چگونه شارژر اصلی و تقلبی را از یکدیگر تشخیص بدهیم؟

تهیه شارژر اصل به‌ویژه برای گوشی‌ های هوشمند بسیار مهم است، چراکه یک شارژر تقلبی می‌تواند به‌مرورزمان باتری گوشی شما را از بین ببرد. از طرف دیگر، طیف متنوعی از شارژر گوشی در بازار وجود دارد که هنگام خرید شارژر، احتمال گرفتار شدن شما به یک جنس تقلبی را افزایش می‌دهد.

برای خرید شارژر موبایل با انتخاب‌های متعددی روبه‌رو می‌شوید. اول از همه باید به نیاز خود و کاربردی که از آن انتظار دارید فکر کنید و بعد مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید. برخی از شارژرها در خانه و سرکار مناسب هستند، در واقع طراحی آن‌ها به گونه‌ای است که برای استفاده سرکار یا خانه راحت‌تر هستند. برخی دیگر به طور اختصاصی برای استفاده در ماشین طراحی شده‌اند، این مدل‌ها با یک منبع تغذیه سوخت می‌توانند جایگزین شوند و کار کنند.

چرا نباید از شارژرهای تقلبی استفاده کنیم؟

تهیه شارژر گوشی اصل از آنجایی اهمیت دارد که ممکن است میزان ولتاژ جنس تقلبی با میزانی که گوشی شما پشتیبانی می‌کند سازگار نباشد و درنتیجه، منجر به آسیب باتری شود:

  • خراب شدن باتری گوشی: در ساخت اجناس تقلبی استانداردهای لازم رعایت نمی‌شوند که در خصوص شارژرها، این موضوع مشکلات نوسانی ایجاد می‌کند. همچنین، شارژ گوشی با شارژرهای تقلبی باعث داغ شدن آن و ایجاد مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هم می‌شود.
  • کند شارژ شدن: بدون شک مشخصات درج‌شده بر روی اجناس تقلبی با عملکردی که واقعاً ارائه می‌دهند کاملاً متفاوت است؛ بنابراین، ممکن است قدرت و سرعت نوشته‌شده بر روی آن بسیار کمتر از چیزی باشد که در واقعیت است و درنهایت، گوشی شما دیر شارژر شود.
  • خالی شدن شارژ گوشی: با استفاده از شارژرهای تقلبی، باتری گوشی شما به روش غیراستاندارد پر می‌شود. درنتیجه، پس از چند بار استفاده از این شارژرها باتری موردنظر آسیب می‌بیند و زودتر شارژ خالی می‌کند.
  • انفجار باتری: در برخی مواقع دیده‌شده که باتری گوشی در اثر استفاده از شارژر تقلبی منفجرشده یا آتش‌گرفته، اما در نظر داشته باشید که احتمال وقوع این حادثه بسیار کم است.

چگونه شارژر اصلی و تقلبی را تشخیص دهیم؟

گرچه شارژر گوشی تقلبی بسیار مشابه با اجناس اصلی ساخته می‌شود، اما بااین‌وجود برخی تفاوت جزئی وجود دارد که به تشخیص بین این دو کمک می‌کند. هنگام خرید شارژر از روش‌های زیر کمک بگیرید تا در دام اجناس تقلبی نیافتید.

در وب‌سایت سامسونگ برای تشخیص شارژر تقلبی دو روش اصلی پیشنهادشده است:

  1. برای تشخیص کابل شارژر اصلی به کیفیت ساخت یو اس بی کابل توجه کنید.
  2. برای تشخیص آداپتور، به محل اطلاعات نوشته‌شده روی آن توجه کنید.

چرا نباید از شارژرهای تقلبی استفاده کنیم؟

اما این دو روش به‌تنهایی برای تشخیص اجناس تقلبی کفایت نمی‌کنند! در کنار نکاتی که وب‌سایت سامسونگ منتشر کرده، بهتر است روش‌های زیر را هم به کار بگیرید:

نوع بسته‌بندی شارژر

یکی از نشانه‌های اصالت کالا، نوع بسته‌بندی آن است. اگر شارژر موردنظر در یک پاکت معمولی یا پلاستیکی به فروش می‌رسد، احتمال تقلبی بودن آن زیاد است. چراکه یک شارژر اصل در یک جعبه محکم محافظت و عرضه می‌شود.

لوگوی حک‌شده بر روی شارژر

هرگز شارژرهای بدون لوگو تهیه نکنید، تمام اجناس اصل توسط کمپانی‌های سازنده تولید می‌شوند و لوگوی این کمپانی‌ها بر روی اجناس حک می‌شود. معمولاً در شارژرهای تقلبی در قسمت لوگوی حک ‌شده غلط املایی‌های ریز یا فاصله‌گذاری بین حروف وجود دارد. برای مثال، در شارژرهای فیک سامسونگ، لوگوی این برند بسیار پررنگ و بدون کیفیت یا با پخش‌شدگی رنگ حک‌شده‌اند.

 

وزن کم

اگر احساس کردید که یک شارژر وزن سبک‌تری نسبت به شارژهای معمولی دارد، بدانید که با یک جنس تقلبی سروکار دارید. مواد اولیه این شارژها غیراستاندارد و نامرغوب است، بنابراین تعجبی ندارد که بسیار سبک‌تر از اجناس اصل باشند.

نداشتن نشانه‌های گواهینامه ایمنی

شارژرهای اصل در طی ساخت خود تست‌های مختلفی را پشت سر می‌گذارند و درنهایت، گواهینامه ایمنی را دریافت می‌کنند. برای مثال، عبارت UL مخفف عبارت Underwriters Laboratories  است که به‌عنوآن‌یک تأییدیه از سازمانی با همین نام در نظر گرفته می‌شود. این سازمان وظیفه‌ کنترل ایمنی وسایل الکترونیکی را بر عهده دارد که شارژرهای اصلی باید حتماً باید تأییدیه آن را داشته باشند.

قیمت شارژر

طبیعتاً قیمت شارژر تقلبی کمتر از اصلی است، چراکه مواد به‌کاررفته در آن‌ها کیفیت پایینی دارند. همچنین، تمرکز اصلی تولیدکنندگان اجناس تقلبی آن است که قیمت را کاهش دهند تا فروش بیشتری داشته باشند.

عملکرد نامطلوب

اگر احساس کردید که گوشی شما هنگام شارژ شدن داغ می‌کند، یا دیر شارژ می‌شود، بهتر است شارژر خود را بررسی کنید که تقلبی نباشد. البته، در برخی مواقع، ‌شارژهای اصلی هم در اثر ضربه یا نوسانات برق دچار چنین مشکلی می‌شوند. اما درصورتی‌که یک شارژر ازنظر فیزیکی سالم است اما عملکرد مطلوبی ندارد، باید به اصالت آن شک کنید.

رنگ مایل به زرد

در شارژرهای تقلبی، شما به‌جای رنگ سفید،‌ با رنگ سفید مایل به زرد مواجه می‌شوید. این اختلاف رنگ،‌ به‌خوبی قابل‌تشخیص است. شارژرهای اصلی رنگ سفید خالص هستند و به‌مرورزمان، تغییر رنگ نمی‌دهند.

کیفیت پایین پلاستیک

شارژرهای اصل از مواد اولیه مرغوب تهیه می‌شوند و در طی ساخت، چندین مرحله کنترل کیفیت را پشت سر می‌گذارند. اگر می‌بینید که یک شارژر ظاهر ناجوری دارد برای مثال،‌ تکه اضافی دارد، کناره‌هایش لبه‌دار است،‌ در محل‌های اتصال لبه‌های اضافی دارد یا دارای فضای خالی است، قطعاً آن‌یک جنس اصل نیست.

برای مثال،‌ به تفاوت بین شارژر اپل اصل و تقلبی که در تصویر زیر آمده است دقت کنید. طبیعتاً کیفیت، رنگ و ابعاد پلاستیک به‌کاررفته در جنس اصلی بسیار بهتر است.

نداشتن نشانه‌های گواهینامه ایمنی

شارژر درست جا نمی‌خورد

حتماً هنگام خرید شارژر، کیفیت اتصال کابل با درگاه شارژ و اتصال آداپتور به پریز برق را امتحان کنید. در جنس‌های اورجینال اتصال به‌راحتی انجام می‌شود و هیچ‌گونه لق زدن یا سخت جا زدن را تجربه نمی‌کنید؛ بنابراین، اگر کابل یا آداپتور به‌راحتی از جا درآمدند یا به‌سختی متصل شدند، باید بدانید که اصل نیستند.

 پایه شارژر

به قسمت دوشاخه شارژر که به برق وصل می‌شود، پایه شارژر می‌گویند. شارژرهای اصلی در این قسمت دارای یک برجستگی ریز هستند که با ناخن قابل احساس است. این لایه پلاستیک برای ایمنی و استحکام شارژرها طراحی‌شده است،‌ اما در اکثر اجناس تقلبی چنین برجستگی دیده نمی‌شود.

تشخیص گوشی توسط کامپیوتر

بررسی کابل شارژر

در کابل‌های اصلی، ابعاد سوکت درحد استاندارد طراحی می‌شود. این در حالی است که در کابل‌های تقلبی سوکت‌ها بیش‌ازحد کشیده و بزرگ هستند. همچنین، هنگام خرید به لیبل USB حک‌شده بر روی بدنه کابل دقت کنید. درصورتی‌که این لیبل با لیزر حک نشده است یا ظاهری پررنگ و نامنظم داشته باشد، می‌توان گفت که کابل موردنظر تقلبی است.

کیفیت نوشته‌های روی شارژر

به نوشته‌ها و علامت‌های روی شارژر دقت کنید. درصورتی‌که این نوشته‌ها بی‌کیفیت باشند، زیادی پررنگ باشند یا با فونت تمیز و منظم نوشته‌ نشده باشند، آن شارژر تقلبی است. همچنین، محل نوشتن اطلاعات هم می‌تواند از عامل‌های مهم باشد. در شارژرهای اصلی نوشته‌های روی آداپتور در سمت ورودی USB چاپ می‌شود، درحالی‌که در آداپتورهای تقلبی محل چاپ این اطلاعات در سمت دوشاخه آن‌ها است.

یکی از مشخصه‌های دیگر شارژهای تقلبی سامسونگ، نوشته Made In Vietnam نوشته‌شده بر روی آن‌ها است. این شارژرها محصول چین هستند، بنابراین، درصورتی‌که این نوشته را مشاهده کردید بدانید که شارژر موردنظر فیک است.

تشخیص گوشی توسط کامپیوتر

اگر کابل شارژر شما اصل باشد، وقتی گوشی خود را به‌وسیله آن به کامپیوتر متصل می‌کنید، باید گوشی شما توسط کامپیوتر شناسایی شود. برخی کابل‌های تقلبی فقط قادر به شارژ کردن گوشی هستند و نمی‌توانند اطلاعات را از خود عبور دهند.