رفع صافی کف پا با کفی و کفش مناسب

صافی کف پا یک بیماری معمول و در اکثر اوقات بی درد است. معمولا کف پا یک حالت کمانی شکل دارد. کف پا در پشت انگشتان پا به سمت بالا خم می شود و در پاشنه پا به سمت پایین خم می شود.

داشتن کف پای صاف یعنی کف پای شما قوسی ندارد و به جای آن در هنگام ایستادن تمام کف پا در تماس با زمین قرار می گیرد خیلی از مردم مشکلی در اثر صافی کف پا ندارند بعضی دیگر یافته اند که صافی کف پا بر نحوه ایستادن و حرکت کردنشان تاثیر می گذارد و پای آنها در قسمت های دیگر بدن  استرس و‌ فشار ایجاد می کند.

اگر شکل پای شما باعث پا درد، زانو درد، درد در باسن و یا کمر درد می شود ممکن است به درمان نیاز داشته باشید انتخاب کفش و کفی طبی مناسب به پیشگیری از مشکلات صافی کف پا کمک میکند.

سبب شناسی و علائم صافی کف پا

صافی کف پا می تواند در تمام طول زندگی شما وجود داشته باشد. در بعضی افراد هیچ وقت در پاها یک خم مجزا شکل نمی‌گیرد. کودکان پاهایی صاف تر از بزرگسالان دارند و ممکن است در اثر رشد صافی کف پاهایشان از بین برود. افرادی دیگر متوجه می‌شوند که پاهایشان در طی گذر زمان صاف تر می‌ شوند. فرسودگی و استهلاک مفاصل و استخوان ها در اثر استفاده زیاد، ممکن است باعث صافی کف پا در بزرگسالی شود.

دیگر ریسک فاکتورهای مورد نیاز برای شکل گیری صافی کف پا:

  • افزایش سن
  • دیابت
  • جراحت پا یا قوزک پا
  • چاقی مفرط
  • آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی)

گاهی صافی کف پا باعث پا درد، بی ثباتی و سستی هنگام راه رفتن یا دویدن، درد در کف پا، کمر درد، زانو درد و درد در باسن می شود.

بعضی اوقات نیز می تواند بدون درد باشد اما ناپایداری و سستی هنگام راه رفتن یا دویدن همچنان یک معضل خواهد بود.

 چگونه کفش و کفی مناسب، به درمان صافی کف پا کمک می کند؟

 چگونه کفش و کفی مناسب، به درمان صافی کف پا کمک می کند؟

یکی از علل درد کف پا عدم حمایت قسمت های مختلف پا توسط کفش است. اما یک کفش مناسب برای جلوگیری از پا درد باید چه ویژگی‌های حمایتی‌ای داشته باشد؟

حمایتِ کف پا:

بیشتر متخصصان معتقدند پوشیدن کفش هایی که کف پا را حمایت می‌کنند برای صافی کف پا بهترین گزینه است.  به دنبال کفشی با یک کفی محکم ولی ضربه گیر باشید تا سطح پای شما را حمایت کند. کف یک کفش باید قابل انعطاف باشد ولی نباید سست و شل باشد. کف کفش باید با پای شما حرکت کند و در حین راه رفتن یا ایستادن برای آن حمایت و تکیه گاه باشد.

حمایتِ قوس پا:

به دنبال کفی هایی بگردید که در وسط خود حمایتی اضافه بر سازمان دارند. یک برجستگی برای حمایت از قوس پا می تواند فشار وارد بر وسط پایتان را بردارد. این به تعادل و هماهنگی پا کمک می‌کند و اینگونه زمانی که در حرکت هستید دچار پیچ خوردگی در قوزک پا ،زانوها و باسن نخواهید شد.

حمایتِ پاشنه پا:

دمپایی لا انگشتی و صندل هایی که اطراف پاشنه پا را نمی‌گیرند برای کف پای صاف ممنوع است. این نوع کفش ها بیش از اندازه شل و ول هستند و کفی مورد نیاز برای حمایت از پا را ندارند. شما به کفش هایی نیاز دارید که پاشنه پای شما را در بر بگیرند تا کفش و پای شما با هم حرکت کنند.

پاشنه ی بلند:

کفش هایی که کمی پاشنه بلند هستند، فشار را از قسمت میانی کف پا بر می‌دارند و پا درد را از بین می‌برند. در ارتفاع پاشنه ی کفش نباید اغراق کرد. یک پاشنه سه تا پنج سانتی متری برای کمک به درد کف پای صاف کافی است.

کفش های بند دار:

کفش‌های بنددار یا چسبی به شما این امکان را می‌دهند که به طور دلخواهتان کفش را جوری تنظیم کنید تا قسمت بالایی آن دقیقاً دور پایتان قرار بگیرد. شما می توانید بندها را به گونه ای تنظیم کنید تا با پهنای قسمت های مختلف پایتان سازگار شود و تمام قسمت های پا به طور مساوی حمایت شود. اگر پای شما به اندازه کافی در کفش جا داشته باشد، وزن شما به میزان مساوی در تمام کف پای شما پخش می شود. با اطمینان از راحتی و حمایت شدن قسمت بالایی پا در کفش، می توانید کف پا را محکم در جای خود نگه دارید و به جای اینکه پا درکفش لیز بخورد یا به سمت بالا بلند شود، در تماس با قسمت حمایتی کفش طبی می‌ماند. هنگامی که سعی می‌کنید یک کفش گشاد را در جای خود نگه دارید، مشکلاتی در طرز راه رفتن شما شکل می‌گیرند و با کمک کفش های بندی می توانید طرز راه رفتن خود را تصحیح کنید.

بهترین کفش طبی برای صافی کف پا چیست؟

بهترین کفش طبی برای صافی کف پا چیست؟

۱- کفی قابل جا به جایی:

با اینکه در اکثر کفش‌ها فرد می‌تواند کفی ها را بردارد هنوز هم کفش هایی هستند که کفی هایی ثابت دارند. در نتیجه قبل از خرید کفش باید از جابجا شدن کفی ها مطمئن شد تا برای کفی های طبی و درمانی مورد نیاز، فضای خالی باشد. شناسایی عمق کفش نیز مهم است. با توجه به اینکه بعضی کفش ها تو خالی تر از بقیه هستند، باید کفش هایی با عمق بیشتر انتخاب کرد تا کفی های طبی به راحتی در آن جای بگیرند و پاها بیش از حد به سمت بالا بلند نشوند.

۲- کنترل ثبات و استحکام:

افرادی که صافی کف پا دارند هنگام راه رفتن یا دویدن قوزک پا را به سمت داخل می‌چرخانند و این خود به خود باعث فشار و استرس در زانوها و به تدریج درد و ناراحتی می شود. در نتیجه افرادی که از این مشکل رنج می‌برند باید کفش هایی تهیه کنند که ثبات و استحکام را برایشان تامین کند. این گونه کفش ها نه تنها ناراحتی و درد را کاهش می دهند، بلکه برای کف پای صاف مانند ضربه‌گیر عمل می‌کنند. کفشی بخرید که به طور محکم ولی همزمان نرم و آرام قوزک پا را در بر گیرد.

۳- پاشنه ی حمایت کننده:

نکته مهم دیگر در خریدن کفش برای کف پای صاف، اندازه جعبه پنج است.( جلوی کفش و محل قرارگیری انگشتان پا)

جعبه پنجه ی کفش باید به اندازه کافی پهن باشد تا برای تمام انگشتان پا جای کافی وجود داشته باشد و از فشرده شدن و درهم رفتگی آنها جلوگیری شود. کفش‌هایی که جعبه پنجه های باریک و تنگ دارند، سبب فشردگی و گیر افتادن انگشتان در قسمت جلوی کفش می‌شوند که باعث کشیدگی عضلات و تاندون ها می شود. در مورد پشت کفش باید گفت؛ داشتن یک پاشنه حمایتی بسیار مهم است. پاشنه حمایتی قوزک پا را از خمیدگی و پیچ خوردن محافظت می کند. (این موضوع در افرادی که صافی کف پا دارند زیاد اتفاق می افتد)

۴- کنترل حرکت:

نکته دیگری که هنگام خریدن کفش برای کف پای صاف باید به آن دقت کرد کنترل حرکت است. این مناسب افراد خاصی است که با وجود قوس در پاها زیاد می‌دوند. هدف اصلی کنترل حرکت در کفش ها ثابت نگه داشتن قوزک ها هنگام حرکت است. این نوع کفش ها یک فوم متراکم دارند که دقیقا‌ در زیر قوس کف پا جای می گیرد.

فقط افرادی که پاهایشان به شدت به داخل چرخیده شده است، در کفش‌های همراه با کنترل حرکت راحت هستند. برای پیدا کردن بهترین نوع کفش طبی بهتر است با یک متخصص مشورت کنید. علاوه بر نیاز به حمایت برای مشکلِ به داخل چرخیدنِ پا، احتمالاً به یک کفی خاص خودتان برای حمایت از قوس پا نیاز خواهید داشت. همچنین بسیار مهم است که بعد از خریدن کفش مناسب آن را به طور منظم ارزیابی کنید. اگر نشانه ای از فرسودگی می بینید زمان‌ِ تعویض کفش است.

بهترین کفی برای صافی کف پا چیست؟

برای خرید کفی مناسب باید بدانید که آیا صافی کف پایتان سفت و سخت است یا قابل انعطاف.

اگر هنگام ایستادن یا نشستن کف پایتان صاف است، شما صافی کف پا از نوع سفت و سخت دارید. در نتیجه به یک کفی با قوسی کم نیاز خواهید داشت. اما اگر هنگام نشستن قوس کف پایتان ظاهر می شود، شما صافی کف پا از نوع قابل انعطاف دارید. و به یک کفی با قوسی متوسط نیاز خواهید داشت.

به هر حال در هر دو مورد کفی باید حمایتی محکم برای قوس کف پا داشته باشد. پیدا کردن کفی مناسب برای پایتان حیاتی و مهم است. کفی ها به گونه ای نیستند که یک اندازه آنها برای پای همه مناسب باشد. در نتیجه پیدا کردن کفی مخصوص خودتان بسیار حیاتی است. نه تنها یک قوس کم ولی حمایت کننده با ارزش است بلکه پیدا کردن یک کفی که استحکام و ثبات پاشنه پا را تأمین کند نیز دشوار است.

استحکام و تثبیت پاشنه، به عنوان ضربه گیر عمل میکند و به پیشگیری از چرخیدن پا به سمت داخل کمک می کند. هر کس با دیگری متفاوت است. هر پا نیز با پای دیگر متفاوت است. پیدا کردن کفی مناسب و مخصوص خودتان نیاز به آزمایش و خطا دارد و باید بدانید چه نوع پایی دارید.