زمانی که فرد متقاضی برای هر یک از ویزاهای معتبر دنیا نظیر ویزای شینگن، ویزای مولتی کانادا و یا ویزای استرالیا درخواست می‌دهد، آفیسر سفارت و کنسولگری تمامی جوانب پرونده وی نظیر اسناد و مدارک ارسال‌شده، تمکن مالی و توانایی پوشش هزینه‌های سفر، میزان وابستگی و ارتباطات خانوادگی در کشور مبدا، قصد از سفر، اطلاعات و سوابق شخصی (که شامل سوءپیشینه نیز می‌شود) و بسیاری از جزئیات دیگر را مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌دهد و در صورت وجود هرگونه مشکل و نقص در پرونده متقاضی، با درخواست وی موافقت نکرده و باعث ریجکت ویزای کانادا او میشود.

با بروز چنین مشکلی بسیاری از افراد به دلیل نداشتن آگاهی لازم و اطلاعات کافی از اینن که چرا ویزای آن‌ها ریجکت شده و چه کاری می‌توانند برای رفع آن انجام دهند، از ادامه تلاش دست کشیده و مأیوس می‌شوند. برهمین اساس قصد داریم تا در ادامه به طور مختصر و مفید، دلایل ریجکت شدن ویزا و روش‌های رفع آن را به شما معرفی کنیم.

ناکافی و نامعتبر بودن بیمه مسافرتی

یکی از موارد مهمی که موجب قبول درخواست و یا ریجکت هر یک از انواع ویزا می‌شود وجود بیمه مسافرتی بین‌المللی است که در هنگام دریافت آن باید شرایط ساده‌ای را رعایت کرده باشید و در صورت عدم رعایت آن‌ها، نقص در پرونده تشخصی داده می‌شود. این موارد عبارتند از:

  • حداقل پوشش خدمات درمانی 30.000 یورویی را داشته باشد
  • بسته به نوع ویزا برای مثال ویزای شنگن، بیمه مورد نظر باید تمامی نقاط و کشورهای این حوزه را پوشش دهد
  • انواع خدمات درمانی و سلامت، حمل و نقل هوایی در مواقع اضطراری medivac، بازگرداندن پیکر متوفی به کشور مبدا ( درصورت وقوع حادثه و فوت) و … را شامل شود

مشکلات و یا نواقص پاسپورت

چنان‌چه پاسپورت شما صدمه دیده باشد، صفحه‌ای از آن جدا و یا گم شده باشد و دارای شرایط نرمالی نباشد (دارای حداقل 3 ماه اعتبار نباشد و یا حداقل 2صفحه خالی نداشته باشد)، از نظر آفیسر ویزا ایراد داشته و موجب ریجکت درخواست ویزا خواهد شد.

اسناد و مدارک غلط و جعلی

معمولا زمانی که مدارک موردنیاز و ضروری ویزا در دسترس متقاضی پرونده نباشد، فرد سعی می‌کند تا مدارکی جعلی و یا غلط را به عنوان جایگزین برای سفارت ارسال کند. این کار نه تنها موجب ریجکت ویزا خواهد شد بلکه در برخی مواقع تبعات مختلفی در آینده نظیر جریمه نقدی و یا قرار گرفتن در لیست سیاه را برای متقاضی در پی خواهد داشت.

سوابق مخدوش متقاضی

اگر در گذشته جرمی نظیر مصرف مواد مخدر، کودک‌آزاری، فعالیت‌های تروریستی، تجاوز و یا جنایت را مرتکب شده باشید، به هیچ عنوان واجد شرایط دریافت ویزای کشورهای معتبر دنیا شناخته نشده و درخواست شما ریجکت خواهد شد.

هدف از سفر

چنان‌چه دارای هدف مشخص و واضحی از سفر نباشید و دائم نسبت به سوالات پرسیده‌شده پاسخ‌های خود را تغییر دهید، مدارک شما با هدف و مدت زمان سفر تطابق نداشته باشد و یا اینکه موفق به ارائه مدارکی برای نشان دادن وضعیت مالی خود نشوید (نظیر شرایط شغلی و وضعیت استخدام)، درخواست ویزای شما از سوی کنسولگری ریجکت خواهدشد، بدین خاطر پیشنهاد می‌شود که هرگونه ابهامی را در مدارک خود از بین برده و نسبت به برنامه و هدف از سفر خود اشراف کامل داشته باشید.

رپرتاژ: دلایل ریجکت شدن ویزا و روش‌های رفع آن

ارائه درخواست به سفارت اشتباهی

این موضوع بیشتر مربوط به ویزای محدوده شینگن است که از مجموع 26 کشور اروپایی تشکیل شده، بر همین اساس شما باید با رعایت موارد زیر کنسولگری و سفارت درست را انتخاب کرده و درخواست ویزای خود را ارائه دهید، در غیر این صورت به دلیل عدم تطابق سفارت با مقصد، با ریجکت ویزا روبرو خواهید شد.

  • اگر قصد بازدید از یک کشور در حوزه شینگن را دارید، باید از سفارت همان کشور به عنوان مثال سفارت آلمان درخواست دهید
  • اگر قصد بازدید از چند کشور حوزه شنگن را دارید، باید از سفارت کشوری که به عنوان مقصد اصلی خود انتخاب کرده‌اید درخواست دهید. به طور کلی در این مواقع مقصد اصلی جایی است که بیشترین تعداد روز را در آن سپری خواهید کرد.
  • اگر قصد بازدید از چند کشور حوزه شنگن را دارید، اما مقصد اصلی برای خود تعیین نکرده و یا قصد دارید تا از کشورهای مورد نظر خود به صورت برابر بازدید کنید، باید از سفارت و کنسولگری کشوری که اولین پرواز شما به آنجاست اقدام کنید.
  • اگر برای مقصد مورد نظر شما سفارت فعالی در کشورتان وجود نداشت، باید از سفارت منصوب شده به عنوان سفارت افتخاری و یا یک کارگزاری به عنوان نماینده قانونی اقدام نمایید و در صورتی که هیچیک از این موارد در دسترس نبود، به نزدیک‌ترین کنسولگری در کشورهای همسایه مراجعه کنید.

در این مقاله اطلاعات کاملتری در مورد مهم ترین عوامل موثر در رد درخواست شینگن توضیح داده شده است

اثبات محل اقامت و برنامه سفر

در صورتی که موفق به ارائه و اثبات رزرو بلیط پرواز، هتل و یا سایر موارد اقامتی برای هر مقصد و هر شبی که در سفر هستید نباشید و یا اینکه برنامه سفر ارائه شده توسط شما با هدف و مدت زمان سفر مطابقت نداشته باشد، درخواست ویزای شما ریجکت خواهد شد.

اثبات تمکن مالی

شما باید برای دریافت ویزای کشورهای معتبری نظیر ویزای کانادا و یا ویزای شنگن توانایی اثبات تمکن مالی خود را داشته باشید و در صورت عدم موفقیت در ارائه مدارک کامل و قابل قبول در این زمینه، ویزای شما ریجکت خواهد شد. به طور کلی اثبات تمکن مالی متقاضی شامل موارد زیر می‌شود:

  • گردش حساب بانکی 3 تا 6 ماهه اخیر و برگه تمکن مالی معتبر بانکی
  • نامه اسپانسرشیپ: نشان‌دهنده این موضوع است که فردی در کشور مقصد تمام هزینه‌های سفر شما را تا برگشت به وطن پوشش خواهد داد. این نامه باید به همراه برگه تمکن مالی 3 ماهه اخیر اسپانسر از کشور مقصد ارائه شود
  • ارائه وضعیت رسمی استخدام، فیش حقوقی به همراه جزئیات حقوق ماهانه فرد

نامه مرجع Letter of Reference

چنانچه قصد از سفر شما شامل ماموریت بوده و یا به نوعی برای انجام امور کاری باشد، بالطبع نیازمند ارائه نامه‌ای سربرگ‌دار به همراه امضا، مهر رسمی، اطلاعات آدرس و شماره تماس از شرکت موردنظر هستید و تاریخ این نامه نباید بیش از 3 ماه از تاریخ درخواست شما باشد.

اعمال قبلی متقاضی

چنانچه هنوز ویزای قبلی شما دارای اعتبار باشد و یا اینکه در سفر پیشین خود بیش از حد مجاز و اعتبار ویزا در کشوری اقامت داشته‎اید، درخواست جدید ویزای شما ریجکت خواهد شد.

خالی گذاشتن بخشی از فرم درخواست

بعضی مواقع ممکن است شما بخشی از فرم درخواست را به صورت ناخواسته تکمیل نکرده و یا اطلاعات کاملی ارائه ندهید، بر همین اساس بهتر است پس از تکمیل فرم، مجددا تمام قسمت‌های آنرا جهت نبود هیچگونه نقصی چک کنید و از داشتن امضا در بخش پایانی فرم و همراهی سایر مدارک موردنیاز درخواست‌شده مطمئن گردید.

در مجموع به دلیل وجود جزئیات فراوان در مرحله تکمیل اطلاعات و آماده‌سازی مدارک ویزا بهتر است از مشاوره و راهنمایی یک کارشناس مجرب استفاده کرده و در صورت تمایل انجام امور ویزای خود را به یک آژانس گردشگری معتبر بسپارید.

اما اگر با رعایت تمامی موارد موفق به اخذ ویزا نشدید و درخواست شما رد شد باید بدانید که مراحل بعد از در شدن درخواست ویزا چیست و چکار باید بکنید تا در اقدام بعدی بتوانید جواب مثبت بگیرید و به کشور مورد نظر خود سفر کنید.