تومور هیپوفیز

رپورتاژ آگهی؛

دکتر صمدیان 

به توده‌هایی که به صورت غیر‌عادی در غده هیپوفیز تشکیل می‌شوند، تومور هیپوفیز یا آدنوم هیپوفیز گفته می‌شود. تومورغده هیپوفیز با تولید بیش از حد برخی از هورمون ها موجب برهم زدن تعادل هورمون ها می شود خوشبختانه اکثر تومورهای هیپوفیز غیر سرطانی است، به این معنا که این توده‌ها به بافت‌های اطراف خود و سایر نقاط مغز منتشر نمی‌شود.

علائم و نشانه ها تومور غده هیپوفیز

همه‌ی افرادی که به تومور هیپوفیز مبتلا هستند، تمامی ‌این علائم را مشاهده نمی‌کنند. علائمی که در بیمار بروز می‌کند بسته به نوع تومور و اندازه و شکل آن می‌تواند بسیار متفاوت باشد. برخی تومورهای هیپوفیز ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند. فشار این تومور با تحریک ترشح هورمون‌های تولید شیر، اغلب باعث ترشح شیر در زنانی که باردار نیستند و همچنین اختلال در عادت ماهانه می شود. ترشح هورمون رشد نیز منجر به بزرگ شدن خطوط چهره، کلفت شدن صدا و افزایش ضخامت انگشتان می‌شود. . از دیگر علائم این تومور می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • سردرد و آسیب بینایی در اثر فشار تومور به بافت مغز
  • برافروختگی صورت
  • ضعف عضلات و استخوان
  • فشار خون بالا و ضربان قلب نامنظم
  • دست و پاهای بزرگ (آکرومگالی)
  • تغییرات چرخه قاعدگی
  • کبودشدگی سریع
  • تحریک پذیری، اضطراب، افسردگی ، خستگی و احساس ضعف

هر یک از این علائم ممکن است نشان دهنده بیماری دیگر باشند ، بنابریان برای تشخیص درست و طی کردن مراحل درمان حتما باید توسط جراح مغز و اعصاب معاینه شوید.

تشخیص و درمان تومور هیپوفیز

آزمایشاتی که پزشک برای تشخیص تومور هیپوفیز تجویز می کند عبارتند از:

  • آزمایش خون و آزمایش ادرار
  • انجام عکسبرداری از سر
  • تست بینایی

تومورهای هیپوفیز از شایع ترین تومورهای مغزی و قابل درمان می باشند و نیاز به پیگیری دقیق دارند. جراحی تومور مغزی درمان اصلی برای برداشتن تومور هیپوفیز همراه با باقی گذاشتن قسمتهای سالم آن  است. درمان بعدی رادیوتراپی است. در برخی موارد، درمان دارویی استفاده می شود.

در جراحی آندوسکوپی هیپوفیز از ابزاری به نام آندوسکوپ استفاده می‌شود. آندوسکوپ یک لوله باریک و محکم است که یک میکروسکوپ، چراغ و دوربین در داخل آن قرار دارد. آندوسکوپ از طریق بینی وارد بدن می‌شود. تصویر دوربین روی یک تلویزیون پخش شده و به جراح امکان مشاهده ابزارها را می‌دهد.

دکتر صمدیان

تصویر بالا مربوط به بیمار خانم 31 ساله است که با دوبینی و سردرد و کاهش بینایی به مطب دکتر صمدیان مراجعه کرد برای بیمار MRI و آزمایش انجام شد و تشخیص آدنوم هپیوفیز برای ایشان داد و تحت عمل جراحی آندوسکوپی توسط دکتر صمدیان قرار گرفتند تومور بیمار خارج گردید و بیمار 3 روز پس از عمل با حال مساعد ترخیص شده اند بینایی بیمار بهبود یافت. برای مشاهده ویدیوهای جراحی به سایت دکتر صمدیان مراجعه نمایید

http://drsamadian.com

دکتر صمدیان

آدرس کلینیک تخصصی مغز و اعصاب در تهران

دکتر محمد صمدیان متخصص و جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات ،  نورو آندوسکوپی ، جراحی قاعده جمجمه

ادرس: تهران خ ولیعصر-سه راه توانیر-روبروی بیمارستان دی (دوم گاندی) ساختمان پزشکان آریا ،طبقه ۳ ، واحد ۸

شماره تماس : ۸۸۶۵۴۲۰۸ – ۸۸۶۷۲۱۳۸ ۰۲۱

موبایل: ۰۹۱۲۸۳۵۲۲۶۹

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت زیر مراجعه کنید :

http://drsamadian.com