خرد شدن مو نشانه چیست؟

یکی از مشکلاتی که زیبایی و سلامت موها را به خطر می‌اندازد، خرد شدن و شکستن آن‌ها است. این آسیب‌ها در صورت عدم مراقبت و رسیدگی قطعاً سلامت ساقه‌‌ موهای شما را مورد هدف قرار می‌دهند؛ اما خوشبختانه با انجام ندادن برخی کارها که علت خرد شدن مو هستند و رعایت نکات مراقبتی مو می‌توانید از به خطر افتادن سلامت موهای خود جلوگیری کنید.

از آنجایی که خرد شدن مو باعث کوتاه و بلند شدن تارهای آن می‌شود، اکثر افرادی که موهای بلند دارند به دنبال دلیل خرد شدن مو خود هستند. البته این اتفاق تنها به بلندی و کوتاهی قد مو ارتباط ندارد و ممکن است حتی برای افراد با موی کوتاه نیز به وجود آیند.

دلیل خرد شدن مو عمدتاً با از میان رفتن مقاومت و آسیب دیدن ساقه آن ارتباطی مستقیم دارد. ساقه موها معمولاً به خاطر انواع فرسایش‌های فیزیکی و شیمیایی آسیب دیده و پس از مدتی، با از دست دادن مقاومت خود دچار شکستگی می‌شود. این مشکل سبب خواهد شد که شما موهایی با ظاهر نامرتب و آسیب دیده داشته باشید.

نکته نگران کننده این مشکل زمانیست که موهای شما به صورت ناگهانی و پراکنده از ساقه خرد شده و می‌ریزند. در این زمان فرد به یکباره حجم زیادی از موهای خود را از دست می‌دهد و برای درمان خرد شدن موی خود به مصرف داروهای تقویتی و مراقبتی احتیاج پیدا می‌کند.

البته گفتنی است در 90 درصد مواقع با دانستن اینکه علت شکسته شدن مو چیست و انجام ندادن کارهایی که سبب خرد و شکسته شدن ساقه مو می‌شوند، می‌توانید از این مشکل جلوگیری کنید. بنابراین در ادامه دلایلی را که سبب خرد شدن ساقه موها می‌شود را برای شما شرح داده‌ایم تا با توجه به آن‌ها، بتوانید از سلامت موهای خود مراقبت کنید.

علت خرد شدن مو

علت خرد شدن مو

تار موهای انسان از فولیکول‌هایی مانند فلس ماهی تشکیل شده و هر تار نیز دارای پوسته‌های محافظی است که از شکستن و خرد شدن آن جلوگیری می‌کنند. هنگامی که این لایه‌های محافظ و فلس‌ها ضعیف می‌شوند، شکستگی و خرد شدن مو رخ می‌دهد.

این اتفاق‌ها به مرور زمان می‌توانند سبب ضعیف شدن فلس‌های مو شما شوند و تارهای آن را به شدت خشک، وز و مستعد موخوره کنند. همانطور که گفته شد در ادامه برخی از مواردی که  علت خرد شدن مو هستند، شرح داده شده‌است که دانستن آن‌ها برای داشتن موهای سالم به شما کمک خواهد کرد.

برخی دلایل خرد شدن مو عبارتند از:

کمبود ویتامین‌های اساسی بدن

گاهی به دلیل کمبود و فقدان برخی نیازهای غذایی بدن، مانند ویتامین E و زینک، فولیکول‌ها ضعیف شده و مو دچار شکستگی می‌شود. البته این مشکل با مصرف ویتامین‌های حیاتی قابل پیشگیری است.

رژیم غذایی نامناسب

از دیگر عواملی که دلیل خرد شدن مو محسوب می‌شوند نداشتن یک رژیم غذایی مناسب و مقوی، با توجه به نیازهای اساسی مو می‌باشد. البته باید توجه داشته باشید که این به معنای مصرف زیاد مواد غذایی نیست و گاهاً امکان دارد که با مصرف بیش از حد مواد غذایی قندی، تار موهای شما زبر و شکننده شود.

مشکلات عصبی، علت خردن شدن مو

مشکلات عصبی، علت خردن شدن مو

مشکلات عصبی بر تمام ارگان‌های بدن تاثیرگذارند و موها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. برای مثال یک فرد افسرده و نگران نمی‌تواند مانند سایر افراد به موهای خود رسیدگی کند و یا بدن شخصی که خواب کافی و مناسب ندارد، نمی‌تواند به صورت دقیق و کافی مواد غذایی لازم را به موها برساند.

انتخاب محصولات بهداشتی و مراقبتی نامناسب

محصولات بهداشتی و مراقبتی که برای مو استفاده می‌کنید، ارتباط مستقیمی با سلامت آن دارد. به همین خاطر در هنگام خرید آن‌ها دقت داشته باشید تا محصولی که تهیه می‌کنید، با جنس موهای شما سازگاری داشته باشد. . زیرا در صورت عدم توجه به این موضوع و استفاده از مواد شوینده ناسازگار، متفرقه و نامرغوب موهای شما خشک و شکننده می‌شوند.

برای مثال اگر در هنگام خرید تونیک تقویت کننده مو جنس موها و نوع پوست سرتان را در نظر نگیرید، نه تنها نتیجه دلخواهتان را از استفاده این محصول بدست نمی‌آورید، بلکه حتی ممکن است باعث آسیب زدن به تارهای آن نیز بشوید.

شنا بدون کلاه در استخرهای کلردار

کلر یکی از موادی است که به محض تماس با تارهای مو شروع به تجزیه و از بین بردن فولیکول‌های آن می‌کند. به همین علت توصیه می‌شود اگر قصد شنا در استخرهای کلردار را دارید، برای جلوگیری از برخورد کلر با موهایتان از کلاه‌ شنا استفاده کنید.

دکلره ، علت شکسته شدن مو

دکلره ، علت شکسته شدن مو

امروزه انجام دکلره و رنگ موهای فانتزی به ترند تبدیل شده‌است، اما باید بدانید این کار به وسیله رنگ کردن مکرر مو، پودر دکلره و به صورت کلی مواد شیمیایی انجام می‌شود که همگی آن‌ها سبب ضعیف شدن و خرد شدن موهای شما خواهند شد.

چرا که این مواد شیمیایی علاوه بر نفوذ به فولیکول‌های مو، با از بین بردن چربی‌های طبیعی آن‌ها، سبب می‌شوند که موهای شما از نقاط مختلف قطع شوند.

استفاده بی‌رویه از ابزار برقی آرایشی ، دلیل خرد شدن مو

افراد بسیاری برای زیبایی بیشتر و حالت دهی به موهای خود از انواع حالت‌دهنده‌های برقی، مانند اتو مو و سشوار استفاده می‌کنند. این ابزارها به واسطه حرارت، باد مستقیم و درجه گرمای بالای خود سبب می‌شوند، موها رطوب طبیعی خود را از دست داده و خرد و شکننده شوند.