نزدیکی با همسر در ماه رمضان

اگر می خواهید بدانید نزدیکی با همسر در ماه رمضان روزه را باطل می کند یا نه، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

نزدیکی با همسر در ماه رمضانچه حکمی دارد؟ آیا روزه را باطل میکند؟

علما و مراجع تقیلد درباره نزدیکی با همسر در ماه رمضن (حتی از عقب) احکام متفاوتی دارند، اما به طور کلی آن را در هنگام روزه داری منع می کنند. اینکه آیا روزه فرد در طول نزدیکی با همسر باطل می شود، طبق نظر اغلب علما بستگی به میزان دخول دارد. برای مطالعه کاملتر احکام ارائه شده از فقها، ادامه این مطلب از آلامتو را بخوانید.

همچنین بخوانید: متن دعای افطاری ماه رمضان با ترجمه

حکم نزدیکی با همسر در ماه رمضان از عقب (از پشت) برای شیعه

آنطور که در روایات و به نقل از امام صادق (ع) آمده است، نزدیکی از پشت اگرچه در دین اسلام به شدت نهی شده است، اما باطل کننده روزه نیست. با این حال هر کاری که منجر به خروج منی شود، روزه را باطل می کند، اما برای اطمینان بیشتر باید از مرجع تقلید خود سوال کنید. از ایشان سوال شده اگر مردی با همسر خود به روزه دار است از پشت نزدیکی داشته باشد، حکم شرعی آن چیست؟ امام صادق (ع) فرمودند: این عمل موجب باطل شدن روزه نخواهد شد و بر وی غسل جنابت لازم نیست.

نظر مراجع مختلف درباره نزدیکی با همسر در ماه رمضان (حتی از عقب) اندکی با هم تفاوت دارد، در اینجا به نظر برخی از مشهورترین مراجع می پردازیم:

1. حکم نزدیکی با همسر درماه رمضان مکارم شیرازی

آنطور که آیت الله مکارم شیرازی گفته است داشتن رابطه جنسی در این ماه، پس از افطار تا سحر ایرادی ندارد و فردی که قصد روزه گرفتن دارد باید تا پیش از اذان صبح، غسل جناب را انجام دهد.

حکم دخول تا ختنه گاه در زمان نزدیکی برای روزه دار: نزدیکی در ماه رمضان برای فرد روزه دار حرام است، چنانچه آلت به مقدار ختنه گاه وارد مهبل شود روزه زن و مرد باطل است، حتی اگر منی خارج نشود! قضا و کفاره نیز بر آنها واجب است. چنانچه دخول کمتر از حد ختنه گاه باشد و منی نیز خارج نشود، روزه باطل نیست؛ چنانچه روزه دار در مورد حد دخول شک داشته باشد، روزه صحیح می باشد.

2. حکم نزدیکی با همسر درماه رمضان خامنه ای

  • نزدیکی در ماه رمضان برای فرد روزه دار، اگر آلت مرد تا حد ختنه گاه وارد مهبل شود، روزه را باطل می شود، حتی اگر منی خارج نشود.
  • چنانچه آلت مرد به مقدار کمتر از ختنه گاه وارد شود و منی هم خارج نشود، روزه باطل نیست.
  • کسی که آلتش بریده شده است، حتی اگر کمتر از ختنه گاه هم وارد کند، روزه اش باطل است.
  • کسی که شک کند آلت او به اندازه ختنه گاه وارد مهبل شده است یا نه، روزه اش صحیح است.
  • کسی که آلت او را بریده اند اگر شک داشته باشد که دخول انجام شده است یا نه، روزه او صحیح است.
  • اگر روزه دار فراموش کرده باشد که روزه دارد و نزدیکی کند، یا به اجبار نزدیکی کند، به طوریکه خودش فاقد اختیار باشد، روزه اش باطل نمی شود. اما اگر در طول نزدیکی یادش بیاد که روزه دار است یا دیگر مجبور نباشد، باید فورا از وضعیت نزدیکی خارج شود، در غیر اینصورت روزه اش باطل است.

3. حکم نزدیکی با همسر از عقب در ماه رمضان سیستانی

در صورتیکه زن و شوهر جوان روزه دار در ماه رمضان، ناخواسته و بی هدف قبلی با هم نزدیکی کنند روزه آنها باطل می شود. در این صورت یک روز قضا و کفاره بر آنها واجب است که هر یک از زن و شوهر باید پرداخت کنند.

همچنین بخوانید: دعای سحر ماه رمضان صوتی

احکام نزدیکی با همسر در ماه رمضان

احکام نزدیکی با همسر در ماه رمضان برای اهل سنت

1. حکم نزدیکی در ماه رمضان از نظر اهل سنت

هر کسی که در ماه رمضان به عمد اقدام به آمیزش کند، روزه است باطل است. اگر در طول نزدیک سر آلت تناسلی کاملا در هر یک از مهبل یا مقعد وارد شود، چه انزال رخ دهد یا نه، در هر دو صورت روزه او باطل است و باید توبه کند و آن روز را تا پایان روز امساک و پس از ماه رمضان باید قضای روزه آن روز را به جا آورد و کفاره نیز بدهد و کفاره هر روز قضاء کردن نیز دو ماه روزه گرفتن پشت سر هم.

2. حکم نزدیکی از عقب در ماه رمضان از نظر اهل سنت

از نظر اهل سنت نزدیکی از عقب (از پشت) در ماه رمضان با همسر قطعاً روزه را باطل می کند. امام ابن قدامه مقدسی در این خصوص می گوید که نزدیکی در ماه رمضان چه از فرج یا مقعد باشد فرقی ندارد و مذهب شافعی (و احمد) نیز بر همین رای است. در واقع از دیدگاه فقهای اهل تسنن، رابطه جنسی از عقب بیشتر از نزدیکی از فرج روزه را باطل می کند؛ پس مانند جماع کفاره را واجب می کند.

از دیدگاه اهل سنت؛ هر گاه در طی روز، روزه دار به خاطر این عمل روزه اش باطل گردد، بر وی واجب است تا انتهای ساعت روزه داری یعنی تا اذان مغرب، از خوردن و آشامیدن پرهیز کند. همچنین نظر بر این است که نزدیکی از پشت چه همراه با انزال باشد یا نه، روزه آن روز را باطل می کند و فرد نیز باید کفاره بدهد.

همچنین بخوانید: جدول اوقات شرعی ماه رمضان

سخن آخر

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشید پاسخ سوال خود درباره اینکه نزدیکی با همسر در ماه رمضان (حتی از عقب) چه حکمی دارد؟ آیا روزه را باطل میکند؟ بیابید.


نظر خود را بیان کنید