(گفتگو با رنه سینانی موسس استارتاپ سوخت جت)

بدون شک اگر به دنبال گرفتن انگیزه از دنیای پر از اتفاقات منفی و ناراحت کننده امروزی باشید، حتما با وبسایت سوخت جت برخورد داشتید. وبسایت سوخت جت یک رسانه انگیزشی است که از سال ۹۲ فعالیت خود را شروع کرده و هدف آن تولید محتوای با کیفیت و جوان پسندانه برای حوزه وب فارسی است.

چند وقتی بود که سخت مطالب وبسایت سوخت جت را دنبال میکردم تا کنجکاو شدم با موسس آن آشنا بشم و سوال‌هایی ازینکه دلیل راه اندازی چنین وبسایت غنی و پر از آموزش‌های حرفه‌ای چیست؟ همین باعث شد یک مصاحبه بسیار دلنشین و جذاب با رنه سینانی داشته باشم.

مسیر موفقیت مالی در دنیای امروز از جاده کارآفرینی اینترنت میگذرد

رنه سینانی، یک کارآفرین اینترنتی است که از سال‌های اولیه دانشگاه وارد دنیای کارآفرینی مجازی شده، به قول خودش کارهای زیادی را انجام داده از راه اندازی تولیدی لباس تا فروش کیک خانگی به کافی شاپ ها؛ اما همیشه علاقه خاصی به حوزه محتوا و دنیای رسانه‌ها داشته برای همین سرنوشت او را هدایت کرد. امروز رنه سینانی دو استارتاپ موفق در کارنامه خود دارد، سوخت جت با بیش از ۱۱۰ هزار مشترک و تله‌واش که یک سرویس آنلاین سفارش کارواش در محل است.

در ادامه پرسش و پاسخ کوتاهی که با آقای سینانی داشتم را میخوانید :

 

آقای سینانی سلام، من از دنبال کنندگان وبسایت شما هستم و خیلی برایم جالب بود تا ببینم چی شد که شما این وبسایت را راه اندازی کردید و چرا نسبت به وبسایت‌های انگیزشی فارسی دیگری که درحال حاضر فعالیت میکنند، سوخت جت تا این حد موفق عمل کرده است؟

درود بر شما، خوشحالم که در خدمت شما هستم. داستان شکل‌گیری وبسایت سوخت جت خیلی جالب تر از چیزی بود که خودم میتوانستم حدس بزنم. در واقع اصلا قرار نبود همچین وبسایتی شکل بگیرد ! من سال‌های ۹۲ بود که درگیر راه اندازی تولیدی لباس بودم و به خاطر شرایط مالی بدی که داشتم باید بدون سرمایه کارهایم را پیش میبردم و کاملا به مهارت‌های خودم تکیه میکردم برای همین درب های بسته زیادی در طول مسیرم بود که باید هرطور شده ازشون عبور میکردم.

این عبور از موانع سخت، انگیزه ام را شدیدا میگرفت. هر روز صبح با انگیزه میرفتم  و هر شب بدون انگیزه با کوله باری از شکست برمیگشتم. اما چون رویای بزرگی از موفقیت داشتم، خودم را با خوندن مقالات انگیزشی و کلیپ‌های الهام بخش شارژ میکردم برای یک روز سخت دیگر. اما متاسفانه سایتی برای جملات انگیزشی پرشور و انرژی بخش فارسی نبود. من مجبور بودم از مقالات، کلیپ‌ها و پادکست‌های تولید کنندگان محتوای انگیزشی خارجی استفاده کنم.

مسیر موفقیت مالی در دنیای امروز از جاده کارآفرینی اینترنت میگذرد

یک روز تصمیم گرفتم همین محتوای انگیزشی را خودم بومی سازی و به فارسی منتشر کنم؛ برای همین تصمیم گرفتم یک وبسایت راه اندازی کنم. من طراح وبسایت نبودم و هیچ چیزی در این زمینه بلد نبودم اما از منابع رایگان سطح اینترنت یادگرفتم، طراحی گرافیک یادگرفتم، تولید محتوا یادگرفتم و این مسیر آنچنان برای من لذت بخش بود که به مدت یکسال وبسایتی را راه اندازی کرده بودم و در آن محتوا قرار میدادم… بدون هیچ برنامه خاصی برای درآمدزایی آن یکسال هر روز تولید محتوا میکردم.

صرفا مسیر برایم لذت بخش بود برای همین برای مقصد حرکت نمیکردم.
یک روز متوجه شدم بازدیدکنندگان ثابتی وبسایتم را که اوایل با نام «کارآفرینان جوان» نامگذاری شده بود را دنبال میکنند و تصمیم گرفتم یک بخش حق اشتراکی در وبسایت ایجاد کنم تا دنبال کنندگان مشتاق مطالب ویژه و کاربردی تری دریافت کنند.

یک روز کامل زمان برد تا این بخش را راه اندازی کنم و تنها رسیدم یک مقاله در این بخش قرار بدهم و دو سطح اشتراک برای این بخش تعریف کنم؛ یک ماهه و دو ماهه. وقتی شب خوابیدم و صبح بیدار شدم یک نفر اشتراک دو ماهه وبسایت را خریداری کرده بود.

این یکی از نشانه‌هایی بود که من را هدایت میکرد که این مسیر را باید جدی تر بگیرم. وقتی نشانه‌ها را دنبال کردم هر روز کاربران مشتاق تر بیشتری سوخت جت را دنبال میکردند بدون اینکه حتی یک ریال بابت تبلیغات هزینه کرده باشم و صرفا به خاطر محتوای ناب و غنی که تولید میکردم.

بعدها در سمینارهای مختلف عکسنوشته‌های سوخت جت و کلیپ‌های انگیزشی که آماده کرده بودیم را میدیدم و یک روز درحال لذت بردن از چشم انداز این مسیر بودیم متوجه شدیم تیم سوخت جت ۳۵ نفره شده و بیش از ۱۱۰ هزار مشترک دارد و در شبکه‌های اجتماعی بیش  از ۷۰۰ هزار نفر دنبال کننده داریم.

چقدر داستان شکل گیری سوخت جت الهام بخش بود. کمی برای ما از کارآفرینی اینترنتی بگویید؛ چقدر به کارآفرینی اینترنتی در ایران و موفقیت آن ایمان دارید؟ آیا اصلا توصیه میکنید جوان‌های امروز وارد حوزه کارآفرینی اینترنتی شوند؟ تجربیات خودتان چطور بود؟

از نظر من کارآفرینی سنتی به شما تجربیات خوبی میدهد اما کارآفرینی اینترنتی، آینده است. دنیای امروزی هر روز بیشتر از قبل به سمت فضای مجازی درحال حرکت است و فرصت‌های فضای مجازی و اینترنت بیشتر است. هیچ زمانی بهتر از دوران فعلی موفقیت اسان نبود.

امروز شما با یک جستجوی ساده بروزترین دانش دنیا را از اینترنت در دسترس دارید. امروزه کارمندان شما نیاز به فضای کار ندارند و از خانه به صورت دورکاری یا فریلسنری به شما خدمات میدهند. امروز حتی شما نیازی به راه اندازی کارخانه با سرمایه میلیاردی ندارید، یک وبسایت بیش از یک کارخانه سنتی میتواند سودآوری داشته باشد. کارآفرینی اینترنتی، مسیر موفقیت مالی امروزی است که هرکسی آنرا جدی بگیرد و ارزش آفرینی کند در این مسیر قطعا موفقیت بزرگی بدست خواهد آورد.

من دو استارتاپ سوخت جت و تله‌واش را که اولی در سال ۹۲ و دومی را در سال ۹۶ بود راه اندازی کردم خیلی سریع به موفقیت رسیدند و درحال حاضر درحال برنامه ریزی و آماده سازی پروژه‌های کارآفرینی بعدی در بستر اینترنت هستیم.

ممنون از شما براتون آرزوی موفقیت‌های بزرگتری داریم.
سپاسگزارم از شما امیدوارم کمک کوچکی در موفقیت بزرگ تمام مخاطبان این مصاحبه بوده باشم؛ کاربران علاقه مند میتوانند پادکست روانشناسی سوخت جت را برای یادگیری بیشتر دنبال کنند.

مسیر موفقیت مالی در دنیای امروز از جاده کارآفرینی اینترنت میگذرد