تکلیف اموال بعد از فوت چه می شود؟

تعیین ورثه برای انحصار وراثت چگونه است

والدین نمی توانند به طور تصادفی برخی از فرزندان را از ارث بردن ممنوع کنند، دو امکان این را ندارند که تمام دارایی های خود را به یک فرزند منتقل نمایند برای هیچ فرزند دیگری مالی را به عنوان ارث پیش بینی نکنند. یک وکیل برنامه ریزی املاک و یا وکیل تقسیم ارث می تواند با والدین همکاری کند تا راهی برای مساوی کردن ارث بیابد، اگر قصد والدین این باشد که همه فرزندان سهمی برابر دریافت کنند. زیرا در قانون ایران قوانین و مقررات ارث به گونه ای تنظیم شده است که هر فرد خانواده بسته به جنسیت سهمی بخصوص از میزان دارایی متوفی را به ارث می برد.هر گونه تقسیم ارث باید بدهی مالیاتی دارایی ها را در نظر داشته باشد. عدم وثیقه همیشه به معنای عدم مالیات نیست. بسته به محل سکونت متوفی و ​​وراث، ممکن است بر دارایی ها مالیات بر دارایی یا بر ارث تعلق گیرد.

وظیفه وکیل تقسیم ارث و وصی و نماینده شخص متوفی چیست؟

اعتماد با یک وکیل باتجربه برای برنامه ریزی جهت سهولت انجام کار های مربوط به وصیت و تقسیم ارث بعد از فوت می تواند به عزیزان کمک کند تا از زمان و هزینه به درستی استفاده نمایند و دچار سردرگمی چگونگی انجام اعمال حقوقی بابت انحصار وراثت نگردند. وجود یک شخصیت حقوقی به شما امکان می دهد تا زمانی که زنده هستید و میخواهید تکلیف اموال و دارایی هایتان بعد از فوتتان مشخص شود، اموال را به درستی کنترل کنید. امین جانشین که خود در زمان حیات او را برگزیدید، بعد از فوت  دارایی های متعلق به شما را کنترل می کند.

امینی که خود تعیین نمودید باید بداند که شما در زمان حیات چه بدهی هایی داشتید، زیرا باید آنها را برطرف کند. بهتری کار این است که لیستی از بدهی های خود را تهیه کنید. این لیست شامل وام مسکن، وام خودرو، کارت های اعتباری، وام های شخصی و وام های دانشجویی باشد. اطلاعات تماس وام دهنده، شماره حساب، اطلاعات ورود به سیستم و مقدار تقریبی بدهی را اضافه کنید. اگر کارت‌های اعتباری دارید که به ندرت از آنها استفاده می‌کنید، آن‌ها را نیز وارد کنید تا قبل از سرقت هویت، آنها را ببندید.

وظیفه وکیل تقسیم ارث و وصی و نماینده شخص متوفی چیست؟

دریافت گواهی انحصار وراثت

دارایی هایی که به نام ذینفعان مشخص نمودید، می تواند مستقیماً به ذینفعان انتقال داده شود. با این حال، این به طور خودکار اتفاق نمی افتد. وصی و وکیل شما باید اطلاعات دارایی ها از جمله نام شرکت بیمه یا موسسه مالی، محل بیمه نامه ها، شماره حساب ها و ارزش دارایی را در اختیار ذینفعان قرار دهد. ممکن است ذینفع نیاز به ارائه گواهی فوت و اطلاعات شناسایی قبل از آزادسازی دارایی ها داشته باشد.

که در اینجا لازم است گواهی انحصار وراثت از مراجع مربوطه دریافت شود.

گواهی انحصار وراثت سند و یا گواهی می باشد که در آن چگونگی تقسیم اموال متوفی آورده شده است. تا زمانی که مطالبات طلبکاران پرداخت نشده باشد اجازه تقسیم اموال به وراث داده نمی شود.

اطلاعات مالی مربوطه را به وکیل خود منتقل نمایید و اجازه دهید وکیل و وصی با توجه به اطلاعت کاملی که به او منتقل نمودید از افراد سودجو در امان باشد. به این گونه که یک لیست دقیق از اطلاعات شامل حساب های بانکی، بیمه خودرو، کارت های اعتباری، بیمه سلامت، خانه و زندگی، برنامه های بازنشستگی، برنامه های بازنشستگی و اظهارنامه مالیاتی ایجاد کنید و در اختیار نماینده قانونی خود قرار دهید تا راحت تر و با سرعت بیشتری روند اجرایی پرونده انحصار وراثت را انجام دهد.

تقسیم ارث بین وراث

اگر می خواهید خانواده خود را از استرس زیادی در یک زمان بسیار دشوار نجات دهید، آنچه را که می خواهید اتفاق بیفتد، مشخص کنید. از طریق برگه وصیت نامه و از طریق گواهی انحصار وراثت که از طریق مراجع قانونی به واسطه وراث صادر می گردد اجازه تقسیم ارث داده می شود.

در خصوص وصیت بهتر است بدانید که قوانین ایران به گونه ای است که وتوفی تنها اجازه تعیین و تکلیف بر روی یک سوم از اموال و دارایی های خود را دارد و برای اجرای دو سوم باقیمانده اموال و دارایی ها قوانین ارث حکمفرماست، مگر ای که تمامی وراث بر اجرای کامل وصیت متوفی اتفاق نظر داشته باشند. با تصمیم و اتفاق نظر تمامی وراث بر اجرای تمام و کمال وصیت نامه توافق بر قانون اولویت خواهد داشت و وصیت متوفی اجرا می گردد.