اصفهان شهری در مرکز ایران، جنوب تهران و پایتخت استان اصفهان است که به دلیل زیبایی ها و جاذبه های فراوان آن را «نصف جهان» می نامند . اصفهان پس از تهران و مشهد سومین شهر پرجمعیت ، دومین شهر توریستی و دومین شهر صنعتی ایران به شمار می رود که در زمان صفویان، پایتخت ایران بود. آب و هوای آن معتدل و خشک بوده و حداکثر درجه حرارت آن در تابستان ۳۹ درجه است . اصفهان را شهری چهار فصل می نامند.

معماری زیبا، پل ، مسجد ها و مناره های منحصر به فرد اصفهان ، آن را به یکی از شاهکارهای معماری دنیا تبدیل کرده که  هر سال گردشگران زیادی را به خود جلب می کند. بر اساس استاندارهای یونسکو، اصفهان شهری خلاق است که از الگوی توسعه پایدار پیروی می کند و از این نظر  به عنوان نخستین شهر ایران همراه رشت ، عضو شبکه شهرهای خلاق جهان است. این شهر تاریخی در سال ۲۰۰۵ به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای اسلامی انتخاب شد.

بسیاری از آثار هنری و تاریخی برجسته اصفهان در فهرست آثار باستانی یونسکو ثبت شده اند. از آنجا که اصفهان مدت ها پایتخت سلسله صفویان بوده و این دوران، دوران شکوفایی آن به شمار می رود ، آثار تاریخی و باستانی بسیاری متعلق به این دوره و حتی دوره ساسانیان در آن یافت می شود که ذکر همه آنها غیر ممکن است . در ادامه به بارزترین آنها اشاره خواهیم کرد:

میادین و خیابان های معروف اصفهان:‌

رهی نو

  1. میدان نقش جهان: این میدان، یکی از زیباترین میدان های جهان است و ویژگی منحصر به فرد آن مستطیل شکل بودنش است! نقش جهان به معنای “الگوی جهان” است و این مکان زیبا قطعا شایسته این نام است! میدان شامل دو مسجد یک کاخ و بازار است و توسط ساختمان های متعلق به دوره صفویه احاطه شده است. همچنین این میدان پس از تیان امن پکن،  دومین بزرگترین میدان جهان به شمار می رود. تنها به دیدن این میدان در روز اکتفا نکنید. شب نیز جاذبه های خاص خود را دارد. از آنجا که بناهای اصفهان در دوره‌ی صفوی در اوج زیبایی بنا شده است، هتل عباسی اصفهان هم یکی از آن بناهای به جامانده‌ی دوره صفوی است که به مادر شاه سلطان پیشکش داده شد. اگر این هتل 5 ستاره را برای اقامت انتخاب می‌کنید بدانید که وارد یک هتل که حدود 300 سال پیش کاروانسرای صفویان بوده، قدم می‌گذارید. تصاویر معماری و بنای زیبای این هتل را اینجا ببینید : معماری و عکس هتل عباسی اصفهان
  1. بلوار چهار باغ: این بلوار یکی از خیابان های تاریخی اصفهان است که به دو بخش چهارباغ بالا و چهارباغ عباسی تقسیم می شود. هر دو بخش بلوار در زمان شاه عباس یکم ساخته شده است و چهارباغ پایین نیز در دوره رضا شاه طبق طرح قدیم، به این مجموعه اضافه شد. گرچه ضل السلطان در زمان قاجار آسیب های جبران ناپذیری به این بلوار وارد کرد و درختان چنار سیصد ساله آن را برید اما هنوز هم چهار باغ یکی از جاذبه های دیدنی اصفهان به شمار می رود.
  2. کهنه میدان: کهنه میدان یا میدان عتیق یکی از میادین مهم اصفهان است که درگذشته میدان و مرکز اصلی شهر به شمار می رفت و با ساخت میدان نقش جهان توسط شاه عباس کم کم رونق خود را از دست دارد . آثار تاریخی از زمان ایلخانی و تیموری در اطراف میدان به جا مانده و خود میدان نیز طی چند سال اخیر بازسازی و برای بازدید آماده شده است.
  1. بلوار چهار باغ خواجو: این بلوار در زمان صفویان و به موازات چهارباغ عباسی ساخته شده است . درختان اطراف این بلوار زیبایی خاصی به آن بخشیده اند و مسیر دوچرخه سواری و پیاده روی آن حتی در تابستان نیز دلچسب است. این بلوار بین پل خواجو و چهارراه نقاشی قرار گرفته است.

مساجد تاریخی اصفهان:

رهی نو

  1. مسجد امام : این مسجد زیبا، با کاشی های نمادین آبی و مقاوم، یک بنای یادبود بصری در میدان اصلی اصفهان است که از زمان ساخت خود در  400 سال قبل، تا کنون هیچ آسیب جدی ندیده است و یک بنای تاریخی از زمان شاه عباس اول و سلسله صفویان به شمار می رود. گنبد مسجد در سال 1629، آخرین سال سلطنت شاه عباس، تکمیل شد. اگرچه هر یک از قطعات مسجد یک شاهکار به شمار می رود اما وحدت کلی طراحی آن یک تصویر ماندگار را به نمایش می گذارد . سنگ ستون های آن سنگ مرمر اردستان است و توسط هنرمندان با تجربه ای نقاشی و خوشنویسی شده است . هر پنل مسجد طراحی خاص خود را دارد . عدم تقارن عمدی در طراحی مسجد ، منعکس کننده فروتنی سازندگان آن در مقابل هنر خداوند است.
  2. مسجد شیخ لطف الله: مسجد شیخ لطف الله یکی از شاهکارهای معماری عصر صفوی است که به عنوان زیباترین بنای ایران شناخته می شود. این مسجد سال ۱۶۰۲ توسط شاه عباس اول و برای بزرگداشت شیخ لطف الله جبل عاملی ساخته شد  که از علمای بزرگ زمان صفویه بود. مسجد به عنوان یک مسجد خصوصی برای خانواده سلطنی طراحی شده است و بنابراین هیچ مناره ای ندارد . یک تونل مسجد را به کاخ سلطنتی متصل می کند.
  3. مسجد حکیم : این مسجد یکی از قدیمی ترین مساجد اصفهان است که توسط شاه عباس دوم ساخته شده است . طبق کتیبه ای که بر سردر ورودی مسجد قرار دارد ساخت آن در سال ۱۰۷۳ به پایان رسیده است . ویژگی خاص این مسجد وجود دو ساعت آفتابی است که در شمال غربی و ایوان آن قرار گرفته اند.
  4. مسجد جامع اصفهان:  مسجد جامع اصفهان از قدیمی ترین و مهمترین بناهای مذهبی ایران است که پیش از حمله اعراب مرکز مذهبی مهم اصفهان بوده و آتشکده های شهر آن قرار داشتند. آثار تاریخی کشف شده در این مکان قدمت آن را به دوره ساسانیان می رساند اما بنای اصلی مسجد در زمان عباسیان ساخته شده است.

کاخ های و تالار های سلطنتی:

رهی نو

  1. عالی قاپو: کاخ عالی قاپو متعلق به دوره صفویان بوده و رو به روی مسجد شیخ لطف الله در ضلع غربی میدان نقش جهان قرار گرفته است . عالی قاپو عمارتی بلند با ۴۸ متر ارتفاع و شش طبقه است که پلکان های مارپیچ طبقات آن را به یکدیگر متصل کرده اند. آخرین طبقه کاخ ، اتاق موسیقی یا صوت نامیده می شود. روی دیوارهای آن نقاشی هایی از گلها،حیوانات و پرندگان دیده می شود که حاصل کار هنرمند نقاش، رضا عباسی است.
  2. تالار اشرف : تالار اشرف یکی از بناهای تاریخی اصفهان است که در واقع حرم سلطنتی پادشاهان صفوی و در دروان قاجار خانه فرمانده نظامیان اصفهان بوده است. آنچه امروزه از آن باقی مانده، بقایایی از کاخ های عصر صفوی است . این تالار در زمان شاه عباس دوم ساخته شد و در زمان جنگ جهانی اول قسمت هایی از آن ویران شد . در اوایل دوره قاجار بخش هایی از آن مرمت یافت و بعدها نقاشی های آن توسط نقاشان برجسته ترمیم شد. در حال حاضر شهرت این تالار بیشتر به خاطر نقاشی ها و گچبریهای استادانه آن است .پوشش زرنگار و گچ بری های لاجوردی و مقرنس کاری سقف قوسی شکل تالار در بناهای صفوی همتایی ندارد .
  3. هشت بهشت : کاخ هشت بهشت بنایی دو طبقه متعلق به دوران صفوی است. این کاخ متعلق به سوگلی شاه سلیمان صفوی بوده و طاق های زیبای آن نشانه ای از معماری باشکوه دوران صفویه است . متأسفانه در زمان قاجار عمارت هشت بهشت آسیب های فراوانی دید و از شکوه و جلال اولیه آن امروزه تنها همین معماری زیبا باقی مانده است .
  4. کاخ چهل ستون: این کاخ نیز در دوران شاه عباس یکم ساخته شده است و از ویژگی های آن می توان به نقاشی، آیینه کاری و کاشی کاری های سقف و دیوارها اشاره کرد. نقاشی های کاخ، وقایع تاریخی دوران های مختلف را نشان میدهند. تزئینات طلا کاری سالن پادشاهی و اتاقهای اطراف تالارآیینه از دیگر جذابیت های این کاخ است . در تالار پادشاهی چند تابلوی نقاشی وجود دارد که پادشاهان صفوی را نشان می دهد .

پل های معروف اصفهان:‌

متأسفانه به علت خشکسالی و سد سازی برنامه ریزی نشده، رودخانه زاینده رود خشک شده است و تنها می توان در کنار آن قدم زد و پل های تاریخی را نگاه کرد.

رهی نو

  1. پل شهرستان:  این پل یکی از قدیمی ترین پل های باقیمانده در ایران است که در زمان ساسانیان ساخته شد و به دست سلجوقیان تعمیر گشت . پل در زمان های قدیم کاربرد نظامی داشته و از نظر قدمت با پل دزفول و شوشتر هم عصر است.
  2. پل خواجو: پل خواجو در سال ۱۰۶۰ و همزمان با شاه عباس دوم ساخته شده است . در میانه پل ساختنمانی قرار دارد که اقامت گاه موقتی شاه و خانواده سلطنتی بوده و طاق های آن دارای تزئینات بسیار زیبای کاشی کاری است .اسرار تاریخی پل خواجو را اینجا بخوانید .
  3. سی و سه پل :‌ سی و سه پل یا پل الله وردی خان، در سال ۱۰۱۱ در زمان شاه عباس اول و به دست الله وردی خان ساخته شد . در کتابهای تاریخی و سفرنامه ها از این پل به عنوان شاهکار معماری و بهترین آثار معماری ایران یاد شده است . طبق نظر کارشناسان پایه های پل به گونه ای طراحی شده است که نه تنها در رطوبت بلکه در خشکی رودخانه نیز استحکام خود را حفظ خواهد کرد.

بهترین تفریحات اصفهان

در کنار آثار باستانی که گفته شد، بخش مدرن اصفهان نیز جاذبه های تفریحی و گردشگری بسیاری دارد که سفر به این شهر را برای تمام سنین و انواع سلیقه ها دوست داشتنی و خاطره انگیز می کند :‌

  1. شهربازی رویاها : این شهربازی بزرگترین شهربازی خاورمیانه است که با بهره گیری از به روز ترین تجهیزات استاندارد نه تنها برای کودکان که برای بزرگسالان نیز امکان گذراندن اوقاتی شاد را فرهم میکند.  ساخت شهربازی در سال ۸۸ با همکاری شرکت های چینی آغاز شد و در سال ۹۳ با هزینه ۶۰ میلیارد تومان به پایان رسید .این شهربازی نخستین شهربازی است که در کلاس بین المللی قرار دارد و با نزدیک به ۹۰ بازی هیجان انگیز و ظرفیت ۶۰۰ نفر در دو بخش سرپوشیده و روباز مشغول به فعالیت است. بخش روباز شامل انواع بازیهای مهیج از قبیل ترن هوایی، رالی کودک، تاپ چرخان بزرگ و کوچک و … است . بخش سرپوشیده شامل بازی های کامپیوتری، سالن جلوه های ویژه ، سفر به فضا، دنیای زیر آب و شهر واژگون است که شبیه فضایی سینمایی ساخته شده است. از دیگر امکانات شهربازی می توان به کافی شاپ، هتل چهارستاره، سالن های ورزشی ، رستوران گردان و استخر اشاره کرد.
  1. سیتی سنتر:‌ مرکز خرید سیتی سنتر، که بزرگترین مرکز خرید ایران و هفتمین مرکز خرید بزرگ دنیا به شمار می رود،  مجتمعی تجاری تفریحی است که در جنوب شهر قرار دارد . این مجموعه شامل ۷ طبقه است که  طبقه اول هایپر استار، طبقه دوم و سوم مرکز خرید تجاری و دو طبقه آخر سینما و فود کورت است. دو طبقه ساختمان نیز به پارکینگ اختصاص دارد.
  1. پارک جنگلی صفه : این پارک جنگلی – کوهستانی در جنوب شهر اصفهان قرار دارد و شامل یک جنلگ مصنوعی، تنوع گیاهی و جانوری و مسیرهای رویایی برای کوهنوری است . برکه های کوچک، محیط بازی، چمن، تله کابین و پارک های بازی این مکان را به یک منطقه گردشگری مناسب برای پیک نیک های کوچک تبدیل کرده است. رستوران، کافی شاپ و امکانات رفاهی و حمل ونقل در اقامت در این مکان را راحت و دلچسب می کند.
  1. پارک جنگلی ناژوان : این پارک جنگی از معدود باغ های اصفهان است که همچنان بکر و دست نخورده باقی مانده و تحت تأثیر توسعه شهر قرار نگرفته است . زمین های ورزشی، استخر، زمین بازی کودکان، درشکه سواری ، اسب سواری، قاین قرانی و دوچرخه سواری از امکاناتی است که این پارک جنگی برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته است. از دیگر امکانات مجموعه میتوان به اکواریوم، باغ پرندگان، پروانه ها و دولفیناروم اشاره کرد. آکواریوم این پارک از بزرگترین تونل های آکواریوم ایران است که در سال ۱۳۹۵ افتتاح شد.
  1. پارک ملی کلاه قاضی : این پارک درواقع شکارگاه سلطنتی زمان صفویه و قاجار به شمار می رود و اکنون جزء مناطق حفاظت شده محیط زیست است . در این پارک گونه های مختلف جانوری از جمله آّهوی ایرانی، بز ، پلنگ ، مار قیطانی، لاک پشت مهمیزدار، آگامای، کلاغ، چکچک ، سهره، پرستو، عقاب طلایی، شاهین ، جغد، چکاوک ، و … زندگی می کنند.

علاوه بر این، اصفهان گنجینه ای از موزه های مختلف است که هرکدام آثار تاریخی و قابل توجهی را در معرض دید عموم قرار میدهند از جمله موزه صنایع دستی، کاخ موزه چهل ستون، موزه تاریخ طبیعی، گنجینه هنرهای تزئینی، موزه حمام علی قلی، موزه آب و … بازدید از هرکدام این موزه ها ، یادآور غنای فرهنگی و تاریخی ایران باستان است.

تمامی تصاویر و اطلاعات مربوط به این دیدنی ها توسط معتبرترین کتب تاریخی و گردشگران توسط تیم رهی نو گرداوری شده که میتوانید نظرات خود را در مورد سفرها و شهرهایی که دیدن کرده اید در این لینک به اشتراک بگذارید.

منبع : رهی نو