آیا شما هم از افرادی هستید که پس از صرف هزینه زیاد برای ارتودنسی و روند طولانی درمان، متوجه شده‌اید که دندان‌های شما در حال برگشت به موقعیت قبلی خود هستند؟ یا قصد انجام ارتودنسی را دارید اما نگران برگشت ان هستید؟ انواع روش‌های ارتودنسی، برگشت ارتودنسی و دلایل ان چیست؟ ایا در همه روش‌های ارتودنسی امکان برگشت وجود دارد؟ راه‌های جلوگیری از برگشت ارتودنسی چیست؟ در ادامه مطلب به پاسخ این پرسش ها خواهیم‌ پرداخت. لطفا با ما همراه باشید.

دلایل برگشت ارتودنسی

به طور کلی به تمایل دندان ها برای بازگشت به موقعیت قبلی خود برگشت ارتودنسی دندان گفته می‌شود. دلایلی که باعث این برگشت می‌شوند عبارتند از:

سن: افزایش سن میتواند باعث حرکت دندان‌ها و در نتیجه برگشت ارتودنسی شود.

دندان قروچه: بروکسیسم یا دندان قروچه یکی از اختلالات رایجی است که در بسیاری از مردم مشاهده می‌شود.این عمل به مرور زمان باعث جابه جایی و ساییده شدن دندان‌ها می‌شود. در این عمل فشاری از فک پایین به دندان های فک بالا وارد می‌شود که به مرور زمان با تکرار این حرکت باعث نامرتبی و کج شدن دندان‌ها می شود.

ژنتیک: ژنتیک عاملی است که می تواند موقعیت قرارگیری دندان‌ها را در بزرگسالی تغییر دهد.

عدم استفاده درست از نگهدارنده های ارتودنسی: استفاده مداوم و مرتب از نگهدارنده‌های ارتودنسی یکی از مهم‌ترین نقش‌ها را در جلوگیری از این برگشت دارد.

باز شدن فضا: زمانی که دندانی می‌افتد یا کشیده میشود، بین دندان‌ها فضای خالی به وجود می‌اید. در چنین حالتی دندان‌ها می‌توانند به راحتی حرکت کنند و کج و نامرتب شوند.

بیماری لثه: لثه‌ها، یکی از مهم‌ترین نقش‌ها را در ثابت نگه داشتن دندان ها دارند.پریودنتیت، باعث ضعیف شدن بافت نرمی می‌شود که در اطراف دندان‌ها قرار دارد. به این علت، تغییر مکان دندان ها و لق شدن آن‌ها از مهم‌ترین مشکلاتی است که بیماری پریودنتال به وجود می‌آورد.

خطای درمانگر: یک متخصص ارتودنسی در دوران تحصیل تخصصی خود می‌آموزد که چقدر میتوان فک‌ها را عریض نمود و یا اینکه دندان‌ها را چه مقدار می‌توان بیرون‌زده کرد. به عبارت دیگر همه این‌ها محدوده‌ای دارند که باید رعایت شود.بافت‌های نرم حفره دندان جابه‌جا کردن بیش از حد دندان را تحمل نخواهد کرد و دندان به ناچار مجبور به برگشت می‌شود.اگر درمانگر شما یک متخصص ارتودنسی باشد این مساله به ندرت مشکل ساز خواهد شد.

ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دیمون از نظر جنس، انواع مختلفی دارد. ارتودنسی دیمون سرامیکی و ارتودنسی دیمون شفاف، در میان تمام انواع ارتودنسی از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. این نوع ارتودنسی، برای افرادی که نمی‌خواهند دیگران متوجه ارتودنسی روی دندان‌های آن‌ها شوند، بسیار مناسب است.

از مزایای ارتودنسی دیمون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

بهداشت بیشتر دهان و دندان: همان‌طور که میدانیم رعایت بهداشت در ارتودنسی برای کودکان بسیار سخت است؛ از این رو استفاده از ارتودنسی دیمون برای کودکان بسیار مناسب است، زیرا بهداشت دهان و دندان در این روش بسیار آسان‌تر است. همچنین در این روش کش‌هایی که در براکت‌های معمولی وجود دارد، حذف شده

دفعات مراجعه کمتر به متخصص ارتودنسی: به دلیل اینکه در این روش از لیگاتورهای الاستیکی استفاده نمی‌شود، به تنظیم کمتری احتیاج دارد. در نتیجه تعداد دفعات مراجعه به داندانپزشکی کمتر خواهد شد.

مقرون به صرفه بودن: هرچند که ارتودنسی دیمون گران‌تر از ارتودنسی‌های ثابت با براکت فلزی معمولی است، اما مزایای بسیار آن موجب شده که هزینه آن مقرون به‌ صرفه‌تر باشد، زیرا همانطور که در مطلب قبل گفته‌ شد، در این روش دفعات مراجه به دندانپزشکی کاهش میابد.

نتیجه عالی: مشاهدات اخیر نشان داده است که نتایج حاصل از این روش بسیار عالی و رضایت‌بخش است. این روش به تعدیل کمتری نیاز دارد و در مقایسه با روش‌های سنتی دندان‌ها را بهتر حرکت میدهد.

از دیگر مزایای ارتودنسی دیمون میتوان به تجربه درد کمتر، کاهش طول درمان ارتودنسی، اصطکاک کمتر و نرخ بازگشت کمتر اشاره کرد.

ارتودنسی نامرئی

در این روش دستگاه ارتودنسی بر روی دندان‌ها مشاهده نمی‌شود. ارتودنسی با موارد همرنگ، ارتودنسی لینگوال و ارتودنسی با پلاک‌های شفاف از انواع ارتودنسی نامرئی هستند. دو نوع اول در دسته ارتودنسی ثابت، و نوع سوم در دسته ارتودنسی متحرک قرار می‌گیرد.

مزایای ارتودنسی متحرک نامرئی: از مزایای این نوع ارتودنسی می‌توان به نامرئی بودن، متحرک بودن، نصب و استفاده راحت، نیاز به مراقبت کمتر و تعداد دفعات معاینه کمتر اشاره کرد.

مزایای ارتودنسی لینگوال: در این روش بریس‌های لینگوال قدرت بیشتری برای اصلاح مشکلات دندان‌ها دارند. همچنین در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، اگر تغییر رنگی در دندان‌ها ایجاد شود، قابل مشاهده نخواهد بود. یکی از مزایای اصلی این نوع ارتودنسی پشت دندانی بودن آن است.

معایب ارتودنسی لینگوال: یکی از معایب اصلی ارتودنسی لینگوال، استفاده و جایگذاری سخت آن است. به گونه‌ای که جایگذاری آن توسط متخصص ارتودنسی مدت زمان بیشتی طول می‌کشد.

امکان بازگشت در کدام روش ارتودنسی وجود ندارد؟

از اصلی‌ترین روش‌های ارتودنسی که به اصلاح موقعیت قرارگیری دندان‌ها کمک میکند ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی دیمون، ارتودنسی سرامیکی، ارتودنسی لینگوال و ارتودنسی فانکشنال هستند. اگر بعد از انجام دادن هر یک از روش‌های درمانی نوشته شده، از نگهدارنده‌ها درست استفاده نکنید و یا به دستورالعمل‌های متخصص ارتودنسی توجه نکنید، ممکن است دچار برگشت ارتودنسی شوید.

هزینه ارتودنسی

به طور کلی هزینه ارتودنسی به عوامل مختلفی از جمله سن بیمار، مدت زمان درمان، روش درمانی و… بستگی دارد. همچنین ممکن است در طول درمان مشمول چرداخت هزینه‌های دیگری مثل پر کردن دندان، جرم‌گیری،  ترمیم دندان و… شوید. از این رو نمی‌توان هزینه ارتودنسی را به صورت دقیق اعلام کرد.

ویژگیهای یک متخصص ارتودنسی خوب

اولین و مهم‌‌ترین قدم برای درمان مشکلات دندانی انتخاب یک متخصص ارتودنسی خوب است. برای انجام ارتودنسی حتما باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کرد زیرا آن‌ها سه سال به طور تخصصی درباره فرایند پیچیده ارتودنسی تحصیل کرده‌اند، در حالی که دندانپزشکان اموزشی در این زمینه ندیده‌اند.

یکی دیگر از مواردی که هنگام انتخاب متخصص ارتودنسی باید به ان توجه کرد تجربه و شهرت متخصص ارتودنسی است. یک متخصص مشهور ارتودنسی قطعا نمونه کار و درمان‌های موفق زیادی را  انجام داده است که به این شهرت رسیده است.

یکی از متخصصان مشهور، با تجربه و زبردست، در زمینه ارتودنسی جناب آقای دکتر مسعود داودیان است، که در سال 1376 با رتبه 17 کنکور سراسری در رشته دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شد. همچنین وی در سال 1385 عضو بنیاد ملی نخبگان شد.