چگونه از اضافه وزن جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از چاق شدن مجدد پس از اتمام رژیم

weight-loss

پس از توقف اکثر رژیم‌های غذایی، اضافه شدن مجدد وزن مشاهده می‌شود؛ حتی در برخی از این رژیم‌ها، وزن به میزان اولیه یا بیشتر برمی‌گردد. بازگشت وزن، سرنوشت حتمی و تغییرناپذیر نیست،…

رژیم‌ها کمی مؤثرند

در 95% موارد، پس از رژیم، فرد وزن اضافه می‌کند. بدتر این که اضافه شدن وزن پس از هر رژیم جدی تر و شدیدتر می‌شود، از این رو این دست از رژیم‌ها، رژیم یویو نامیده می‌شوند.

این پدیده توسط خبرهای رسانه ای در گزارش آژانس فرانسوی امنیت سلامت غذایی، محیطی و کار تأیید شده است.

در نتیجه این طور به نظر می‌رسد که رژیم‌ها به میزان اندکی مؤثرند پس بهتر است که در تمام طول زندگی تغذیۀ مناسبی داشته باشیم تا همیشه سلامت باشیم تا اینکه بخواهیم اهداف غیرمعمول و دست نیافتنی همراه با محدودیت‌های بی‌شمار برای خودمان ترسیم کنیم که نتیجه‌اش اغلب ناکامی و سرخوردگی است.

برای جلوگیری از بازگشت وزن از چه تغذیه‌ای داشته باشیم؟

علی رغم تمام مطالب بیان شده، می‌توانیم از برخی انواع موادغذایی نام ببریم که بهتر است بعد از رژیم استفاده شوند و تا بیشترین حد ممکن شانس اضافه نشدن وزن را افزایش دهند.

پاسخ این سئوال توسط یک مطالعۀ اروپایی به نام رژیم چاقی و ژن‌ها تعیین شده است. این تحقیق بر روی افرادی که 8 هفته از رژیم هیپوکالریک پیروی کرده اند و فوراً بعد از آن تغذیۀ لاغری داشته اند، به دست آمده است. این افراد بر اساس میزان پروتئین و قند تعیین و مجزا شده اند.

پس از رژیم‌های هیپوکالریک (کاهش وزن به طور متوسط تا 11 کیلوگرم)، افزایش وزن با تغذیه‌ای با میزان پروتئین پایین و قند بالا بسیار زیاد و شدید بوده است. بالعکس، بهترین حفظ وزن کم شده با تغذیه‌ای سرشار از پروتئین (25% کالری مورد نیاز بدن) و میزان قند بسیار اندک مشاهده شده است.

موادغذایی بعد از رژیم برای مبارزه با بازگشت وزن

عملاً، برای افزایش ضریب اطمینان از حفظ وزن کم شده، بهتر است که به میزان کافی از پروتئین استفاده کرده و از قندهای سریع الجذب (شیرینی‌جات، حبه قند در چای یا قهوه، سودا… ) و خوراکی‌های دیگری که قند بالایی دارند (دسرهای شیرین، آرد سفید، غلات تصفیه شده، برنج سفید، سیب زمینی …)، اجتناب کنید و موادغذایی با قند پایین تر (جایگزین‌‌های شکر، آرد کامل، غلات کامل، برنج کامل، باسماتی، تایی، سبزیجات، حبوبات …) را در الویت قرار دهید.

دقت کنید که غالباً قندهای سریع الجذب بدون اینکه ما متوجه باشیم در برخی محصولات آماده مثل انواع سس ، غذاهای آماده و … وجود دارند، بنابراین بهتر است که خودتان در خانه و با مواد سالم آشپزی کنید.
توجه داشته باشید که میزان مادۀ چربی که در آشپزی بعد از رژیم استفاده می‌کنید، باید بسیار محدود و مناسب بماند.

برای چاق نشدن، از استرس پرهیز کنید!

تحقیقی که اخیراً انجام شده است توضیح می‌دهد که چرا اضافه شدن وزن، به ویژه بعد از رژیم گرفتن متداول است. در این تحقیق، تعدادی موش چندین هفته تحت رژیم هیپوکالریک قرار داده شدند، سپس فاکتورهای متفاوت بیلوژیکی اندازه گیری شد، مشاهدات نشان می‌دهد که میزان کورتیکوسترن به تدریج افزایش می‌یابد؛ این هورمون، هورمون استرس است که مانع ادامه رژیم می‌شود و این یکی از عوامل اضافه شدن وزن است.

در واقع، با پایان رژیم، موش‌هایی که میزان بالاتری کورتیکوسترن داشته اند، بیشتر از بقیۀ موش‌ها و بیشتر از قبل از رژیم رو به خوردن آوردند….
بنابراین به نظر می‌رسد که بهتر است افرادی که رژیم دارند یا وارد فاز بعد از رژیم شده اند، برای مقابله با چاقی با استرس مبارزه کنند!


نظر خود را بیان کنید