علامت تجاری چیست؟

رپورتاژ آگهی

علامت تجاری چیست؟

زمانی که شروع به فعالیت در یک کسب و کار می‌کنید معمولا برای معرفی کالا و محصولات باید از یک علامت استفاده کنید، این همان چیزی است که به علامت تجاری شهرت دارد. از این علامت در شرکت‌ها، موسسه‌ها، کالاها و خدمات مختلفی برای معرفی سازنده یا صاحب آن استفاده می‌شود. به عبارت دیگر به هر گونه نوشته، تصویر، حروف و … که برای تشخیص یک مجموعه استفاده شود گفته می‌شود. اما مهم‌ترین نکته در رابطه با این علائم، ثبت علامت و قانونی کردن آن‌ها است. ثبت علامت تجاری از اهمیت بسیاری برخوردار است. اما این کار به راحتی امکان پذیر نیست.

ثبت علامت چگونه است؟

زمانی که رقابت در یک کسب و کار و حوزه‌ای زیاد می‌شود ممکن است برندها و محصولات دیگر به راحتی و با کپی کردن علامت‌های تجاری از آن‌ها سواستفاده کرد. به همین دلیل این روزها ثبت علامت اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. داشتن یک علامت تجاری به شما کمک می‌کند تا در این میان شناخته باقی بمانید و کسی نتواند از آرم و اسم شما استفاده‌ای بکند. اما مراحل ثبت علامت تجاری راحت نیست و پیچیدگی های مخصوص به خود را دارد که با شناختن آن‌ها می‌توان به آسانی از آن عبور کرد.

علامت تجاری باید چگونه باشد؟

اگر هنوز اقدامی برای طراحی علامت تجاری خود نکرده‌اید، لازم است بگوییم، این علائم تجاری باید در نهایت سادگی و گیرایی طراحی شوند تا مخاطب و مشریان بتوانند به راحتی معنای آن را متوجه شوند. در طراحی علامت‌های تجاری همانطور که گفتیم می‌توان از حروف و اشکال مختلفی استفاده کرد  اما چیزی که بسیار اهمیت دارد، مفهوم آن است. این آرم باید به کسب و کار شما نزدیک باشد، در واقع باید معرفی کننده محصولات با خدمات شرکت شما باشد. زمانی که اقدام به ثبت می‌کنید، تمامی حقوق آن متعلق به شما و کسب و کارتان است و در نتیجه در صورتی که افراد دیگر از آن استفاده کنند، مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

علائم تجاری که ثبت می‌شوند

برای ثبت علامت قوانین خاصی وجود دارد. یکی از این قوانین خود علامت‌های تجاری هستند. در صورتی که قصد ثبت علامت تجاری را دارید باید بدانید علائمی که می‌توان آن‌ها را ثبت کرد شامل: اشکال هندسی، حرف‌ها، رنگ‌ها و ترکیبی از آن‌ها حتی در برخی از موارد می‌توان از شعار یک موسسه یا شرکت به عنوان علامت تجاری استفاده کرد.

علائمی که ثبت نمی‌شوند

بر اساس ماده 32 قانون علامت انتخاب برخی از علائم مجاز نیست و نمی‌توان برای ثبت علامت از آن ها استفاده کرد. این علائم شامل:

  • گمراه کردن مراکز تجاری در باره مبدا جغرافیایی
  • خلاف موازین اخلاقی و شرعی
  • تقلید شده از نشان یا پرچم یک کشور یا سازمان باشد
  • مشابه یک علامت تجاری دیگر باشد
  • مشابه آن قبلا ثبت شده باشد

مدارک لازم برای ثبت علامت

برای ثبت علامت باید مدارک مورد نیاز وجود داشته باشد در غیر این صورت فرآیند ثبت علامت تجاری انجام نمی‌شود. این مدارک شامل:

  • تکمیل کردن اظهارنامه علامت
  • مدارک هویتی بر اساس این که شخص حقوقی یا حقیقی است این مدارک فرق می‌کند.
  • ۱۰ نمونه کپی از تصویر در ابعاد 10*10 سانتی‌متر
  • مدارک شرکت یا موسسه‌ای که قصد ثبت علامت را برای آن دارید
  • ارائه تاییدیه بر اساس شرایط و ضوابط استفاده از علامت
  • فیش واریزی هزینه‌های قانونی

مراحل ثبت علامت تجاری

زمانی که برای ثبت علامت به سازمان مربوطه مراجعه می‌کنید باید حتما مدارکی که گفته شد را همراه خود داشته باشید. مدارک را باید تحویل مسئول مربوطه دهید تا آن‌ها را بررسی کند زمانی که مدارک و فیش‌های واریزی بررسی شد، باید به حسابداری فرستاده شوند تا کارشناس تعیین شود. بعد از تحویل به حسابداری باید پرداخت‌های دیگر نیز انجام شود و سپس به تایید حسابدار برسد. بعد از انجام تمامی مراحل 15 روز زمان می‌برد تا ثبت علامت تجاری انجام شود. در صورتی که بعد از این مدت پاسخی در جهت تایید دریافت نکردید باید اقدام به پیگیری کنید و در صورت وجود مشکل برای علامتی که انتخاب کرده‌اید، آن را رفع و مجددا اقدام کنید.

محافظت از علامت تجاری به چه معنا است؟

علامت تجاری چیست؟

شاید این موضوع کمی عجیب باشد اما ثبت علامت اهمیت بسیاری دارد به همین دلیل در همه کشورها علامت‌های تجاری محافظت می‌شوند. برای این کار دفاتر ملی باید اطلاعاتی که شامل درخواست‌های مبنی بر ثبت و تمدید علامت تجاری است را نگه‌داری کنند. همچنین برای این که این علامت‌ها در کشور یا ناحیه‌ای دیگر ثبت نشوند علائم باید توسط WIPO نیز اجرا شوند.

چه زمانی باید اقدام به ثبت علامت کرد؟

زمانی که توانستید مراحل ثبت شرکت خود را با موفقیت سپری کنید و شرکت را ثبت کردید× در آن لحظه برای شرکت و موسسه نیاز به یک علامت تجاری دارید که باید اقدام به ثبت علامت در کمترین زمان ممکن کنید. پروسه ثبت علامت تجاری نیز مانند ثبت کردن شرکت به حداقل 15 روز زمان نیاز دارد به همین دلیل در صورت دیر شدن هیچ عجله‌ای نداشته باشید. اگر علامتی که برای کسب و کار خود انتخاب کرده‌اید تایید نشد، باید آن را تغییر دهید و با توجه به شرایطی که گفته شد، یک علامت تجاری جدید انتخاب کنید.

نکات مهم درباره ثبت علامت تجاری

  • اعتبار ثبت علامت شما 10 سال است
  • در هنگام ثبت علامت تجاری، گواهی صادر خواهد شد
  • در صورتی که قصد دارید چند علامت تجاری را ثبت کنید باید به تعداد درخواستی اظهارنامه تکمیل شود.
  • در صورتی که الزامی از سمت دولت برای داشتن علامت تجاری نباشد می‌توانید آن را ثبت نکنید
  • در صورتی که علائم تجاری شما فارسی است باید مجوزی با آن صادر شود و در صورتی که لاتین است مجوز و ارائه کارت بازرگانی نیاز است.

ثبت علامت را به دست چه کسی بسپاریم؟

در بسیاری از مواقع متقاضیان نمی‌دانند برای ثبت علامت باید چه مراحلی را سپری کنند، در نتیجه دچار مشکلات زیادی می‌شوند و حتی ممکن است با عدم ثبت مواجه شوند. اگر تعداد اعضا و شرکای شرکت زیاد است و فردی تجربه‌ای در این زمینه ندارد، بهتر است کلیه فرآیند ثبت علامت تجاری توسط یک وکیل دادگستری که مسلط به قوانین حقوقی است انجام شود. همچنین می‌توانید از موسسه‌های ثبت علامت‌های تجاری و شرکت نیز در این زمینه کمک بگیرید، تا مشکلتان در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل شود.

منبع : موسسه حقوقی عرفان