هدایای تبلیغاتی از روش‌های مرسوم برای بازاریابی و رونق کسب و کار به شمار می‌آید. روشی که در آن علاوه بر نمایش برند و هویت و گسترش دایره مشتریان، یک حس خوب و احترام را به افراد القا می‌کند.
هرچند که محدودیت انتخاب تقریبا وجود ندارد اما برای انتخاب نهایی و دقیق یک هدیه تبلیغاتی نیز می‌بایست به نکاتی توجه کرد تا مناسب ترین عملکرد رخ دهد. در ادامه به برخی از نکات اشاره می‌کنیم.

در نظر گرفتن اصالت در انتخاب هدیه می‌تواند تاثیر بسزایی بر برداشت شخصی فرد یا افراد مورد نظر بگذارد. شاید یک شعار یا نمادی از هویت ملی بتواند راهنمای خوبی برای انتخاب گزینه‌ها باشد.
به عنوان مثال برای نمایش اقتدار ، قدمت و ایرانی بودن، تندیسی مزین به ستون‌های تخت جمشید به قدر کافی این مفهوم را منتقل می‌کند. یا برای یک شرکت تجهیزات دوربین عکاسی، یک نماد کوچک لنز دوربین گویای همه‌چیز می‌باشد. در واقع هم با اشاره مستقیم و هم از طریق انتقال یک حس و مفهموم می‌توان مورد مناسبی را در نظر گرفت. البته در این مورد، ممکن است گاهی به دلیل سفارشی‌تر شدن هدیه، کمی انتخاب‌هایتان سخت تر شود.

خلاقیت بخش غیر قابل انکاری در بحث هدایای تبلیغاتی است. ابتکار برای یک هدیه تبلیغاتی خوب می‌تواند باعث شگفتی و هیجان در دیگران شود. همینطور کسی که یک هدیه خلاقانه می‌دهد به نوعی هوش و ذکاوتش را نیز به رخ می‌کشد.
جذابیت این هدیه تبلیغاتی می‌تواند مدت‌‎ها ذهن کسی را به خودش مشغول کند. علاوه بر این هدیه خلاقانه به نسبت می‌تواند طول عمر بیشتری در ذهن داشته باشد.

یکی دیگر از انواع پر کاربرد هدایای تبلیغاتی، در نمایشگاه‌ها، سمینار‌ها و همایش‌های شلوغ به شدت دیده می‌شود. هدایای نمایشگاهی کوچک و ساده پر زرق و برق که نگاه‌ها را به سمت خود جلب می‌کند. این گونه هدایا معمولا قیمت خیلی بالایی ندارند اما فانتزی و گاها کاربردی هستند. خودکار، جاسوئیچی، جای‌کارتی، عروسک‌های کوچک از امثال این نوع هدایا هستند، که لوگو و برند شرکت ها بر رویشان چاپ شده است.
ارزان بودن این دست کالاها، به تهیه آن در تعداد بالاتر کمک می‌کند. به این صورت با تعداد بالاتری از این هدایا می‌توانید از میهمانان بیشتری استقبال نمایید.
از دیگر محاسن این ابزار‌ها، کوچکی است، که باعث می‌شود به راحتی در کنار گوشی موبایل و دسته کلید در جیب و کیف جای‌ ب‌گیرد و در اکثر مواقع همراه صاحبش است.

در نظر گرفتن نیازهای روزمره افراد ایده خوبی برای تعیین یک هدیه است. نایلون‌های پلاستیکی یا ساک‌های پارچه‌ای در دست عموم مردم دیده می‌شود. جعبه‌ یا صندوقچه‌های کادو، لیوان‌ و ماگ‌هایی که در ادارات و منازل استفاده می‌شوند. یاحتی یک فلاسک کوچک که در کنار سفرها به رفع خستگی کمک می‌کند، همه این موارد در زندگی روزمره استفاده می‌شوند. اگر قرار است که در روز بارها از آن استفاده کنند چرا بدون یک طرح زیبا و یا مزین به یک جمله خوب نباشند. می‌توان با یک سلیقه زیبا این گونه وسایل را شکیل جلوه داد و نهایتا با یک برند کار را تکمیل کرد.

بخش عمده‌ای از زمان انسان امروزی در خودرو برای طی یک مسیر روزانه و یا سفری طولانی می‌گذرد. تجهیزات جانبی ماشین مثل آفتاب گیر اقلامی هستند که همیشه در جلوی چشم قرار می‌گیرند. به عنوان یک هدیه تبلیغاتی، یک وسیله کاربردی این چنینی برای ماشین ارزشی دو چندان خواهد داشت، چون به رفاه و آسایش مدت زمان حضور در خودرو کمک خواهد کرد. پس این هم یکی از مواردی است که نباید از آن غفلت کرد، چرا که نکات مثبت بسیاری را به همراه دارد.

بخش دیگری از این هدایا اختصاص می‌یابد به وسایلی که کاربردی هستند. نیاز به لوازم دیجیتالی و یا وسایل تحریر برای عموم مردم وجود دارد. از یک چراغ قوه ساده گرفته تا یک سررسید و دفترچه یا وسایلی که مرتبط با گوشی موبایل و لپتاپ هستند مثل پاوربانک و فلش مموری، هم در نوع خود جذاب و هم کاربردی هستند. این دست از هدایا به ذائقه‌ی بیشتری خوش می‌آید و از لحاظ مادی معمولا ارزش بالاتری خواهند داشت. انتخاب  این سری محصولات نیاز به کمی تخصص خواهد داشت، چرا که کاربرد‌ها و کیفیت ها کمی متفاوت است و نیاز به آگاهی بیشتری می‌باشد.

البسه و پوشاک به عنوان یکی از نیازهای اولیه زندگی آدمی محسوب می شود. برخی از آنها برای مجالس رسمی استفاده می‌شود و برخی دیگر به هنگام تفریح و ورزش. و بر اساس یکی از ویژگی‌های مهم هدیه تبلیغاتی، که باید در جلوی چشم باشد، گزینه بسیار عالی به شمار می‌رود.
این نوع روش تبلیغ پیشینه قابل توجهی دارد، پیش از اینکه جزو پلن بازاریابی یک تجارت باشد، برای هواداری از یک نفر یا یک گروه، نمایش یک شعار، حمایت و … استفاده می‌شده. پس امتحان خود را به خوبی پس داده و این‌بار برای کمک به یک اقتصاد، وارد عمل می‌شود.
اقلام کوچکی مانندساعت یا کلاه تا یک پیراهن می‌تواند به عنوان یک هدیه تبلیغاتی به تن هوادارانتان پوشیده شود.

در ذات ما ایرانی‌ها توجه به هنر و فرهنگ اصیل نهفته است. همانطور که در خانه هر ایرانی از فرش زیبای ایرانی استفاده می‌شود، این سلیقه در هدیه هم قابل مشاهده است. سنت و هنر ایرانی در خطاطی، معرق‌کاری، میناکاری، خاتم، ملیله، ترمه، نقاشی و امثال این ها در زیباترین حالت، خودنمایی می‌کند و کمتر کسی است که از این هنر ناب ایرانی لذت نبرد. همینطور به مدد هنرمندان توانمند این آثار در ابعاد و اشکال متنوعی تولید می‌شود. به عنوان یک هدیه تبلیغاتی نفیس، یک تابلو، گلدان، ساعت، سفره، صندوقچه و … که به اینگونه هنر فاخر ایرانی مزین شده باشد، بدون شک یکی از بهترین انتخاب‌ها خواهد بود. زیبایی خیره کننده در کنار روح اصیل ایرانی به خوبی مشهود و قابل درک است و حس خوب یک هدیه را چند برابر می‌کند.
این گونه هدایا بیشتر برای یک شخص یا یک شرکت مناسب تر است و با توجه به نفیس بودن ماهیتش به خوبی مورد توجه قرار می‌گیرد.

لوکس بودن در نظر بعضی اهمیت بسیاری دارد. لوکس بودن نه الزاما به کاربرد آن بستگی دارد و نه به زیبایی و جذاب بودن. بلکه تلفیقی از تمام این ویژگی ها را به نحوی دارد که خاص خطاب می‌شود. اگر خود از لوکس بودن لذت می‌برید یا کسی که می‌خواهید به او هدیه بدهید از لوازم لوکس خوشش می‌آید، یک ست چرم یا روان‌نویس لوکس بسیار جذاب خواهد بود. حال اگر این هدیه از طرف نام تجاری شما باشد، قطعا این خاص بودن و نگرش به واسطه این هدیه انتقال پیدا می‌کند.

گستره هدایای تبلیغاتی به اینها محدود نخواهد بود و با گذر زمان تغییر خواهد کرد. اما به هر حال عواملی همچون نفیس بودن، اصالت، خلاقانه بودن و کاربردی بودن باز هم در آنها دیده خواهد شد.

منبع: تبلیغات حس هفتم