تحصیل پزشکی در سه دانشگاه پزشکی مهم آلمان

علاقه داشتن به تحصیل پزشکی جهت درمان بیماران، جزو هدف های با ارزش و شرافتمندانه است. آکادمی پزشکی برلین، از همان روز اول تاسیس، همواره سعی داشته تا به دانشجویان در اخذ پذیرش از دانشکده های مختلف پزشکی آلمان کمک کند تا این دانشجویان بتوانند رویای دکتر شدن خود را محقق کنند.

تحصیل پزشکی در آلمان، ۶ سال و ۳ ماه طول می کشد. برای اینکه بهره‌وری یادگیری دانشجویان افزایش یابد، تحصیلات آنها از چند مرحله خاص تشکیل شده است. هر مرحله آزمون یا امتحان مختص خود را دارد و در آخر نیز دانشجویان باید در آزمون نهایی جهت دریافت مجوز رسمی برای فارغ التحصیلی شرکت کنند.

مرحله پیش بالینی (این مرحله همچنین با نام Vorklink نیز شناخته می‌شود): دانشجویان در این مرحله که دو سال اول تحصیلات آنها را شامل می شود، با مفاهیم و مبانی پایه ی پزشکی آشنا می شوند. در انتهای این مرحله، پیشرفت تحصیلی و دانش شما طی یک آزمون کتبی و شفاهی در زمینه هایی نظیر آناتومی، بیوشیمی و فیزیولوژی، سنجیده می شود.

مرحله علوم بالینی: دانشجویان در این مرحله که ۳ سال آینده ی تحصیلات آنها را دربر می گیرد، علاوه بر دانش نظری، با شرکت در کنفرانس ها، سمینارها، دوره های کارآموزی و آزمایشگاه، مهارت های عملی و تجربی مهم کسب میکنند. در انتهای این مرحله، دانشجویان دریک آزمون کتبی شرکت خواهند کرد.

سال آخر بالینی (سال آزمون عملی): در سال آخر تحصیلات خود، دانشجویان پزشکی دانشگاه های آلمان، در آزمون نهایی دولتی شرکت می کنند که هدف این آزمون، سنجش میزان دانش و مهارت پزشکی(طبابت) دانشجویان است. توجه داشته باشید که اگر در این آزمون قبول نشوید، مجاز به دریافت مجوز طبابت نخواهید بود.

ظرفیت پذیرش دانشگاه ها برای رشته ی پزشکی محدود است و هر ساله تعداد متقاضیان تحصیل در این رشته بیشتر از ظرفیت پذیرش است. داشتن نمرات برتر به تنهایی موجب موفقیت در اخذ پذیرش نمی شود، شما باید دانشی عمیق و رزومه ای درخشان نیز داشته باشید.

برترین دانشگاه های آلمان برای تحصیل پزشکی

گذراندن دوره‌های آموزشی پیش پزشکی در آکادمی پزشکی برلین، برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های پزشکی آلمان، مزیت محسوب می شود. شوراي پذيرش آموزش عالي هر ساله با توجه به ضوابط زير، ظرفیت پذیرشی را به دانشگاه ها اعطا مي كند:

  • ۲۰ درصد بر اساس نمرات نهایی مدرسه
  • ۲۰ درصد بر اساس زمان انتظار (مدت زمانی که دانشجو منتظر می ماند اما تا دوره تحصیلی بعدی ثبت نام نمی شود)
  • ۶۰ درصد بر اساس کالج یا دانشگاه (مصاحبه و آزمون)

اگر توسط شورای پذیرش آموزش عالی یا از سوی خود کالج یا دانشگاه مد نظر انتخاب نشدید، هنوز هم شانس شرکت در آزمون ورودی را دارید. جهت موفقیت در این آزمون باید دانشی عمیق در دروس زیست شناسی، شیمی، فیزیک، آناتومی داشته باشید. دانشجویان بعد از شرکت در آزمون، طی یک مصاحبه انتخاب می شوند.

داشتن مدرک این دوره ی آموزشی، معادل گذراندن دروسی نظیر زیست شناسی، شیمی و فیزیک است که در اکثر مدارس متوسطه تدریس می شوند. از طرفی گذراندن دوره آموزش پیش پزشکی، امتیازاتی به رزومه تحصیلی شما اضافه می کند و شانس اخذ پذیرش از دانشگاه را بالا می برد.

برترین دانشگاه های آلمان برای تحصیل پزشکی:

تحصیل پزشکی در دانشگاه هامبورگ

  • دانشگاه پزشکی شاریته برلین
  • دانشگاه هامبورگ
  • دانشکده پزشکی ماگدبورگ

تحصیل پزشکی در دانشگاه پزشکی شاریته برلین

شاریته، قدیمی ترین بیمارستان و بزرگترین مرکز بیمارستانی دانشگاهی اروپاست. به مدت سه قرن است که دانشگاه پزشکی شاریته برلین، به علم پزشکی پیشرفته خود معروف است. مدارک پزشکی اخذ شده از این دانشگاه در سراسر جهان، از اعتبار و جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. اخذ مدرک از این دانشگاه تاثیر بسزای در یافتن جایگاه شغلی مناسب دارد.

دوره های تحصیلی این دانشگاه، شامل رشته پزشکی، دندانپزشکی و دوره‌های پرستاری و علوم بهداشتی و همچنین دوره‌های داروشناسی و داروسازی می شود. نکته ای که تحصیل در این دانشگاه را جذاب می کند، امکانات بالای این مرکز آموزشی است. دانشجویان این دانشگاه می توانند از طریق مشارکت در شوراها و کمیته های دانشجویی دانشگاه، در امز توسعه ی آموزش و آینده این مرکز آموزشی، سهیم و تاثیرگذار باشند.

تحصیل پزشکی در دانشگاه هامبورگ

دانشگاه هامبورگ امروزی، تقریبا یک دانشگاه نوپا و جوان محسوب میشود اما ریشه‌های آن به اوایل قرن هفدهم برمیگردد. این موسسه آموزشی در سال ۱۶۱۳ در هامبورگ با نام “Academic Gymnasium” تاسیس شد. امروزه این موسسه آموزشی، یک واحد دانشگاهی مدرن و معتبر است که یک دانشکده پزشکی بسیار معروف نیز دارد. دانشگاه هامبورگ نیز جزو دانشگاه های پیشرو در زمینه علوم تحقیقاتی و پروژه های تحقیقاتی کاربری است که جوایز و افتخارات علمی متعددی کسب کرده است.

در بسیاری از رتبه بندی‌های جهانی دانشگاه های سراسر دنیا، این دانشگاه در بین ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است. تحصیلات پزشکی در این دانشگاه از جنبه های نظری-بالینی و بالینی‌-‌عملی ادغام شده و آموزش پزشکی در این دانشگاه با تلفیقی از آموزش های تئوری و عملی علم پزشکی همراه است.

دانشگاه هامبورگ از نظر آموزش و محتوای آنلاین نیز جزو دانشگاه های برتر است و دانشجویان آن به فایل های آموزشی و آزمون های آنلاین نیز دسترسی دارند. برنامه ی تحصیل پزشکی در این دانشگاه شامل ۱۰ ترم، بعلاوه ۱ ترم عملی میشود.

تحصیل پزشکی در دانشکده پزشکی ماگدبورگ

دانشگاه ماگدبورگ نیز یکی از جوانترین دانشگاه های کشور آلمان محسوب می شود. هر ساله حدود ۲۰۰ دانشجو در دانشکده ی پزشکی این دانشگاه ثبت نام می کنند و مشغول تحصیل میشوند. این دانشگاه از سال ۲۰۱۵، مقطع کارشناسی ارشد رشته ی ایمونولوژی را ارائه میدهد.

دانشکده پزشکی ماگدبورگ با محوطه ی دنج و کلاس های کوچک خود، فرصت تحصیل پزشکی را برای دانشجویان علاقه مند به طبابت فراهم ساخته است. هدف از آموزش پزشکی در این دانشگاه، تربیت پزشکانی است که بتوانند در آینده بطور مستقل با کمک دانشی عمیق در پزشکی، به جامعه خدمت کنند.

تحصیل در دانشکده ی پزشکی ماگدبورگ،‌ امور تحقیقاتی، تدریس تئوری و آموزش آکادمیک پزشکی را شامل میشود. امروزه بیمارستان این دانشگاه نیز به عنوان دومین دانشکده ی پزشکی فعال این مرکز آموزشی شناخته میشود که ۱۵۰۰ دانشجو دارد و همچنین یک مرکز درمانی برای ایالت زاکسن-آنهالت محسوب میشود.

اطلاعات اولیه

۱. مدرک

یک دوره آموزشی منظم در رشته پزشکی، شش سال و سه ماه طول می کشد و در انتها دانشجویان باید در آزمون دولتی (Staatsexamen)  شرکت کنند تا مجوز طبابت بگیرند.

۲. زبان

دروس رشته ی پزشکی فقط به زبان آلمانی تدریس میشوند. بنابراین باید حتما آلمانی بلد باشید.

۳. دانشگاه ها

کشور آلمان، ۴۳ دانشگاه پزشکی دارد. اکثر این دانشگاه ها دولتی بوده و تنها ۴ عدد از آنها خصوصی هستند.

۴. هزینه ها

تمامی دانشگاه های دولتی آلمان رایگان هستند، بجز دانشگاه بادن وورتمبرگ که از دانشجویان کشورهای غیر اتحادیه اروپا، مبلغ ۱۵۰۰ یورو شهریه برای هر ترم دریافت میکند.

۵. الزامات درخواست و روش اخذ پذیرش

روند ارائه درخواست برای تحصیل پزشکی در دانشگاه های آلمان، بدلیل پیچیدگی فرآیند انتخاب از طریق برنامه Hochschulstart که فقط برای دانشجویان کشورهای اروپایی اعمال میشود، بسیار پیچیده و رقابتی است.

۶. تحصیل

تحصیل رشته ی پزشکی بسیار زمانبر بوده و صرف انرژی بالایی میطلبد.

۷. طبابت

دانشجویان پزشکی دانشگاه های آلمان، در آزمون نهایی دولتی شرکت میکنند که هدف این آزمون، سنجش میزان دانش و مهارت پزشکی(طبابت) دانشجویان است. با موفقیت در این آزمون، مجوز طبابت اعطا میشود.

 ۸. بورسیه

موسسه DAAD هیچگونه بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی پزشکی ارائه نمیدهد. تنها موسسه ای که میتوانید در رشته ی پزشکی برای دریافت بورسیه تحصیلی آن درخواست دهید، موسسه ی  Begabtenförderungswerke است.

برای تحصیل پزشکی در آلمان، دانشجویان بین المللی باید معیارهای زیر را داشته باشند:

الزاماتتوضیحات
تسلط به زبان آلمانی
  • رشته ی پزشکی فقط به زبان آلمانی تدریس می شود.
  • ارائه مدرک سطح زبان C1 الزامی است.
  • دانشجویانی که ملزم به شرکت در دوره های پایه  Studienkollegs هستند باید در طول این دوره مهارت زبان آلمانی خود را ارتقا دهند.
گواهی پایان دوره تحصیلات متوسطه
  • مدرکی که ارائه میشود باید معادل مدرک A-Levels آلمان باشد.
  • دانشجویان در صورت نیاز باید در دوره های پایه ی ۱ ساله Studienkollegs کالج مونیخ شرکت کنند.
سطح مهارت خوب در زبان انگلیسی
  • با وجود اینکه دوره ها و آموزش های عملی به زبان آلمانی تدریس میشوند، برخورداری از مهارت های زبان انگلیسی  نیز برای تحصیل ضروری است.
سطح دانش عمیق در زیست شناسی، شیمی، ریاضیات
  • برخورداری از دانش عمیق در این حوزه ها برای گذراندن بخش اول آموزش پزشکی ضروری است.
  • دانشگاه ها ممکن است نمرات شما در این دروس را، معیاری برای پذیرش شما قرار دهند.
معدل GPA عالی
  • به دلیل رقابت علمی بالا، دانشجویان پزشکی آلمان اغلب از بین دانشجویانی با معدل A انتخاب میشوند.
  • در بین سایر معیارهای خاص دانشگاه برای پذیرش دانشجو، معدل GPA شما نقش بسزایی در اخذ پذیرش خواهد داشت.
معیارهای خاص دانشگاه
  • میزان تقاضا تحصیل پزشکی نسبت به ظرفیت پذیرش دانشگاه ها بیشتر است. از اینرو دانشگاه های آلمان معیارهای سختگیرانه ای برای پذیرش دانشجویان دارند.
  • این معیارها از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد: گذراندن دوره های آموزش حرفه ای در زمینه پزشکی، علاقه به ارائه خدمات داوطلبانه، کسب نتایج خوب در آزمون های استعداد یابی پزشکی.

شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تحصیل در دانشگاه‌های پزشکی کشور آلمان و مدارک و شرایط مورد نیاز به سایت applystars.com مراجعه کنید.