آیا شکلات باعث لاغری می‌‌شود؟شکلات یکی از پرطرفدار‌ترین خوراکی‌ها، خصوصا برای کودکان است. شکلات تلخ و تنوع بی‌نظیر آن، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای عاشقان شکلات محسوب می‌شود. اما از طعم فوق‌العاده این خوراکی خوشمزه که بگذریم، آیا درست است که مصرف شکلات تلخ با افزایش متابولیسیم بدن باعث کاهش وزن می‌شود؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه این مطلب از باراکا همراه ما باشید تا به کالری این ماده غذایی و طرز تهیه شکلات در خانه بپردازیم.

شکلات تلخ برای لاغری

امروزه شکلات تلخ به یکی از پر‌طرفدارترین خوراکی‌ها برای لاغری تبدیل شده است. این ایده حتی در بین ورزشکاران نیز رواج دارد. به یاد داشته باشید که تنها شرط لاغری با شکلات تلخ، خوردن این خوراکی خوشمزه در زمان درست و به مقدار معین است.

کاکائو غلیظ و خالص یا شکلات تلخ، یکی از خوراکی‌هایی است که از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. همچنین طبق گفته متخصصان تغذیه، این خوارکی با‌کیفیت، منبع بسیار غنی از فیبر، پتاسیم، آهن، مس، منیزیم، فسفر، سلنیوم منگنز، روی، آنتی اکسیدان و چندین ماده معدنی مفید برای سلامتی بدن است.

یکی از ویژگی‌های مهم در این نوع از شکلات، وجود اسید‌های چرب بسیار عالی در آن است. به همین منظور اکثر چربی‌های موجود در شکلات تلخ، از نوع چربی اشباع نشده (چربی خوب) است که حاوی محرک‌هایی مانند کافئین و توبرومین نیز هستند. مقدار این محرک‌ها در شکلات تلخ بسیار کمتر از قهوه است اما توجه داشته باشید که در ۱۰۰ گرم از این شکلات، میزان کافئین نیز افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل بهتر است که در مصرف این ماده غذایی زیادی‌روی نکنید.

شکلات تلخ برای لاغری

مهم‌ترین خواص شکلات تلخ برای لاغری

طبق مقاله منتشر شده در مجله نوتریشن آمریکا، اضافه کردن شکلات تلخ به برنامه غذایی باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود. این متخصصان رابطه مستقیمی بین مصرف این ماده غذایی و موفقیت در پروسه کاهش وزن افراد پیدا کرده‌اند که براساس آن، نوجوانانی با بیشترین مصرف شکلات تلخ نسبت به دیگران، بسیار کمتر از دیگر هم سن و سالان خود به چاقی مبتلا می‌شوند. در نتیجه از تناسب اندام بیشتری برخوردار خواهند بود. در ادامه به چند نمونه از مهم‌ترین موارد کاهش وزن با مصرف شکلات تلخ می‌پردازیم.

کنترل اشتها با مصرف شکلات تلخ

براساس مطالعات انجام شده، خوردن شکلات با درصد بالاتر و در مناسب ترین زمان، اشتهای شما را به بیشتر از ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. در این راستا اضافه کردن مقداری از این خوراکی مقوی در رژیم غذایی شما، باعث افزایش هورمون‌هایی می‌شود که در روند لاغری شما بسیار موثر عمل می‌کنند.

همچنین وجود فلانوئید‌های موجود در شکلات تلخ، یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در کاهش پتانسیل مقاومت در برابر انسولین است. علاوه بر این نیز شکلات تلخ با داشتن چربی‌های سالم بسیار زیاد، باعث کاهش سرعت قند در جریان خون می‌شود. به همین منظور با جلوگیری از بالا رفتن ناگهانی انسولین خون، از ورود مستقیم قند به سلول‌های چربی جلوگیری خواهد کرد. در نتیجه افرادی که این خوراکی خوشمزه را می‌خورند کمتر از دیگران احساس گرسنگی می‌کنند.

احساس سیری طولانی مدت با مصرف شکلات تلخ

شکلات تلخ همانند آجیل و دیگر مواد غذایی مفید، می‌تواند باعث افزایش حس سیری و رضایت شما شود. شکلات تلخ ضمن داشتن فیبر و پروتئین، باعث احساس سیری بیشتر و طولانی‌‌تر در افراد و در نتیجه کاهش اشتها می‌شود.

احساس سیری طولانی مدت با مصرف شکلات تلخ

طرز تهیه شکلات در خانه با ساده‌ترین روش

در این بخش می‌توانید چگونگی ساخت شکلات را با روشی ساده و آسان بیاموزید.

مواد لازم برای تهیه شکلات

کره کاکائو: 48 گرم

پودر کاکائو: 26 گرم

شکر: 14 گرم

وانیل: 2/1 قاشق چای خوری

طرز تهیه شکلات

  1. برای شروع یک قابلمه را پر از آب کنید و روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید. سپس یک کاسه شیشه‌ای یا استیل روی بگذارید و مطمئن شوید که آب با انتهای کاسه حد‌اقل ۲ سانتی متر فاصله داشته باشد.
  2. کره کاکائو را داخل کاسه بریزید و به روش بن‌ماری ذوب کنید. همچنین می‌توانید کره را از قبل رنده کرده و در داخل کاسه قرار دهید تا سریع‌تر ذوب شود.
  3. پودر کاکائو را به کره اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید تا جایی که مایع براقی تهیه شود.
  4. بعد از تهیه مایه شکلات که براق و خامه‌ای شد، شکر وعصاره وانیل را به آن اضافه کنید و تا وقتی که شکر به خوبی در مایه حل شود، به هم زدن ادامه دهید.
  5. در نهایت مایه یکدست تهیه شده را به طوری مساوی در قالب‌های سیلیکونی و یا جا‌یخی بریزید. در این مرحله توجه داشته باشید که قالب ها به طور کامل خشک باشند تا یک قطره آب نیز وارد مایه شکلات نشود تا رطوبت باعث نرم و شل شدن شکلات نشود. همچنین شما می‌توانید مایه شکلات را روی کاغذ روغنی ریخته و با استفاده از شکلات چیپسی و یا ترافل آن‌ها را تزئین کنید.
  6. در پایان مواد را به مدت ۱ ساعت در دمای محیط بگذارید تا خنک شوند. سپس قالب‌ها را داخل ظرفی درب بسته گذاشته و به مدت ۲ ساعت در یخچال قرار دهید. در این مرحله یکی از مهم‌ترین نکات، ابتدا قرار گرفتن شکلات‌ها در دمای محیط و سپس در یخچال است تا گذاشتن آن‌ها در معرض رطوبت و سرد شدن سریع آن‌ها باعث سفت شدن بیش از حد شکلات‌ها و یا کدر شدن آن‌ها نشود.

شما می‌توانید این شکلات آسان و خوشمزه را به راحتی در خانه تهیه کرده و نوش جان کنید. همچنین توجه داشته باشید که شکلات‌های خانگی تا یک هفته در دمای اتاق و تا چندین هفته در یخچال قابل نگهداری هستند.

سخن پایانی

برای اثر بخشی شکلات در لاغری، مطمئن شوید که درصد خلوص آن بالاتر از ۷۰ درصد باشد. در این میان شکلات شیری حاوی کالری اضافه بوده و در نتیجه گزینه مناسبی برای کاهش وزن محسوب نمی‌شود.

در پایان به یاد داشته باشید که هرگز به هر برندی از شکلات در بازار اعتماد نکنید، زیرا بسیاری از شکلات‌های موجود در بازار ناسالم هستند و یا از مزایای لاغری برخوردار نیستند. همچنین در صورتی که می‌خواهید از شکلات تلخ در رژیم غذایی خودتان به منظور کاهش وزن کمک بگیرید، بهتر است که یک برند با‌کیفیت و مطمئن را انتخاب کنید. برای خرید شکلات تلخ باکیفیت می‌توانید به سایت باراکا مراجعه کنید.