انسان زمانی با گشاد شدن دریچه قلب مواجه می‌گردد که خون بدن به‌جای حرکت روبه‌جلو یعنی به‌سوی اندام‌ها، به قلب بازگردد. قلب انسان دارای دریچه‌های مختلفی است که هرکدام را با نام خاصی می‌شناسند اما اگر بخواهیم اشاره به رگی داشته باشیم که بیماری گشاد شدگی در آن شیوع بیشتری دارد می‌توان دریچه میترال قلب را نام برد که گشاد شدن آن نیز دلایل خاص خود را دارد. به طور معمول زمانی که دریچه‌های میترال قلب گشاد گردند دریچه قلب کامل بسته نخواهد شد و همین امر موجب می‌گردد تا نشت خون به سمت عقب دهلیزها رخ دهد. چنین حالتی را با عنوان نارسایی دریچه میترال می‌شناسند که اگر حاد باشد نیاز به درمان در سریع‌ترین زمان ممکن دارد. متخصص قلب و عروق از جمله پزشکانی است که باتکیه ‌بر دانش بسیار بالای خود این توانایی را دارد تا دلایل اصلی بروز این بیماری را تشخیص داده و بهترین روش را برای درمان شما انتخاب کند.

دلایل گشاد شدن دریچه قلب و روش های درمان

گشاد شدن دریچه قلب به چه معنی است؟

دلایل خاصی می‌توانند زمینه‌های بروز گشاد شدن دریچه قلب را فراهم سازند که آشنایی با آن‌ها می‌تواند موجب شود تا روند درمانی بهتری را تجربه کنید. بیماری‌های دریچه قلب را با عنوان قلب بزرگ نیز می‌شناسند که علائم مختلفی داشته و می‌توانند شرایط متفاوتی را برای بیماران رقم بزند. شما برای درمان خود ابتدا بایستی به علت اصلی بروز پی ببرید زیرا در این صورت می‌توانید درمانی صحیح را پیش گرفته و سریع‌تر به نتایج دلخواه خود دست یابید. این نوع بیماری را می‌توان با راهکارهای درمانی گوناگونی همچون پروسه‌های دارویی، عمل‌های جراحی و پروسه‌های درمانی برطرف ساخت.

علت گشاد شدن دریچه قلب

گاهی بدن انسان تحت شرایطی قرار می‌گیرد که سرعت پمپاژ خون توسط قلب افزایش می‌یابد و یا اینکه قلب وی با مشکلات متعددی مواجه می‌گردد. این شرایط می‌تواند قلب را ضعیف نموده و در نهایت موجب بزرگ‌شدن دریچه‌های آن گردد بنابراین بایستی به فکر درمان بود. برخی ممکن است به‌صورت مادرزادی به این نوع بیماری مبتلا باشند و برخی دیگر طی واردشدن آسیب به قلب و یا حملات قلبی عضلات قلب آن‌ها بزرگ گردد اما به‌طورکلی دلایل زیر را می‌توان از مهم‌ترین علت‌های گشاد شدن دریچه قلب دانست.

  • فشارخون بالا
  • بیماری دریچه های قلب
  • بیماری عضله قلب
  • مایعات جمع شده دور قلب
  • فشار خون ریوی

فشارخون بالا

گاهی شرایطی رخ می‌دهد که قلب انسان وضعیت سختی را برای پمپاژ نمودن خون تحمل می‌کند و این شرایط به‌مرور موجب بزرگ و گشاد شدن دریچه‌های قلب می‌شود. افرادی که از فشارخون بالا رنج می‌برند با عارضه بزرگ‌شدن بطن چپ مواجه می‌گردند و این امر سبب می‌گردد تا عضلات قلب آن‌ها ضعیف شده و به بیماری گشاد شدن دریچه قلب مبتلا شوند.

بیماری دریچه‌های قلب

به‌عنوان دومین عامل قصد داریم تا به بررسی بیماری‌های مربوط به دریچه‌های قلب بپردازیم که زمینه‌ساز بزرگ‌ شدن دریچه قلب بوده و می‌توانند شرایط سختی را برای انسان به وجود آورند. انسان دارای چهار دریچه است که این دریچه‌ها تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا جریان خون بدن را کنترل نمایند اما اگر این چهار دریچه به دلیل ابتلا به بیماری دچار آسیب شوند این احتمال وجود دارد که دریچه‌های بزرگ شوند. ممکن است بپرسید این بیماری‌ها کدام‌اند؟ در پاسخ به این پرسش بایستی بگوییم که بیماری‌هایی همچون تب روماتیسمی، اختلالات بافت همبند و نقص قلب می‌توانند زمینه‌ساز باشند.

بیماری عضله قلب بیماری‌های عضله‌ای قلب به دلیل سخت‌تر شدن و ضخیم‌تر شدن عضله‌های قلبی ایجاد می‌شوند و بایستی بدانید این افزایش ضخامت می‌تواند موجب گشاد شدن دریچه قلب گردد.

مایعات جمع شده دور قلب

قلب انسان دارای یک کیسه است که درون این کیسه قرار گرفته است. انباشته شدن آب درون این کیسه می‌تواند موجب بزرگ‌شدن دریچه‌های قلب انسان شود.

فشارخون ریوی

بدن انسان دارای شریانی است که این شریان قلب را به ریه متصل می‌کند. زمانی که فشارخون ریه انسان افزایش یابد قلب شرایطی سخت‌تری برای پمپاژ نمودن خون تجربه خواهد کرد و همین امر موجب بزرگ‌ شدن قسمت راست از قلب انسان می‌گردد.

روش‌های درمان گشادی دریچه قلب

در بخش‌های قبل به‌صورت اجمالی اشاره نمودیم که بیماری‌های دریچه قلب را با روش‌های خاصی می‌توان درمان نمود اما بایستی این درمان‌ها را تحت‌نظر متخصص قلب و عروق پشت سر گذاشت. از مهم‌ترین راهکارهای درمان گشاد شدن دریچه قلب می‌توان به موارد زیر اشاره نمود که هرکدام از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

درمان‌های دارویی

این روزها داروهای خاصی برای درمان بزرگی دریچه قلب وجود دارند که اگر بخواهیم اشاره‌ای کوتاه به این داروها داشته باشیم موارد زیر را می‌توان نام برد.

  • آنتی آریتمیک
  • آنتی کوگولان ها
  • بتا بلاکرها
  • مسدودکننده‌های آنزیم آنژیوتنسین
  • دیورتیک‌ها

دستگاه‌های پزشکی

گاهی متخصص قلب و عروق از دستگاه‌های خاصی برای نرمال نمودن وضعیت قلب شما استفاده می‌کند که به‌واسطه این دستگاه‌ها می‌توان ریتم قلب را تنظیم نمود.

عمل‌های جراحی دریچه‌های قلبی

در برخی شرایط بزرگ‌شدن دریچه‌های قلب شرایط بسیار بدی را برای انسان رقم می‌زند و پزشک مجبور می‌شود تا طریق عمل جراحی دریچه‌های قلب این بزرگ‌شدن را درمان کند. این جراحی‌ها برای تعمیر و یا تعویض دریچه قلب کاربرد دارند.

قرار دادن دریچه قلب مصنوعی

زمانی‌که دریچه قلب آسیب می‌بیند و دارو درمانی یا ترمیم دریچه قلب جوابگو نیست، بهترین روش درمان تعویض دریچه قلب خواهد بود که با روش جراحی قلب باز انجام می‌شود. در مواردی که در اثر افزایش سن، بیماری‌های خاص یا ناهنجاری‌های ژنتیکی و مادرزادی دریچه قلب آسیب می‌بیند، دریچه قلب مصنوعی برای تعویض دریچه قلب استفاده می‌‌شود.

قرار دادن دریچه قلب مصنوعی

پیوند دادن قلب

درصورتی‌که داروها نتوانند شرایط پیش‌آمده را کنترل کنند از پیوند دادن قلب نیز به‌عنوان یکی دیگر از راه‌های درمان گشاد شدن دریچه قلب استفاده می‌گردد اما توجه داشته باشید که پیوند قلب به‌سادگی قابل انجام نیست و بایستی مدتی را در نوبت ماند.

چه زمانی برای گشادی دریچه قلب به دکتر متخصص قلب مراجعه کنیم؟

این پرسشی است که ممکن است شما نیز همچون برخی کاربران با آن مواجه باشید. شما زمانی می‌توانید به‌سادگی بیماری‌های مربوط به دریچه قلب خود را درمان کنید که در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام کنید بنابراین اگر شما نیز جزء افرادی هستید که نگرانی‌های بسیاری برای وضعیت قلبی خود دارید توصیه داریم حتماً به یک متخصص قلب و عروق مراجعه نموده و از راهکارهای درمانی مناسبی که این پزشک ارائه می‌نماید بهره‌مند شوید. علائمی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم از جمله علائمی هستند که با مشاهده آن‌ها بایستی به متخصص قلب و عروق جهت معاینه مراجعه کنید.

  • تنگی نفس شدید
  • احساس ضعف
  • درد قفسه سینه
  • احساس درد پشت گردن، فک، شکم و ناحیه بالایی بدن

گشاد شدن دریچه قلب از جمله بیماری‌های قلبی است که در مواردی که حاد نباشد انسان را کمتر دچار مشکل می‌کند اما در صورت حاد شدن بایستی به فکر راهکارهای مناسب برای درمان بود. این روزها پزشکان بسیاری در این راستا فعالیت دارند که شما با مراجعه به آن‌ها می‌توانید این قبیل بیماری‌های مربوط به دریچه قلب را درمان نموده و شرایط نرمالی را برای خود رقم بزنید.

برای مشادع بهترین پزشکان قلب و عروق و اطلاع از انواع علائم و درمان های بیماری ها، به سایت دکترتو مراجعه کنید.