مراقبت از پوست در تابستان

تابستانی گرم، تعریق بالا و آفتاب سوختگی دلایلی هستند که باعث آسیب شدید به پوست می‌شوند. زمانی که فصل تابستان فرا می­رسد با گرمتر شدن هوا بیشتر افراد به فکر محافظت از پوست خود می­افتند و سعی دارند با استفاده از محصولات پوستی و مراقبت های روزانه باعث جلوگیری از ایجاد لکه های قهوه ای و منافذ باز روی پوستشان شوند. بسیاری از افراد نیز با به حداقل رساندن خروج از منزل در ساعات آفتابی روز سعی می‌کنند از این راه جلوی آسیب‌های آتی به پوست خود را بگیرند. اما بسیاری از افراد هم هستند که فکر می­کنند بدون استفاده از روغن یا کرم ضدآفتاب در روزهای گرم تابستان می‌توانند خارج از خانه و در فضای باز و در مقابل خورشید آفتاب بگیرند اما در حقیقت حتی برای گرفتن آفتاب، شما نیاز به کرم های مخصوصی دارید و بدون استفاده از این محصولات بزرگترین آسیب ها را به پوست خود می­رسانید. بنابراین اگر دوست دارید پوستی تیره رنگ و شکلاتی داشته باشید بهتر است اطلاعات خود در زمینه مراقبت های پوستی را بالا ببرید تا کمترین آسیب به پوستتان وارد شود و از طرفی بیشترین بازخورد و نتیجه را دریافت کنید.

در این مقاله قصد داریم به روش های مراقبت پوستی در فصل تابستان بپردازیم. اگر احساس می‌کنید نیاز به اطلاعات جدید در مورد پوست و روش های مراقبت از آن در مقابل آفتاب دارید تا انتها با ما همراه باشید.

  1. مکانیزم دفاعی پوست در مقابل آفتاب

نور خورشید با دارا بودن اشعه های مضری چون یو وی  بیشتر از آنکه اثر مثبت روی پوستمان بگذارد اثرات منفی و مخربی بر روی پوست خواهد داشت. تنها با یک ساعت ماندن در زیر نور آفتاب در یک روز گرم تابستانی می‌توانید تغییرات رنگ پوستتان را به خوبی با قسمت هایی که در معرض نور خورشید نبوده‌اند مقایسه کنید. اولین ویژگی که شما می‌توانید به راحتی آن را مشاهده کنید تغییر رنگ پوستتان می­باشد. دلیل این تغییر رنگ این است که پوست حاوی سلول هایی به نام ملانوسیت می­باشد که ملانوسیت ها در مقابل تابش خورشید در جهت محافظت از پوست سلول هایی به نام ملانین تولید می­کنند. ملانین ها همان سلول هایی هستند که با رنگی تیره تر از پوست شما باعث ضخیم تر شدن پوست می‌شوند. ملانین در واقع مانند یک ضدآفتاب طبیعی روی پوست عمل میکند و از ایجاد آسیب‌های جدی روی پوست جلوگیری می­کنند. با تکرار این روند و افزایش دفعات قرار گرفتن زیر نور خورشید پوست به مرور سیاه­تر و ضخیم ­تر می­شود اما این تنها جنبه فیزیکی داستان است و در اصل قرار گرفتن در زیر نور خورشید آسیب‌های بسیار شدیدی در پوست ایجاد می­کند. با افزایش تعداد ملانین ها، امکان جدا شدن یکی از این سلولها و ورود آن به جریان خون وجود دارد. زمانی که ملانین وارد جریان خون می­شود از آنجا می‌تواند به قسمت های مختلف بدن رفته و تکثیر شود و باعث ایجاد سرطان ملانوما در پوست شود. در واقع اشعه خورشید بیشتر از آنکه برای بدن مفید باشد اثرات جبران ناپذیری را روی بدن انسان می­گذارد و اگر فکر می­کنید بدنتان نیاز به ویتامین دی دارد بهترین کار استفاده از مکمل های غذایی می­باشد.

  1. آسیب های پوستی ناشی از قرار گرفتن در زیر نور خورشید

روتین مراقبت از پوست در تابستان

شاید بسیاری از شما عادت به زدن کرم های ضدآفتاب نداشته باشید و شاید دلیل این امر عدم اطلاع شما از میزان محافظت این کرم ها از پوست شما می‌باشد. فرقی نمی­کند شما خانم باشید یا آقا در هر صورت پوست با قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم خورشید دچار مشکلات زیادی خواهد شد. یکی از این مشکلات چروک های پوستی می­باشند که در دراز مدت روی پوست ایجاد خواهد شد. در واقع اشعه های مضر خورشید باعث تخریب بافت ارتجاعی پوست می‌شود و به پیری زودرس می‌انجامد. از طرفی اشعه فرابنفش خورشید با از بین بردن کلاژن های پوستی باعث شل شدن و چروک های عمیق روی پوست می­شود. کلاژن نوعی پروتئین در بدن می­باشد که در جوان ماندن پوست تاثیر بسزایی دارد. اشعه های مضر خورشید و افزایش سن دو عامل مهم از بین رفتن کلاژن های پوست می­باشند.

یکی دیگر از مشکلاتی که قرار گرفتن در مقابل اشعه خورشید روی پوست ایجاد می­کند خشکی پوست و تبخیر آب پوست می­باشد. این مورد نیز به نوبه خود در دراز مدت باعث چروک های عمیق پوستی می­شود. شما با مصرف مقدار زیادی آب تنها می­توانید آب از دست رفته بدنتان را جبران کنید اما نمی­توانید آسیبی که به پوستتان وارد شده را جبران کنید و تنها با زدن ضدآفتاب است که پوستتان از آسیب­های پوستی در امان خواهد بود.

مورد دیگری که می­شود به آن اشاره کرد ایجاد منافذ باز و بزرگ روی پوست و حالت پوست پرتقالی می­باشد. این مشکل در بسیاری از افراد شایع می‌باشد و بسیار آزاردهنده است. داشتن منافذ باز و بزرگ روی پوست برای خانم ها باعث از بین رفتن حالت زیبا و صاف پوست می­شود و همچنین باعث می­شود لوازم آرایشی روی پوست جلوه خوبی نداشته باشد.

چروک های عمیق دور چشم نیز یکی دیگر از عواملی است که در اثر تماس مداوم با نور خورشید روی پوست ایجاد می­شود. پوست اطراف چشم یکی از حساس ترین قسمت های پوست می­باشد که سرعت تخریب آن نسبت به دیگر قسمت­ها بالاتر و سرعت بهبود این قسمت نیز در مقایسه با قسمت­های دیگر پوست پایین‌تر است. برای دور چشم بهتر است از عینک های آفتابی استفاده کنید.

اما به طور کلی برای محافظت از پوست و برای مقابله با اثرات منفی خورشید استفاده از محصولات مراقبت پوستی مانند ضدآفتاب ها بهترین انتخاب است. در روزهای گرم تابستان تابش خورشید به زمین به صورت مستقیم است استفاده از کرم ضد‌ آفتاب خوب و با کیفیت از برند لافارر، متناسب با نوع پوست شما تا حد زیادی می‌تواند از پیری پوست جلوگیری کند. یک

  1. استفاده از کرم‌های ضد آفتاب

استفاده از ضد آفتاب در تابستان

ما با انواع کرم های ضد آفتاب پوستی آشنا هستیم اما داشتن یک کرم ضدآفتاب با کیفیت بسیار بالا و قیمت مناسب این روزها برای خیلی از ما شبیه یک دغدغه می­ماند. دلیل این مشکل گران بودن کرم های ضدآفتاب و محصولات مراقبت پوست می­باشد. نمونه‌های خارجی کرم های ضدآفتاب در کنار کیفیت بالا قیمت بسیار بالایی نیز دارند و از آسیب‌های پوستی به خوبی جلوگیری می‌کند اما خرید این کرم ها برای کسانی که در ایران زندگی می­کنند هزینه زیادی به همراه دارد و از طرفی نمی‌توانیم بگوییم که این کرم ها ۱۰۰% اصل هستند. چون در کشور ما قوانینی در جهت حل این مشکل وجود ندارد.  بنابراین بهترین کار انتخاب یک کرم ضد آفتاب باکیفیت از برندهای داخلی می‌باشد. کرم های ضدآفتاب زیادی در داخل ایران تولید می­شوند که کیفیت آنها برای عموم ثابت شده است. برای مثال یک کرم ضد آفتاب فاقد چربی سان سیف، و یا ضد آفتاب از برندهایی همچون لافارر، مای و غیره در دسته محصولات با کیفیت و  به صرفه ایرانی قرار دارند. همانطور که گفته شد یکی از برندهای مشهور تولید کرم ضد آفتاب باکیفیت در ایران برند لافارر می‌باشد. این برند اگرچه قدمت بسیار زیادی در ایران ندارد اما با تولید محصولات با کیفیت به خوبی جای خود را در بازار ایران پیدا کرده است. کرم ضد آفتاب لافارر بی رنگ با پوششی مات روی پوست باعث می­شود منافذ باز پوست و لکه های پوستی حالتی محو پیدا کنند و با داشتن بافتی سبک از خسته و کدر شدن پوستتان جلوگیری خواهد کرد‌. این برند پوستی در حال حاضر یکی از با کیفیت ترین برند های داخلی است که می­توانید از تمامی محصولات آن استفاده کنید و از نظر قیمت بسیار به­صرفه تر از محصولات خارجی است و از طرفی به دلیل کیفیت بالا ارزش خرید آن بسیار بالاتر از قیمتش می­باشد. انواع این محصول برای پوست های چرب و پوست های خشک هم تولید می­شود.

اگرچه کرم های ضد آفتاب تا حد زیادی جلوی تخریب بافت پوست را می‌گیرند و از پوست در مقابل بیماری های احتمالی محافظت می‌کنند اما نمی‌شود گفت با ساعت ها زیر نور خورشید قرار گرفتن و تنها با زدن یک کرم ضدآفتاب می­توانید از پوستتان محافظت کنید. بهترین کار این است که تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض نور خورشید امتناع کنید و یا از نکات بیشتر در این مطلب کمک بگیرید.