استرالیا را می‌توان به عنوان یکی از پهناورترین کشورهای جهان به حساب آورد. این کشور مانند آمریکا، به دلیل داشتن فاصله زیاد با سایر قاره‌های به هم پیوسته، مانند اروپا و آسیا، پس از مدت زیادی از آغاز تمدن در آن کشف و شناخته شد. هلندی‌ها را می‌توان به عنوان اولین کاشفین این قاره به حساب آورد؛ اما لازم به ذکر است بریتانیایی‌ها، در این قاره اعمال نفوذ بیشتری کرده و تاثیرات فراوانی را از خود برجای گذاشته‌اند.

این کشور، دارای منابع مختلف و فراوانی است که آن‌ها، در گذشته دلیل اصلی مهاجرت افراد مختلف از سراسر جهان به آن بوده است. مسائلی نظیر آغاز تب طلا در این کشور را می‌توان از دلایل اصلی مهاجرت به آن دانست. امروزه استرالیا، به عنوان کشوری شناخته می‌شود که با ارائه امکاناتی نظیر امکانات رفاهی متنوع، وضعیت اشتغال مناسب، سطح زندگی، فرهنگ و تحصیل بالا، وضعیت بسیار مناسبی را برای شهروندان خود فراهم کرده است. هر یک از این موارد را می‌توان به عنوان دلیلی محکم برای جلب نظر افراد مختلف به منظور مهاجرت به این کشور دانست.

ایالت‌های استرالیا

ایالت‌های استرالیا

تقسیمات کشوری استرالیا، این کشور را به 8 ایالت و قلمرو مختلف تبدیل کرده است. این ایالت‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • قلمرو مرکزی
  • قلمرو شمالی
  • ایالت نیو سات ولز
  • ایالت کویینزلند
  • ایالت ویکتوریا
  • ایالت استرالیای جنوبی
  • ایالت استرالیای غربی
  • ایالت تاسمانیا

هر یک از این ایالت‌ها، دارای شهرها، شرایط زندگی و محیطی تقریباً متفاوتی هستند. در ادامه به بررسی هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

قلمرو مرکزی

قلمرو مرکزی را می‌توان تقریباً به عنوان کوچک‌ترین ایالت در این کشور به حساب آورد. مهم‌ترین نکته قابل  اشاره در ارتباط با این قلمرو را می‌توان قرارگیری پایتخت در آن دانست. این قلمرو در جنوب شرقی کشور مورد بحث آن هم در دل نیو سات ولز واقع شده است که با داشتن جمعیتی نه چندان بالا، تقریباً تمامی ادارات و سازمان‌های مهم را در خود جای داده است.

قلمرو شمالی

قلمرو شمالی را می‌توان به عنوان منطقه‌ای وسیع ولی کم جمعیت معرفی کرد که بخش عمده صنعت آن را دامداری تشکیل داده است. در کنار دامداری، صنعت گردشگری و معدن نیز از سایر زمینه‌های درآمد زایی عمده مردم ساکن در این قلمرو به شمار می‌روند. تقریباً نیمی از جمعیت کل قلمرو شمالی در پایتخت آن که شهر داروین است در حال زندگی و کار هستند.

ایالت نیو سات ولز

پس از معرفی کم جمعیت‌ترین ایالت استرالیا، نوبت به پرجمعیت‌ترین ایالت این کشور می‌رسد. نیو سات ولز، با داشتن تقریباً 8 میلیون نفر جمعیت توانسته است عنوان پر جمعیت‌ترین ایالت را به خود اختصاص دهد. تراکم جمعیتی در این منطقه، به مانند قلمرو شمالی بوده و بیشترین تراکم جمعیتی (تقریباً 5 میلیون نفر) را در مرکز نیوسات ولز مشاهده خواهید کرد. یکی از منابع درآمد اصلی ایالت مورد بحث را میتوان صنعت گردشگری به حساب آورد.

ایالت کویینزلند

ایالتی در شمال شرقی کشور که تقریباً نیمی از جمعیت 5 میلیونی آن در مرکزش در حال کار و زندگی هستند را می‌توان به عنوان یکی از وسیع‌ترین قلمروهای استرالیا به حساب آورد. به دلیل وجود زمین‌های کشاورزی بسیار مرغوب و منابع آبی مناسب در این بخش، کشاورزی یکی از پررونق‌ترین صنایع به حساب می‌آید. در کنار کشاورزی، دامداری نیز یکی از منابع اصلی درآمد مردم ساکن در این منطقه است.

ایالت ویکتوریا

یکی از کوچک‌ترین ایالت‌ها که در جنوب شرقی این کشور قرار گرفته است، ویکتوریاست. با بیان این مسئله که مساحت این منطقه به نسبت سایر ایالت‌های استرالیا بسیار کمتر است، شاید تصور کنید که جزء یکی از کم جمعیت‌ترین بخش‌های این کشور نیز است؛ اما لازم به ذکر است که ویکتوریا، با داشتن تقریباً 6.5 میلیون نفر جمعیت جزء پر جمعیت‌ترین نقاط این کشور است. مرکز این ایالت را می‌توان به عنوان مرکز فرهنگی و ورزشی کشور نیز به حساب آورد.

ایالت استرالیای جنوبی

قلمرو استرالیای جنوبی، یکی از مناطق بیابانی این کشور به شمار می‌رود زیرا تقریباً 60 درصد آن را کویر تشکیل داده است. جمعیت این قلمرو، 1.7 میلیون نفر بوده و به مانند سایر ایالت‌های مورد بررسی قرار گرفته، بیشتر جمعیت خود را در مرکزش جای داده است. 1.2  از 1.7 میلیون نفر جمعیت قلمرو جنوبی، در مرکز آن در حال زندگی هستند. خدمات درمانی و اجتماعی، فروشندگی، تدریس و اشتغال در ساخت و سازها از جمله اموری به حساب می‌آیند که مردم این ایالت از طریق آن‌ها مشغول به درآمدزایی هستند.

ایالت استرالیای غربی

این منطقه بزرگ‌ترین ایالت استرالیا است که جمعیتی بالغ بر 2.5 تا 3 میلیون نفر دارد. به مانند سایر ایالت‌های استرالیا، اکثر جمعیت استرالیای غربی که چیزی بالغ بر 2 میلیون نفر است، در شهر پرت که مرکز آن است، ساکن هستند. صنعت این منطقه را می‌توان پایه گذاری شده بر کشاورزی و معادن آن دانست. داشتن چندین معدن طلا، آهن و نیکل باعث شده است تا این قسمت از استرالیا، شهرت زیادی پیدا کند.

ایالت تاسمانیا

با توجه کردن به نقشه استرالیا، شما جزیره‌ای کوچک را در جنوب شرقی این کشور مشاهده خواهید کرد. این جزیره، ایالت تاسمانیا است. داشتن آب و هوایی معتدل که تا حدودی به سردی می‌گراید و جنگل‌ها و مناظری زیبا باعث شده است تا صنعت گردشگری تاسمانیا پر رونق باشد. علاوه بر گردشگری، کشاورزی، صنعت معدن و جنگلداری از جمله سایر منابع درآمد در این منطقه به حساب می‌آیند.

پایتخت استرالیا

کانبرا، پایتخت فعلی این کشور است. بر اساس تحقیقات انجام شده، بومیان این کشور در این منطقه سکونت داشته‌اند و می‌توان گفت، قدمت زندگی بشری در این شهر تقریباً به 21000 سال می‌رسد.

به هنگام انتخاب پایتخت استرالیا، بحث‌ها و اختلافات بسیاری صورت پذیرفت. در آن هنگام اختلافات بر سر آن بود تا ملبورن و یا سیدنی به عنوان پایتخت انتخاب شوند که در نهایت، با اتخاذ انتخاب شهری تازه تاسیس به عنوان پایتخت، تمام اختلافات بر طرف شدند.  با طی شدن این روند، تغییرات بسیاری در کانبرا و به منظور تبدیل کردن آن به پایتخت استرالیا صورت پذیرفت.

با طی شدن روند بیان شده برای تاسیس پایتخت، شهری جوان با ساختاری کاملاً مهندسی شده و دقیق بنا شد که به عنوان یکی از امن‌ترین و مناسب‌ترین شهرها برای زندگی در استرالیا شناخته می‌شود. مساحت کانبرا چیزی در حدود 800 کیلومتر مربع بوده و در نزدیکی منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است.

بزرگ‌ترین شهر استرالیا

معمولاً مراکز ایالت‌های استرالیا، بزرگ‌ترین شهرهای هر منطقه هستند. به همین سبب نیز می‌توان شهرهایی نظیر کانبرا، داروین، سیدنی، بریزبین، ملبورن، آدلاید، پرت و هوبارت را به عنوان بزرگ‌ترین شهرهای این کشور به حساب آورد. شاید هنگامی که بحث بزرگ‌ترین شهر کشوری به میان می‌آید، نا خودآگاه تمامی اذهان به سمت پایتخت آن کشور بروند؛ اما در استرالیا، شهرهای بزرگ‌تری نسبت به کانبرا وجود دارند. شهرهایی نظیر سیدنی و ملبورن با داشتن جمعیتی بالغ بر 5 میلیون نفر، جزء بزرگ‌ترین شهرهای این کشور به حساب می‌آیند. این در حالی است که کل جمعیت قلمرو مرکزی که کانبرا مرکزیت آن را دارد، به 1 میلیون نفر نیز نمی‌رسد. انتخاب بزرگ‌ترین شهر این کشور کار ساده‌ای نبوده و معمولاً اختلافات زیادی بر سر این مسئله وجود دارد. اما به طور کلی می‌توان گفت، امروزه ملبورن این عنوان را به خود اختصاص داده است.

نخست وزیر استرالیا

نخست وزیر استرالیا

این کشور از طریق سیستم حکومتی فدرال و با انتخاب نمایندگان فدرال اداره می‌شود. در راس این سیستم نخست وزیر قرار دارد که بیشترین قدرت سیاسی را دارد. انتخاب نخست وزیر، از طریق برگزاری انتخابات فدرال صورت می‌گیرد. در این انتخابات، پارلمان و کابینه دولت انتخاب شده و طی شدن این روند در نهایت منجر به انتخاب نخست وزیر خواهد شد. انتخابات پارلمان و در طی آن نخست وزیر، هر سه سال یکبار صورت می‌پذیرد. اسکات موریسون در حال حاضر این منصب را تصاحب کرده و در حال اداره این کشور است.

سیاست‌های مهاجرتی استرالیا

سیاست‌های مهاجرتی استرالیا، در راستای جذب سالیانه تعداد مشخصی مهاجر به منظور پیشبرد اهداف خود و تامین نیروی کار متخصص برای بهره‌وری هرچه بیشتر از منابع تنظیم شده است. این کشور به دلیل محدودیت‌های موجود به هنگام شیوع کرونا، شرایط بسیار سختگیرانه‌ای را در اعطای روادید و پذیرش مهاجر در پیش گرفته بود که با بهبود تقریبی این وضعیت، انتظار می‌رود تا در سال‌های آینده درهای آن به روی متقاضیان به مهاجرت باز شده و شرایط بهتری برای این افراد به وجود بیاید.

برای مهاجرت به کشور استرالیا و اخذ اقامت دائم و موقت، روش‌های بسیار متعددی در دسترس علاقه‌مندان به این امر قرار گرفته است که این افراد با بررسی شرایط و مزایای هر روش، می‌توانند گزینه‌ای مناسب را برای رسیدن به هدفشان انتخاب کنند.

اقامت موقت

اخذ اقامت موقت استرالیا، با استفاده از روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است. هر فرد بسته به شرایطی که دارد می‌تواند از طریق یکی از این روش‌ها، اقدام به اخذ ویزای موقت این کشور کرده و به مدت مشخصی در کشور مورد نظر اقامت کند. اقامت موقت را می‌توان به عنوان دری برای رسیدن به اقامت دائم و یا حتی شهروندی استرالیا به حساب آورد.

در صورتی که در مسیر اخذ اقامت موقت استرالیا موفق شوید، قادر خواهید بود تا در مدت زمان اقامت خود شرایط مناسبی را برای تبدیل آن به اقامت دائم و یا تغییر نوع اقامت خود فراهم کنید؛ پس اگر در اخذ اقامت موقت به صورت مستقیم به مشکل خوردید و موفق نبودید، همیشه ویزاهای موقت استرالیا گزینه مناسبی برای شما در رسیدن به هدفتان خواهند بود.

اقامت دائم

اگر به دنبال اخذ اقامت دائم این کشور هستید، بهتر است بدانید اقدام مستقیم و یا تبدیل اقامت موقت به دائم، گزینه‌های پیش روی شما خواهند بود. با اخذ اقامت دائم این کشور آن هم از طریق برخی از روش‌های خاص، امکان اقدام برای شهروندی این کشور را خواهید داشت. برخی از روش‌هایی که از طریق آنها می‌توانید اقامت دائم استرالیا را اخذ کنید، اقدام برای ویزاهای دائمی سرمایه گذاری، ازدواج، کاری و والدین هستند.

شهروندی استرالیا

شهروندی استرالیا، یکی از مواردی است که بسیاری از افراد به دست یافتن به آن علاقه‌مند هستند. با رسیدن به شهروندی این کشور، شما قادر خواهید تا پاسپورت استرالیا را اخذ کرده و بدون هیچ مشکلی از تمامی مزایا و امکانات کشور مورد بحث، بهره‌مند شوید.

برای رسیدن به شهروندی استرالیا، ممکن است مسیری زمان بر را در پیش داشته باشید؛ زیرا این کار، سخت‌تر از اخذ اقامت موقت و دائم این کشور بوده و رسیدن به این هدف می‌تواند به عوامل بسیاری نظیر روند انتخابی برای اقدام توسط شما بستگی داشته باشد.

سفارت استرالیا

سفارت استرالیا، در روزهای یکشنبه تا 5 شنبه آن‌هم از ساعت 9 صبح تا 12 ظهر پاسخگوی نیازها و سوالات شما خواهد بود. سفارت این کشور در تهران واقع شده که برای رسیدگی به تمامی امور پاسپورتی و کنسولی مراجعین در حال فعالیت است. لازم به ذکر است که ارائه درخواست‌های مختلف برای ویزاهای این کشور به صورت حضوری نبوده و برای طی کردن این روند، باید به صورت آنلاین درخواست خود را به اداره مهاچرت این کشور ارائه دهید.