در حالیکه امتحان کردن یک کرم جدید ضد چروک دور چشم و یا مرطوب کننده پوست، برای ما تصمیم مهمی نسیت، اما محصولات زیبایی تزریقی صورت موضوع متفاوتی است. استفاده از این محصولات، پر هزینه تر و با اثرات ماندگارتری است و تصمیم گیری برای استفاده از آنها نیازمند تحقیق و تفکر بیشتری میباشد. البته تنوع محصولات مراقبت از پوست، که میتوانید بدون نسخه تهیه کنید (OTC)، مانند محصولات Sephora  خیلی بیشتر است. اما در مورد روشهای تزریقی زیبایی نیز، گزینه های مختلفی وجود دارد. ما اطلاعات کاملی از محصولات تزریقی برای مقابله با پیری پوست را، از متخصصان برجسته پوست دریافت کرده ایم. از جمله: مزایای استفاده از آنها ، هزینه، ایمنی و اینکه برای چه کسانی مناسب است و چه کسانی باید از آنها دوری کنند.

آشنایی با تزریقات زیبایی که در کلینیک‌های زیبایی انجام میشود

در ابتدا باید بدانید که در این مقاله به معرفی تزریقات مصنوعی زیبایی صورت پرداخته‌ایم اما به طور کلی امروزه تزریقات و خدمات متنوعی در کلینیک‌های زیبایی نظیر تزریق چربی به نقاط مختلف بدن، انواع لیزرتراپی، انواع مزوتراپی (مزوتراپی جهت لاغری یا تقویت و رشد مجدد مو با مزوتراپی) و سایر خدمات آرایشی انجام میشود که برای بهر‌مندی از آنها نیز بهتر است از قبل اطلاعات کافی را جمع‌آوری کنید و بدون کسب اطلاعات مکفی به دنبال استفاده از آنها نروید.

محصولات زیبایی تزریقی صورت در دو دسته اصلی تقسیم بندی میشوند. نوروتوکسین ها و فیلرها. که توسط برندهای مختلف محصولات زیبایی ارائه میشوند. البته عملکرد مشابهی دارند و تفاوتهای جزئی و در بعضی موارد مهمی نیز با یکدیگر دارند. برای انتخاب ماده تزریقی زیبایی که برای شما مناسب است و دانستن تمام جزئیات کلیدی آن، مطلب زیر را مطالعه کنید.

نوروتوکسین ها

نوروتوکسین چیست و چه کار میکند ؟

آنا گوانچه، پزشک متخصص پوست در موسسه پوست “بلا” در کالیفرنیا، توضیح میدهد که نوروتوکسین ها، پروتئین های تزریقی هستند که به شل شدن ماهیچه های صورت کمک میکنند. ماهیچه هایی که هنگام انقباض در حالات صورت، باعث ایجاد چین و چروک میشوند. هنگامیکه ماهیچه ها شل میشوند، پوست صورت صاف به نظر میرسد، این مواد تزریقی باعث شل شدن و یا از کار افتادن موقتی عضلات صورت میشوند، تا خطوط ظریف و چین و چروک‌ها را صاف کنند.

تزریق نوروتوکسین ها در چه مواردی مفید است ؟

براساس گفته دکتر جسیکا ویزر، متخصص پوست و موسس ( wiser skin MD)در نیویورک، نوروتوکسین‌ها برای افرادی که دارای چین و چروک‌های قابل مشاهده‌ای هنگام حرکات عضلات صورت هستند ولی در هنگام استراحت، خطوط ظریف و ثابتی در صورت آنها مشاهده میشود، بسیار مناسب است. در ادامه دکتر گوانچه می‌افزاید که از نوروتوکسین ها میتوان بعنوان یک درمان پیشگیرانه( برای چین و چروک ها و خطوط ریز از سن 18 سالگی تا 99 سالگی و بالاتر استفاده کرد. نوروتوکسین‌ها را بعنوان تعدیل کننده‌های عصبی نیز میشناسند. تزریق نوروتوکسین در همه جای صورت انجام نمیشود. طبق گفته دکتر ویزر، فقط در مکان‌های خاصی از صورت مانند خطوط بین ابروها، خطوط پیشانی، خطوط پنجه کلاغی و خطوط لبخند، که در  کل در 11 نقطه از صورت هستند و توسط (FDA) تائید شده است.

انواع نوروتوکسین ها چیست ؟

بر اساس گفته های دکتر گوانچه، انواع نوروتوکسین‌ها و موارد استفاده آن‌ها را ذکر می‌کنیم.

نوروتوکسین چیست و چه کار میکند ؟

  • بوتاکس: اولین و اصلی ترین، تعدیل کننده عصبی است که عملکرد زیبایی و درمانی دارد و مصرف آن برای خطوط بین ابروها، خطوط دور چشم (پنجه کلاغی) و خطوط پیشانی، مورد تائید قرار گرفته است.
  • دیسپورت: برای رفع خطوط بین ابروها مورد تایید قرار گرفته است و بر اساس روشی که هر واحد تزریقی این ماده استفاده میشود کمی ارزان‌تر از سایر برندها می‌باشد.
  • ژیوو: جدید ترین نوروتوکسین موجود در بازار است و برای رفع خطوط بین ابروها تائید شده است.
  • زئومین (بوتولینوم توکسین نوع A): حاوی توکسین مجزا و بدون پروتئینی است که در سایر برندها موجود میباشد. ( البته عملکرد مشابهی دارد) و برای رفع خطوط بین ابروها مورد تائید قرار گرفته است.

اثرات تزریق نوروتوکسین ها چه مدت باقی میماند؟

اثرات تزریق نوروتوکسین ها به طور متوسط 3 تا 4 ماه دوام میاورد و گاهی این نتایج تا 6 ماه باقی میماند.

آیا نوروتوکسین ها بی خطر هستند؟

پاسخ کوتاه: بله. طبق گفته دکتر ویزر، تزریق این مواد به دست افراد با تجربه بسیار ایمن تلقی میشود. زیرا برای بدست آوردن تائیدیه از FDA تحت آزمایشات ایمنی بسیار دقیقی قرار گرفته اند. بوتاکس و دیسپورت دو نوع از محبوب ترین برندهای مورد استفاده هستند که در بیش از 75 کشور جهان تائید شده‌اند. بوتاکس اولین بار در سال 2002 در ایالات متحده تائید شد و دیسپورت در سال 2009 در اروپا پس از سال ها استفاده‌ ایمن، مورد تائید قرار گرفت. با این حال اگر مبتلا به انواع آلرژی هستید، باردار هستید و یا بچه شیر می‌دهید و با اگر مبتلا به اختلالات عصبی-عضلانی خاصی مانند «گیلن باره» و یا «میاستنی گراویس» می‌باشید باید از تزریق نوروتوکسین ها اجتناب کنید. همیشه باید قبل از تزریق با یک متخصص پوست معتبر مشورت نمائید زیرا طبق گفته دکتر ویزر برخی از بیماران بر‌اساس آناتومی صورتشان کاندیدای خوبی برای تزریق نوروتوکسین ها نیستند.

هزینه تزریق نوروتوکسین ها به طور متوسط چقدر است؟

هزینه درمان به وسیله نوروتوکسین ها براساس تعداد واحدهای محصول مورد استفاده در هر درمان تعیین میشود و به طور قابل توجهی بسته به موقعیت جغرافیایی محل زندگی بیمار متفاوت است. البته گاهی اوقات هزینه براساس محل عضلاتی که تزریق در آن انجام میشود نیز تعیین میشود.

آیا تزریق نوروتوکسین ها عوارض جانبی دارد؟

بله. اما این عوارض معمولا خفیف هستند. در صورت انجام نادرست این تزریقات، عوارض جانبی میتواند از سردرد و درد خفیف در محل تزریق تا کبودی و نتیجه بخشی ضعیف متغیر باشد. دکتر گوانچه میگوید: شایع ترین عارضه جانبی کبودی است اما گاهی اوقات ممکن است عدم تقارن به وجود آمده و در بدترین حالت افتادگی پلک بالایی(پتوز چشم) نیز اتفاق بیوفتد. اما اگر این تزریقات به دست اشخاص با تجربه انجام شود این موارد بسیار نادر است.

فیلر ها (پرکننده ها)

فیلر صورت چیست و چکار میکند؟

دکتر گوانچه توضیح میدهد که: فیلر های پوستی مواد ژل مانندی هستند که به زیر سطح پوست تزریق میشوند تا به باز گرداندن حجم از دست رفته، صاف کردن خطوط، پرکردن چین و چروک ها و بالا بردن خطوط طبیعی صورت کمک کند. به گونه های برجسته تر، لب های پرتر، رفع افتادگی صورت و کاهش گودی زیر چشم فکر کنید.

فیلر ها برای چه کسانی مناسبتر است؟

فیلر های صورت برای افرادی ایده‌آل است که به دنبال جایگزینی حجم از دست رفته صورت یا بالا بردن خطوط طبیعی آن هستند. در بعضی مواقع میتوان از فیلر ها برای بهبود پوست های شل و پر از چین و چروک هم استفاده کرد.

انواع مختلف فیلر ها کدام اند؟

طبق گفته دکتر ویزر انواع مختلفی از فیلر ها وجود دارد از جمله: شایع ترین نوع فیلر ها به نام فیلر های هیالورونیک اسید و همچنین هیدروکسیل آپاتیت کلسیم و اسید لاکتیک پلی ال نیز از انواع فیلر ها میباشند. در زیر رایج ترین انواع فیلر ها را ذکر میکنیم.

  •  ژوویدرم

یک فیلر برگشت پذیر است که از هیالورونیک اسید ساخته شده است.(هیالورونیک اسید یک ماده روان کننده است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد). تزریق ژوویدرم volume XC برای چانه و گونه ها مورد تائید است. ژوویدرم pollute XC برای چین و چروک های متوسط تا شدید صورت از جمله خطوط عمیق خنده تائید شده است. ژوویدرم volbella XC و ultra XC برای لب ها و خطوط اطراف آن ها تائیدیه دریافت کرده است.

  • رستیلن

یک فیلر هیالورونیک اسید برگشت پذیر است. رستیلن Lift برای ترمیم چروک های وسط صورت و دست ها، رستیلن  Silk برای لب ها و اطراف دهان، kysse برای افزایش حالت طبیعی لب ها، Refyne برای چین و چروک های متوسط تا شدید صورت و Defyne برای چین و چروک های متوسط تا شدید صورت و چانه تائید شده است.

  • رادیس

یک فیلر غیر قابل برگشت است که از ریز دانه های هیدروکسی لاپاتیت کلسیم ساخته شده است. هیدروکسیل آپاتیت کلسیم ماده معدنی‌ست که به طور طبیعی در دندان ها و استخوان ها یافت میشود. از این فیلر برای پرکردن چین و چروک ها و جوان سازی صورت و دست ها استفاده میشود.

  • اسکالپترا

از اسید لاکتیک پلی ال (PLLA)، که یک ترکیب مصنوعی است ساخته شده است. این ترکیب سلول های بدن را به ساختن کلاژن جدید تشویق مینماید. این نوع فیلر چین و چروک های کم عمق تا عمیق را درمان میکند البته از بقیه انواع فیلر گران تر است و استفاده از آن نیازمند انجام یک سری عملیات درمانی میباشد اما ماندگاری آن بیشتر از سایر فیلر ها است.

آیا نوروتوکسین ها بی خطر هستند؟

مدت زمان ماندگاری فیلر تزریق شده چقدر است؟

مدت زمان مادگاری فیلر بستگی دارد به اینکه کدام فیلر را تزریق کرده اید. فیلر های حاوی هیالورونیک اسید، معمولا 6 تا 12 ماه دوام می‌آورند (در بعضی موارد که حجم زیادی از فیلر تزریق شده باشد میتواند تا 2 سال دوام بیاورد). فیلر های حاوی هیدروکسیل آپاتیت کلسیم 9 تا 12 ماه دوام می‌آورند و یک سری درمان با فیلر های اسید لاکتیک پلی ال میتواند تا 2 سال دوام داشته باشد.

آیا فیلر های صورت بی‌خطر هستند؟

پاسخ این سوال نیز از طرف کارشناسان ما بله است. اما آنان همچنان به شما هشدار میدهند که مطمئن شوید، تزریقات روی صورت شما را یک متخصص کاملا آموزش دیده انجام بدهد. برای این کار به سراغ یک متخصص پوست، جراح پلاستیک و یا یک جراح اکولوپلاستیک (جراحی پلاستیک چشم) بروید. دکتر ویزر میگوید: درک عمیق و دانش بالای آناتومی صورت برای تزریق بی‌خطر فیلر ها ضروری است و استفاده از تجربه و تکنیک مناسب نیز بسیار مهم است.

مانند نوروتوکسین ها افرادی که به هر یک از مواد تشکیل دهنده فیلر آلرژی دارند، زنان باردار و شیرده باید از فیلر ها صرف نظر کنند.

متوسط هزینه درمان با فیلر چقدر است؟

عوامل متعددی بر هزینه درمان با فیلر ها تاثیر میگذارند: شخصی که تزریقات را انجام میدهد، محل کار و موقعیت جغرافیایی آن، نوع فیلر مورد استفاده، تعداد سرنگ های مورد نیاز و ناحیه‌ای که در آن تزریق انجام میشود. هزینه تزریق فیلر ها میتواند از 500 تا 2000 دلار در هر سرنگ متغیر باشد.

آیا تزریق فیلر عوارض جانبی دارد؟

بله. فیلرهای صورت عوارض جانبی بالقوه ای دارند و میتوانند وخیم تر نیز بشوند. به گفته دکتر ویزر عوارض حانبی خفیف آن شامل: درد و حساسیت در اطراف محل تزریق، خونریزی، کبودی و تورم است. گاهی اوقات برجستگی ها یا گره‌هایی در اطراف محل تزریق ایجاد میشود. سایر عوارض جانبی شدیدتر عبارت‌اند است: قرمزی پوست، تغییر رنگ پوست، التهاب، عفونت و جابه‌جا شدن فیلر از محل تزریق میباشد که اگرچه به ندرت اتفاق می‌افتد اما میتواند عوارض بیشتری را به همراه داشته باشد.

یکی از نادرترین و در عین حال جدی ترین عوارض جانبی تزریق فیلرها زمانیست که فیلر باعث انسداد رگ (بسته شدن رگ خونی) بشود. که میتواند موجب مرگ بافت به دلیل کمبود خون رسانی گردد. حتی میتواند در صورت تزریق در رگ های خاص باعث کور شدن گردد. دکتر گوانچه میگوید به همین دلیل انتخاب یک متخصص آموزش دیده و ماهر برای تزریق فیلر بسیار مهم است.