در رابطه با نگارش برنامه سالانه مدارس مانند برنامه سالانه مدیر و سایر پست های سازمانی اعم از معاونین مختلفی که در مدرسه با مدیر سر و کار داند باید گفت که مدیران محترم مدارس بایستی به دقت این موضوع را در نظر داشته باشند که نگارش برنامه سالانه مدیر می تواند کمک شایسته ای به آنها در راستای برطرف نمودن مشکلات آنها نماید. در این رابطه ذکر این نکته بسیار اهمیت دارد که یک مدیر موجه و کاردان به مدیری گفته می شود که بر اساس بخشنامه های ارسالی از اداره آموزش و پرورش به نگارش تقویم اجرایی و برنامه سالانه مدیر بپردازد و معاونین خود را اعم از معاونین آموزشی ، پرورشی ، اجرایی و فناوری در جریان این کار قرار دهد.  در این رابطه باید خاطر نشان کرد که هر اندازه که مدیر یک مدرسه بیشتر و با دقت و ظرافت بیشتری بتواند شرایط مدرسه را در جهت اجرای بهینه برنامه سالانه نگهداری نماید بسیار دقیقتر و قابل قبول تر می توان به برنامه سالانه مدیر در طول سال تحصیلی اعتماد نمود.

یک مدیر موفق کسی است که در لحظات سختی و مشکلات مدرسه برنامه سالانه و تقویم اجرایی خود را در راستای شرایط موجود و بر اساس اهداف تعیین شده نظام آموزش و پرورش اجرایی نماید.در این رابطه هر یک از معاونین و سایر عوامل آموزشی و پرورشی نیز موظف اند به مدیر کمک و یاری رسانند.

برنامه سالانه عوامل آموزشی مدرسه

برنامه سالانه معاون آموزشی مهمترین نوع برنامه سالانه ای است که توسط معاون آموزشی مدرسه نوشته می شود. از آنجا که از نظر فعالیت های آموزشی معاون آموزشی فعالیت و وظایفی نزدیک به مدیر مدرسه دارد می توان گفت : برنامه سالانه معاون آموزشی به همراه تقویم اجرایی یکی از مهمترین و قابل توجه ترین انواع برنامه سالانه است.در این نوع برنامه سالانه توجه عمده مسائل بر روی فعالیت های درسی و آموزشی دانش آموزان است که البته این مقوله به شرایط بودجه ای و سطح معلومات دانش آموزان نیز بستگی دارد. در واقع می توان گفت اگر دانش آموزان از شرایط علمی و تحصیلی بالایی برخوردار باشند این نوع برنامه از سطح علمی بالایی برخوردار است و در غیر اینصورت بر مبنای درک علمی دانش آموزان نگارش می گردد. همچنین اگر در مدرسه بودجه کافی و لازم باشد و از نظر امکانات مالی مدرسه مشکلی پیش نیاید نیز برنامه سالانه معاون آموزشی از کیفت و کمیت بالاتری برخوردار است. و در شرایط ضعیف تر نیز مسلما این امکانات از سطح پایین تری برخوردار می گردد.

برنامه سالانه تربیتی و پرورشی مدارس

درباره برنامه سالانه معاون پرورشی می توان گفت :اصلی ترین هدف در بعد پرورش در آموزش و پرورش تعمیق باورها و مبانی مذهبی و اعتقادی دانش آموزان می باشد . در راستای تحقق این هدف و بر اساس سند تحول بنیادین فعالیت های اجرایی پیش بینی گردیده که انشاءا… با لطف و عنایات الهی و تلاش همه جانبه همکاران و دانش آموزان محقق گردد .

عزیزان می توانند با مراجعه به بانک فایل پژوهشی معلمان برنامه سالانه و تقویم اجرایی مورد نیاز خود را طبق آخرین ویرایش و بر اساس آخرین بخشنامه های ارسالی از آموزش و پرورش دانلود نمایند. لازم به ذکر است کلیه برنامه ها و تقویم های آموزشی و اجرایی توسط بانک فایل پژوهشی معلمان طراحی و تدوین گردیده است و جمعی از تیم تخصصی فرهنگیان در ارائه این برنامه ها ساعت ها و روزها وقت گذاشته اند. شما فرهنگیان عزیز همچنین می توانید علاوه بر برنامه سالانه و تقویم اجرایی بر اساس طرح تدبیر و طرح تعالی از سایر محصولات این بانک پژوهشی استفاده نمایید.

منبع : بانک فایل پژوهشی معلمان