25 نکته ای که همه پدران در دوران بارداری و شیردهی مادران باید بدانند

بارداری و پس از آن شیردهی به نوزاد، دوران بسیار حساسی در زندگی بانوان است. اگر این اولین بار است که همسرتان با این تجربه شگفت انگیز روبرو شده است، شما از ابتدای بارداری شاهد تغییرات وی هم از نظر جسمی و هم از لحاظ روحی خواهید بود. شما به عنوان پدر مسئولیت مساوی در آماده‌سازی خود برای ورود نوزاد به دنیا دارید. راه‌های بسیاری وجود دارد که شما می‌توانید خود را برای نقش پدری آماده کنید. در این دوران باید آرامش و خونسردی خود را حفظ کرده و یک تکیه‌گاه مناسب برای حمایت از همسر خود باشید. کسب اطلاعات و دریافت توصیه‌هایی در زمینه نیازهای روحی و جسمی همسرتان در این دوران از جمله مهمترین وظایف شما خواهد بود. در اینجا چند توصیه وجود دارد که  با به کار بستن آنها می‌توانید از شریک زندگی خود حمایت کنید.

 

وظایف پدران در دوران بارداری مادر:

  1. در سه ماه اول بارداری بعضی از مادران حالت تهوع صبح‌گاهی دارند، بهتر است در این مدت مسئولیت‌های بیشتری خصوصا آشپزی را در خانه به عهده بگیرید.
  2. همواره در کنار همسرتان حضور داشته باشید. همسرتان را در تمام مراجعات پزشکی به متخصص زنان همراهی کنید. این کار به شما اجازه می‌دهد که در جریان تمام مراحل رشد نوزاد بوده و همچنین قدرت عاطفی را برای زن به ارمغان می‌آورد.
  3. حضور در سونوگرافی و سایر اسکن‌ها در کنار همسرتان این امکان را به شما می‌دهد تا با یکدیگر به اولین تصویر از نوزادتان نگاه کنید.
  4. تغذیه در بارداری، از اهمیت ویژه‌ای برای سلامت مادر و جنین برخوردار است. بنابراین با دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و سرشار از ویتامین و املاح معدنی علاوه بر تأمین نیازهای همسر خود به شکل‌گیری بدن نوزاد و برآورده کردن نیازهای او هم کمک می‌کنید.
  5. ورزش کردن در دوران بارداری بسیار مفید است و شما می‌توانید با هم آن را انجام دهید. به یاد داشته باشید که قدم زدن همراه او بسیار ساده و برای او دلچسب است و تقریباً می‌توان همه جا آن را انجام داد.
  6. لیستی از نام‌های دخترانه و پسرانه را به همراه همسرتان تهیه کنید و در مورد انتخاب اسم به تفاهم برسید.
  7. از تغییرات ظاهری همسرتان حمایت کنید و به طور مثبت با این موضوع برخورد کنید. تغییر سایز و اضافه وزن در دوران بارداری یک امر طبیعی است پس به جای اینکه از همسر خود انتقاد کنید فقط به او یادآوری کنید، که حتی با این تغییرات همچنان زیبا و خواستنی است.
  8. تغییراتی در سبک زندگی سالم برای خود ایجاد کنید. اگر سیگار می‌کشید، روی ترک آن کار کنید. اگر اضافه وزن دارید، رژیم غذایی و ورزش خود را بهبود بخشید. اگر مشکلات سلامت روان یا اعتیاد دارید، روی آنها کار کنید و حمایت و کمک مورد نیاز خود را دریافت کنید. شما باید بهترین کاری را که می‌توانید برای همسر و فرزند‌تان انجام دهید.

وظایف پدران در دوران بارداری مادر:

  1. به همسرتان در انجام کارهایی که خودش نمی‌تواند به راحتی انجام دهد، کمک کنید: مانند بستن بند کفش، پوشیدن چکمه و …
  2. تا جایی که می توانید در مورد روش‌های زایمان به صورت طبیعی یا سزارین مطالعه و تحقیق کنید و از همسرتان در انتخاب گزینه‌های زایمان حمایت کنید.
  3. تغییرات سریع در احساس، نوسان در خلق‌وخو نامیده می‌شود و در طول بارداری رایج است. از  تغییرات خلقی همسرتان تعجب نکنید. اگر متوجه شدید همسرتان بعد از دیدن یک فیلم ساده در حال گریه کردن می باشد، زیاد سخت نگیرید. شما و او می دانید که این امر به دلیل تغییرات هورمونی بدن است پس در این باره بحث و جدل نکنید.
  4. از این اوقات به بهترین نحو استفاده کنید. به معنای واقعی کلمه شما فقط چند ماه دیگر با یکدیگر تنها هستید. تفریح ​​کنید، سفر کنید، از اوقات دوتایی لذت ببرید.
  5. از برنامه ریزی سفرهای کاری در سه ماهه آخر بارداری خودداری کنید، تا زمان تولد فرزند خود را از دست ندهید.
  6. شما کسی نیستید که نوزاد را حمل می‌کند، پس طبیعی است که حس کنید هنوز با کودک ارتباطی ندارید، برای احساس نزدیکی به کودک هنگامی که تکان می‌خورد یا لگد می‌زند دست خود را بر روی شکم همسرتان بگذارید.
  7. سلامت و بهداشت محیط خانه را فراموش نکنید. برخی از مواد شیمیایی موجود در خانه می‌تواند برای همسر باردار و کودک شما مضر باشد. رنگ، تینر، حلال‌ها، حشره‌کش و سایر عناصر خطرساز محیطی را، از همسرتان دور کنید.
  8.   حفظ تعادل در دوران بارداری سخت‌تر است. انجام کارهایی که به حفظ تعادل نیاز دارند مثل بالا رفتن از نردبان یا چهارپایه برای نصب لوستر اتاق نوزاد یا پرده را خودتان انجام بدهید.
  9. انجام کارهای سنگین و پرخطر مثل جابه‌جا کردن مبلمان را در دوران بارداری برای همسر خود ممنوع کنید.
  10. داشتن رابطه جنسی در بارداری امری طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است. تمایلات جنسی بسیاری از خانم‌های باردار به شکل قابل توجهی متحول شده و تحت تأثیر حاملگی، افزایش یا کاهش می‌یابد. برخی بانوان بر خلاف عده‌ای دیگر علاقه فراوانی به ایجاد رابطه جنسی در طول دوران بارداری پیدا می‌کنند.
  11.  همسرتان را در کانون توجهات قرار دهید. بله شما از اینکه پدر می شوید بسیار هیجان زده هستید ولی این همسرتان است که تمامی این تغییرات و سختی ها را تحمل می‌کند، پس به او و نیازهای روحی و جسمی‌اش توجه ویژه داشته باشید.
  12. استرس و افسردگی در بارداری امر بسیار شایعی است. این موضوع روابط خانوادگی و سلامت مادر و جنین را به شدت تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. با این حال، لازم است بدانید، افسردگی ناشی از حاملگی موضوعی قابل کنترل و درمان‌پذیر است.
  13. یکی از موضوعاتی که ذهن سایر مادران را در ماه‌های بارداری درگیر می‌کند، تهیۀ لوازم مورد نیاز نوزاد است. در مورد آنچه همسرتان و شما برای کودک می‌خواهید با یکدیگر صحبت کنید، می‌توانید در آماده‌سازی دکور اتاق کودک و رنگ‌آمیزی آن کمک کنید.

وظایف پدران در دوران شیردهی مادر:

جدیدترین مدل‌های دکوراسیون اتاق کودک 2022

 

وظایف پدران در دوران شیردهی مادر:

شکی در این مورد وجود ندارد که تغذیه یکی از مهم‌ترین جنبه‌های مراقبت از یک کودک شیرخوار است و اگر همسرتان به کودک شیر می‌دهد این بدان معنا نیست که شما هیچ وظیفه یا مسئولیتی ندارید. پژوهشگران دریافته‌اند که نقش پدران تاثیر چشمگیری بر مدت و کیفیت شیردهی همسران شان دارند. اما درک اینکه چگونه می‌توان یک مادر شیرده را حمایت کرد همیشه آسان نیست.

  1. اولین نقش پدر در دوران شیردهی کسب آگاهی و انتقال آن است. هنگامی که پدر بداند که شیردهی چرا اهمیت دارد برای کمک کردن انگیزه بیشتری پیدا می‌کند. درک مادر از نگرش همسرش نسبت به شیردهی یکی از بزرگترین عوامل مؤثر بر تصمیم او برای شیردهی است.
  1. مادر شیردهی که شریک زندگی او با مراقبت از مسئولیت‌های خانه از او حمایت می‌کند، احتمالاً موفق‌تر خواهد بود و شیردهی را برای مدت طولانی تری ادامه می‌دهد، از زندگی خانوادگی بیشتر لذت می‌برد و انرژی بیشتری دارد.
  1. بعضی از شب‌ها که کودکتان بی‌قراری می‌کند و خوابش نمی‌برد، قبل از این که همسرتان بیدار شود، بلند شوید و کودک را از گهواره‌اش بیرون آورده و بغل کنید و کمی راه ببرید تا آرام شود تا همسرتان بتواند کمی بیشتر استراحت کند.
  2. رشد مغز نوزادان به تعامل کلامی، فیزیکی و عاطفی مکرر با یک مراقب آشنا و دوست داشتنی بستگی دارد. نوزادان باید به اندازه‌ای که به زمان شیردهی نیاز دارند برای آنها آواز خوانده شوند، تکان داده شوند و با آنها بازی شود. کودک به این چیزها نیاز دارد و پدر می‌تواند بخشی از آنها را به عهده بگیرد.

وظایف پدران در دوران شیردهی مادر:

کلام آخر: پدران مسئولیت مساوی در آماده‌سازی خود برای ورود نوزاد به دنیا دارند. همسر و کودک در راهتان، در این دوره از زندگی‌تان نیازمند حضور بیشتر شما هستند. شما به عنوان یک پدر می‌توانید با حضور پررنگ خود و حمایت بیشتر در سلامت مادر و جنین نقش مهمی داشته باشید.