سفر نوروز

سفر در عید نوروز:

عید نوروز زمانی بسیار مناسب برای رفتن به یک تعطیلات آرامش بخش بعد از یک سال کاری و کلی خانه تکانی و دید و بازدیدهای عید است. نکته مهمی که برای این تعطیلات وجو دارد این است که اکثر مردم در هنگام تعطیلات عید تصمیم می گیرند برای چند روز یا کل تعطیلات به مسافرت داخلی یا خارجی بروند و چون جمعیت بسیار زیادی تصمیم به این کار می گیرند باید به خاطر داشته باشید که: از قبل – حدود 1 یا 2 ماه قبل – اقدام به برنامه ریزی برای تعطیلات خودتون بکنید و حتی اقدام به خرید بلیط هواپیما داخلی و خرید بلیط هواپیما خارجی خودتون به صورت قطعی بکنید؛ چون علاوه بر اینکه واقعا  واقعا شلوغ میشه، حتی این امکان هم هست که نتوانید بلیط ارزان هواپیما گیر بیارید و یا اصلا بلیط هواپیما در کار نباشه و همه صندلی ها پر شده باشند!

برای مشاهده آفرها در عید نوروز روی لینک تور نوروز کلیک نمایید.

در ایران، خانه تکانی در فصل بهار تنها یک بهانه برای در آوردن وسایل هایی که در طول سال بهش نگاه هم نمی کردین و دور ریختن وسایل کهنه نیست، بلکه یک تعطیلات ملی است که ریشه آن به هزاران سال قبل برمی گردد. هر ساله با شروع اولین روز فصل بهار، میلیون ها نفر – ایرانی و غیر ایرانی – در سرتاسر جهان سال نو را با یک خانه تکانی اساسی و شروع یک فصل جدید از زندگی و آرزوی موفقیت برای سال آینده، جشن می گیرند.

در تاریخ ۴ اسفند ۱۳۸۸ «روز جهانی نورورز» در مجمع عمومی سازمان ملل، تحت عنوان «فرهنگ صلح» به عنوان یک مناسبت بین المللی به تصویب رسید و در سطح جهان به رسمیت شناخته شد.

عید نوروز پایان سال کهنه و آغاز سال جدیدی است، که این آغاز دقیقا در زمان به اعتدال رسیدن زمین قرار دارد که این اعتدال بین روزهای 28 اسفند تا 1 فروردین اتفاق می افتد.

 البته کسی نمی داند که عید نوروز دقیقا از چه زمانی مرسوم شده است، اما بهترین تخمینی که برای آن زده شده به 3000 سال قبل و در زمان زرتشتیان برمی گردد. ایران در زمان دین زرتشت و در 3000 سال گذشته به شکل جغرافیایی الان خود نبوده است و بخش های وسیعی از آسیای غربی و میانه، قفقاز، حوضه دریای سیاه و بالکان را دربر می گرفت و همین امر باعث شده است که، نوروز نیز توسط میلیون ها غیر ایرانی در سراسر جهان جشن گرفته شود.

عید نوروز با گذشتن هزاران سال از پیدایش آن، همچنان محبوب، جهانی و گره خورده با فرهنگ ایرانی است. این عید سنت های سخت و پیچیده ندارد، بلکه از چندین قانون پایه و ساده پیروی می کند، با ما همراه باشید تا با هم به کشف این قانون های دلچسب برویم:

سفر نوروزی

خودتان را برای عید نوروز آماده کنید:

خانه تکانی یکی از رسم های قدیمی، جهت آماده شده برای نوروز است. اگرچه بیشتر خانه های امروزی در طول سال همیشه تمیز هستند اما برای شگونش هم که شده باید از بالا تا پایین خانه را حسابی مرتب و تمیز کرد. در این زمان از سال شما به هرجای شهر خودتان نگاه کنید، فرشهایی بر روی دیوارها می بینید که صاحبان آنها در حال گردگیری آنها می باشند.

هفت سین:

در این روزهای پایانی سال، در کنار خانه تکانی خانواده ها در خانه های خود جایی برای سفره هفت سین باز می کنند. در بسیاری از منابع آمده است که هفت سین در ابتدا و در زمان ساسانیان هفت شین بوده است و بعدها در زمان صفویه به هفت سین تغییر پیدا کرده است، البته دسته ای دیگر اعتقاد دارند که هفت چین در زمان هخامنشیان متداول بوده است که به آن هفت چین یا هفت چیدنی می گفتند، که این اعتقاد زیاد از طرف محققین تایید نمی شود.

هفت شین ها عبارت هستند از: شمع، شیرینى، شهد (عسل)، شمشاد، شربت و شقایق یا شاخه نبات.

و اما هفت سین … 

چیدن سفره هفت سین، فلسفه خاص خود را دارد و هر «سین» که در این سفره قرار می گیرد، معنای نمادینی دارد. اجزایی که بر روی سفره هفت سین قرار می گیرد:

  • سبزه: نماد تولد و حیات دوباره و برای آرزوی سالی شاد و سرسبز و جشن گرفتن پیوند دوباره انسان با طبیعت.
  • سنجد: نوعی میوه خشک شده که از درخت لوتوس گرفته می شود و نماد عشق انسان ها به یکدیگر و نشانه سنجیده عمل کردن و گرایش به عقل است.
  • سیب: نشانه دوری از آسیب و بلا، نماد سلامتی و زیبایی.
  • سیر: نشانه قناعت و سیری چشم و دل، نماد مناعت طبع. در آیین زرتشتی نماد دوری از آلودگی و گندزدایی است.
  • سمنو: نوعی پودینگ شیرین که با گندم تهیه می شود. نماد قدرت، نشانه خیر و برکت و نماینده مقاومت، عدالت و صبر می باشد.
  • سرکه: نمادی از تسلیم بودن ما در برابر سرنوشت و پذیرش ناملایمات زندگی است. نشانه ای بر صبر و خرد.
  • سماق: نوعی ادویه که از توت های قرمز خرد شده ساخته می شود و نماد یک روز جدید است.

از دیگر اجزایی که علاوه بر موارد بالا در سفره قرار می گیرد:

  • سکه: جدیدترین عضو این سفره که نمادی برای ثروت و در آمد می باشد.
  • قرآن کریم: ایرانیان مسلمان به نشانه ایمان و توکل خود به پروردگار متعال و درخواست سالی پربرکت و شاد از خالق خود، قرآن را در بهترین قسمت سفره قرار می دهند.
  • دیوان حافظ
  • آینه:  آینه نماد روشنایی است و حتما باید بالای سفره جای گیرد.
  • ماهی: رنگ سرخ ماهی به معنی مهر، پیروزی، شادی، سرزندگی و برکت است.
  • شمع: مظهر فروغ و روشنایی است.
  • تخم مرغ:  نماد زایش و آفرینش و نشانه نژاد و نطفه.

———————————————–

و اما به کانادا حتما سفر کنید

مروری اجمالی بر تنوع و گوناگونی در کانادا

تاریخ مهاجرت به کانادا

تور نوروز

کانادا، ملت تازه واردان است. در اصل اولین ساکنان این سرزمین، بومیان کانادا بودند،ویزای کانادا با فرانسوی ها و مستعمرات بریتانیایی در قرن 17 آغاز شد. این روند مهاجرت به کانادا، در قرن های 18 و 19 با وفاداران امپراتوری متحده که در طول جنگ داخلی آمریکا فرار کرده بودند، ادامه یافت. موج بعدی مهاجرت از اروپا پس از جنگ جهانی دوم بود که، بسیاری از فرهنگ ها، زبان ها و گروه های مذهبی را به کانادا فراخواند و موجب تغییرات بسیاری در سیاست های دولت و اولین قوانین برای حفاظت از این تنوع شد. در طول 60 سال گذشته، مهاجرت به کانادا همچنان به رشد خود ادامه داد و تازه واردان از هر گوشه ای از جهان به کانادا مهاجرت کردند. در سال 1971، کانادا اولین کشور در جهان بود که یک سیاست رسمی چند فرهنگی را تصویب کرد، نشان داد که تنوع در منظر سیاسی و اجتماعی، چه مقدار ارزشمند است. قانون اساسی کانادا که توسط نخست وزیر Trudeau در سال 1982 اجرا شد، حاوی منشور حقوق و آزادی هایی بود که چند فرهنگی را حفظ می کرد. قانون چند فرهنگی کانادایی در سال 1988 معرفی شد و بودجه های فدرال در بین گروه های قومی تقسیم شدند تا به آنها در حفظ فرهنگ خود کمک کنند. امروزه بسیاری از مراکز فرهنگی – اجتماعی که ایجاد شده اند در نتیجه این بودجه ایجاد شده است.

تنوع در تعداد

امروز، مهاجران بیش از 20 درصد از کل جمعیت کانادا را تشکیل می دهند، که بیشترین نسبت را در بین کشورهای G8 دارد. بر طبق آمار کانادا، اکثریت شهروندان خارجی کانادا در اُنتاریو، بریتیش کلمبیا، کبک و آلبرتا زندگی می کنند و بیشتر در شهرهای بزرگ ساکن هستند. بیش از 200 ریشه قومی در سرشماری سال 2011 گزارش شده اند و 13 قوم از بین این 200 قوم، جمعیتی بیش از یک میلیون نفر دارند.

تنوع در گویش

اگر در یکی از خیابان های شهرهای بزرگ در کانادا راه بروید، واقعا از تعداد زیاد لهجه ها، زبان ها و گویش هایی که می شنوید، شگفت زده خواهید شد. اگر چه کانادا دارای دو زبان رسمی (انگلیسی و فرانسوی) است، اما:

  • بیش از 200 زبان در سرشماری سال 2011 به عنوان زبان اصلی یا زبان مادری گزارش شده است.
  • 17.5% اعلام کرده اند که حداقل به 2 زبان در داخل خانه هایشان صحبت می کنند که که این آمار در سال 2006 در حدود 14.2% بود.
  • در سال 2011، 80%  از جمعیت که اعلام کردند به زبان دیگری غیر از زبان انگلیسی، فرانسوی یا زبان بومی صحبت می کردند، در یکی از شش شهر بزرگ کانادا زندگی می کردند (تورنتو، ونکوور، مونترال، کلگری، ادمونتون و اُتاوا).

ایرانیانی که از کانادا دیدن می کنند باید ویزا خود را قبل از ورود به خاک کانادا دریافت کنند. ویزای توریستی کانادا توسط دفاتر ویزا (وابسته به سفارت کانادا) در آنکارا و دبی صادر می شود. شما می توانید از طریق مراجعه به سفارت کانادا در امارات یا ترکیه و یا از طریق آنلاین درخواست خود را به سفارت کانادا بدهید.

پس پیشنهاد ما به شما اینست که حتما به فکر تهیه ویزای کانادا باشید.

  • آینده این تنوع
  • انتظار می رود تنوع در جمعیت کانادا، در دو دهه آینده به طور قابل توجهی افزایش یابد، به ویژه در کلان شهرها. آمارها نشان می دهد که کانادا تا سال 2031، بین 25 تا 28 درصد از جمعیت کانادا را، خارجی ها تشکیل خواهند داد و 29 تا 32 درصد از جمعیت هم متعلق به یک گروه اقلیت قابل مشاهده می باشند. انتظار می رود که اقلیت های قابل مشاهده 63 درصد جمعیت تورنتو، 59 درصد از ونکوور و 31 درصد از مونترال را تشکیل دهند.
  • نمایش گسترده ای از تنوع
  • تنوع در کانادا فراتر از نژاد و قومیت است، اما شامل زبان، جنسیت، وابستگی های مذهبی، گرایش جنسی، توانایی ها و وضعیت اقتصادی است. بازار کار در کانادا، مسئله ای است که در زمینه چند فرهنگی در مورد آن بحث می شود. کارفرمایان کانادایی، گام هایی را برای اطمینان از اینکه شرکت هایشان نماینده جمعیت چند فرهنگی کانادایی هستند، برداشته اند. در هفت سال گذشته، رقابتی بین بهترین کارفرمایان تنوع فرهنگی در کانادا برگزار شده است که آنان را تشویق می کند که، برنامه های تنوع کاری و برنامه های انعطاف پذیر را دربرابر پنج گروه عمده کارکنان ایجاد کنند: زنان، اعضای اقلیت های قابل رویت، افراد معلول، مردم بومی و همجنسگرایان، دوجنسگرا و ترنس ها.

از زمانی که سال تحویل می شود، دید و بازدیدهای عید بین اعضای فامیل و دوست و آشنایان برگزار می شود که در اصلاح به آن عید دیدنی گفته می شود ، در تور نوروز 98 حتما از این سفره تهیه کنید و لذت ببرید.

آژانس مسافرتی سام سیر، با داشتن کادری مجرب و حرفه ای و داشتن بهترین آفرها می تواند در زمینه خرید بلیط در نوروز و تابستان چه به صورت تلفنی، حضوری و یا حتی آنلاین بهترین خدمات را به شما ارائه بدهد. خود شما می تونید به صورت گروهی یا انفرادی اقدام به برنامه ریزی تعطیلات خودتون بکنید و می تونید از آژانس سام سیر برای تنظیم و برنامه ریزی مسافرتتون مشاوره بخواید و از تورهای انفرادی و گروهی سام سیر برای نوروز 1398 استفاده کنید.

منبع:   تور نوروز