معرفی بهترین روغن برای ریزش موی هورمونی

یکی از مشکلات عمده و بزرگی که زنان و مردان بسیاری را در سراسر جهان درگیر خود کرده است، ریزش مو می‌باشد. ریزش مو نمی‌تواند بی دلیل باشد، آلودگی، استرس، اضطراب، بیماری، ژنتیک، استفاده از شوینده‌های نامناسب، عدم تعادل هورمون‌های بدن و… همه عواملی هستند که موجب ریزش مو در افراد خواهد شد. در بیشتر مواقع اگر در زمان درست و به موقع تشخیص داده شود قابل درمان خواهد بود، در غیراینصورت موجب طاسی سر می‌شود. در ادامه این بخش با ما همراه باشید تا در رابطه با ریزش هورمونی موهای سر و روش‌های درمان آن اطلاعات دقیقی در اختیارتان قرار دهیم.

ریزش موی هورمونی چیست و چه علائمی دارد؟

یکی از شایع‌ترین دلایل در ریزش موی زنان و مردان تغییرات هورمونی است. در بدن انسان هرکدام از هورمون‌های بدن مسئولیت خاصی دارند، مسئولیت رشد موها هم به عهده هورمون‌های مشخصی است که تغییر در هر یک از آن‌ها می‌تواند موجب ریزش موها، ابروها و مژه‌ها شوند. این ریزش تنها مختص موها نخواهد بود.
هورمون‌های دی هیدروتستوسترون و DHT نقش بسیار بزرگی در رشد موهای زنان و مردان دارند. بسیاری از پزشکان این هورمون‌ها را محصول جانبی تستوسترون می‌دانند، بدن مردان و زنان به این هورمون نیاز دارد و کمبود آن می‌تواند عوارض بسیاری برای بدن داشته باشد.

در بدن مردان همیشه مقدار بیشتری تستسترون و مقدار کمی استروژن تولید می‌شود، میزان تولید این هورمون‌ها در بدن زنان برعکس است. به طوری که مقدار کمی تستسترون و مقدار بیشتری استروژن تولید می‌کند. وظیفه این هورمون حفظ استحکام استخوان، تنظیم میل جنسی و بافت ماهیچه‌های سالم و قوی است.

علائم ریزش موی هورمونی در زنان و مردان

معرفی بهترین روغن برای ریزش موی هورمونی

ریزش مو در افراد اشکال مختلفی دارد، نوع ریزش و حجم آن به دلیل ریزش مو بستگی دارد. اما حجم موهای ریخته شده در ریزش موی هورمونی چه مقدار است؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید با علائم ریزش مو در افراد آشنا شوید:

  • خالی شدن یک سمت سر: این نوع ریزش موی سر با نام پلی کیستیکا شناخته شده است. در این مواقع یک سمت سر خالی می‌شود و موجب نازک شدن و تغییر رنگ موها می‌شود. هورمون‌ها در رشد و ریزش موها و خالی شدن یک سمت سر نقش بسیار مهمی دارند.
  • ریزش پراکنده: در بسیاری از مواقع تغییرات هورمونی موجب ریزش موها در بخش‌های مختلف می‌شود. تنها محدود به یک ناحیه نخواهد بود.
  • خالی شدن جلوی سر و شقیقه: عدم تعادل در هورمون‌ها می‌تواند موجب خالی شدن موها در قسمت پیشانی و شقیقه شود.

روش های درمان ریزش موی هورمونی

با توجه به مطلب منتشر شده در وب‌سایت کلینیک صدف، در رابطه با درمان سریع ریزش مو : ریزش موی هورمونی در زنان و مردان قابل درمان است و با استفاده از راه‌های مختلف می‌توان آن را درمان کرد. در ادامه با روش‌های درمان ریزش موی هورمونی بیشتر آشنا خواهید شد:

درمان ریزش مو با تغذیه سالم
یکی از بهترین و رایج‌ترین راه‌های درمان ریزش موی افراد، داشتن تغذیه سالم است. داشتن یک برنامه غذایی درست و اصولی که همه ترکیبات مورد نیاز بدن را داشته باشد، می‌تواند در سلامت بدن و تعادل هورمون‌های بدن بسیار تاثیرگذار باشد. در صورت عدم تعادل در هورمون‌های بدن، دچار ریزش موی شدید خواهید شد.

دارو درمانی و استفاده از داروهای مکمل
اگر میزان آهن، کلسیم و… در بدن تراز باشد به هیچ عنوان دچار ریزش مو نخواهید شد. در بسیاری از مواقع ریزش موی سر تنها به دلیل کمبود آهن، ید، کلسیم و… است.

درمان با روش PRP
به این روش، روش پلاسمای غنی از پلاکت هم می‌گویند. در واقع در این روش پلاسمای غنی از پلاکت مراجعه کننده را از خون خود فرد استخراج کرده، سپس آن را به پوست سر تزریق می‌کند. بدین ترتیب موجب تقویت موهای آسیب دیده و جلوگیری از ریزش موی سر افراد خواهند شد.

هورمون درمانی
یکی از روش‌های درمان کننده ریزش مو در زنان، هورمون درمانی است. در واقع با مصرف داروهای هورمونی هورمون، تعادل هورمون‌های بدن به حالت اولیه بازمی‌گردد و همین امر موجب جلوگیری از ریزش موهای سر می‌شود.
داروهای ضدبارداری، داروهای حاوی استروژن، پروژسترون، اسپرونولاکتون و… داروهایی هستند که می‌توانند تعادل هورمون‌های بدن را به حالت اولیه بازگردانند.

معرفی بهترین روغن برای ریزش موی هورمونی

استفاده از شوینده‌های مناسب و تقویت کننده

استفاده از شوینده‌های مناسب و ماسک موهای تقویتی در رشد موها، درخشانی و براق بودنشان بسیار تاثیرگذار است. در حال حاضر شوینده‌های مختلفی با عصاره‌های گیاهی، مخصوص هر نوع پوستی در بازار عرضه شده است.

درمان با داروهای گیاهی
استفاده از این روش قدمت دیرینه‌ای دارد، در واقع استفاده از داروهای گیاهی و طب سنتی یکی از بی ضررترین و کم عارضه‌ترین روش‌های درمان هستند که قطعا نمی‌توانند برای موها مضر باشند. روغن درمانی و استفاده از روغن‌های گیاهی یکی از بهترین گزینه‌های درمان ریزش مو هستند.

مزوتراپی
یکی دیگر از راه‌های درمان ریزش مو در افراد، مزوتراپی است. مزوتراپی تنها بخش‌های خالی موها را پر می‌کند و در صورتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که پزشک آن را تایید کند. در این روش برای تاثیرگذاری بیشتر از ماینوکسیدیل هم استفاده می‌کنند تا روند جلوگیری از ریزش موهای سر را تسریع کند.

کاشت مو
یکی از روش‌های جلوگیری از ریزش موی سر، کاشت مو است. بسیاری از پزشکان این روش را به عنوان یک روش درمان دائمی معرفی می‌کنند. کسانی که دچار ریزش موی شدید هستند یا به طاسی سر مبتلا شده‌اند، قطعا این روش می‌تواند بسیار موثر و درمان کننده باشد.
انجام این روش باید با تجویز پزشک انجام شود و در صورتی شما مجاز به کاشت مو هستید که بانک موی قوی داشته باشید.

بهترین روغن ها برای درمان ریزش موی هورمونی

استفاده از طب سنتی و روغن درمانی یکی از قدیمی‌ترین روش‌های درمان ریزش مو در زنان و مردان است. این روغن‌های گیاهی عبارتنداز:

روغن رزماری و نعنا

 در روغن نعنا و رزماری ماده مفیدی به نام منتول وجود دارد. استفاده موضعی از این روغن‌ها می‌تواند موجب تحریک پوست سر و رشد مجدد موها شود. ماساژ دادن کف سر با روغن‌های گیاهی که منتول بالایی دارند موجب خون رسانی بیشتر به فولیکول‌های مو شده و در نتیجه رشد موها بیش از قبل افزایش پیدا می‌کند.
بیشتر پزشکان بر این باورند که استفاده از این روغن می‌تواند در درمان آلوپسی و ریزش موی سکه‌ای در فرد تاثیرگذار باشد. طبق تحقیقات اخیری که انجام شده است، مشخص شده میزان تاثیرگذاری روغن رزماری و روغن نعنا به اندازه استفاده از داروهای ماینوکسیدیل است.  

روغن های ترکیبی
با توجه به مطالب منتشر شده در وب‌سایت کلینیک صدف: روغن‌های ترکیبی در واقع از ترکیب چند روغن ساخته می‌شوند. ترکیب چند روغن با یکدیگر می‌تواند موجب تقویت ساقه موها، تقویت فولیکول‌های مو، رشد موها، جلوگیری از ریزش موهای سر و… شود. ترکیب روغن‌های گیاهی با یکدیگر می‌تواند میزان اثرگذاری آن‌ها را بیش از قبل افزایش دهد و همین موضوع می‌تواند موجب بهبود موهای ریخته شده و تقویت موهای سر شود.

آیا روغن های تقویتی روی ابرو نیز موثر است؟

با توجه به healthline : ابروها هم مانند موها سر دچار ریزش می‌شوند، این ریزش اگر به موقع درمان نشود می‌تواند عوارض بسیار جدی برای فرد در پی داشه باشد. روغن‌های تقویتی موجب پرپشت شدن ابروها، تقویت فولیکول ابرو، براق شدن ابروها، افزایش ضخامت ابروها و… خواهد شد. استفاده روزانه و روتین روغن‌های تقویتی می‌تواند در طولانی مدت منجر به رشد ابروها و تقویت آن‌ها شود. روغن آرگان، روغن کرچک، روغن فندق و… از بهترین روغن‌های تقویت کننده ابروها می‌باشند. هزینه کاشت ابرو در مقایسه به کاشت موی سر زیاد محسوب می‌شود و دلیل آن سخت بودن کاشت ابرو است.