‌شدت در آرامش روان تأثیرگذار است.

با توجه به همه مواردی که گفته شد می توان نتیجه گرفت انتخاب درست رنگ ها در بازسازی مطب یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید در نظر گرفته شود. این موضوع برای دادن حس مثبت به مخاطب یک موضوع بسیار پراهمیت است.

·         چیدمان مبلمان مطب؛ خلاقیت در طراحی

چیدمان مبلمان در هر محیطی، اصول ویژه خود را دارد؛ مثلاً مبلمانی که در مطب ها استفاده می‌شوند باید تماماً راحت باشند نه اینکه صرفاً زیبایی خاصی را جلوه دهند. مبلمان نرم بهترین گزینه هستند تا راحتی مراجعین را تضمین نمایند. همچنین چیدمان مبلمان باید طبق نیاز مراجعین تخصص یابند؛ مثلاً مبلمان نیاز افراد معلول، سالمندان یا افرادی که دچار شکستگی استخوان هستند، فراهم نمایند.

متراژ مطب در انتخاب نوع مبلمان تأثیرگذار است. چنانچه مطب وسیع باشد می‌توان از مبلمان حرفه‌ای‌تر و راحت‌تری نیز استفاده نمود. مبلمان ارگونومیک مختص مطب پزشک ساخته شده‌اند و تا حد بسیاری رضایت مراجعین را جلب می‌کنند. باید توجه داشت که همخوانی رنگ‌های فضا با مبلمان باید رعایت شود. میز پذیرش مطب باید در فاصله مناسبی از مبلمان مراجعین قرار گیرد و خیلی نزدیک یا دور نباشد.

·         نورپردازی اصولی مطب

در اغلب مطب‌ها از نور سفید یا مهتابی استفاده می‌شود؛ این نور بین افراد محبوب است و احساس خوبی را نیز به‌همراه دارد. طراح مطب سعی می‌کند تا میزان نور مطب را کاملاً استاندارد تنظیم نماید. مطب نباید بیش از اندازه پرنور یا تاریک باشد. نورپردازی غیراصولی موجب خستگی چشم‌ها می‌شود و حتی گاهی علت خطا در عمل پزشکان است. در طراحی اصولی نورپردازی به بازتاب نور و زاویه تابش آن نیز اهمیت ‌داده می‌شود.

·         استفاده از تزئینات مرتبط با تخصص پزشک

شاید این موضوع به ظاهر کم‌اهمیت به‌نظر آید اما تزئینات در کنار نورپردازی، مطب را شادتر نشان می‌دهد. هر پزشک نسبت به تخصصی که                                                                                                                                                                     دارد، وسایل تزئین را انتخاب می‌کند؛ قسمتی از طراحی دکوراسیون مطب به بهره‌گیری از اشیا مرتبط با تخصص پزشک است. صدرصد پزشک متخصص کودکان بیشتر از رنگ‌های شاد همچون نارنجی استفاده خواهد کرد.

از طرفی مطب پزشکانی که با بیماران مضطرب روبه‌رو هستند باید از رنگ‌ها و تزئیناتی استفاده نمایند که آرام‌بخش باشند. متخصصین زیبایی با بهره‌گیری از قاب عکس می‌توانند مطب را تزئین نمایند و هنر خود را در محیط به نمایش بگذارند. گل‌ها و گیاهان حاوی انرژی مثبتی هستند که مراجعین در مطب به آن احتیاج دارند؛ پس حتما از گیاهان طبیعی در جلوه مطب استفاده نمایید.

پیشنهاد به مطالعه بیشتر: گیاهان تزیینی با رشد سریع

·         کفسازی در طراحی دکوراسیون مطب

مطب پزشکی در معرض آلودگی و میکروب‌هایی است که به‌راحتی سرایت می‌کنند. کف مطب باید از نوعی باشد که به‌آسانی تمیز شود و آلودگی در آن باقی نماند. افراد سالمند و کودکان نیز در مطب حضور پیدا می‌کنند، در نتیجه بهتر است کفپوشی که انتخاب می‌کنیم لیز نباشد. از طرفی کفپوش‌های پارکت می‌تواند نمادی از زیبایی مطب پزشک باشند و نمای جذابی به محیط می‌دهند.

کلام آخر

مراجعینی که وارد مطب می‌شوند برای درمان حضور می‌یابند؛ پس چرا طراحی دکوراسیون مطب مهم است؟ مراجعین یا بیماران، همگی با زمینه‌ای از استرس روبه‌رو هستند که رنگ و دکوراسیون مطب تا حدود بسیاری آن را کنترل می‌کنند. از طرفی نورپردازی و کفسازی مطب در شیوه عملکرد پزشک تأثیر می‌گذارد. مطب پزشک باید تمیز دیده شود و چیدمانی آراسته داشته باشد. اگر پزشکی هستید که مطب دارید، حتما برای بازسازی و طراحی دکوراسیون آن به فرد یا مجموعه ای متخصص در این زمینه مراجعه کنید تا با توجه به تجربیات و دانش خود در این زمینه بتواند بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان بیاورد.