• قیمت سیتروئن c5، قیمت پژو 407

سیتروئن و پژو هر دو در ایران تجربه های خوبی را پشت سر گذاشته اند. فروش بالا، دستیابی به درصد بالایی از اعتماد مشتریان و در نهایت هم انتقال هرچه جزئی تر تکنولوژی. این نکات حقیقتاً در مورد هر دو برند فرانسوی اتفاق افتاده است. نکته ی قابل بحث دیگری که در خصوص محصولات پژو و سیتروئن در ایران وجود دارد، و آن هم اتفاقاً برای هر دو برند به شکل مشابه بوده، این است که معمولاً محصولاتی از این دو کمپانی اروپایی وارد ایران شده که در زمان تولید در ایران و یا حتّی در زمان واردات آن به داخل مرزهای ما، خط تولید آن در اروپا و یا در سایر نمایندگی های تولیدی دو شرکت، از دور خارج شده و عملاً محصولات دست چندم در رده ی تولید به حساب می روند.

نمونه های فراوانی این موضوع را می توان به راحتی نام برد؛ پژو 405، فیس لیفت 405 با عنوان پرشیا، که تقریباً نماینده ی ضعیفی از مدل 406 هم بود، پژو 206 و حتّی  پژو 207 و سیتروئن زانتیا. هم اکنون نیز که مدتی نزدیک به ده سال از حضور سیتروئن C5 و پژو 407 در ایران می گذرد و احتمالا همه می دانیم که تولید سیتروئن در 2009 و تولید پژو 407 در اروپا در 2010 و برخی کشورهای دیگر متوقّف شده است. البته نسخه ی فیس لبفت و تقویت شده ی سیتروئن سی 5 هم اکنون با نام سی 5 نیو در ایران نیز در دسترس است. اینها البته نکاتی است که بیشتر نقد بر وارد کننده است تا نقد بر کمپانی تولیدکننده، لیکن سود و سکوتی در این موضوع که در کفه ی ترازوی فرانسوی ها قرار می گیرد، نکته ی غیر قابل اغماضی است.

به هر روی، در باب سیتروئن C5 و پژو 407 در ایران می توان سخن های خوشنودکننده ای هم شنید. مثلاً هردوی این خودروها، پس از بنز و بی ام و که از انواع لوکس و اسپورت خودرو اروپایی در ایران هستند، توانسته اند در ردیف اولین سدان های خانوادگی بزرگ قامت اروپایی در ایران قرار بگیرند. فضای وسیع و کیفیت اروپایی (البته با چند  سال تأخیر) از ویژگی های انکار ناپذیر دو سیتروئن C5 و پژو 407 است. ضمن اینکه C5 پیش از بسیاری از سدان های کره ای و ژاپنی حاضر در ایران، استاندارد ایمنی 5 ستاره ی E-NCAP را عرضه می نمود.

سیتروئن

جالب است بدانید که پژو 407 و سیتروئن c5 در شاسی و حتّی سیستم فنّی اشتراکاتی دارند و هردو بر اساس پلتفرم FP3 مؤسسه ی پژو-سیتروئن ساخته شده اند. این یعنی که تجارب دو کمپانی صاحب نام و با تجربه در عرصه ی تولید سدان های کاربردی، در این دو محصول جمع شده است. لذا می توان انتظار داشت که در سطح کارایی نیز مشابهت هایی در سیتروئن C5 و پژو 407 وجود داشته باشد.

سیتروئن

اولین نکته ی بارز این مشابهت ها، موتور 2 لیتری مشترک با 143 اسب بخار قدرت است. 4 سیلندر و 16 سوپاپ به علاوه ی 200 نیوتون متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه نیز آمارهای یکسان دیگر این موتورهاست. با اینکه در سیستم انتقال قدرت استقلال بیشتری به خرج رفته و پژو گیربکس 5 دنده ی دستی و سیتروئن 4 سرعته ی خودکار را انتخاب نموده اند، -البته 407 هایی نیز با جعبه دنده ی 4 سرعته ی مشابه سیتروئن دیده شده است- لیکن بازدهی دو خودرو در باب سرعت نیز حدوداً مشابه است. مثلاً شتاب صفر تا 100 پژو 407 معادل 9.1 و شتاب صفر تا 100 سیتروئن  C5 معادل 9.7 ثانیه است. سقف سرعت سیتروئن C5 و پژو 407 نیز به ترتیب با ثبت اعداد 209 و 213 کیلومتر بر ساعت تقریباً یکی است.  مصرف سوخت در این سیستم تولید و انتقال سرعت نیز در هردو مشابه است. سیتروئن c5 در سیکل ترکیبی جاده و شهر در هر 100 کیلومتر 8.4  لیتر بنزین مصرف می کند. پژو 407 نیز در وضعیت مشابه 8.1 لیتر مصرف سوخت دارد. در خصوص استانداردهای آلایندگی نیز کیفیت اروپایی هردو، که البته مربوط به اواسط دهه ی پیشن میلادی است مؤید سطح یورو 4 در آلایندگی محیطی است. چرا که اگزوز های هردو ماشین در یک کیلومتر رانندگی حدود 190 گرم دی اکسید کربن را به هوای گسیل می دارد.

در مورد بدنه و طرّاحی البته پژو سابقه ی دلچسب تری دارد و این سابقه سبب شده تا پژو 407 نیز از مقبولیت خوبی برخوردار شود. لیکن با رعایت تمام جوانب انصاف و دقّت می توان گفت که طرّاحی سیتروئن c5 لااقل باب میل سلایق ایرانی نیست. بیش از حد اروپایی است و زوایای غریبی برای چشم های ایرانی دارد.  ضمن اینکه ابعاد بدنه ی سیتروئن c5 نیز به وضوح از پژو 407 بزرگتر است.

سیتروئن C5 و پژو 407 هر دو دیفرانسیل جلو هستند و از سیستم تعلیق جدید بهره می برند که تا پیش از آنها درکمتر اتومبیلی مشاهده شده است. سیستم فنربندی و نگهدارنده ی محور به شکل جناغی بیشتر در کراس اوورهای آفرود مشاهده شده، و سیتروئن-پژو با به کارگیری این سیستم در پلتفرم، توجّهات زیادی را جلب نمود.

امکانات ایمنی و تجهیزات رفاهی نیز سطح مطلوبی دارد و برای سیتروئن C5 و پژو 407 تقریباً یکسان انتخاب شده است. 7 کیسه هوا در سیتروئن c5 و 6 تا در پژو 407 تعبیه شده است. سیستم ترمزهای ضد قفل نیز با در بر گرفتن فنّاوری های سه حرفی فراوان (ABS – EBA – EFB – REF – ESP – ASR) اطمینان بخش توقف های ایمن در هر دو خودروی سیتروئن C5 و پژو 407 شده است. کروز کنترول، سنسور پارک و … از امکانات الحاقی به این دو سدان فرانسوی است.

قیمت سیتروئن C5 در در بازار ایران بر طبق آخرین آمار بازه ی بسیار ناهمگونی از 65 تا 110 میلیون تومان را در بر می گیرد و قیمت پژو 407 نیز در بازه 63 تا 70 میلیون تومان قرارمی گیرد.