روسیه پهناورترین کشور جهان می باشد که از نظر جمعیتی این کشور نهمین کشور پرجمعیت دنیاست.پایتخت روسیه ،مسکو می باشد.واحد پول کشور روسیه روبل (RUB) و زبان رسمی این کشور روسی می باشد.

شما که قصد تحصیل در روسیه دارید،باید بدانید که مزیتی هایی که برای تحصیل در این کشور نسبت به دانشگاه های سوئد، امریکا، انگلستان یا کانادا دارید این می باشد که شما می توانید کمتر از ۴ماه ویزای تحصیلی روسیه را دریافت کنید،اما برای تحصیل در کشورهای دیگر حداقل پنج ماه طول می کشد.

دانشگاه های معتبر روسیه این روزها دانشجوهای زیادی از سراسر جهان به خود جذب کرده است ،زیرا در رشته های مهندسی در هر زیر شاخه ای از آن ،برای تحصیل اقدام کنید ،چون هزینه ی تحصیل در رشته ها تقریبا۳۵۰۰دلار در سال می باشد که تقریبا هزینه آن ۱۵میلیون تومان می باشد.اما برای تحصیل در رشته های مهندسی در دانشگاه های امریکا، انگلستان یا کانادا در هر سال برابر است با ۶۰میلیون تومان.

دوره های تحصیلی در دانشگاه های روسیه برابر است با:

  1. دوره های کارشناسی شامل حداقل 4 سال تحصیل
  2. دوره های کارشناسی ارشد 2 سال
  3. مقطع دکتری حداقل 3 سال تحصیل
  4. دوره های فوق دکتری 5 الی 15 سال

دوره های پزشکی در روسیه:

  1. طول دوره پزشکی 6 سال
  2. طول دوره دندانپزشکی 6 سال
  3. طول دوره داروسازی 5 سال
  4. طول دوره پرستاری 4 سال

دوره های زیر مجموعه پزشکی در روسیه:

  1. طول دوره انترنی 1 سال
  2. طول دوره رزیدنتی بالینی 2 تا 5 سال
  3. طول دوره دکترا 3 سال
  4. طول دوره تخصص دندانپزشکی 2 سال

دانشگاه های روسیه در رشته های علوم پایه، علوم ریاضی و فیزیک، علوم شیمی، هوا‌فضا، فنی و مهندسی، نانوتکنولوژی، علوم هنر و موسیقی واحد های تحصیلی ارائه میدهد.

مراکز رسمی و عالی روسیه حدود ۱۶۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی می باشد که سالانه پذیرای دانشجویان خارجی از سراسر دنیا که این دانشگاه ها اعتبار بالایی در سطح جهانی دارند.

زمان تحصیل در روسیه ،به صورت تمام وقت و حضوری است.زبان تحصیل در روسیه انگلیسی می باشد اما در بعضی از رشته ها مانند پزشکی و داروسازی تحصیل به زبان فرانسه و روسی هم امکان پذیر می باشد.

دانشجویانی که قصد تحصیل به زبان انگلیسی در روسیه دارند باید قبل از ورود به دانشگاه مصاحبه کنند اما تحصیل به زبان روسی در این کشور اینگونه می باشد که باید ۷ تا ۱۰ ماه قبل از شروع کورس دوره زبان بگذرانند و بعد وارد دانشگاه شوند.

هزینه زندگی دانشجویی در روسیه برای هر دانشجو تقریبا ماهیانه بین ۳۰۰تا ۵۰۰دلار است.