طرز تهیه غذای آذری خشیل

دستور پخت خشیل خوشمزه

طرز تهیه خشیل

شب یلدا، در شهرهای آذربایجان و بین مردم ترک، شب طولانی و شادیه که از غروب آفتاب مراسم مختلفی برای این شب اجرا می شه. البته تدارکات مربوط به شکم و خوراکی محور همه برنامه هاست.

خشیل یکی از غذاهاییه که کنار غذاهای دیگه تو سفره شب یلدا چیده می شه. این یکی از غذاهای زمستونی مردم آذربایجانه که به خاطر کالری بالایی که داره مقاومت بدن رو هم در مقابل هوای سرد این مناطق بالا می بره.

هرچند همه فامیل تو این شب بلند دور هم جمع می شن و مقدار زیادی غذا باید پخته بشه، اما دستور غذا رو برای 4 نفر می نویسیم که بتونید به نسبت جمعیت کم و زیادش کنید.


مواد لازم:

  • یک پیمانه بلغور گندم
  • 6 قاشق غذاخوری آرد گندم
  • یک لیتر آب سرد
  • شیر و عسل و کره به مقدار دلخواه

طرز تهیه خشیل

دستور پخت خشیل خوشمزه

  1. بلغور رو چند ساعت قبل از شروع بدو بدو برای تدارک شب یلدا با آب سرد خیس کنید. بذارید با حرارت ملایم بپزه و بعد که خوب پخت و آبش رو کشید، بذاریدش کنار.
  2. حالا آرد رو برای چند دقیقه روی حرارت ملایم تفت بدید تا بوی خامش از بین بره و بعد آب و بلغور رو بهش اضافه کنید. هم بزنید تا حسابی غلیظ بشه.
  3. وقتی این دسر ساده حسابی غلیظ شد، برای سرو اونو تو ظرف گودی بریزید و شیر و عسل گرم رو وسطش خالی کنید. بعضی ها کره آب شده هم روی این غذا می ریزن و شما هم می تونید امتحانش کنید.
  4. چاشنی این غذا شیره انگوره و به غیر از شب یلدا معمولا به عنوان صبحونه تو روزای سرد استفاده میشود.

♨ نکات مهم «طرز تهیه غذای آذری خشیل»

با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است، می توانید برای 4 نفر خشیل تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقداری کمتر یا بیشتری خشیل تهیه کنید، کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید.


نظر خود را بیان کنید