طراحی سایت websitedesign

طراحی سایت چیست؟

طراحی سایت شامل مهارت ها و اقدادمات مختلفی برای ساخت و ایجاد یک وب سایت اینترنتی می شود. بخش های مختلف طراحی وبسایت عبارتند از طراحی گرافیک ، بروز رسانی سایت ، کد نویسی قالب ، کد نویسی تحت سرور و بهینه سازی وب سایت.

اگر چه بخش مهمی از خدمات طراحی سایت را طراحی گرافیک شامل می شود اما طراحی سایت به مجموعه خدماتی گفته می شود که یک وب سایت اینترنتی طراحی ، برنامه نویسی ، پیاده سازی و در نهایت راه اندازی می گردد. بنابراین بطور کلی طراحی سایت یعنی ساخت وبسایت از صفر تا صد.

یک سایت اینترنتی با همکاری کارشناسان مختلف در بخش های گرافیک ، برنامه نویسی تحت سرور و برنامه نویسی تحت کاربر طراحی و راه اندازی می گردد. مجموعه این خدمات را Web Designing یا طراحی سایت و یا طراحی وب می گویند.

اگر چه ممکن است یک طراح سایت بتواند تمامی بخش های فوق را به تنهایی انجام دهد اما هر یک از این بخش ها شاخه های تخصصی مختلف و مجزا می باشند که معمولا به صورت گروهی انجام می شوند. هر یک از اعضای گروه طراحی وب سایت باید در تخصص خود با تکنولوژی های جدید در زمینه وب ، بروز باشد.

طراحی سایت هم یک هنر است هم یک خلاقیت و هم یک تخصص که نیازمند تجربه است. به این معنی که طراح سایت باید در خلق ایده های نو ابتکار عمل داشته باشد و از طرف دیگر تسلط کافی روی بخش ها و المان های سایت داشته باشد. همچنین بر اساس تجربه خود بهینه ترین طراحی را پیاده سازی کند.

تاریخچه طراحی سایت

اگر چه طراحی سایت به اواخر تاریخ معاصر ما مربوط می شود اما می توان آن را به سایت زمینه ها مثل گرافیک هم ربط داد. امروزه طراحی وب در بخش های مختلف زندگی مردم نقش دارد بطوری که نمی توان اینترنت را بدون طراحی ها و شکل و شمایل های متنوع و تصاویر متحرک تصور کرد. “تیم برنرز لی” را می توان پایه گزار طراحی سایت نامید.

 انواع طراحی سایت از نظر مدیریت محتوا

از نظر تولید محتوا و اطلاعات سایت ، طراحی وب سایت به دو نوع کلی تقسیم بندی می شود. طراحی سایت استاتیک و طراحی سایت داینامیک

1- طراحی سایت استاتیک

اگرچه این نوع طراحی وب در حال انقراض است اما همچنان در برخی از سایت هایی که نیاز به تغییر محتوای پی در پی ندارند از این تکنیک استفاده می شود.

سایت های استاتیک سایت هایی هستند که دارای کنترل پنل مدیریتی برای تغییر متن ها ، تصاویر و بطور کلی محتوای سایت نیستند. این سایت ها الزاما باید توسط طراح سایت طراحی و یا بروز رسانی شوند. سایت های استاتیک معمولا بر پایه فایل های HTML و CSS و یا فلش می باشند.

2- طراحی سایت داینامیک

به این نوع طراحی وب سایت ، طراحی پویا نیز می گویند. به این معنی که برای مدیریت وب سایت یک کنترل پنل مدیریتی طراحی می شود. این کنترل پنل که اصطلاحا سیستم مدیریت محتوا یا CMS نام دارد امکان افزودن یا ویرایش صفحات مختلف سایت را فراهم می کند.

 انواع طراحی سایت از نظر  کنترل پنل مدیریتی ( در سایت های داینامیک )

کنترل پنل های مدیریتی وب سایت به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند .

1–    طراحی سایت کد باز Open Source  کنترل پنل های کد باز CMS هایی هستند که کد برنامه نویسی آنها در اینترنت برای عموم منتشر شده است. در واقع برنامه نویسان این کنترل پنل ها ، کد های برنامه نویسی خود را انتشار می دهند تا هر کس بتواند در توسعه و رفع باگ آنها سهیم باشد. اگر چه همه می توانند روی سورس آن کار کنند اما عیب اصلی این کنترل پنل ها ضعف امنیتی آنهاست. و به همین دلیل است که بسیاری از سایت های مهم از کنترل پنل های کد باز استفاده نمی کنند.

در یک مثال ساده ، دزدی را فرض کنید که می خواهد به یک ساختمان مهم نفوذ پیدا کند. اگر این سارق از پلان ساختمان و موقعیت دزدگیرها و مسائل امنیتی آن اطلاع داشته باشد خیلی راحت تر می تواند به ساختمان نفوذ کند. بر عکس سارقی که در مورد ساختمان هیچ اطلاعی ندارد بسیار مشکل است که به ساختمان نفوذ پیدا کند. همین مثال در مورد سیستم های کد باز و کد بسته صدق می کند. هکری که می خواهد به سایت کد باز نفوذ کند از کد نویسی ها و حفره های امنیتی آگاهی دارد در صورتی که در سایت های کد بسته هیچ تصوری در مورد نحوه کد نویسی نمی تواند داشته باشد.

از جمله کنترل پنل های معروف کد باز می توان به وردپرس ، جوملا ، دروپال و اوپن کارت اشاره کرد.

2–    طراحی سایت کد بسته  Closed Source

همانطور که اشاره شد کد نویسی های کد بسته توسط برنامه نویسان آنها منتشر نمی شوند. حتی بسیاری از برنامه نویسان کد های سورس را توسط ماژول های لازم Encode و رمز گذاری می کنند. به این ترتیب حتی اگر فایل های منبع به دست سایرین برسد قابل رمزگشایی نخواهد بود.

 آموزش و یادگیری طراحی سایت

برای طراحی سایت از کجا شروع کنیم؟

پایه آموزشی طراحی سایت مباحث HTML و CSS می باشد. تمامی کسانی که در نظر دارند طراحی وب را آغاز کنند می بایست از یادگیری HTML و CSS و ساخت صفحات استاتیک شروع کنند. برای اطلاع بیشتر این مقاله را بخوانید : “برای آموزش طراحی سایت از کجا شروع کنیم”

 ابزارهای طراحی سایت

در بخش های مختلف طراحی سایت از ابزارهای مختلفی استفاده می شود . در بخش گرافیک از ابزارهای طراحی گرافیک از قبیل فوتوشاپ یا کورل و در بخش های کد نویسی از ابزارهای ادیتور  WYSIWYGاستفاده می گردد. ادیتورهای WYSIWYG ادیتورهایی مخصوص کدنویسی های مختلف هستند که کار برنامه نویسی یا کد نویسی را بسیار راحت می کنند. بطوری که بسیاری از توابع و تگ ها بصورت پیش فرض توسط ادیتور پیشنهاد داده می شوند. همچنین امکان پیش نمایش و یا غیب یابی در بسیاری از این ادیتورها فراهم شده است.

طراحی سایت در زمینه های مختلف

طراحی سایت فروشگاه اینترنتی

سایت های فروشگاهی سایت هایی هستند که دارای سیستم سفارش و پرداخت آنلاین می باشند. بطور کلی به هر سایتی که بتوان در آن کالا یا خدمات بخصوصی را بصورت اینترنت سفارش داد سایت فروشگاهی می گویند.  این سایت ها معمولا دارای یک یا چند درگاه پرداخت آنلاین هستند و وجه پرداخت شده توسط مشتریان بصورت آنلاین به حساب متصل به درگاه ها واریز می شود. طراحی سایت های فروشگاهی باید طبق اصول و استاندارد های لازم انجام شود. از طرف دیگر در طراحی این نوع سایت ها می بایست به بحث امنیت توجه بالایی شود.

طراحی سایت تخفیف گروهی

سایت های تخفیف گروهی سایت هایی هستند که علاوه بر امکان فروش آنلاین کالا یا خدمات ، امکان تولید اتوماتیک کوپون خرید گروهی را دارند. به این معنی که مشتری پس از سفارش و پرداخت آیتم مورد نظر بطور اتوماتیک از وب سایت یک کوپون دریافت می کند. این کوپون دارای دو رمز اختصاصی است. سایت های تختفیف گروهی معمولا با صاحبین مشاغل مختلف قراردادهای مختلفی دارند. مثلا مشتری برای استفاده از خدمات یک رستوران می بایست کوپون دریافت شده خود را به آن رستوران برده و خدمات خود را دریافت کند.

طراحی سایت شرکتی

سایت های شرکتی وب سایت هایی هستند که برای معرفی شرکت ها ، محصولات و خدمات آنها طراحی می شوند. این سایت ها بسته به نیاز شرکت ها می توانند دارای بخش های مختلفی باشند. از جمله بخش های رایج در طراحی سایت شرکت ها ، بخش هایی مثل “درباره ما” ، “رزومه کاری” ، “مشتریان ما” ، “اخبار و مقالات” ، “گالری عکس” و بخش هایی از این قبیل می باشد. برخی از شرکت ها هم از وب سایت خود برای ثبت سفارش ، پیگیری سفارش و یا ثبت فرم های مختلف استفاده می کنند. سایت های شرکتی معمولا با توجه به نیاز و حیطه فعالیت شرکت ها طراحی می گردند.

طراحی سایت خبری

سایت های خبری سایت هایی هستند که برای نمایش اخبار و تحلیل ها بصورت موضوع بندی شده طراحی می شوند. سایت های خبری معمولا دارای قابلیت های مختلف برای تحریر و درج اخبار می باشند. بطوری که ممکن است سردبیر اخبار بتواند با سطح دسترسی های مختلف خبرنگاران را کنترل نماید.  توضیحات بیشتر

طراحی سایت نیازمندیها ( سایت درج آگهی )

طراحی سایت تبلیغاتی

سایت های نیازمندی ها سایت هایی هستند که به منظور ثبت و نمایش آگهی های تبلیغاتی طراحی و راه اندازی می شوند. هر آگهی می تواند بر اساس میزان نمایش و موقعیت قرارگیری و یا تعداد ستاره دارای تعرفه های متفاوت باشد. سایت های درج تبلیغات باید بگونه ای طراحی شوند که امکان درج آگهی را به ساده ترین روش ممکن برای بازدیدکنندگان فراهم کنند. نمایش آگهی در این سایت ها می تواند رایگان و یا در قبال دریافت هزینه صورت بگیرد.

طراحی سایت اداری

سایت های اداری به کلیه سایت های مرتبط با ادارات و سازمان های دولتی یا خصوصی گفته می شود. این سایت ها معمولا برای اطلاع رسانی های اداری و یا سازمانی و همچنین به منظور فراهم نمودن پرتال سازمانی طراحی می شوند. وب سایت های اداری باید بگونه ای طراحی شوند که بتوانند نیازهای اطلاع رسانی و یا ارتباطی سازمان را مرتفع سازند. سایت های اداری می توانند دارای سطح دسترسی های مختلف مدیریتی و یا کاربری باشند.

منبع: نیتاران