ثبت شرکت تأثیرات زیادی بر رشد، گسترش و افزایش درآمد آن شرکت دارد و در واقع به معنی قانونی شدن آن کسب‌وکار است. یکی از مهم‌ترین مراحل در ثبت شرکت، ثبت برند است. برند تعریف‌کننده شغل شما و به نوعی اعتبار شرکت شماست. قطعا برای رشد کسب و کار شما خیلی خوب است که افراد در زمان استفاده از خدماتی که ارائه می‌کنید شما را بشناسند. از طرفی مکانی که قرار است تبدیل به یک شرکت شود، احتیاج به ثبت دارد. پس از آن محصولاتی که تولید می‌کنید و خدماتی که ارائه می‌دهید نیاز به یک نام ثابت برای شناخته شدن دارند. بنابراین برای ثبت‌نام تجاری یا همان برند باید مراحل و پروسه‌ای را طی کنید که این امر زمانبر و با چالش‌هایی روبرو خواهد بود. برای تسهیل در این امر شرکت‌هایی خدمات در این زمینه را بر عهده گرفته‌اند تا با دریافت مدارک لازم برای ثبت برند با کمترین دغدغه بتوانید ثبت شرکت و برند خود را به سرانجان برسانید. برای اطلاعات بیشتر در مورد ثبت برند با ما همراه باشید.

 

مراحل ثبت برند

برای ثبت‌ نام تجاری خود باید یک لیست کامل از محصولات و خدمات خود آماده کنید تا مشخص شود قرار است دقیقاً چه محصولات و خدماتی به مخاطب‌ها ارائه شود. شما برای ثبت برند باید بدانید چه مجوزی باید داشته باشید، چه مراحلی باید طی کنید، چه مدارکی نیاز است، چه زمانی طول می‌کشد و چه هزینه‌هایی در بر دارد.

1. انتخاب نام مناسب

گام اصلی برای شروع این فرایند انتخاب یک نام مناسب است. این نام باید یک نام ثابت باشد و تغییر نکند. بهتر است خوب در مورد آن دقت کنید؛ زیرا قرار است فعالیت شما با آن نام تجاری باشد و دیگران شما را با همان نام تجاری خواهند شناخت. در واقع این نام متمایزکننده شما با دیگر رقبایتان است. ثبت اسم و علامت تجاری صرفاً داشتن یک نام و علامت نیست؛ در واقع معیار شناسایی شما در عرصه ملی و بین‌المللی محسوب می‌شود.

بعد از انتخاب اسم تجاری باید به مسئولین مربوطه یعنی سامانه اداری مالکیت معنوی کشور مراجعه کنید. قدم بعدی استعلام است. شما وقتی اسمی برای کسب‌وکار، شرکت و… خود انتخاب می‌کنید با خود این‌گونه می‌اندیشید که این نام منحصر به شماست و قبلاً کسی آن را به کار نبرده است. مسئله همین است شما باید با مراجعه به مسئولین مربوطه استعلام کنید؛ یعنی بررسی کنید آیا قبلاً کسی این اسم تجاری را انتخاب کرده است یا خیر.

2. ارائه مدارک لازم

حالا نوبت ارائه مدارک مورد نیاز برای ثبت برند، لوگو و… است. به این نکته توجه کنید که حتما مدارک شما باید تکمیل باشد. هنگام نام‌نویسی در سایت اداره مالکیت اسکن مدارک شما بارگذاری می‌شود و بعد از تأیید اولیه در سایت می‌توانید نسخه فیزیکی مدارک را به اداره ثبت ببرید.

3. ثبت‌نام در سایت اداره مالکیت

سپس نوبت به  ثبت اظهارنامه در سایت اداره مالکیت است. در واقع پروسه ثبت برند بعد از آماده‌سازی مدارک شروع می‌شود. در اینجا باید وارد سایت مالکیت معنوی کشور شوید. با ورد به سایت مشخصات اولیه را وارد و اقدام به ثبت‌نام می‌کنید. در پایان، سایت به شما یک برگه ارائه می‌دهد برای تأیید حساب کاربری در سایت باید این برگه را به یکی از دفتر خانه‌های اسناد رسمی ببرید و برای تأیید گواهی امضا دریافت کنید. بعد از آن با تأیید حساب و بارگذاری گواهی امضا در سایت نام کاربری و کلمه عبور خواهید گرفت. بعد از تأیید شدن حساب کاربری، شما به بخش ثبت اظهارنامه برند مراجعه و مدارک خود اعم از کپی کارت ملی و شناسنامه، جواز فعالیت، نمونه برند پیشنهادی و برای ثبت برند لاتین، کارت بازرگانی خویش را به سایت ارائه می‌دهید.

 

مدارک لازم ثبت برند و ثبت شرکت با الی ثبت در سال جدید

 

4. بررسی برند و اطلاعات فردی شما

بعد از بررسی همه جوانب لازم توسط سه کارشناس، در صورت نداشتن مشکل، پیامک تأیید برایتان ارسال می‌شود. مدت‌زمانی که برای بررسی پرونده شما به طول می انجام ده تا سی روز است. سعی کنید چند نام مختلف را ارائه دهید تا در صورت عدم تأیید، نام‌های دیگر را به سرعت جایگزین آن کنید.

5. پرداخت هزینه‌های لازم

پرداخت هزینه‌های اداری گام بعدی شماست. بعد از اقدام شما برای تکمیل اظهارنامه باید هزینه‌های مربوط را پرداخت کنید. تا اظهارنامه شما ثبت گردد. سپس فرمی حامل اطلاعات کاربری به شما داده می‌شود.

6. چاپ آگهی در روزنامه و مراجعه به اداره مالکیت

حالا وقت چاپ آگهی تقاضای ثبت در روزنامه رسمی است. بعد از بررسی‌ها اگر برند شما بلامانع باشد در خواست ثبت برند شما به روزنامه رسمی فرستاده می‌شود که شما باید هزینه آن را پرداخت نمایید. از چاپ آگهی تا ارسال آن برای شما احتمال دارد حدود یک هفته طول بکشد. قدم آخر مراجعه حضوری به اداره مالکیت است. در صورت نبود هیچ‌گونه اعتراضی بعد گذشت یک ماه از چاپ روزنامه اظهارنامه شما به‌واسطه کارشناسان تأیید می‌شود. در این صورت پیامک آن برای شما ارسال خواهد شد. بعد از ارسال و دریافت پیامک باید برای تشکیل پرونده به اداره مالکیت بروید. در این مرحله نیز باید اصل و کپی مدارک را همراه خود ببرید.

7. پرداخت حق ثبت

بعد از گذراندن مراحل گفته شده در سامانه به شما اجازه پرداخت حق ثبت داده می‌شود. این هزینه‌ها تعرفه و محاسبات خود را دارد. هزینه ثبت برند شخصی، برند حقوقی و برند حقیقی باهم متفاوت است؛ به‌ازای هر طبقه اضافی هم مقداری به این هزینه‌ها اضافه می‌شود.

8. پرداخت هزینه نوبت دوم روزنامه رسمی

ممکن است برای شما هم این سؤال پیش آید که روزنامه دوم چرا؟ بعد از طی‌کردن تمامی این مراحل و ثبت‌ نام تجاری باید به اطلاع همه رسانده شود که برند شما، در مکانی خاص (آدرس شرکت شما) و به نام شما به ثبت رسیده است. در آخر برای تحویل سند باید یک نسخه از هر دو روزنامه را با اظهارنامه ثبت و نمونه برند به اداره مالکیت معنوی ببرید و با ارائه رسید، سند را تحویل بگیرید.

 

مدارک لازم ثبت برند برای اشخاص حقیقی

  • عکس شناسنامه شخص حقیقی
  • عکس کارت ملی آن شخص
  • در صورت لاتین بودن نام تجاری تصویر کارت بازرگانی
  • عکس مجوز فعالیت
  • آدرس، شماره‌ تلفن همراه، کد پستی، آدرس الکترونیکی و شماره‌ تلفن ثابت

 

مدارک لازم اشخاص حقوقی

  • تصویر شناسنامه تمام افرادی  که در شرکت حق امضا دارند.
  • تصویر کارت ملی آنها
  • تصویر مجوز فعالیت
  • کپی روزنامه رسمی تأسیس
  • کپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات
  • تصویر کارت بازرگانی
  • آدرس، شماره‌ تلفن همراه، کد پستی، آدرس الکترونیکی و شماره‌ تلفن ثابت

 

مدت زمان ثبت برند

این پروسه از زمان اقدام شما تا بررسی و چاپ روزنامه و… حدود دو ماه به طول می‌انجامد که باید تمام این مراحل بادقت طی شود. در حالی که شما شرکت خود را ثبت کرده باشید و پس از آن برای ثبت برند اقدام کنید، روند ثبت برند با سرعت بیشتری انجام می‌شود؛ زیرا بسیاری از اطلاعات شما از قبل (در مرحله ثبت شرکت) ثبت شده است. فرایند ثبت برند همواره با پیچیدگی‌هایی همراه است که اغلب اشخاص ترجیح می‌دهند از شرکت‌های متخصص در این حوزه برای ثبت شرکت یا ثبت برند خود کمک بگیرند. این شرکت‌ها معمولاً در قبال دریافت هزینه و پس از دریافت اطلاعات کامل شما، بدون هیچ دردسری ثبت شرکت یا برند را به تأیید می‌رسانند.

 

برای ثبت چه برندهایی مجوز صادر نمی‌شود؟

هنگام ثبت برند، بسیار مهم است که نامی را در چارچوب قوانین برگزینید. اگر هنگام انتخاب نام، تمامی جوانب را سنجیده باشید، برند شما با سرعت بیشتری ثبت می‌شود. اگر نام انتخابی شما، شرایط زیر را داشته باشد، تایید نخواهد شد:

  • نام‌های تجاری که در آنها از علایم رسمی کشور استفاده شده باشد
  • اسم‌های تجاری که پیش‌ از این ثبت شده‌اند
  • اسم‌های تجاری که بر خلاف عفت عمومی یا نظم جامعه باشد
  • اسم‌های تجاری که در آنها عباراتی منسوب به ایران وجود داشته باشد
  • آنهایی که عبارت به کار رفته در آنها به صورت کلی یا عمومی باشد

 

ثبت برند در چه مواردی اجباری است؟

قانون تجارت کشور ثبت برند را فقط در مواردی اجباری کرده است که مربوط به سلامت انسان‌ها می‌باشد:

  • لوازم آرایشی که به طور مستقیم بر روی پوست استفاده می‌شوند
  • داروهای مخصوص پزشکان
  • محصولات غذایی تولیدی
  • نوشیدنی‌ها و آب‌های گازدار

 

ثبت تغییرات شرکت

پس از ثبت شرکت، متقاضیان می‌توانند تغییراتی بر روی آن اعمال کنند. این تغییرات به این شرح است:  تغییر  آدرس شرکت، موضوع فعالیت، اسم (برند)  یا بخشی از اساسنامه. این تغییرات جزء اختیارات مجمع‌عمومی شرکت محسوب می‌شود.

 

ثبت تغییرات شرکت

 

تغییر در میزان سهام یا تعداد شرکا، تمدید مدیران و تغییر سمت‌ها و به طور کل این دسته تغییرات از اختیارات هیئت‌مدیره است.

مدارک لازم ثبت تغییرات شرکت

برای انجام این عمل شما نیاز به اقدامات و مدارکی برای ارائه دارید از جمله:

  • تشکیل جلسه و تنظیم صورت‌جلسه تغییرات با درنظرگرفتن  نوع تغییرات
  • مدارک شناسایی اعضا و سهام‌داران شرکت
  • داشتن کد ثنا
  • اساسنامه شرکت
  • روزنامه رسمی ثبت تغییرات شرکت
  • اطلاعات مربوط به تأسیس و یا آخرین تغییرات انجام شده در شرکت

اگر پس از ثبت و شروع فعالیت، شرکت شما به دلایلی دستخوش تغییرات شد لازم است تغییرات را به سازمان اداره امور ثبت شرکت‌ها اعلام کرده تا مسئولین متوجه این تغییرات باشند. انجام تمام این مراحل و ارائه این مدارک زمان بر و سخت است؛ ازاین‌رو اغلب افراد ترجیح می‌دهند این امور را به شرکت‌های ثبت شرکت بسپرند تا  با خیالی راحت تغییرات شرکت خود را به ثبت برسانید.

 

مدت‌ زمان این تغییرات

پس از اینکه صورت جلسه تغییرات شرکت خود را در سامانه ثبت کردید، ۳ روز زمان لازم است تا صورتجلسه تایید شود. پس از تایید صورت‌جلسه شما وارد مرحله بعد یعنی  پذیرش نهایی می شوید؛ زمان لازم برای پذیرش نهایی هم ۳ روز است تا  مدارکتان را تحویل پست دهید. بدون اتلاف وقت از سمت شما و پس از گذر این مراحل، معمولاً ۱۰ روز کاری زمان می‌برد تا ثبت تغییرات شرکت شما انجام شود. به دلیل اینکه صورت‌جلسه باید توسط کارشناس بررسی و تأیید شود زمان کمتری برای طی این مراحل امکان‌پذیر نیست.

هزینه ثبت تغییرات

هزینه ثبت تغییرات شرکت وابسته به تعداد صورت‌جلسه‌هاست. هر یک از صورت‌جلسه‌ها در هر مرحله (مراحلی مانند ثبت درخواست، چاپ روزنامه و….) هزینه‌ای متفاوت دارند که باید نسبت به پرداخت آن اقدام کنید. قطعاً هر شخصی خودش با راهنمایی اشخاص باتجربه و یا با داشتن یک وکیل می‌تواند این پروسه را طی کند و شرکت و تغییرات شرکت خود را ثبت کند. این پروسه زمان‌بر، خسته‌کننده و سخت است. در صورت سپردن امور خود به مؤسسات مربوطه راحت‌تر می‌توانید کار خود را پیش ببرید.

 

راحت‌ترین راه ثبت شرکت و ثبت برند

 

راحت‌ترین راه ثبت شرکت و ثبت برند

 

ثبت شرکت، ثبت تغییرات شرکت، ثبت برند و دیگر امور مربوط به شرکت‌ها، فرایند سخت و دشواری دارند. مهیاکردن مدارک لازم و انجام کارها در چارچوب قوانین، برای افرادی که آشنایی با این امور ندارند با چالش‌های بسیاری همراه است. معمولاً وقتی شخصی بدون هیچ آگاهی درگیر روند ثبت شرکت یا برند می‌شود، باید زمان طولانی را صرف این کار کند.

امروزه شرکت‌ها و مؤسسات زیادی وجود دارند که می‌توانند برای ثبت برند و شرکت به شما کمک کنند. این مؤسسات معمولاً با دریافت اطلاعات موردنیاز، می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن شرکت یا برند شما را به ثبت برسانند. الی ثبت یکی از معتبرترین و فعال‌ترین مؤسسات در این حوزه می‌باشد؛ اخذ رتبه‌ بندی شرکت، در کنار ثبت برند و ثبت شرکت، یکی از مهم‌ترین خدمات این مؤسسه است.  شما می‌توانید با مراجعه به آدرس اینترنتی elisabt.ir و یا تماس از طریق شماره‌تلفن 02126710646 نسبت به کسب اطلاعات اقدام نمایید.