چی بخورم شیرم زیاد شه

به دنبال مطمئن ترین و سریع ترین راه افزایش شیر مادر هستید؟ تا انتهای مطلب با ما باشید.

چی بخورم شیرم زیاد و مقوی شه؟

بسیاری از مادران شیرده به خصوص آنهایی که اولین نوزاد خود را به دنیا آورده اند، نگران تغذیه کودک خود با شیر کافی هستند. اگر شما هم حس می کنید که شیر کافی برای سیر کردن نوزاد خود را ندارید باید ابتدا علت آن را بیابید. با این حال برخی روش های رایج به حل این مشکل کمک می کنند. ما به این سوال شما درباره اینکه چی بخورم شیرم زیاد شه و سریعترین راه برای افزایش شیر مادر پاسخ دادیم.

همچنین بخوانید: علت کمبود شیر مادر چیست + درمان خانگی کمبود شیر مادر

چی بخورم شیرم زیاد شه

این سوال بسیاری از مادران است که چی بخورم شیرم زیاد شه؟ می دانیم که برخی از مواد خوراکی در افزایش شیر مادران نقش دارند. بیایید به بررسی غذاهایی بپردازیم که می‌توانید در رژیم شیردهی خود بگنجانید تا منجر به افزایش شیر شود.

1. سبزیجات تیره و برگ دار

سبزیجاتی مانند کاهو، کلم پیچ، اسفناج و کلم بروکلی حاوی مقدار زیادی مواد مغذی و فیتواستروژن هستند که به طور بالقوه می توانند تأثیر مثبتی بر شیر مادر داشته باشند.

2. رازیانه

صدها سال است که این سبزی به دلیل خاصیت لاکتوژنیک در خاورمیانه استفاده می شود و حاوی مقدار زیادی تریپتوفان (یک ویژگی مهم در شیر مادر) است.

3. زنجبیل تازه

برخی از والدین متوجه می شوند که خوردن (یا نوشیدن) زنجبیل به کاهش جریان شیر مادر کمک می کند.

4. سیر

سیر سال هاست که برای تحریک تولید شیر مادر استفاده می شود. شما می توانید سیر بیشتری را برای طعم دادن به وعده های غذایی روزمره استفاده کنید تا موجب افزایش شیردهی شود.

5. گوشت گاو بدون چربی، گوشت خوک، بره و مرغ

این گوشت ها همگی سرشار از آهن هستند و بنابراین ممکن است به تقویت شیر مادر کمک کنند.

6. حبوباتی مانند نخود و عدس

این غذاهای همه کاره حاوی مقدار زیادی پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 مفیدی هستند که به شیر مادر منتقل می شوند و به رشد سالم مغز کمک می کنند.

6. آجیل

بادام و سایر آجیل های خام از جمله بادام هندی، گردو و آجیل ماکادمیا سالم و سرشار از پروتئین و کلسیم هستند که نقش مهمی در تولید شیر مادر دارند.

7. جو و غلات کامل

همه اینها منابع خوب آهن هستند و سطح پایین آهن تاثیر منفی بر شیر مادر دارد.

همچنین بخوانید: برای سقط جنین در خانه چی بخورم؟

چی بخورم شیرم مقوی شه

چی بخورم شیرم مقوی شه

چند راه برای تقویت شیر وجود دارد که به حداکثر رساندن تولید گرفته تا بهبود تغذیه و توانایی آن برای سالم نگه داشتن کودک نیز کمک می کند، از جمله:

1. اسیدهای چرب امگا 3 بیشتری دریافت کنید

اینها نقش مهمی در رشد مغز، سیستم عصبی و بینایی کودک دارند. یکی از مهم ترین اسیدهای چرب امگا 3 DHA است که به رشد مغز نوزاد در دو سال اول زندگی کمک می کند.

ماهی های چرب مانند سالمون، یکی از بهترین منابع برای دریافت DHA اضافی است، همچنین گردو و دانه های چیا. اگر طرفدار غذاهای دریایی نیستید، می‌توانید زیر نظر پزشک مکمل روغن ماهی یا مکمل امگا 3 دیگر مصرف کنید.

2. هوشمندانه غذا بخورید

داشتن یک یک رژیم غذایی متعادل با کالری کافی در دوران شیردهی مهم است. غذاهای حاوی آهن، رازیانه، از تولید شیر حمایت می‌کنند، زیرا از هورمون‌های کلیدی مانند پرولاکتین حمایت می‌کنند. برخی از خوراکی های زیاد کننده شیر عبارتند از شنبلیله (ماده رایج در چای شیردهی)، خار مریم، نخود یونجه و جو.

3. مصرف آهن خود را افزایش دهید

خوردن غذاهای غنی از آهن مانند گوشت قرمز، سبزیجات برگ سبز، لوبیا، حبوبات و غلات کامل (مانند جو دوسر) را جدی بگیرید.

4. پروبیوتیک مصرف کنید

بسیاری از نوزادان فاقد باکتری B. infantis هستند، باکتری خوب در روده که به هضم شیر مادر کمک می‌کند و از کودک در برابر باکتری‌های بالقوه مضر که با قولنج، اگزما، آلرژی‌ها و چاقی مرتبط هستند، محافظت می‌کند. مصرف پروبیوتیک توسط مادر ممکن است به ایجاد یک محیط محافظتی در سیستم گوارشی کمک کنند و به متابولیسم و سیستم ایمنی کودک کمک کنند.

سریعترین راه برای افزایش شیر مادر

1.  شیردهی به نوزاد و دوشیدن شیر سریعترین راه افزایش شیر مادر

هر چه بیشتر شیر از سینه شما خارج شود، بدن سریعتر برای جایگزینی آن عجله می کند. شیر خوردن نوزاد را پیگیری کنید تا مطمئن شوید که کودک شما حداقل 8 بار شیر خوردن فعال در هر 24 ساعت دارد.

همچنین بخوانید: برای آبله مرغان چی بخوریم؟

سریعترین راه برای افزایش شیر مادر

2. ماساژ سینه در حین شیردهی

ماساژ دادن سینه ها در حین شیردهی یا تخیله سینه می تواند به شما کمک کند شیر بیشتری را از مجاری شیر خود خارج کنید. اساساً تنها کاری که باید انجام دهید این است که دستان خود را روی سینه های خود حرکت دهید و فشار دهید. تنها روی یک طرف تمرکز نکنید.

3. کمپرس گرم

استفاده از کمپرس گرم، مانند یک حوله گرم یا قبل از پمپاژ ممکن است به پمپاژ شیر بیشتر کمک کند. افزایش سریع دمای پوست باعث افزایش گردش خون در ناحیه مورد نظر می شود و افزایش گردش خون همان چیزی است که باعث بهبودی و همچنین تحریک برای تخلیه سریعتر و افزایش جریان شیر می شود.

4. نوشیدن آب کافی

بدن شما برای ادامه تولید شیر به آب نیاز دارد. مقدار مورد نیاز شما می تواند بسته به آب و هوا، رژیم غذایی یا ورزش متفاوت باشد. روزانه بین هشت تا 10 لیوان 8 اونس آب توصیه می شود. با این حال زیاده روی نکنید، زیرا نوشیدن آب اضافی به طور جادویی باعث افزایش عرضه شیر نمی شود.

5. کلوچه های شیردهی

کلوچه‌های شیردهی شامل جو، بذر کتان و مخمر آبجو هستند.

6. تماس پوست به پوست با نوزاد

تماس پوست به پوست با نوزاد روی شیردهی موثر است، بنابراین اگر به دنبال راه های طبیعی برای افزایش عرضه شیر هستید، ارزش امتحان کردن را دارد!

7. دمنوش شیردهی

مانند کلوچه‌های دوران شیردهی، چای شیردهی برای کمک به افزایش عرضه شیر دارند. برخی از مواد متداول شامل شنبلیله، خار مریم و رازیانه است.

غذاهایی که شیر مادر را زیاد میکند

1. تخمه کدو تنبل

شواهد نشان می دهد که دانه کدو تنبل از غذاهایی است که شیر مادر را زیاد می کند. آنها همچنین سرشار از پروتئین، آهن، فیبر و ترکیبات فعال زیستی برای سلامتی هستند.

2. نخود

نخود سرشار از پروتئین با کیفیت بالا، ریز مغذی ها و ترکیبات زیست فعال است. فیتواستروژن های موجود در آن به عنوان فواید لاکتوژنیک در نظر گرفته می شوند.

همچنین بخوانید: بهترین دمنوش گیاهی برای پریود شدن و باز شدن سریع قاعدگی

غذاهایی که شیر مادر را زیاد میکند

3. توفو

توفو یک محصول سویا غنی از پروتئین و ریزمغذی‌های ضروری است. توفو ممکن است به دلیل محتوای فیتواستروژن موجود در شیر مادر را بهبود بخشد.

4. برگ کاری

مادران شیرده در فرهنگ‌های مختلف از برگ کاری برای تقویت شیر خود استفاده می‌کنند.

5. دانه های شوید

دانه های شوید برای تقویت اشتها، کمک به هضم و افزایش تولید شیر استفاده می شود.

6. برگ سیب زمینی شیرین

برگ های سیب زمینی شیرین می تواند سطح پرولاکتین را افزایش داده و تولید شیر مادر را افزایش دهد.

7. زردچوبه

تحقیقات نشان می دهد که استفاده از زردچوبه به همراه شنبلیله و زنجبیل می تواند حجم شیر مادر را افزایش دهد.

بهترین میوه برای زیاد شدن شیر مادر

1. زردآلو بهترین میوه برای زیاد شدن شیر

زردآلو متعلق به خانواده بادام است و دارای چندین ماده مغذی و ترکیبات فعال زیستی برای سلامتی است. سطح هورمون پرولاکتین را برای افزایش عرضه شیر مادر موثر است. می توانید زردآلو تازه یا خشک را به فرنی، غلات و دسر اضافه کنید تا از فواید آن بهره مند شوید.

2. هویج

هویج یک سبزی ریشه ای غنی از فیبر است که می تواند رنگ و مواد مغذی حیاتی را به رژیم غذایی شیردهی شما اضافه کند. مصرف منظم هویج باعث تامین مواد مغذی می شود و همچنین ممکن است شیر مادر را افزایش دهد. فیتواستروژن های موجود در هویج ممکن است مسئول اثرات لاکتوژنیک هویج باشند.

3. پاپایا

مصرف پاپایا در دوران بارداری توصیه نمی شود، اما استفاده از آن در دوران شیردهی به دلیل اثرات بالقوه شیردهی آن بسیار محبوب است.

4. خرما

خرما می تواند سطح هورمون پرولاکتین شما را افزایش دهد و تولید شیر مادر را افزایش دهد. می توانید یک مشت خرمای خشک یا تازه را به عنوان میان وعده مصرف کنید

آیه قران برای زیاد شدن شیر مادر

  • برای زیاد شدن شیر مادر آیه قرآن از سوره مبارکه محمد (ص) توصیه شده است. به این منظور باید آیه 15 از این سوره را در ایام خارج از قمر در عقرب با گلاب و زعفران روی ظرف نوشته و آب پاک در آن بریزید و در سه نوبت به مادر شیرده بنوشانید.
  • همچنین از امام صادق (ع) نیز نقل شده است که سوره حجر را با زعفران بر ظرف نوشته و آب ریخته شده در آن ظرف را به زن بدهید، انشاءالله که شیرش زیاد می شود.

چه چیزهایی شیر مادر را کم میکند؟

گیاهانی که شیر مادر را کاهش می دهند

برخی از گیاهان، که ما در غذا از آنها استفاده می کنیم یا اغلب بخشی از گیاهان دارویی طبیعی هستند، به کاهش شیر مادر منجر می شوند. با این حال اگر از آنها در غذا به مقدار کم استفاده می کنید، دیگر نیازی به نگرانی در مورد کاهش تولید شیر مادر نیست.

1. نعناع تند

مطالعات نشان داده این سبزی معطر شیر را کم می کند. خوردن نعناع چندین مرتبه در روز تاثیرات خود را در چند روز نشان می دهد. نکته خوب این است که نعناع اثرات طولانی مدت ندارد.

2. جعفری

جعفری یک گیاه ادرارآور و بسیار افراد دوست دارند آن را همراه غذا مصرف کنند. به دلیل خاصیت ادرارآوری که دارد می تواند باعث تکرر ادرار شود و باعث کم آبی بدن شود. خوردن مقدار معقول جعفری هیچ تاثیری بر تولید شیر مادر ندارد.

3. مریم گلی

مقدار کمی مریم گلی در یک غذا ممکن است تاثیر چندانی نداشته باشد، اما چای مریم گلی تاثیری خواهد داشت. شما می توانید مریم گلی را شکل طبیعی هورمون استروژن بنامید که به طور جدی برای لطمه به فرآیند تولید شیر شناخته شده است.

خوراکی هایی که باعث کاهش شیر مادر می شوند

1. شکلات

بسیاری از مادران در دوران شیردهی هوس شکلات می کنند، اما اگر این شکلات به عنوان بخشی از چرخه قند و کافئین مصرف شود، می تواند هورمون های استرس را نیز افزایش دهد و که منجر به کاهش تولید شیر می شود.

همچنین بخوانید: بهترین دمنوش برای زخم معده و انواع ناراحتی معده

چه چیزهایی شیر مادر را کم میکند

2. آب مرکبات و غذاهای سرشار از اسید سیتریک مانند گوجه فرنگی تازه

غذاهایی که اسید سیتریک دارند می توانند قابض باشند، که باعث سفت شدن بافت سینه می شود و منجر به کاهش گردش خون در سینه ها می شود.

3. نوشابه، قهوه، چای سیاه و چای سبز

این نوشیدنی ها همگی می توانند باعث افزایش سطح هورمون استرس در بدن شما شوند. افزایش هورمون‌های استرس می‌تواند منجر به سفت شدن مویرگ‌های سینه‌ها، کند شدن ارتباط اعصاب و هورمون‌هایی شود که به بدن شما می‌گویند شیر تولید کند

4. سبزیجات چلیپایی

سبزیجات خانواده چلیپایی مانند کلم، کلم بروکسل و گل کلم حاوی گوگرد هستند که ممکن است باعث شود شیر مادر برای کودک را بد طمع کند. اگر نوزادی به دلیل طعم بدش شیر کمتری بنوشد یا با نوشیدن آن مزه دچار مشکلات شکمی شود، ممکن است باعث کاهش شیر شما شود.

سخن آخر

امیدواریم این مطلب با عنوان سریعترین راه برای افزایش شیر مادر برای شما مفید بوده باشد. به خاطر داشته باشید پیش از زیاده روی از مصرف هر یک از غذاها یا گیاهان توصیه شده بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا از عوارض پیش بینی نشده پیشگیری کنید.


نظر خود را بیان کنید