سبک مینیمال در طراحی لباس، به سادگی تاکید دارد! به عقیده طراحان لباس مینیمالیسم، هر چه استایل شما ساده تر باشد، شیک تر و خوش پوش تر هستید. در این سبک، همه چیزهای اضافه کنار گذاشته می شوند و از رنگ های خنثی در طراحی لباس استفاده می کنند. ساده پوشی در میان تمام سلایق و علایق، طرفداران بسیاری دارد و این موضوع حتی در دنیای مد حجاب و ملزومات آن از جمله ساق دست، شال، هدشال، توربان و … نیز صادق است.

بسیاری از مردم به استایل های مینیمالیسم علاقه دارند و طراحان این حوزه سعی می کنند با دوخت و طراحی مینیمال انواع لباس برای بانوان، از جمله هد شال، مانتو و روسری ساده یا طراحی انواع پیراهن، شلوار یا تیشرت برای آقایان، این سبک جذاب را زنده نگه داشته و رواج دهند.

سبک مینیمال در طراحی لباس چیست؟

کلمه مینیمال برای بسیاری از هنرمندان آشنا است، چون در بسیاری از حوزه های هنری کاربرد دارد. این کلمه در لغت به معنای کم بودن آیتم ها و سادگی همه چیز است. طراح باید در این سبک به ساده اما شیک بودن اهمیت بدهد. سال هاست که در صنعت مد و فشن، از اصطلاح مینیمالیسم استفاده شده و طراح ها از آن به عنوان ساده ترین نوع پوشش یاد می کنند.

در سبک مینیمال از کمترین رنگ ها به دور از تجمل گرایی، لباس هایی با آیتم های ظاهری خیلی کم اما شیک دوخته می شوند. در واقع طراح برای این استایل از چیزهای اضافه و پر زرق و برق دوری کرده و با کیفیت پارچه و رنگ های خنثی، زیبایی لباس ها را به نمایش می گذارد.

تاریخچه سبک مینیمال در طراحی لباس

گذشته سبک مینیمال را می توان به جنگ جهانی دوم ربط داد. در آن زمان شرایط اقتصادی مناسب نبود و مردم نمی توانستند هزینه زیادی برای خرید لباس بکنند؛ بنابراین به دنبال استایلی بودند تا علاوه بر صرف هزینه های کم، شیک و خاص باشد. اینجا بود که استایل مینیمال متولد شد و پس از آن طرفدارهای زیادی در تمام دنیا پیدا کرد.

برخی طراح ها نیز جرقه های تولد سبک مینیمال را به دهه 1980 میلادی ربط می دهند. در آن زمان طراح های لباس ژاپنی، با طراحی انواع لباس های سیاه و سفید و ساده، نقش بسیار مهمی در ایجاد سبک مینیمال داشتند. بعدها، اروپایی ها به این سبک پوشش ژاپنی ها علاقه مند شدند و با طراحی انواع لباس های ساده، قدم بزرگی برای جهانی شدن آن برداشتند.

9 اصل مهم در سبک مینیمال برای طراحی لباس

هر چند استایل مینیمال ساده است و پیچیدگی خاصی ندارد، اما با این حال باید برخی اصول و قواعد را برای این سبک پوشش در نظر بگیرید. حالا این قوانین چه هستند؟

اکسسوری و زیورآلات مناسب سبک مینیمال

برای سبک مینیمال در طراحی لباس می توان از انواع زیورآلات طلا و نقره استفاده کرد. استفاده همزمان از چندین زیورآلات مثل دستبند، گردنبند، انگشتر و … ممنوع است و شما نباید این کار را انجام دهید. پیشنهاد می کنیم در این سبک پوشش، به جای استفاده زیورآلات ظریف، از زیورآلات درشت استفاده کنید تا جذابیت استایل تان بیشتر شود.

استفاده از اکسسورهای برجسته، پر زرق و برق و اغراق آمیز که خیلی در لباس ها جلوه می کنند نیز در استایل مینیمال ممنوع است. البته این به معنی عدم استفاده از اکسسوری نیست! شما می توانید با اکسسوری های ساده، زیبایی استایل تان را بیشتر کرده و آن را جذاب تر کنید.

به جای زیورآلات از اکسسوری هایی مثل ساعت هم می توانید استفاده کنید. استفاده از ساعت در کنار دستبند نیز جذابیت شما را بیشتر می کند. عینک دودی های ساده و کلاسیک هم فراموش نشوند؛ این عینک ها هیچ وقت از مد نمی افتند و همواره محبوبیت شان را بین مردم حفظ می کنند.

طرح لباس مینیمال

برای سبک مینیمال در طراحی لباس باید از پارچه هایی بدون طرح و با رنگ خنثی استفاده کنید. در صورتی که به پارچه های طرح دار علاقه دارید، بهترین گزینه برای شما پارچه های نواری یا چهارخانه 2 رنگ هستند.

جنس پارچه در طراحی لباس به سبک مینیمال

برای سبک مینیمال در طراحی لباس می توانید از پارچه های آهاردار استفاده کنید. پارچه های پنبه ای نسبتا ضخیم، کتان، چرم، چیت، ابریشم، جین و پارچه های کش دار نیز مناسب ترین گزینه ها برای طراحی و دوخت لباس هایی با این سبک هستند.

رنگ های مینیمال برای دیزاین لباس

از طیف گسترده رنگ های خنثی مثل مشکی، سرمه ای، کرم، سفید، طوسی و … می توانید استایل های زیبای مینیمال بزنید و در هر جمع و مهمانی بدرخشید.

شلوار مناسب در استایل مینیمال

اصول انتخاب شلوار در سبک مینیمالیسم خیلی پیچیده نیست. شما باید از شلوارهای جین آبی و طوسی یا شلوارهای پارچه ای مشکی رنگ برای تکمیل استایل تان استفاده کنید.

تیشرت یا تاپ

تیشرت یا تاپی که برای استایل مینیمال انتخاب می کنید، نه تنگ و نه گشاد باشد. شما باید تیشرت هایی با پارچه های باکیفیت و بادوام بخرید تا استایل تان را تکمیل کنند.

کیف و کفش مینیمال

از کفش های طرح دار برای سبک مینیمال استفاده نکنید. بهترین گزینه برای این استایل، صندل ها و کتانی های ساده و بدون طرح هستند.

شما باید کیف هایی بخرید که به رنگ خنثی بوده و خیلی تجملاتی و پر زرق و برق نیستند. هر چه معیارهایتان برای انتخاب کیف ساده تر باشد، به سبک و استایل مینیمال نزدیک تر می شوید.

استایل مینیمال دخترانه و زنانه

خانم ها می توانند در استایل های مینیمال خود بعضی وقت ها از رنگ های پررنگ هم استفاده کنند. یک پیشنهاد عالی برای خانم های علاقه مند به این استایل، استفاده از جین آبی، مانتو مشکی، شومیز سفید و کفش مشکی است که جذابیت شان را بیشتر می کند.

آرایش مناسب در سبک مینیمال

به عنوان آخرین نکته برای سبک مینیمال در طراحی لباس، باید به آرایش تان هم دقت کنید. هر چند آرایش ارتباطی با موضوع طراحی لباس ندارد، اما با یک آرایش نامناسب، زیبایی استایل تان هم از بین می رود. بنابراین ساده ترین آرایش و مدل مو را انتخاب کرده و از آرایش سنگین بپرهیزید. مثلا رژلب هایی با رنگ طبیعی و سایه چشم های شاد، گزینه مناسبی برای استایل مینیمال هستند.

حرف آخر

اگر به این جمله اعتقاد دارید که “زیبایی در سادگی نهفته است!”، پس حتما باید سبک مینیمال در طراحی لباس را بشناسید. در این استایل باید از رنگ های خنثی و پارچه های بدون طرح برای لباس خود استفاده کنید. علاقه مندان به این سبک، زیورآلات پر زرق و برق یا کیف و کفش های طرح دار نمی پوشند و از آرایش های سنگین و جیغ، خودداری می کنند.